Eclips schreef :
Ik heb 200 Ah op mijn 26 voeter. 2x per seizoen aan de walstroom. Een paar efficient op te stellen zonnepaneeltjes doen wonderen.
Aha. En laad je jouw Lifepo4 bank alleen op met de zonnepanelen?
Ik heb al een 100 watt richtbaar paneel (Sunpower mono back contact paneel).
Zit er nu ook aan te denken om het heel basic te houden.
Dus een “overkill” bank, van 280 Ah. Genoeg om enkele dagen stroom te hebben.
Vervolgens het echt simpel te houden. Geen dc-dc lader tussen startaccu’s (heb er al 2)en lifepo4 bank. Geen uitgebreide BMS. Gewoon 4 voltmeters (1x cel), 1 hoofdschakelaar tussen boordnet en bank. En laden met bestaande victron MPPT 75/15 en zonnepaneel.
Dus 2 accu’s (2x 75Ah) met de motor laten wat het is. En de losse LiFepo4 bank als huishoudaccu.
Naast de cellen en 4 voltmeters hoef ik niks aan te schaffen.
De grote capaciteit zorgt er voor dat ik niet veel over stroom hoef na te denken.
Misschien de lifepo4 bank niet eens aan het zonnepaneel. Gewoon los, met een simpele losse lader.
Ik schat dat ik bij normaal gebruik (dagtochtje, weekendje weg met 2 dagen voor anker) de accu zal cyclen tussen max 80% en 30%. Volgens mij juist ok voor Lifepo4. Niet te vol, niet helemaal leeg.
En met de losse voltmeters een beetje de spanningsverschillen tussen de cellen monitoren.
Zou dit gaan werken? Of zie ik nu zaken over het hoofd?
Ik laad mijn accu aan twee 40 Wp zonnepaneeltjes en aan de laadspoel van mijn BBM. De MPPT laadt tot 80%, zodat er nog genoeg marge is om te voorkomen dat de BBM de accu zou kunnen overladen.