Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 apr 2023 14:21 #1475764

Staat de juiste shunt geconfigureerd? Wordt de stroom de goede kant op gemeten (klopt het teken)?
Laatst bewerkt: 27 apr 2023 14:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 apr 2023 14:34 #1475768

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ja en Ja. Al ga ik dit natuurlijk nog een keer controleren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 apr 2023 14:45 #1475770

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
dit lijkt me geen settings probleem maar eerder een aansluiting probleem ?

weet je absoluut zeker dat de shunt goed zit en ook op de goede plaats en niets niet door de shunt gaat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 apr 2023 21:38 #1475858

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Daar heb ik in ieder geval goed op gelet. Alles van de min naar de min van de shunt en daarna één kabel van de min van de accu ''s naar de shunt. De min van de startaccu is samen met de min van de huishoud accu met de shunt verbonden.
Klopt dit?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 27 apr 2023 21:41 #1475861

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Bert65 schreef :
Daar heb ik in ieder geval goed op gelet. Alles van de min naar de min van de shunt en daarna één kabel van de min van de accu ''s naar de shunt. De min van de startaccu is samen met de min van de huishoud accu met de shunt verbonden.
Klopt dit?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

start akku zou ik nooit direct aan de huishoud akku knopen , misschien is dat ook de reden dat je niet goed meet omdat je nu ook het ontladen en laden van de start akku met
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 06:18 #1475877

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Bert65 schreef :
De min van de startaccu is samen met de min van de huishoud accu met de shunt verbonden.
Klopt dit?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Nee dit klopt niet!
De min van de startaccu moet aan de verbruikerskant van de shunt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 06:46 #1475883

Startaccu en huishoudaccu zijn twee gescheiden KRINGEN. Als je de startaccukring op EEN punt aan de huishoudaccukring knoopt, loopt er geen stroom van de een naar de andere kring.
Het boeit dan in theorie ook niet waar je deze vastknoopt, en of je deze vastknoopt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 06:56 #1475887

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
It Paradyske schreef :
Startaccu en huishoudaccu zijn twee gescheiden KRINGEN. Als je de startaccukring op EEN punt aan de huishoudaccukring knoopt, loopt er geen stroom van de een naar de andere kring.
Het boeit dan in theorie ook niet waar je deze vastknoopt, en of je deze vastknoopt.
zeker boeit dat wel.
Als de min van startaccu aan dezelfde zijde van de shunt zit, loopt de laadstroom van bijvoorbeeld de acculader naar de startaccu door de shunt en wordt dus door de bmv gezien als laadstroom voor je service accu.

Daarnaast zit de min van de startmotor waarschijnlijk rechtstreeks op de startaccu. Dus de ontlaadstroom van de startaccu loopt niet door de shunt.
Ook als bovenstaande niet aan de orde is moet de min van de startaccu niet rechtstreeks op de min van de service accu, want dan gaat zowel de stroom voor de startaccu als de stroom voor de service accu door de shunt, hoe weet de bmv dan welke stroom hij wel en niet moet meenemen in de berekening?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 28 apr 2023 06:57 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:17 #1475913

Dan zijn het dus geen gescheiden kringen, en is het een situatie waar eerst eens moet worden opgeruimd.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:48 #1475920

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
It Paradyske schreef :
Dan zijn het dus geen gescheiden kringen, en is het een situatie waar eerst eens moet worden opgeruimd.
Ik heb nergens beweerd dat het gescheiden kringen zijn.
Die bewering komt van jou.
Overigens zijn er weinig installaties met een start en sevice accu waarbij de twee volledig gescheiden zijn.
Dat kan ook prima, maar dan moet je de shunt voor de service accu wel op de juiste plaats installeren. En dat heeft TS waarschijnlijk niet gedaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:49 #1475922

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
OK. Volgens mij zat het zo af werf, maar dan met een scheiding relais voor het laden. Die heb ik nu vervangen voor een DC DC lader.
Ik heb ook een schakelaar in de min staan. Die schakelt nu dus beide stroomkringen.

Ik moet even uitzoeken wat en hoe, maar het staat vast dat startaccu en huishoudaccu via de min aan elkaar verbonden zijn en dat mag dus niet?

Ik moet er twee volledig gescheiden kringen van maken? Hoe zit het dan met situaties waarbij het chassis als min wordt gebruikt?

Kan ik de hoofd min schakelaar dan beter voor de huishoud of voor de start accu of helemaal niet gebruiken?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:51 #1475924

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
PvO schreef :
Bert65 schreef :De min van de startaccu is samen met de min van de huishoud accu met de shunt verbonden.
Klopt dit?



Gepost met de officiële Zeilersforum-appNee dit klopt niet!
De min van de startaccu moet aan de verbruikerskant van de shunt.

Dank je wel. Dit is voor mij iig wel even de snelste oplossing. Ik ga kijken of dat werkt.

Iedereen dank voor de antwoorden weer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:53 #1475925

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Ik zou de startaccu buiten de BMV houden, maar ik denk dat je primair naar de settings van de BMV moet kijken. Accumonitors hebben een rendementssetting: er moet altijd meer in een accu dan eruit komt.
Dit rendementsgetal is nooit exact in te stellen, het is afhankelijk van het type accu, het laad/ontlaadregime, stroomsterkte, temperatuur en misschien nog meer. In ieder geval hebben LiFePO4 accus een veel hoger rendement dan loodaccu's.
De (onvermijdelijke) verschillen tussen ingesteld en werkelijk rendement geven een cumulatieve afwijking in de ampereuur berekening of berekend laadpercentage (hetzelfde dus) van de accumonitor, hetzij teveel of te weinig. De Victron BMV compenseert dit door te resetten naar 100% van de ingestelde Ah waarde wanneer de spanning gedurende een bepaalde tijd BOVEN, en de bijbehorende laadstroom gedurende diezelfde tijd ONDER een bepaalde waarde is - dan mag aangenomen worden dat de accu vol is. Die laatste waarde wordt "staartstroom" genoemd, en is voor loodaccu's 1 a 2% van de capaciteit, dus voor bij 200 Ah is dit 2 a 4A. Deze spanning en staartstroom zijn instelbaar (de tijd dacht ik ook), dus bijvoorbeeld bij een 12V 200Ah loodaccu reset de Victron naar 100%/200Ah wanneer de spanning gedurende bijvoorbeeld 5 minuten boven de 13,5 V is en tegelijkertijd de laadstroom onder de 3 A.
Dit alles staat overigens goed beschreven in het manual van de BMV.
Andere monitors resetten op andere condities, bij collega boters vaak problemen gezien met afwijkende Ah/capaciteitsgetallen, en dit kwam bijna altijd door settings waarbij de monitor nooit aan reset toekwam, en zoals gezegd: het betreft hier een cumulatieve fout die dus alsmaar groter wordt.
Ik zou dus de settings bekijken en de correcte waardes voor LiFePO4 uitzoeken en instellen - dit is een veelvoorkomend probleem overigens.
Laatst bewerkt: 28 apr 2023 09:55 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:54 #1475928

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Als je nu een dcdc lader gebruikt, om je service accu vanuit je startaccu te laden neem ik aan, moet je de min van beide accus idd niet meer met elkaar verbinden.

Bedenk dat de shunt ALLEEN de stroom moet meten die in of uit de service accu gaat.
Dit bereik je door op de min van de service accu NIETS ANDERS aan te sluiten dan de kabel naar de shunt en op de accu zijde van shunt NIETS ANDERS dan de kabel naar de min van je accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 28 apr 2023 09:55 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 09:58 #1475931

Nee, ik zeg niet dat ze niet aan elkaar mogen zitten, maar dat ze maar op een punt aan elkaar mogen zitten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 10:12 #1475935

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Bert, ik heb even een schetsje gemaakt hoe het bij mij zit.
Volgens mij vergelijkbaar als bij jou.
Letop, zekeringen zijn wel aanwezig, maar niet getekend.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 11:16 #1475952

Is die dc/dc zwevend (galvanische gescheiden) of is de nul doorverbonden?

En wordt de extra ingang van de bmv702 gebruikt om de startaccu te meten?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 11:28 #1475956

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
It Paradyske schreef :
Is die dc/dc zwevend (galvanische gescheiden) of is de nul doorverbonden?

En wordt de extra ingang van de bmv702 gebruikt om de startaccu te meten?
Ik weet niet of je vraag aan mij of aan ts gericht is, maar de victron orion is bij mijn weten galvanisch gescheiden.
De extra ingang op de bmv is bij mij in gebruik om de accu temperaruur te meten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 12:02 #1475960

PvO schreef :
It Paradyske schreef :
Is die dc/dc zwevend (galvanische gescheiden) of is de nul doorverbonden?

En wordt de extra ingang van de bmv702 gebruikt om de startaccu te meten?
Ik weet niet of je vraag aan mij of aan ts gericht is, maar de victron orion is bij mijn weten galvanisch gescheiden.
De extra ingang op de bmv is bij mij in gebruik om de accu temperaruur te meten.

Dan is t goed, wil je ook de startaccuspanning meten dan is zo'n galvanische scheiding overbodig, ongewenst zelfs.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 12:11 #1475962

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
De startaccu heeft zijn eigen voltmeter in het instrumenten paneel van de motor.
Niet heel nauwkeurig,maar m.i. meer dan voldoende voor een startaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 13:00 #1475974

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik heb de extra aansluiting van de van de shunt op de startaccu aangesloten.

Uit mijn hoofd heb ik de min van de dc dc lader op shunt aangesloten, op load.

Ik zal het eerst weer even bij de boot moeten uitzoeken.

Begrijp ik nu goed dat ik toch beter beide circuits volledig kan scheiden? dan ben in benieuwd hoe de BMV ziet dat de service accu door de DC DC lader geladen wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 13:14 #1475980

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Bert65 schreef :
Ik heb de extra aansluiting van de van de shunt op de startaccu aangesloten.

Uit mijn hoofd heb ik de min van de dc dc lader op shunt aangesloten, op load.

Ik zal het eerst weer even bij de boot moeten uitzoeken.

Begrijp ik nu goed dat ik toch beter beide circuits volledig kan scheiden? dan ben in benieuwd hoe de BMV ziet dat de service accu door de DC DC lader geladen wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat kan de BMV niet zien, de BMV kan alleen zien DAT de accu geladen wordt, niet waardoor.

Welke dcdc lader heb je?
En post eens een schema hoe het een en ander is aangesloten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 28 apr 2023 13:14 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 15:23 #1476004

Bert65 schreef :
Ik heb de extra aansluiting van de van de shunt op de startaccu aangesloten.

Uit mijn hoofd heb ik de min van de dc dc lader op shunt aangesloten, op load.

Ik zal het eerst weer even bij de boot moeten uitzoeken.

Begrijp ik nu goed dat ik toch beter beide circuits volledig kan scheiden? dan ben in benieuwd hoe de BMV ziet dat de service accu door de DC DC lader geladen wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Load van de shunt Dat is de goeie plek ja.

De BMV heeft geen gescheiden circuits voor het meten van de accuspanningen dus moeten de twee circuits aan elkaar. En wel op dit punt, anders meerde BMV niet de goede spanning.
Er is geen reden om de circuits galvanische te scheiden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 15:40 #1476012

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
It Paradyske schreef :
Er is geen reden om de circuits galvanische te scheiden.
Dat hangt er van af.
Ik heb een hele goede reden om start en service volledig galvanisch te scheiden.
Mijn mast is af fabriek elektrisch verbonden met de kiel.
De mast is via de vhf antenne en vhf verbonden met de min van de service accu.
De saildrive is via de motor verbonden met de min van de startaccu.

Ik vind het een goed idee om te voorkomen dat de beide minnen elkaar ergens halverwege onder mijn boot ontmoeten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instellingen voor LifePo4 in Victron BMV 702 28 apr 2023 15:51 #1476016

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
PvO schreef :
Bert65 schreef :
Ik heb de extra aansluiting van de van de shunt op de startaccu aangesloten.

Uit mijn hoofd heb ik de min van de dc dc lader op shunt aangesloten, op load.

Ik zal het eerst weer even bij de boot moeten uitzoeken.

Begrijp ik nu goed dat ik toch beter beide circuits volledig kan scheiden? dan ben in benieuwd hoe de BMV ziet dat de service accu door de DC DC lader geladen wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat kan de BMV niet zien, de BMV kan alleen zien DAT de accu geladen wordt, niet waardoor.

Welke dcdc lader heb je?
En post eens een schema hoe het een en ander is aangesloten.

Zie bv zeilersforum.nl/index.php/foru...kt-niet-goed#1303944
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl