Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Victron Orion trekt startaccu leeg

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 08:43 #1447074

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.
Nou wordt het interessant, leg eens uit (als je wilt natuurlijk).
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 08:46 #1447075

Het gaat misschien meer om het verschil in spanning dan verschil in weerstand? Ik ben benieuwd.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 08:57 #1447078

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.

Leg uit, leg uit. Maar voor de elektronicus zal ik het wat preciezer formuleren. De stroom is evenredig aan het spanningsverschil. Als het spanningsverschil tussen de stroombron (dynamo) en de startaccu nul is zal deze niet worden geladen.
Als de maximum capaciteit van de dynamo bereikt wordt zal de spanning dalen. Er ontstaat een evenwicht tussen de dynamo en de orion/lithium accu. Deze ligt lager dan de klemspanning van de niet volledig geladen start accu. Op dat moment zal de startaccu niet meer geladen worden.

In simpele bewoording; de stroom neemt de weg van de minste weerstand.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 09:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 09:59 #1447108

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Bij mij gaat stroom altijd daarheen waar ik het wil hebben. Maar dat kan soms best wat tijd kosten. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 10:34 #1447119

K-NO schreef :
Hoi,

bij mij zit de Orion gewoon ACHTER de motor-hoofdschakelaar en de lader zit rechtstreeks op de accu-polen. Motor hoofdschakelaar uit en er kan niet meer gestart worden en de Orion doet ook niets meer.

Idd de meest eenvoudige oplossing; zo werkt het bij mij al 3 jaar zonder enig probleem. Bovendien, waaom altijd maar die startaccu laden? Varen jullie dan niet? Ik laad mijn startaccu alleen incidenteel in de winter, zoals vandaag :laugh:
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 10:36 #1447120

PvO schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.
Nou wordt het interessant, leg eens uit (als je wilt natuurlijk).


Als je twee weerstanden parallel van de plus-pool naar de min-pool doet, een van 10 ohm en een van 20 ohm, dan neemt de stroom echt niet de weg van de minste weerstand, ook door de 20 ohm loopt dan stroom.
In dit geval is de verhouding van de stroom 2 : 1.

Gelukkig maar, anders zouden alle kleine verbruikers uitschakelen als je een stevige lamp inschakelt.
:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 10:42 #1447122

3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.

Leg uit, leg uit. Maar voor de elektronicus zal ik het wat preciezer formuleren. De stroom is evenredig aan het spanningsverschil. Als het spanningsverschil tussen de stroombron (dynamo) en de startaccu nul is zal deze niet worden geladen.
Als de maximum capaciteit van de dynamo bereikt wordt zal de spanning dalen. Er ontstaat een evenwicht tussen de dynamo en de orion/lithium accu. Deze ligt lager dan de klemspanning van de niet volledig geladen start accu. Op dat moment zal de startaccu niet meer geladen worden.

In simpele bewoording; de stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Zucht, laat maar, dat vergt mij teveel typwerk op mijn telefoon om het verschil tussen stroom- en spanningsbronnen uit te leggen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 10:45 #1447124

Bestaat er ook ”lekspanning” eigenlijk? Of kan stroom dat alleen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 10:56 #1447128

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Orange Sunset schreef :
Evert schreef :
Om te zorgen dat je startaccu altijd vol blijft zet je na je dynamo eerst een argo fet neer. Daaraan komen je accu sets op elk een eigen uitgang. Zo houd je de accu’s gescheiden. Op deze manier zal je startaccu nooit leeg gemaakt worden, maar laadt je je lichtset wel bij met de dynamo.

Dat is dus niet nodig als je DC-DC omvormer / lader goed is ingesteld. Die krijgt dan vergelijkbaar gedrag als die argo fet.

Precies. Een DC-DC lader is tegelijkertijd accuscheider. In een bestaande situatie (met veelal een scheidingsdiode of relais tussen start- en huisaccu) installeer je de DC-DC lader simpelweg in plaats van die diode of het relais. Als je de in- en uitschakelspanningen eenmalig goed instelt heb je er verder geen omkijken meer naar. In mijn beleving heel KISS.

Er zitten ook nadelen aan een DC-DC setup. Maar dit (ontladen startaccu door DC-DC lader) is er - bij een juist ingestelde DC-DC lader - niet een van.

Als je nog een extra ontkoppeling wilt kun je de methode van forumlid K-NO volgen en de DC-DC lader achter de motor hoofdschakelaar monteren (hoofdschakelaar tussen startaccu en DC-DC lader / startmotor).
Maar bij een juist ingestelde DC-DC lader is dat niet nodig.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 11:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 10:59 #1447130

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
It Paradyske schreef :
PvO schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.
Nou wordt het interessant, leg eens uit (als je wilt natuurlijk).


Als je twee weerstanden parallel van de plus-pool naar de min-pool doet, een van 10 ohm en een van 20 ohm, dan neemt de stroom echt niet de weg van de minste weerstand, ook door de 20 ohm loopt dan stroom.
In dit geval is de verhouding van de stroom 2 : 1.

Gelukkig maar, anders zouden alle kleine verbruikers uitschakelen als je een stevige lamp inschakelt.
:-)
Als je 'kiest de weg van de minste weerstand' leest als dat alle stroom dan maar via 1 circuit loopt heb je idd een punt.
In jouw voorbeeld loopt het grootste deel van de stroom nog steeds door het circuit met de minste weerstand.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 11:50 #1447146

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.

Leg uit, leg uit. Maar voor de elektronicus zal ik het wat preciezer formuleren. De stroom is evenredig aan het spanningsverschil. Als het spanningsverschil tussen de stroombron (dynamo) en de startaccu nul is zal deze niet worden geladen.
Als de maximum capaciteit van de dynamo bereikt wordt zal de spanning dalen. Er ontstaat een evenwicht tussen de dynamo en de orion/lithium accu. Deze ligt lager dan de klemspanning van de niet volledig geladen start accu. Op dat moment zal de startaccu niet meer geladen worden.

In simpele bewoording; de stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Zucht, laat maar, dat vergt mij teveel typwerk op mijn telefoon om het verschil tussen stroom- en spanningsbronnen uit te leggen.

Dat's nu jammer je had ons zo mooi op weg kunnen helpen. Maar wel spijtig dat "we" weer eens niet in staat zijn om inhoudelijk op de materie in te gaan.

Een stroombron en spanningsbron zijn geidealiseerde componenten in een elektrisch circuit. Een spanningsbron geeft altijd dezelfde spanning, ongeacht hoe het circuit waar het zich in bevindt eruit ziet. Dezelfde analogie geldt voor een stroombron. Deze geeft altijd dezelfde stroom. echte stroom en spanningsbronnen bestaan niet in de echte wereld.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 11:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 11:50 #1447147

Calidris schreef :
Oplossing van Evert is een uitstekende. Daar zou ik voor kiezen.

Dat is toch alleen, als je de motor aan hebt???

Nu lig je aan de walstroom..............dan werkt dat toch niet??

Dan laden mijn accu's via de Lader, ook met ieder een aparte laadstroom.
5 Amp voor de startaccu.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 11:56 #1447148

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Om het kiss te houden heb ik 3 acculaders, voor elke accubank 1. Walstroom stekker er in en nergens naar omkijken.
Voor het laden tijdens gebruik motor een Argofet, ook voor alle accubanken.

Alleen als ik zelf aan boord ben zet ik de lader op de startaccu wel eens uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 12:01 #1447151

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
PvO schreef :
It Paradyske schreef :
PvO schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.
Nou wordt het interessant, leg eens uit (als je wilt natuurlijk).


Als je twee weerstanden parallel van de plus-pool naar de min-pool doet, een van 10 ohm en een van 20 ohm, dan neemt de stroom echt niet de weg van de minste weerstand, ook door de 20 ohm loopt dan stroom.
In dit geval is de verhouding van de stroom 2 : 1.

Gelukkig maar, anders zouden alle kleine verbruikers uitschakelen als je een stevige lamp inschakelt.
:-)
Als je 'kiest de weg van de minste weerstand' leest als dat alle stroom dan maar via 1 circuit loopt heb je idd een punt.
In jouw voorbeeld loopt het grootste deel van de stroom nog steeds door het circuit met de minste weerstand.

Maar in dit geval hebben we drie stroom/spanningsbronnen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 16:41 #1447218

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
koko schreef :
Om het kiss te houden heb ik 3 acculaders, voor elke accubank 1. Walstroom stekker er in en nergens naar omkijken.
Voor het laden tijdens gebruik motor een Argofet, ook voor alle accubanken.

Alleen als ik zelf aan boord ben zet ik de lader op de startaccu wel eens uit.

:laugh:
Ik heb 5 laders, op elke cel 1 en ladertje voor de startacu.

On topic maar weer...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 16:42 #1447220

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
3Noreen schreef :
Een stroombron en spanningsbron zijn geidealiseerde componenten in een elektrisch circuit. Een spanningsbron geeft altijd dezelfde spanning, ongeacht hoe het circuit waar het zich in bevindt eruit ziet. Dezelfde analogie geldt voor een stroombron. Deze geeft altijd dezelfde stroom. echte stroom en spanningsbronnen bestaan niet in de echte wereld.

Ik zou zeggen dat wadloper een echte forumstroombron is.... :laugh:
Hans Fix en vele andere meer forum spanningsbronnen. ;)

(excuus als de quote niet correct is)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 dec 2022 16:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 12 apr 2023 08:00 #1472608

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
Evert schreef :
Om te zorgen dat je startaccu altijd vol blijft zet je na je dynamo eerst een argo fet neer. Daaraan komen je accu sets op elk een eigen uitgang. Zo houd je de accu’s gescheiden. Op deze manier zal je startaccu nooit leeg gemaakt worden, maar laadt je je lichtset wel bij met de dynamo.

Vraag: Bedoel je dat je de Orion op de lichtnetuitgang van de Argofet zet?
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 01 mei 2023 21:30 #1476631

  • whosnext
  • whosnext's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Als je een Victron Multi Plus II hebt of een Quattro kun je het nog handiger doen.

Namelijk door je relais te programmeren van je AC OUT2, op AC OUT1 zet je dan niet je ACCULADER van je Start Accu.

Dan stel je het relais in van je AC OUT2 op 99 of 100 % SOC dan zitten je Lithium accu's vol en schakelt je AC OUT2 in waar je je stekker van je ACCULADER van je start accu op hebt zitten.

Nu kunnen de Orions mogelijk inschakelen maar deze schakelen direct weer uit omdat je Lithiums helemaal vol zitten.

Probleem opgelost, en je hoeft nooit meer na te denken. Zowel in de winter niet als ook niet in de zomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 01 mei 2023 21:34 #1476633

  • whosnext
  • whosnext's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Als je licht/huishoudaccu's Lithium zijn gaat dat met een agrofet niet werken want heb je nog steeds de kans dat je je dynamo oververhit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 01 mei 2023 21:50 #1476634

  • whosnext
  • whosnext's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
En de meest eenvoudige aansluiting van het alleen opstarten van de ORION TR Smarts DC/DC is gebruik maken van de remote / dus sleutel van de motor omdraaien en dan alleen starten de orions.

Je hebt dus 2 opties nu om het te fixen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 03 juli 2023 20:57 #1491350

  • NBO
  • NBO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Een accolader net wat meer capaciteit jan dit toch ook oplossen.
Als je nu een Phoenix smart met 30a installeert heeft die voldoende vermogen om de via de start accu de orion te voeden. Ook als je aan de Walstroom hangt
No wind no Fun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 03 juli 2023 21:22 #1491359

Let wel even op de geldigheid van de wetten van Kichhoff

De eerste wet van Kirchhoff
Uit het principe van behoud van elektrische lading volgt de eerste wet van Kirchhoff, ook wel de stroomwet van Kirchhoff genoemd. De wet luidt:
In elk knooppunt van een elektrisch netwerk is de som van de stromen die in dat punt samenkomen gelijk aan de som van de stromen die vanuit dat punt vertrekken.

De tweede wet van Kirchhoff
Uit het principe van behoud van energie volgt de tweede wet van Kirchhoff, ook wel de spanningswet van Kirchhoff genoemd. De wet luidt:
De som van de elektrische potentiaalverschillen rekening houdend met de richting, in elke gesloten kring in een netwerk is gelijk aan nul.

De derde wet van Kirchhoff
Uit het principe van omzetting van energie volgt de derde wet van Kirchhoff, ook wel de rookwet van Kirchhoff genoemd. De wet luidt:
Daar waar de stroom in een netwerk te groot wordt gaat het roken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 04 juli 2023 03:59 #1491372

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
whosnext schreef :
En de meest eenvoudige aansluiting van het alleen opstarten van de ORION TR Smarts DC/DC is gebruik maken van de remote / dus sleutel van de motor omdraaien en dan alleen starten de orions.

Je hebt dus 2 opties nu om het te fixen.



Ik heb een minder slimme orion, maar laat de remote via het contactslot met een timertje starten, dit scheelt toch weer v-riemen....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 04 juli 2023 07:42 #1491413

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Terug naar TS Pinical1212 als die in dit draadje nog meedoet?

Je analyse was al helder:
-de Orion 30A trekt je startaccu leeg als je deze alleen met de IP22 à 5A laadt.
-de oplossing om deze via het start paneel te schakelen gaf je ook al aan maar dat was qua verbinding onmogelijk

Je hebt twee mogelijkheden:
-alleen laden als de motor draait (was lastig ivm plek startpaneel)
-niet laden als de walstroom er op staat cq niet laden als op de IP22 laadspanning staat.

De Orion en de IP22 zijn allebei aangesloten op de LFP dus dat moet je kunnen meten. Er lopen van beide kabels, dus die kabelloop kan je blijkbaar volgen.
Je moet dus een schemaatje maken:
IP22 laadt >> Orion laadt nooit (afschakelrelais ertussen?)
Startaccu vol (V hoog) dan mag Orion mag aan (zoals je al hebt?)
PS2: de oplossing in je huidige aansluiting is dus een relais in de schakeldraad tussen startaccu en Orion: relais open bij 230V op de IP22; gesloten als niet.

Wat je nog mist is:
Startaccu vol én dynamolaadstroom > 30A want ik weet niet of je dynamo voldoende levert als je bijvoorbeeld lang stationair dobbert voor een brug (mijn kleine permanent magneet dynamo levert dan bijna niks).
Dan zou je jouw startaccu ook kunnen leegtrekken terwijl je motor draait. Bij een bijv 55Ah startaccu schiet dat al lekker op bij 30Ah (die Orion doet zijn taak wel!).
Komt niet vaak voor, maar foolproof is het niet.
PS1: of schakelt een Orion weer uit als de startaccu leeg raakt? (Ik heb er geen en weet het niet).
Laatst bewerkt: 04 juli 2023 08:25 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 11 okt 2023 15:52 #1515630

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6717
jkb schreef :
Evert schreef :
Om te zorgen dat je startaccu altijd vol blijft zet je na je dynamo eerst een argo fet neer. Daaraan komen je accu sets op elk een eigen uitgang. Zo houd je de accu’s gescheiden. Op deze manier zal je startaccu nooit leeg gemaakt worden, maar laadt je je lichtset wel bij met de dynamo.

Vraag: Bedoel je dat je de Orion op de lichtnetuitgang van de Argofet zet?

Die vraag houdt mij ook bezig. De Orion (mijn nieuwe boot, niet het Victron ding ;) ) heeft nu nog 3 AGM-accu's. Eén om te starten, één voor de huishouding en één voor boegschroef en ankerlier. Tussen de dynamo en de accu's zit een Argofet. Binnenkort gaat de huishoudaccu eruit en wordt vervangen door mijn LiFePO4 accu, die ik uit de Eclips gehaald heb. Dan wil ik inderdaad een Orion DC-DC tussen de Argofet en de LiFePO4 zetten. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, maar of het ook daadwerkelijk zo is heb ik nooit bevestigd gezien.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl