Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De gevaren van lithium polymer ion aan boord

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 12 apr 2023 17:46 #1472720

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27104
Rene,
Ik denk dat je installatie best in orde is als ik je de laatste jaren vol op het forum, maar het een raadsman van een eventuele tegenpartij zal zeker beledigend zijn door alles, zinvol of niet, in twijfel te trekken. Dat kost veel zelfbeheersing om dat in toom te houden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 apr 2023 17:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 12 apr 2023 18:22 #1472732

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Calidris schreef :
Rene,
Ik denk dat je installatie best in orde is als ik je de laatste jaren vol op het forum, maar het een raadsman van een eventuele tegenpartij zal zeker beledigend zijn door alles, zinvol of niet, in twijfel te trekken. Dat kost veel zelfbeheersing om dat in toom te houden.

ten eerste , dank je wel ! :)

maar ik ben niet zo benieuwd naar de evt verzekering gevolgen , waar ik veel meer geintresseerd in ben is de evt externe technische oorzaak die hier gesuggereerd wordt als 'oorzaak'
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 14 apr 2023 09:28 #1473046

Nogmaals, mijn post is vanuit veiligheid perspectief, ik begrijp de emotie maar probeer toch even heel koel en rationeel zeer kritisch "devil's advocate " te zijn. Er zijn 3 mogelijkheden heel simpel gesteld: 1: de oorzaak ligt 100% bij de handset, 2: de oorzaak ligt 100% bij je installatie en 3: de oorzaak ligt gedeeltelijk bij je installatie en gedeeltelijk bij de handset.

Ik ken je installatie niet en heb de ballen verstand van LiFePO4 en denk dat je zelf of nog beter samen met iemand anders offline stap 1 ,2 en 3 uit mijn eerdere post (zie ook hieronder) kunt doen. Omdat je aandringt wil ik best wel wat opmerkingen maken (zie in het rood hieronder) maar dat is maar een fractie van de opties en je zou je hele set up en mogelijke externe invloeden ook mee moeten nemen (bijvoorbeeld vocht bij je installatie vanwege vaar omstandigheden et cetera). Nogmaals en ten overvloede, goed bedoeld en geen beschuldiging of insinuatie maar meer een poging om uit te sluiten dat je nog steeds een mogelijk gevaar hebt aan boord waarvan je je niet bewust bent. Dit in het belang van jezelf en je bemanning.

dehler31abc schreef :
[...]
Vanuit veiligheid perspectief zou je eens kunnen proberen andersom te denken dan je nu doet. Bijvoorbeeld:
- 1: Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dit ongeval te veroorzaken in het basis scenario dat de fout niet in de handset zit maar in je installatie.
-2: Heb je andere apparatuur aan boord dat ook kwetsbaar is als aan de voorwaarden onder 1 wordt voldaan.
-3: Welke maatregel(en) moet je treffen om de voorwaarden onder 1 te voorkomen.

Goed mogelijk dat dit al helemaal in orde is bij je zoals ik ook eerder schreef maar ga daar in deze denk oefening niet van uit en speel even " devil's advocate " voor de veiligheid van jezelf en bemanning. Nogmaals goed bedoeld en in risico analyse en incident onderzoek niet ongebruikelijk.


ReneK schreef :

1) handset wordt (werd) opgeladen met 12v nominaal en laden gebeurt door inductie met <1A stroom > Laad je met een dc dc omvormer en is het daarom precies 12volt of is de spanning de boordnet spanning en dus niet (altijd) 12volt
2) alle victron mppt's staan afgesteld op 13.8v en we lagen niet aan de walstroom en motoren waren uit , verder alle 'normale' gebruikers aan dus het bootje gebruikte gewoon vermogen (koelkasten , vriezers , SL etc) . In je opening post schreef je dat het incident na een paar uur varen optrad, je hebt toen alleen gezeild en niet de motor gebruikt? Is het mogelijk voor je om de victron afstelling te checken ( testen) ,dit om defect daar uit te sluiten of mogelijk foutje bij setup.
3) BMS HVD staat ingesteld op maximaal 15v laadspanning (dan wordt er een groot relais dichtgegooid) > Heb je dit getest? Zo nee en omdat het een belangrijk element is zou ik dat doen om eventuele fouten uit te sluiten
4) geen over of onder voltage alarmen >heb je wel eens alarmen gehad? zo ja, on welke omstandigheden/ zo nee, weet je zeker dat de alarmen functioneren
5) handset liet zich niet blussen omdat de akku rustig door bleef branden > Goed dat je dat ding overboord hebt gegooid. Vreemd dat jij de enige tot nu toe bent bij wie dit gebeurd is maar aan de andere kant zie ik wel meldingen van defecte laders en ook van warme handsets tijdens laden (bv hanse en ybm site) dus dat laat wel te wensen over en ik zou optie 3 niet uitsluiten ( begin deze post) , misschien dat iets in jouw set up (een fout of anders de karakteristiek van lifepo4 installatie) net het duwtje heeft gegeven. Nogmaals, in het kader van veiligheid perspectief, is geen insinuatie.
6) er zitten geen laadcontacten op de handset (inductie laden) met hoge overgangs weerstand oid
7) geen enkel ander stuk electronica geeft 'over voltage' en ook in de logs van de smart shunt was er niets te zien mbt voltage
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 14 apr 2023 09:43 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 14 apr 2023 11:27 #1473076

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
ReneK schreef :
Joop66 schreef :
ReneK schreef :
- 1: Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dit ongeval te veroorzaken in het basis scenario dat de fout niet in de handset zit maar in je installatie.

Hier kan ik me nog wel wat bij voorstellen.

Er zijn nogal wat zaken waar moderne power electronica aan moet voldoen/kan verstoren.

Zoals:
- Te hoge spanningen,
- RF ripples in kabels die potentieel, andere apparatuur zouden kunnen verstoren,
- Voltage spikes op kabels, die etc,
- RF electromagnetische straling, die etc.

Als je weet welke van deze van toepassing zou kunnen zijn, kun je er ook wat aan doen.

Dit is onderdeel van CE certificatie. Uiteraard heb je niks direct uit China geïmporteerd, dus alles heeft een Europese Declaration of Conformity. TOch?

Overigens: dat je alleen maar CE gecertificeerde modules gebruikt hebt, wil dat nog niet zeggen dat je hele systeem CE is. In mijn professionele ervaring is dat niet vanzelfsprekend.

Leesvoer:

eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/

Ik mag aannemen dat de in de EU ontworpen en gefabriceerde Electra en elektronische apparatuur die gebruikt worden in mijn DIY akku set allemaal CE gecertificeerd is ?

Alleen deEVE cellen komen direct uit China maar daar zit geen electronics in die RF inteferentie kan geven

Alles van Victron , behalve de BMS van REC , verder Navico apparatuur (B&G / Simrad)
Nul komma nul electronics van Ali , geen China switches , relais van BlueSea ML-7700 , busbars Victron , mppt’s , multiplussen etc allemaal Victron , Vesper marine AIS , etc

Ter info: Navico wordt ook in China gemaakt.

Dit weet ik omdat ik zelf ook op zoek was naar een fabrikant die maritieme communicatie appartuur kan produceren en zij gaven me de referentie.
Laatst bewerkt: 14 apr 2023 11:30 door Seep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 14 apr 2023 11:49 #1473079

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12529
check this;
forums.sailboatowners.com/thre...-handset.1249931450/
zie vooral de foto..

quote;
Next there are 2 screws holding in the circuit board and display, so those can be removed, exposing the battery in the back of the device. At that point we got a surprise- the lithium polymer battery had swollen pretty substantially.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 14 apr 2023 12:21 #1473087

sja, dat schreef ik in dit draadje al op pagina 2. batterij is overladen. Dat ligt dus aan t laad chipje of aan de batterij.
Alleen batterij vervangen is dan dus niet voldoende, meet ook de spanning bij opgeladen batterij!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 14 apr 2023 12:55 #1473090

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12529
@Rooz
ik snap/ wij weten wel beter ;)

wat ik er mede mee bedoel,
dat dit dus niet uniek is
cq niet de eerste keer
dit ivm claim
misschien bruikbaar voor Rene
mogelijk nog wel meer missers te vinden
op een EU- recall lijst helaas niet te vinden
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 15 apr 2023 06:10 #1473212

sy helios schreef :
[...]
dat dit dus niet uniek is
cq niet de eerste keer
[...]
Dat klopt niet. Er zijn geen andere gedocumenteerde gevallen van een in brand gevlogen H50.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 15 apr 2023 06:14 #1473213

@ReneK: Ter aanvulling op mijn vorige post

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046

zou je in stap 1 als mogelijke externe factor ook het zeewater (Traject Mindelo -FG) bij je installatie kunnen meenemen. Nogmaals vanuit veiligheid perspectief.

zeilersforum.nl/index.php/foru...la?start=975#1472999



Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 15 apr 2023 06:39 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 15 apr 2023 06:33 #1473215

Linkje met andere H50 issues ( note de overladen opmerking) op ybm is ook een en ander te vinden. Nogmaals, veiligheid perspectief en het is goed mogelijk dat hier sprake is van combinatie van factoren, dus scenario 3 uit mijn vorige post. Speculatie, gewoon stap voor stap feitelijk onderzoeken en daarbij ook je LiFePO4 setup meenemen.

myhanse.com/bg-handset-h50-broken_topic13392.html
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 15 apr 2023 06:42 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 15 apr 2023 09:04 #1473237

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12529
dehler31abc schreef :
sy helios schreef :
[...]
dat dit dus niet uniek is
cq niet de eerste keer
[...]
Dat klopt niet. Er zijn geen andere gedocumenteerde gevallen van een in brand gevlogen H50.


laat ik het dan voor je uitspellen;

bedoeld als een aanwijzing dat er meer issues met batterijen zijn
en zoals je weet (?) kunnen issues met batterijen (zeker als je naar de foto had gekeken),
een aanleiding zijn tot oververhitting > brand

ken je deze nog?

Samsung riep 2.5 miljoen exemplaren van de Galaxy Note 7 terug. In september kregen lithium-batterijen van een leverancier nog de schuld. Samsung kwam in september overhaast met een nieuw model waarvan de batterijen ook in brand vlogen. Het bedrijf kreeg veel kritiek op de manier waarop de problemen werden afgehandeld.

Na maandenlang onderzoek werden maandagochtend de conclusies gepresenteerd. 'We hebben elk aspect van de Galaxy Note7 onderzocht: de hardware, software en de gerelateerde processen, zoals de montage, kwaliteitscontrole en de logistiek', aldus Samsung in een verklaring. De batterijen bleken het probleem en daarvoor neemt het bedrijf nu zelf de verantwoordelijkheid: 'aangezien wij de batterijspecificaties voor de innovatieve Note 7 hebben opgesteld' en omdat de problemen niet werden gesignaleerd.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 15 apr 2023 14:28 #1473293

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
dehler31abc schreef :
@ReneK: Ter aanvulling op mijn vorige post

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046

zou je in stap 1 als mogelijke externe factor ook het zeewater (Traject Mindelo -FG) bij je installatie kunnen meenemen. Nogmaals vanuit veiligheid perspectief.

zeilersforum.nl/index.php/foru...la?start=975#1472999





Inmiddels hebben we een ander bootje
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 16 apr 2023 10:09 #1473445

Ah, was aug22 dacht maar dat heb ik dan verkeerd begrepen / zelfde traject maar eerder of je wisselt nog vaker van bootje dan ik ! Ben benieuwd naar je antwoorden op de opmerkingen die je me verzocht te maken.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 10:12 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 16 apr 2023 10:28 #1473456

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
dehler31abc schreef :
Ah, was aug22 dacht maar dat heb ik dan verkeerd begrepen / zelfde traject maar eerder of je wisselt nog vaker van bootje dan ik ! Ben benieuwd naar je antwoorden op de opmerkingen die je me verzocht te maken.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046

Ik denk dat je het onderwerp moet laten rusten dehler31abc. Er staat een lekkere wind of er is vast nog iets te klussen. ;)
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 16 apr 2023 12:54 #1473492

Heb je zelf nog iets bij te dragen kock1964 ? Ik maak zelf uit of ik post en dit lijkt me een relevant onderwerp voor alle LiFePO4 klussers waartoe ik misschien in de nabije toekomst zelf ook behoor en gezien de vele LiFePO4 en electra zelfbouw draadjes op ZF kan het interessant zijn hier een koele rationele review uit te voeren.

Daarnaast heb ik mijn opmerkingen geplaatst op verzoek van TS, HansV en Nachtvlinder.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 13:02 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 16 apr 2023 14:08 #1473518

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Dat klopt en is ook heel netjes van je. Maar je hebt in het verleden ook wel eens een antwoord op een vraag achterwege gelaten. Dus geef die kan ook aan anderen. Laat het rusten. Het is zondag :P
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 16 apr 2023 15:45 #1473540

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
dehler31abc schreef :
Ah, was aug22 dacht maar dat heb ik dan verkeerd begrepen / zelfde traject maar eerder of je wisselt nog vaker van bootje dan ik ! Ben benieuwd naar je antwoorden op de opmerkingen die je me verzocht te maken.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046

Dat was een eerdere oversteek , in 2018 , we wisselen niet alleen van bootjes maar doen ook meerdere keren een oversteek

Ik ben bezig om je vragen te beantwoorden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 16 apr 2023 15:46 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 16 apr 2023 15:51 #1473547

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik ben bezig om je vragen te beantwoorden
Hoe luidde dat spreekwoord ook al weer over vragen en beantwoorden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 17 apr 2023 14:19 #1473736

?



holtere schreef :
Hoe luidde dat spreekwoord ook al weer over vragen en beantwoorden ;)
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 17 apr 2023 14:20 #1473737

holtere schreef :
Ik ben bezig om je vragen te beantwoorden
Hoe luidde dat spreekwoord ook al weer over vragen en beantwoorden ;)

:lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 17 apr 2023 18:39 #1473803

Video met voorbeelden van Li-Po branden, van klein tot groot : https://www.youtube.com/watch?v=Mq3No-lckhU


10 tips van de brandweer over de omgang met Lithium accus : https://www.brandweer.nl/onderwerpen/opladers-batterijen-en-accus/
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 12 aug 2023 03:16 #1501511

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
inmiddels wat maanden verder , wat mij betreft heeft FBTO eea na wat touwtrekken, over exacte bewoording in de polis, het verder netjes afgehandeld.

Navico laat weinig van zich horen maar daar zal ik nog een keer een mailtje aan wagen , ik heb het zelf een beetje laten versloffen aangezien ik met grotere schade bezig was wat nu allemaal verholpen is

ik hoop dat ik ook nog met positief nieuws van navico kan komen ?

Ik ben ook bezig met de USA en de consumer organisatie aldaar om eens te zien wat daar uit kan komen , weet iemand of er een vergelijkbaar EU organisatie is die zich met recall acties etc bezig houdt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 nov 2023 12:34 #1521823

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 nov 2023 13:37 #1521831

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
ReneK schreef :
inmiddels wat maanden verder , wat mij betreft heeft FBTO eea na wat touwtrekken, over exacte bewoording in de polis, het verder netjes afgehandeld.

Navico laat weinig van zich horen maar daar zal ik nog een keer een mailtje aan wagen , ik heb het zelf een beetje laten versloffen aangezien ik met grotere schade bezig was wat nu allemaal verholpen is

ik hoop dat ik ook nog met positief nieuws van navico kan komen ?

Ik ben ook bezig met de USA en de consumer organisatie aldaar om eens te zien wat daar uit kan komen , weet iemand of er een vergelijkbaar EU organisatie is die zich met recall acties etc bezig houdt ?

Heb je hier al geïnformeerd? www.consuwijzer.nl/
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl