Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:40 #1469909

Calidris schreef :

De good-old gloeilamp truuk van Berghout, houd ik achter de hand ;)

Die truuk heeft bewezen dattie werkt.
Dik 25 jaar geleden heb ik het zo aangelegd op een tjalkje. Alles 24 volt, voorin 2x230Ah (lood, semitractie van Daveco) voor kopschroef (Kalkman 11 kW) en ankerliermotor.
Van machinekamer naar voren ligt 35 mm2 koper.
Laden via dikke Mastervolt en diodebrug(in machinekamer), en via hoofdmotordynamo met 100 watt/12 volt gloeilamp in serie.
Als er voorin een elektromotor draait (bij draaiende hoofdmotor), dan brandt de lamp.

De levensduur van de batterijen is >10 jaar, tot nu toe 1x vervangen.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 08:58 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:46 #1469913

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
It Paradyske schreef :
Kijk je ook nog even in waar varen we langs?

done
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:54 #1469918

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
It Paradyske schreef :
Ik zou voor KISS gaan, gewoon alle accu's bij elkaar, en een stevige kabel (50mm^2) naar voren.
Geen gedoe verder.

- Wat ook een rol speelt, is dat een nieuwe kabel een enorme kruip-door sluip-dooractie is waar niemand op zit te wachten.
- Daarbij heb ik geen 24 meter 50mm2 en is nou nét niet gratis. €17,32 p/m ex.btw. (neopreen)
- Het verschil tussen 3x 10mm2 en 50 mm2 niet extreem groot en zal altijd een significant verlies op blijven leveren.

De LFP accu staat hier al, net als het relais
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:55 #1469919

Mijn 12V startaccu (lood) is maar klein
Een extra accu voorin voor de ankerlier is overbodig gewicht op de verkeerde plaats .
Daarom op de serviceaccu = LFP 300Ah en bewuste keuze voor 24V.
Lader is MacPlus op de startaccu.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 09:11 #1469921

Domme vraag wellicht (ik heb nog niet zo lang een scheepie met m'n eerste ankerlier): als er meer ketting overboord staat, vraagt de lier dan meer vermogen bij het binnenhalen (zeker in 't begin)?

Ik heb vorig jaar alleen nog geankerd in ondiep Zeeuws water (meter of 20 ketting max)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 09:21 #1469930

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Sunshine 36 schreef :
Domme vraag wellicht (ik heb nog niet zo lang een scheepie met m'n eerste ankerlier): als er meer ketting overboord staat, vraagt de lier dan meer vermogen bij het binnenhalen (zeker in 't begin)?

Ik heb vorig jaar alleen nog geankerd in ondiep Zeeuws water (meter of 20 ketting max)

Je merkt het wel aan het geluid. Als de lier harder moet werken vraagt hij meer vermogen. Het kan dan helpen even een klein klapje vooruit te geven om de belasting van de ketting te halen. En spelen met wanneer je de ketting binnenhaalt: alleen op het moment dat de boeg omlaag duikt, en stoppen met inhalen zodra de boeg omhoog komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 09:24 #1469936

Zo deed ik het al, stuk binnenhalen, wachten tot de boot wat naar voren is gedreven (ketting weer slap), dan weer een stuk binnenhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:03 #1469979

roblisto schreef :
Saeftinghe schreef :
Startaccu wordt altijd op peil gehouden op die manier. Voor de zekerheid een zekering in lijn met de diode

Dat laden snap ik. Maar hoe voorkom je dat bij starten er een hele grote stroom door die diode gaat lopen?

Gr Rob


Dunne draadjes en trage een zekering in lijn blijkt voldoende te zijn.

Ik heb wel de stroom gemeten, dat viel erg mee. Niet te kort voorgloeien, de motor start zeer snel
.
Maar voor alle zekerheid vond ik het toch beter om een zekering (Stotz) in lijn te zetten.
Is nog niet getript.
Het ´dunne´ draadje wordt niet warm.

Ik probeer nog al eens wat uit en daarmee ontdek ik toch wel handige dingen.

Voor in de ankerbak horen geen zaken zoals schakelaars/ relais of andere gevoelige elektra.
Om die reden de dikke kabels (door de al aanwezige kunsstof pijpen) naar de lier, goed afgekit en in een dikke laag vet gezet.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 10:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:12 #1469983

Hoe ga je de laadspanning op start//LFP accu beperken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:13 #1469984

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Zowel het huidige bootje als vorige bootje is de ankerlier aangesloten op de start akku
Deze werkt alleen als de spanning aangezet wordt opende motor dus er zal ergens wel een sturing draad lopen naar het anker relais

Verder lange / dikke kabels van de start akku (achterin) naar voren , 12-14 meter
Op het vorige bootje zat er wel een aparte akku voor de boegschroef , huidige bootje heeft geen boegschroef

Verder heeft deze opstelling bij ons af en toe problemen als het anker ‘echt’ goed ingegraven is , dan stort the spanning in elkaar bij ophalen en begint er hier en daar wat te zeuren over ‘low voltage’

Ik heb verder nog niet overwogen om een aparte ankerlier akku te monteren , nog meer akku’s met bijbehorende zooi zit ik niet echt op te wachten
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:19 #1469986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
ReneK schreef :
Zowel het huidige bootje als vorige bootje is de ankerlier aangesloten op de start akku
Deze werkt alleen als de spanning aangezet wordt opende motor dus er zal ergens wel een sturing draad lopen naar het anker relais

Verder lange / dikke kabels van de start akku (achterin) naar voren , 12-14 meter
Op het vorige bootje zat er wel een aparte akku voor de boegschroef , huidige bootje heeft geen boegschroef

Verder heeft deze opstelling bij ons af en toe problemen als het anker ‘echt’ goed ingegraven is , dan stort the spanning in elkaar bij ophalen en begint er hier en daar wat te zeuren over ‘low voltage’

Ik heb verder nog niet overwogen om een aparte ankerlier akku te monteren , nog meer akku’s met bijbehorende zooi zit ik niet echt op te wachten

Jou verhaal bevestig exact waaorm ik een buffer accu bij de lier wil hebben. Bij mij stopt de lier zelfs als het serieus wordt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 14:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:23 #1469989

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Sunshine 36 schreef :
Domme vraag wellicht (ik heb nog niet zo lang een scheepie met m'n eerste ankerlier): als er meer ketting overboord staat, vraagt de lier dan meer vermogen bij het binnenhalen (zeker in 't begin)?

Ik heb vorig jaar alleen nog geankerd in ondiep Zeeuws water (meter of 20 ketting max)

Domme vragen bestaan niet, wel retorische vragen.

In theorie moet je ankerlier in staat zijn om de volle lengte ketting met anker vertikaal omhoog te halen op diep water. kan dat niet, moet je het met de hand gaan doen. Aan gezien dat handgedeelte nog niet gangbaar is, moet elekltrisch wel goed werken.

Los van de discussie of je dan wel op die diepte moet ankeren, heb ik wel eens mee gemaakt dat het anker met 60-70 meter ketting van de (vulkaan)helling af gleed onder water. (los grid). Op dat moment hangt alles vertikaal naar beneden en moet je dus opnieuw proberen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:37 #1469996

Kan je ankerlier motor wel de hoge stromen van de lithium aan?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:44 #1470000

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Roozeblij schreef :
Kan je ankerlier motor wel de hoge stromen van de lithium aan?

Dat snap ik niet ?
De ankerlier heeft een bepaald opgenomen vermogen , dat opgenomen vermogen veranderd toch niet nav de stroombron (AGM vs lifepo4 vs ???)

Als er iets gebeurt gaat de stroom juist naar beneden omdat de lifepo4 spanning gemiddeld hoger is dan AGM spanning ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 10:45 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:46 #1470002

de lithium heeft een veel lagere interne weerstand, dus de motor kan veel hoger belast worden. Dat is wel relevant als ik lees dat het zwaar loopt.
Dat de motor niet te heet wordt, dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 10:50 #1470004

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Roozeblij schreef :
de lithium heeft een veel lagere interne weerstand, dus de motor kan veel hoger belast worden. Dat is wel relevant als ik lees dat het zwaar loopt.
Dat de motor niet te heet wordt, dus.

Ik ben benieuwd hoe dat zich naar de praktijk vertaald ? , lagere interne weerstand van de lifepo4 stroombron heeft denk ik geen invloed op het opgenomen vermogen
Maar daar heb ik te weinig theoretische kennis voor
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 11:04 #1470017

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Behoudens dat bij een constantere spanning uit de bron, het vermogen in de motor niet afneemt bij belasting. De LFP accu gedraagd zich als onverzettelijke spanningsbron die niet inzakt. Dus bij grotere belasting neemt het vermogen en warmte ontwikkeling ook toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 11:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 13:23 #1470062

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Temperatuur ankerlier:
Daar is een vergelijkbaar draadje over: starten op lfp.
Ervaring daarmee: kort of lang starten en het werkt nog. Zegt echter nog niets over de ervaren levensduur.

Een ankerlier draait langer dan een startmotor. Consequentie?
Ze zijn vaak niet op warmte gedimensioneerd: kijk in de manual hoe lang het continue gebruik mag zijn. Daar staat ook meestal bij dat ze er van uitgaan dat je de motor bijzet. Je mag dan aannemen dat dat de opgegeven tijdsduur is bij de nominale stroom zonder rekening te houden met te kleine accu’s aan dunne draden en inkakken.

Koop bij Ali een temperatuurmeter aan een draadje en je kan dit dan in de gaten houden. Automatiseren hoeft niet. Het is prima reproduceerbaar als de temperatuur te hoog wordt na anker-op dan werkt het niet; als de temperatuur goed blijft is dat de volgende keer weer zo.

Op een zomer namiddag met het anker spelen tot de accu leeg en de temperatuur aflezen?

€2, en nadien ook heel handig voor de koelkast



Systeem:
Op mijn vorige boot hadden we de koelkast op de boeg schroef/anker accu om de service accu te ontlasten (autonomy keer 2!).
Opladen via eigen waloplader, want accu’s lopen nooit gelijk op.
Opladen via de motor op veilig voltage.
Toen alles AGM.

Bij lfp speelt dat anders: iedere accu zijn eigen laad stop via BMS of een veilig altijd laden voltage.

Op mijn huidige boot geen ankerlier. Anker komt binnen op eigen kracht gevoed uit de koelkast die draait op lfp.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 13:28 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 13:44 #1470064

Booty,

Die ´eigen´ kracht komt van het anker of van Booty?
Ik denk van Booty omdat voeding uit de koelkast komt. Correct???


Nu even serieus,

Hoe groot het vermogen van de accu is maakt niets uit zolang de accu het leveren kan.

De accu spanning zal meer of minder dalen, afhankleijk van de verhouding stroombron en stroomafnemer.

De centrale die mijn huis voedt is toch ook VELE malen groter dan het gevraagde vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 14:09 #1470079

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Berghout-2 schreef :
Calidris schreef :

De good-old gloeilamp truuk van Berghout, houd ik achter de hand ;)

Die truuk heeft bewezen dattie werkt.
Dik 25 jaar geleden heb ik het zo aangelegd op een tjalkje. Alles 24 volt, voorin 2x230Ah (lood, semitractie van Daveco) voor kopschroef (Kalkman 11 kW) en ankerliermotor.
Van machinekamer naar voren ligt 35 mm2 koper.
Laden via dikke Mastervolt en diodebrug(in machinekamer), en via hoofdmotordynamo met 100 watt/12 volt gloeilamp in serie.
Als er voorin een elektromotor draait (bij draaiende hoofdmotor), dan brandt de lamp.

De levensduur van de batterijen is >10 jaar, tot nu toe 1x vervangen.

Ik leerde die truuk begin 80er jaren, en toen wasie al oud.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 14:09 #1470080

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
ik heb voorin een 45Ah LTO accu staan voor boegschroef en ankerlier.
Accu kan makkelijk 450A leveren, vooral voor boegschroef relevant.
ankerlier is 1000W spec, maar heb ik nog niet vaak boven 50A gezien. Ankerlier heb ik afgezekerd met 80A zekering. Probleem met zo'n krachtige accu is inderdaad dat de ankerlier warm kan worden, niet omdat de accu zo goed is, maar omdat loodaccu's zo slecht zijn dat we er aan alle kanten misbruik van zijn gaan maken qua veiligheden. Maar goed, is kwestie van in de gaten houden. Zo vaak gebruik ik de ankerlier niet meer dan een paar minuten achter elkaar.

boegschroefaccu wordt opgeladen puur en alleen via DC DC converter op huishoudaccu (600Ah LifePo4).

Deze setup bespaart een hoop koper in de boot.. en de accu is relatief licht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 14:34 #1470085

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Saeftinghe schreef :
Booty,

Die ´eigen´ kracht komt van het anker of van Booty?
Ik denk van Booty omdat voeding uit de koelkast komt. Correct???


Nu even serieus,

Hoe groot het vermogen van de accu is maakt niets uit zolang de accu het leveren kan.

De accu spanning zal meer of minder dalen, afhankleijk van de verhouding stroombron en stroomafnemer.

De centrale die mijn huis voedt is toch ook VELE malen groter dan het gevraagde vermogen.

Correct, anker ligt in de bakskist en gaat geheel met de hand. Van binnen halen krijg je het warm en dit lijkt qua karakteristiek het meest op een lood accu. We worden gevoed uit de koelkast en dat smoort het vermogen van de lfp aanzienlijk.

Serieus: het vermogen moet bij de ankerlier en die bij ketting+anker xsnelheid passen. De capaciteit zorgt voor de temperatuursopbouw. Daar het vermogen niet inkakt zoals bij een lood accu en daardoor beperkt wordt kan je de capaciteit nu volledig gebruiken echter niet verder dan einde ketting.
Dus te groot maakt het niet erger. Echter, als de accu te groot is kan je wel kijken of de lier na 2, 3 of 4 keer toch heel warm wordt. Is dat niet zo dan is de koeling voldoende.
Dan zal het met de levensduur ook wel meevallen.

Een ander inzicht geeft om op het type motor te googelen waarvoor deze elders gebruikt wordt. Dat geeft je een kwalitatief inzicht in het acceptabele lastcollectief. Maar in dit geval: het was een liermotor en het blijft een liermotor.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 14:35 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 16:59 #1470119

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Roozeblij schreef :
de lithium heeft een veel lagere interne weerstand, dus de motor kan veel hoger belast worden. Dat is wel relevant als ik lees dat het zwaar loopt.
Dat de motor niet te heet wordt, dus.

Is dit nou met een knipoog Roozeblij? Of moet ik m’n schoolgeld terugvragen? De stroombron kun je zien als een oneindig lage weerstand. (Theoretisch) Het opgenomen vermogen wordt dus doch en slechts alleen bepaald door de afnemer, de ankerlier.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 17:00 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 17:07 #1470124

mystudio schreef :
De spanningsstroombron kun je zien als een oneindig lage weerstand.

Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 18:38 #1470137

Calidris schreef :
Ik wil wel eens peilen op welke accu's de ankerlier aangesloten is, indien aanwezig.
Op
1 - startaccu
2 - licht accu
3 - Extra (Boegschroef) accu?

Graag ook met de motivatie er bij.

Op startaccu omdat altijd de motor bij staat bij anker uit en anker op.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl