Als we dan toch tot het gaatje gaan met alle opmerkingen, je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar, ook een draadbrugje van massieve draad van een paar cm zou prima goed gaan, mits er geen beweging in zit. Als hij bv. in je schakelpaneel zit, dan valt het met die trillingen genoeg mee, verwaarloosbaar. De boot is mss een wasmachine, maar dat geldt dan voor de het hele schakelpaneel.
Wat dodelijk is voor soldeerverbindingen en harde kernen is beweging van de draad naar het vaste bevestigingspunt. Ik denk dat dat uit dit topic moet blijken. Maar bv. een gesoldeerde kabel van een marifoonhandset, die met een goede trekontlastig waterdicht is afgewerkt, gaat gewoon goed. Simpel as it is. Kunnen we een heel moeilijke dialoog over gaan voeren, dit is zoals het al jaren werkt. En overal waar tinrot kan optreden (ja bestaat, net als krimp inderdaad), gebeurt exact hetzelfde met een aangeklonken/geperste connector. Pak een stuk draad van 2m, hang dat vrij in je boot, pers een connector daaraan en kijk wat er over een paar jaar mee gebeurt. Simpel as that.
Joop66 schreef :
Berghut,
Op een boot zijn een aantal dingen aan de hand die elders minder een probleem zijn.
Ik ga er even vanuit de basis in. Dan kun je je eigen keuzes maken.
Wat is er dan anders?
- Alles beweegt,
- ALLES wordt nat, ook waterdichte dingen.
- Een boot is gek genoeg toch nog behoorlijk ingewikkeld.
Alles beweegt: Wat betekent dat?
- Dat vermoeiiing van draden een ding is. Massieve installatie draad is uit den boze. Hoe dunner en meer "haren" in je draad, hoe beter.
- Trekontlasting van verbindingen is belangrijk
- Geleiding van kabels, en het beheersen van buigradius om spanningsconcentratie in de knik te voorkomen.
- Tin kruipt. Vertinde draadeinden in kroonsteentjes gaan na verloop van tijd los zitten.
Alles wordt nat:
- Verschillende materialen werken galvanische corrosie in de hand. Tin/koper?
- Alles wordt nat. Ook in een waterdichte behuizing. Misschien ietsje minder, maar condens is overal.
Om deze redenen zou ik inmiddels liever een krimpverbinding gebruiken, ingepakt in krimpkous mèt lijm.
Deze les heb ik helaas ook weer met schade (geen schande want stiekem gedaan) moeten leren.
Bijgaand document zegt er meer over.
drive.google.com/open?id=1EIKb...ail.com&usp=drive_fs