Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Victron Orion trekt startaccu leeg

Victron Orion trekt startaccu leeg 21 dec 2022 22:36 #1446428

Deze zomer heb ik de lichtaccu’s vervangen door een 304 Ah LifePo4 (dank Nardus voor de inkoopactie!). De installatie heb ik ook aangepast en Kiss gehouden:
- de dynamo gaat naar start-accu
- die startaccu is verder nergens op aangesloten, behalve op een Victron Orion en acculader (zie onder)
- de Orion Tr-Smart 12-30 laadt de lifepo4 als de motor draait, via de “laadstroomdetectie” functie van de Orion
- de lifepo4 wordt verder geladen door een BlueSolar smart 75/15
- startaccu en lifepo4 worden geladen door een Victron Blue Smart IP22 12/30 (3)
Alles werkt top, en is behoudend ingesteld; de lifepo4 (met bms) wordt standaard niet verder dan ca 75% geladen, tenzij voor langere tochten / anker momenten.

De Orion heeft ‘laaddetectie’, hij herkent wanneer de motor draait en schakelt dan het laden van de lifepo4 in. Echter, als de lifepo4 ca 75% vol is en de boot al weken niet aan de walstroom heeft gelegen wil ik de start-accu wel even laden om die gezond en vol te houden. Ook gaat de walstroom er nog wel eens in voor de boiler, etc. . Dan schakelt ook de BlueSmart lader in.
De Orion detecteert dan echter al snel 14,2V en schakelt dan de Orion in om de lifepo4 te laden. Die laadt dan met ca 30A terwijl de laaduitgang van de Blue Smart maar 5A levert. Resultaat: die startaccu wordt ongemerkt ver leeg getrokken…
En dan wil de Yanmar niet starten. Uiteraard gebeurt dit de 1e keer tijdens het solo-zeilen, in het donker en aan lager wal met 5 bft. Gelukkig deed de 30 kg Bruce wat ie moet doen, en na even ‘doorverbinden’ van de lifepo4 aan de startaccu had die weer genoeg prik om te starten.

Handmatig is dit allemaal op te lossen en te schakelen, ik wil het alleen graag bullet- en foolproof hebben zodat ook vrouw en kinderen (en ik met een kater) zonder nadenken de walstroom kunnen aansluiten voor de boiler, kachel, etc. zonder steeds te moeten checken of de acculader ook aan staat.

Ik kan de laadstroomdetectie van de Orion wel verhogen naar 14,4V, maar dan duurt het heel lang voordat de Orion de lifepo4 gaat laden. En dat is nu juist in de vakanties weer niet handig als de lifepo4 wel door de motor bijgeladen moet worden.

De Orion kan ook nog via het motorpaneel geschakeld worden denk ik (Yanmar 3jh40 met B25 paneel) maar de verbinding paneel-Orion is heel lastig (daarom heb ik ook die Orion Smart gekocht). Iemand nog ideeen, mijn hersenen zien het ff niet. En, ik kan me met al die Orions in gebruik niet voorstellen dat ik de enige ben…
Wat zie ik over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 21 dec 2022 22:43 #1446429

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
De vraag is al eerder ter sprake gekomen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 21 dec 2022 22:46 #1446431

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Ik heb een yellowtop startaccu genomen. Hoef de startaccu echt niet meer tussentijds te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 21 dec 2022 22:47 #1446432

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Ik gebruik een Orion Smart om mijn AGM’s te laden. Soortgelijke configuratie.

Mijn startaccu wordt aan de walstroom geladen met een mastervoltladertje. Omdat die startaccu eigenlijk altijd vol is, schakelt die lader al gauw over naar een voltage onder de 14 volt. Mijn alternator doet dat niet, die blijft 14,nog wat volt geven.

Ik heb daarom de Orion zo ingesteld dat ie pas na 10 minuten mijn AGM’s gaat laden ALS de spanning van de startaccu hoger is dan 14 volt.

Dat is bij mij voldoende om te voorkomen dat de Orion gaat laden als ik aan de walstroom lig. En dus alleen laadt als ik op de motor vaar.

Aan de walstroom laden mijn AGM’s desgewenst met een Victron Multiplus
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 21 dec 2022 22:55 #1446434



Met deze 4 parameters moet je het doen ;)

Betreft het te laat UITschakelen: Ik denk dat je shutdown spanning te laag staat ingesteld. Die moet net onder de absorptiespanning van de walstroomlader liggen.

Voorkomen van INschakelen lukt met dit systeem alleen als de absorptiespanning van de walstroomlader voldoende lager ligt dan die van je dynamo zodat je daar tussenin kunt gaan zitten.

Verder is het niet zo slim om de absorptiespanning van de Orion hoger in te stellen dan die van je walstroomlader: aan de walstroom wil je dat je walstroomlader je LiFePO4 laadt en niet (ook) de Orion. Dat de Orion inschakelt voorkom je wellicht niet, maar zorg er dan voor dat ie werkeloos wordt door het laadprofiel van je walstroomlader te laten overrulen.

Welke laadprofielen heb je ingesteld voor:
-Orion
-walstroomlader
-dynamo (spanningsregelaar wss)?

PS: eenvoudiger (maar iets minder efficiënt) is om je walstroomlader alléén je startaccu te laten laden, met het beste profiel voor die accu en die 30 A beschikbaar daarvoor. De Orion stel je dan goed in voor je LiFePO4 accu en hoeft geen onderscheid te maken of ie gevoed wordt door dynamo of walstroomlader. Is wat overzichtelijker qua instellingen…
Laatst bewerkt: 21 dec 2022 23:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 21 dec 2022 23:27 #1446436

Thx al!
De Victrons staan alle 3 op het lifepo4 profiel. De uitgestelde start had ik nog niet beredeneerd.
De dynamo is de standaard Yanmar, volgens de specs. 14,4V max 125A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 01:41 #1446441

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Dus dat is KISS? Heilig principe: Start accu moet altijd voldoende vol en gebruiksklaar zijn.
Daarom startaccu geheel isoleren van de rest van het systeem als de motor niet loopt.
Nooit vertrouwen op "smart features" van DC-DC of andere zgn. smart equipment als het om de startaccu gaat. Instellingen kunnen fout zijn of de DC-DC converter kan domweg falen.
Daarom hoofdschakelaar van start accu altijd UIT wanneer motor niet wordt gebruikt. Heb je die discipline niet of vindt je dat lastig, installeer dan om de startaccu te beschermen een dom start relais (dus niet een Cyrix oid) zodat de startaccu altijd volledig is geisoleerd tenzij de alternator stroom levert.

De startaccu hoeft normaal niet tussentijds bijgeladen te worden als deze volledig geisoleerd is. Wil je dat om de 1 of andere reden toch, installeer dan een low capacity dead-cheap boost CC/CV ladertje dat als gebruiker op LiFePO4 is aangesloten en de startaccu op 14-14.4V houdt, net als de alternator zelf wanneer de motor loopt. Is ook handig als je solar hebt en de startaccu wilt laten meeprofiteren, dus een apart solar panel(tje) voor startaccu is dan ook niet nodig.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 01:53 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 07:08 #1446446

WaltB schreef :
Dus dat is KISS? Heilig principe: Start accu moet altijd voldoende vol en gebruiksklaar zijn.
Daarom startaccu geheel isoleren van de rest van het systeem als de motor niet loopt.
Nooit vertrouwen op "smart features" van DC-DC of andere zgn. smart equipment als het om de startaccu gaat. Instellingen kunnen fout zijn of de DC-DC converter kan domweg falen.
Daarom hoofdschakelaar van start accu altijd UIT wanneer motor niet wordt gebruikt. Heb je die discipline niet of vindt je dat lastig, installeer dan om de startaccu te beschermen een dom start relais (dus niet een Cyrix oid) zodat de startaccu altijd volledig is geisoleerd tenzij de alternator stroom levert.

De startaccu hoeft normaal niet tussentijds bijgeladen te worden als deze volledig geisoleerd is. Wil je dat om de 1 of andere reden toch, installeer dan een low capacity dead-cheap boost CC/CV ladertje dat als gebruiker op LiFePO4 is aangesloten en de startaccu op 14-14.4V houdt, net als de alternator zelf wanneer de motor loopt. Is ook handig als je solar hebt en de startaccu wilt laten meeprofiteren, dus een apart solar panel(tje) voor startaccu is dan ook niet nodig.
Je kunt toch ook je dc-dc lader met een relais aan-uit zetten en dit relais bijv. laten sturen door je oliedrukschakelaar van je motor? Of via je startcontactslot. (Ik zou zelf voorkeur hebben voor sturing via de oliedruk schakelaar)
Dan weet je zeker dat de dc-dc lader alleen maar werkt als je motor draait. En je hebt niets te maken met kritische instellingen voor het al of niet inschakelen van het ding en het is super simpel en automatisch.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 07:11 #1446447

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
SimondeDanser schreef :
WaltB schreef :
Dus dat is KISS? Heilig principe: Start accu moet altijd voldoende vol en gebruiksklaar zijn.
Daarom startaccu geheel isoleren van de rest van het systeem als de motor niet loopt.
Nooit vertrouwen op "smart features" van DC-DC of andere zgn. smart equipment als het om de startaccu gaat. Instellingen kunnen fout zijn of de DC-DC converter kan domweg falen.
Daarom hoofdschakelaar van start accu altijd UIT wanneer motor niet wordt gebruikt. Heb je die discipline niet of vindt je dat lastig, installeer dan om de startaccu te beschermen een dom start relais (dus niet een Cyrix oid) zodat de startaccu altijd volledig is geisoleerd tenzij de alternator stroom levert.

De startaccu hoeft normaal niet tussentijds bijgeladen te worden als deze volledig geisoleerd is. Wil je dat om de 1 of andere reden toch, installeer dan een low capacity dead-cheap boost CC/CV ladertje dat als gebruiker op LiFePO4 is aangesloten en de startaccu op 14-14.4V houdt, net als de alternator zelf wanneer de motor loopt. Is ook handig als je solar hebt en de startaccu wilt laten meeprofiteren, dus een apart solar panel(tje) voor startaccu is dan ook niet nodig.
Je kunt toch ook je dc-dc lader met een relais aan-uit zetten en dit relais bijv. laten sturen door je oliedrukschakelaar van je motor? Of via je startcontactslot. (Ik zou zelf voorkeur hebben voor sturing via de oliedruk schakelaar)
Dan weet je zeker dat de dc-dc lader alleen maar werkt als je motor draait. En je hebt niets te maken met kritische instellingen voor het al of niet inschakelen van het ding en het is super simpel en automatisch.
Mvg Felix

Ja, natuurlijk, komt op hetzelfde neer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 07:17 #1446448

:lol:

De keuze tussen een softwareinsteling of een principiële verbouwing ;)

Ik ga mij niet opnieuw mengen in die geloofsdiscussie. Het woord “heilig” is al gevallen zie ik…

Mijn laatste bijdrage hier:
Controleer de omcirkelde uitschakelspanning: die voorkomt dat er er stroom uit je startaccu getrokken wordt wanneer er niet geladen wordt.



Controleer ook of de motor stop detectie staat ingeschakeld (schuifje in bovenste cirkel)

Als die niet ingeschakeld is, gebruikt de Orion onderstaande “ingangsspanningvergrendeling”, waarvan de defaultwaarden leiden tot een lege startaccu. Deze zou ik sowiezo dichtbij de waarden instellen zoals je die gebruikt bij de motor stop detectie.



Succes, je bent er bijna!
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 07:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 07:33 #1446457

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Om te zorgen dat je startaccu altijd vol blijft zet je na je dynamo eerst een argo fet neer. Daaraan komen je accu sets op elk een eigen uitgang. Zo houd je de accu’s gescheiden. Op deze manier zal je startaccu nooit leeg gemaakt worden, maar laadt je je lichtset wel bij met de dynamo.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 07:34 #1446458

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Geen motordetectie mogelijkheid?
Sorry, dubbelop :huh:
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 07:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 07:47 #1446464

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@nachtvlinder Blaas het niet zo op man. “Pricipiele verbouwing” ? “Geloofs discussie” ? Gewoon een simpele onafhangelijke bescherming van de start accu, op diverse manieren uit te voeren.
Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 09:06 #1446481

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Hier ben ik het wel met WaltB eens. Dit is niet KISS.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 10:22 #1446500

Evert schreef :
Om te zorgen dat je startaccu altijd vol blijft zet je na je dynamo eerst een argo fet neer. Daaraan komen je accu sets op elk een eigen uitgang. Zo houd je de accu’s gescheiden. Op deze manier zal je startaccu nooit leeg gemaakt worden, maar laadt je je lichtset wel bij met de dynamo.

Dat is dus niet nodig als je DC-DC omvormer / lader goed is ingesteld. Die krijgt dan vergelijkbaar gedrag als die argo fet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 11:01 #1446518

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Hoi,

bij mij zit de Orion gewoon ACHTER de motor-hoofdschakelaar en de lader zit rechtstreeks op de accu-polen. Motor hoofdschakelaar uit en er kan niet meer gestart worden en de Orion doet ook niets meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 11:40 #1446534

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ik heb een Orion DC-DC met start detectie aan en met lifepo4 cellen in gebruik en direct aangesloten op de start accu.
Motor is een Yanmar 2GM20 en start altijd.
Start accu word zomers niet met een lader geladen alleen met de dynamo.
start accu word niet leeg getrokken.
In de winter en of voorjaar naar wens en conditie start accu, dan de Orion afkoppelen en een externe lader op de start accu.
Dat word dan 1 of 2 maal laden.
Ik zie het probleem niet.
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 20:11 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 12:50 #1446557

Wat WaltB schrijft lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing.
De startaccu OOK laden vanuit de zonpanelen.

Dat kan op vele manieren, een paneel op de startaccu is het meest zeker.
Maar vanuit de solar geladen huishoud accu zijn er ook mogelijkheden

De laatste jaren wordt de motor soms vele weken niet gebruikt, wat minder goed is voor de laadtoestand van de startaccu.

Vanuit de + huishoud accu´c een forse diode naar de + startaccu zorgt dat deze met 0,5V lagere spanning de huishoud accu volgt. Voor de zekerheid een zekreing met de juiste waarde in serie met deze diode.

Kost zeer weinig en werkt perfect, is lange tijd in werking zonder één storing.
En simpeler kan ik het niet bedenken.




Oh Ja, vergeten het contact uit te zetten zou dan de veldstroom constant laten stromen, dat kan best een flink stroompje zijn wat dan ook de huishoud accu belast gedurende de nacht.

Dat heb ik nog niet gedaan, maar dat zou opgelost kunnen worden door de betreffende draad van het contact los te nemen en via een relais vanaf het W contact te schakelen.
Zodra de motor stopt is ook het regelaar contact verbroken en kan niet meer vergeten worden.
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 13:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 13:30 #1446578

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Oplossing van Evert is een uitstekende. Daar zou ik voor kiezen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 13:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 22 dec 2022 15:04 #1446611

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ik heb ook een Orion om vanuit de startaccu de service accu's te laden.
Op de orion heb ik een schakelaar aangesloten waarmee ik de orion kan uitschakelen.
Deze gebruik ik dus om te voorkomen dat bij aangesloten acculader, de orion gaat laden.
Omdat in het zomer seizoen mijn zonnepanelen meer dan voldoende stroom leveren staat de schakelaar dan ook meestal uit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 23 dec 2022 01:08 #1446711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
PvO schreef :
Ik heb ook een Orion om vanuit de startaccu de service accu's te laden.
Op de orion heb ik een schakelaar aangesloten waarmee ik de orion kan uitschakelen.
Deze gebruik ik dus om te voorkomen dat bij aangesloten acculader, de orion gaat laden.
Omdat in het zomer seizoen mijn zonnepanelen meer dan voldoende stroom leveren staat de schakelaar dan ook meestal uit.

Mede om die reden heb ik er een mespatroon tussen wat er in de winter uit ligt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 dec 2022 01:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 23 dec 2022 21:33 #1446967

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Orange Sunset schreef :
Evert schreef :
Om te zorgen dat je startaccu altijd vol blijft zet je na je dynamo eerst een argo fet neer. Daaraan komen je accu sets op elk een eigen uitgang. Zo houd je de accu’s gescheiden. Op deze manier zal je startaccu nooit leeg gemaakt worden, maar laadt je je lichtset wel bij met de dynamo.

Dat is dus niet nodig als je DC-DC omvormer / lader goed is ingesteld. Die krijgt dan vergelijkbaar gedrag als die argo fet.

Met het grote verschil dat in jouw voorbeeld nog altijd de lichtaccu vanuit de startaccu geladen kan worden. Met een argofet is er nooit een stroom die gaat lopen tussen beide accu sets. Het is de simpelste oplossing waarbij je ook niet hoeft te gaan knoeien met de laad voltages van verschillende laadmethodes. Een laad voltage dat maar een klein beetje te laag ligt zorgt er voor dat je accu nooit helemaal vol komt. Dat is voor de levensduur van de accu niet goed.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 23 dec 2022 23:20 #1447009

Ik had de oplossing van Evert met argofet. De orion is bedoeld om de dynamo te beschermen tegen oververhitting bij laden van de lifepo4.
Het gaat mij erom dat ook anderen, die niet elk boutje, kraakje en knopje van mijn boot kennen, er ook makkelijk gebruik van kunnen maken. Dat is ook Kiss.

Ook in kader van Kiss: Inderdaad gewoon de startaccu standaard los van de lader en de orion zo instellen dat hij pas na een tijdje opkomt.

Thx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 08:11 #1447067

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Orion trekt startaccu leeg 24 dec 2022 08:26 #1447070

3Noreen schreef :
Stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Als elektronicus moet ik helaas concluderen dat dat volkomen onjuist is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl