Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 12v schakelpaneel aansluiten en meer

12v schakelpaneel aansluiten en meer 06 mei 2023 11:49 #1477775

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Je schreef
koelkast is 33 watt, ook drie meter kabel 2.5 mm want 2,8 amp

Vermoedelijk is die 33 watt een gemiddelde waarde.
Een kk staat de helft uit, de helft van de tijd aan.
Maar dan, als ie aan staat, is het verbruik 66 watt, dus 6A.
Maar bij aanslaan staat er ff 10 A. Die 10A mag niet teveel voltverlies geven.
Bij 3% en bij totale lengte 2x3 is 6 meter dan volgt 5mm2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 06 mei 2023 12:34 #1477786

He? Afstand schakelkast - koelkast is drie meter. Moet ik dan de plus en min draad afstand optellen?

Koelkast is absorptie. Verbruik is meer dan met compressor, 33 watt staat er op. Net als de kachel gebruik ik dat vrijwel niet, maar de aanleg moet toekomst klaar zijn.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 06 mei 2023 12:51 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 11:26 #1477975

Nieuwe versie. Ik heb een te kleine plus rail gekocht per ongeluk, dus koppel ik die 6 + aan een andere rail. Er is een vaste automaat zekering, en een losse die voorzien kan worden van zekeringen naar keuze. De marifoon en binnenverlichting gaan zonder schakelaar meteen naar zekering. Hoofdschakelaar of zekering niet in tekening.

Een paar kleine gebruikers gaan meteen naar de zekering met de plus en niet via een plus rail, is dat onwenselijk? Marifoon heeft behalve in de plus ,ook zekering in de min, dat was al zo.

Weer aangepast. Rommelig maar klopt.

Bijlagen:
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 23:23 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 11:30 #1477977

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
misschien beter voor het over/inzicht de schakelaars en zekeringen er nu wel gelijk intekenen?
helpt ook tav evt. tips/opm...

waarom binnenverl. zonder zekering?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 11:40 #1477980

Aangepast.
De zekeringen zijn aangegeven door een getal 5, 10, 2. De lampen wel via zekering (alles is gezekerd) maar schakelen op de lamp zelf. De marifoon ook. Onderaan rechts, dieptemeter etc die ronde tekeningen zijn schakelaars. Bij de automaat met al die 5, 5, 5, 5, 10, 15 etc is dat ook schakelaar. Of teken ik dat verkeerd? Moet het andersom? Eerst schakelaar dan zekering?
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 12:44 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 14:11 #1478015

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ik snap je tekening niet.
Bijvoorbeelld:
Er loopt een draad van de rail plus nr 9 naar de ankerlier.
Er staat dus altijd stroom op de ankerlier, die draait dus continue.
Maar er loopt ook nog een draad van de 5A zekering naar de rail plus 9. Die draad doet dus niks, want gaat van plus naar plus.

De volgorde zou moeten zijn (alleen de plus even voor het gemak)
Van accu naar hoofdzekering 16 kwadraad
Dan naar hoofdschakelaar 16 kwadraad
Dan naar centrale plus rail 16 kwadraad
Als de zekering-automaten paneel een centrale plus aansluiting heeft, bv 8 mm bout, dan:
Dan van de centrale rail naar plus zekering paneel 16 kwadraad
Dan vanaf elke individuele zekering uitgang direct naar de individuele verbruiker (draaddikte afhankelijk van gewenste voltverlies)

Voor verbruikers die niet langs het zekering-automaten paneel gaan:
Per individuele verbruiker (draaddikte afhankelijk van gewenst voltverlies):
Van de centrale plus rail naar ingang zekering cq schakelaar.
Dan naar de individuele verbruiker.
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 14:13 door Ronaldl. Reden: Uitbreiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 14:32 #1478020

Mijn Chinese kachel trekt ruim 80 watt bij opstarten. Ik heb ongeveer afstand van 10 meter (inderdaad plus en min-draad optellen) in 6mm2 draad. Heb toch nog eenmaal gehad dat de kachel in opstartfase uitschakelde v.w. spanningsval.
Sowieso zie ik spanning bij de kachel tijdens opstarten zakken van 13,8 (aan de mppt) tot 11,8 of zo. Misschien dat mijn accu niet meer optimaal is, of dat er ergens een slechte verbinding zit, maar wel iets om rekening mee te houden.

W.b. hoofdzekering: er zijn een soort blokzekeringen die je op je accu-pool plaatst. Ik heb er zo 1 en dat is reuze makkelijk installeren, kost nauwelijks ruimte en korter bij je accu zekeren kan niet.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 14:34 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 14:57 #1478029

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Standaardkabel van een 4kW Planar is 1,5 mm2 bij een lengte van 6 meter enkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 18:49 #1478070

Ronaldl schreef :
Ik snap je tekening niet.
Bijvoorbeelld:
Er loopt een draad van de rail plus nr 9 naar de ankerlier.
Er staat dus altijd stroom op de ankerlier, die draait dus continue.
Maar er loopt ook nog een draad van de 5A zekering naar de rail plus 9. Die draad doet dus niks, want gaat van plus naar plus.

De volgorde zou moeten zijn (alleen de plus even voor het gemak)
Van accu naar hoofdzekering 16 kwadraad
Dan naar hoofdschakelaar 16 kwadraad
Dan naar centrale plus rail 16 kwadraad
Als de zekering-automaten paneel een centrale plus aansluiting heeft, bv 8 mm bout, dan:
Dan van de centrale rail naar plus zekering paneel 16 kwadraad
Dan vanaf elke individuele zekering uitgang direct naar de individuele verbruiker (draaddikte afhankelijk van gewenste voltverlies)

Voor verbruikers die niet langs het zekering-automaten paneel gaan:
Per individuele verbruiker (draaddikte afhankelijk van gewenst voltverlies):
Van de centrale plus rail naar ingang zekering cq schakelaar.
Dan naar de individuele verbruiker.

Je heb gelijk Ronald, draad 9 is ANKERLICHT. Verkeerd bedacht, net als 7, en 8. Stuurautomaat en Autoplug. Ga ik aanpassen. Die gaan naar de zekerautomaat-schakelaar combi hierna te noemen [automaat], die automaat krijg zelf een plus, per 4 schakelaars een draad van doorsnede 2mm, dus voor de acht schakelaars twee draden. Daar sluit ik de gebruikers op aan. Omdat de automaat in het deksel van de kist zit klapt die open en is de afstand tussen + plus rail en automaat 20 cm. Ik zou met een klein soepel stukje + draad vanaf de M8 bout die afstand kunnen overbruggen.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 19:20 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 18:51 #1478072

Die kabeldikte is wel belangrijk, ik wil niet verkeerd bestellen.
Maar : Victron zegt 6mm2 ingang te hebben maar ik kan er maar net 3 mm doorsnede zonder mantel in kwijt.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 18:59 #1478076

Mm2 is hoe draaddiktes worden uitgedrukt. Oppervlakte van de doorsnede dus, dat is iets heel anders dan de doorsnede die jij nu meet.

No offense, maar dit is basiskennis. Boek ‘Elektriciteit aan boord’ al in de kast?
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 19:03 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 19:15 #1478080

Nee. Bloos. Maar hoe kan ik nu meten welke dikte een draad heeft? Een schuifmaat is ideaal. Waar staat een conversie? Ik las wel dat er veel onduidelijkheid is over kabel omtrek en doorsnede. Kortom: ik heb een apparaat met een draad, welke AWG OF Metrische draadmaat correspondeert?
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 19:46 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 20:33 #1478112

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
3 mm diameter komt overeen met:
3 * 3 * pi * 0,25 = 9 * 3,14 * 0,25 = 7 mm2 (spreek uit 7 mm kwadraad)
pi is nu eenmaal 3,14
Voor elke diameter kan je zo omrekenen.

AWG is amerikaanse aanduiding, gaat over inches (duimen) en niet over mm.
Maar er zijn vergelijkingstabellen.

Misschien eens een idee om een video call te doen om in een uurtje of wat het project eens door te spreken. Scheelt reiskosten en zo :-)

Die Victron kan niet zoveel ampere aan, De draaddikte aansluiting is dasr op aangepast. Maar je valt altijd in de voltverlies-val. Geen enkele fabrikant van apparatuur houdt rekening met het feit dat wij bootjes gekken altijd dikkere draden nemen dan wat de minimale maat zou zijn die net kan.

Trouwens, ik zie blank koperen draad. Ik gebruik slechts en alleen vertind. Maar gelezen de verschillende ZF discussies is dat beetje controversieel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 07 mei 2023 21:09 #1478119

Ah, dus 4 mm doorsnee draad = 4*4*3.14 :4= 12.56 mm2 = basiskennis!
En pas bij 4,5 mm doorsnede hebben we de 16mm2
Toch is die groen gele massakabel boven op de foto, wat ik normaal als 16 mm2 kabel zie.

Je aanbod Ronald, is prachtig maar ik ben er nu dankzij dit forum bijna uit. Mijn huisinstallatie ging ook zo. Met een beetje hulp gaat het lukken. Het was puinhoop die het 50 jaar heeft gedaan, het is straks veel beter.

De tekening is weer aangepast hierboven.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 23:25 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 05:47 #1478140

Een advies: in het schema zie ik de + van de lader op de + van de ene accu, en de - van de lader op de - van de andere accu. Bij de gebruikers zie ik het vergelijkbare: de + op de + van de ene accu en de - op de - van de andere accu. Zo zou je het doen bij in serie geschakelde accu’s, wanneer hogere spanningen zijn gewenst, maar deze accu’s zijn parallel geschakeld, bedoeld om de capaciteit te vergroten.

Mijn werkwijze zou zijn: + en - van de lader op de ene accu, + en - van het boordnet op de andere accu. De parallelschakeling zorgt dan dat beide accu’s het boordnet voeden, en dat beide accu’s geladen worden. Het maakt het net wat overzichtelijker. In één oogopslag is dan te zien dat het een parallelschakeling is. Zowel voor jezelf, als voor een ander.

Samengevat: het werkt wel zo,
maar het kan overzichtelijker.

Johan


Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 05:49 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 05:58 #1478142

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
Houd goed in de gaten dat de doorsnede berekening alleen op gaat voor een draad met vaste kern!
M.a.w een draad met soepele kern is fysiek dikker dan een met vaste kern met dezelfde doorsnede.

En die laatse gebruiken we niet.
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 06:07 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 07:01 #1478157

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Waterrimpels schreef :
Een advies: in het schema zie ik de + van de lader op de + van de ene accu, en de - van de lader op de - van de andere accu. Bij de gebruikers zie ik het vergelijkbare: de + op de + van de ene accu en de - op de - van de andere accu. Zo zou je het doen bij in serie geschakelde accu’s, wanneer hogere spanningen zijn gewenst, maar deze accu’s zijn parallel geschakeld, bedoeld om de capaciteit te vergroten.

Mijn werkwijze zou zijn: + en - van de lader op de ene accu, + en - van het boordnet op de andere accu. De parallelschakeling zorgt dan dat beide accu’s het boordnet voeden, en dat beide accu’s geladen worden. Het maakt het net wat overzichtelijker. In één oogopslag is dan te zien dat het een parallelschakeling is. Zowel voor jezelf, als voor een ander.

Samengevat: het werkt wel zo,
maar het kan overzichtelijker.

Johan



Geen correct advies.
Parallel geschakelde accu's altijd overhoeks aansluiten zoals in de originele tekening.

De 2 koppeldraden moeten even lang zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 07:40 #1478167

@ Peter, om ervan te leren, is daar een reden voor, het overhoeks aansluiten?
Wellicht is het nodig dat mijn systeem aangepast moet worden.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 07:53 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 09:25 #1478199

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Waterrimpels schreef :
@ Peter, om ervan te leren, is daar een reden voor, het overhoeks aansluiten?
Wellicht is het nodig dat mijn systeem aangepast moet worden.

Johan

Neem de tekening tussen de 2 M8 boyren en de accu's in ogenschouw.
Ga treintje spelen.
Doe net alsof je een stroomdeeltje bent en doe de reis van de ene M8 bout naar de andere M8 bout. Eerst een keer via de ene accu. Dan via de andere accu. Dus 2x reizen.
Voorwaarde:
Beide reizen dienen exact dezelfde lengte te hebben.
Alleen dan is de weerstand gelijk.

Anders: ongelijke weersyand dus ongelijk belasten van de 2 accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 12:43 #1478261

Ook maar een led driekleur in de mast. Nieuwsgierig keek ik eens naar de boordlampen aan de zijkant van de kajuit, lampje nog nooit stuk gegaan, maar de schroefjes en aansluiting helemaal verroest. Ik vond het wel gezellig die gloed van dat licht, en ook esthetisch in een chromen huis paste het bij de leeftijd van de boot.

Dus nu moet de mast weer naar beneden en weer een kabel. Ik weet hoe het moet. :laugh: Aquasignal As 34 zonder ankerlicht, die heb ik van JeePee. Dubbel werk.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 15:43 #1478298

Ronaldl schreef :
Beide reizen dienen exact dezelfde lengte te hebben. Alleen dan is de weerstand gelijk. Anders: ongelijke weerstand dus ongelijk belasten van de 2 accu's.

Helder, ik begrijp de redenering. En laat het zoals het nu bij ons huidige bootje is gemonteerd. De parallel geschakelde accu’s staan naast elkaar, verbonden met 35 mm² accukabels van 1 meter lengte. Deze kabels hebben een weerstand van 0,6 Ω / kilometer. Dus 0,6 Ω / 1000 = 0,0006 Ω per meter kabel. Daarbij ook een keuzeschakelaar om de parallelschakeling ongedaan te maken, parallel geschakeld exclusief de inwendige weerstand in de keuzeschakelaar maakt dat 0,0012 Ω. Daarbij is de lader ingericht op twee accu’s separaat aansluiten. Maar je hebt een punt, bij dunne en lange bekabeling ontstaat er verschil in lading en belasting van parallel geschakelde accu’s.

Johan

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 15:44 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 16:05 #1478307

waarschijnlijk ten overvloede maar ik zeg het toch: markeer elke kabel! tekst plus nummer bij de zekeringen en hetzelfde nummertje elders bij stekkers/koppelingen en bij de verbruiker.
Print labels, plak ze achter de laatjes/deurtjes waar kabels (vooral verbindingen) zitten en je maakt het leven zoveel aangenamer onderweg.

Ali heeft er wat oplossingen voor maar een Dymo printertje lenen zal ook wel lukken.

Scheelt je (en de eigenaren na jou) heel veel frustratie bij storingen onderweg.

Ook je totale schema zou ik achterop een deurtje plakken. Liefst enigszins water en tijd -proof.
--
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 16:06 door bmtouring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 17:10 #1478331

Ik doe het simpel, met deze labels.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 17:57 #1478345

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v schakelpaneel aansluiten en meer 08 mei 2023 22:11 #1478408

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Zwaardopzee schreef :
Ik doe het simpel, met deze labels.

Euh, die labels kunnen gewoon in de printer, oogt wat netter

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl