dehler31abc schreef :
[...]
Wat ik me afvroeg is of het volgende mogelijk is op een klein bootje.
- 70 Ah (of 100Ah) LiFePO4 cell (3.4V)
- DC-DC omvormer 2.5 V > 12 V
- Lader 230V AC > 3.6V DC (of wat ook maar de juiste laadspanning is)
- Voltmeter op zichtbare plek (om simpel te monitoren of spanning in de buurt komt van ondergrens 2.5V)
- Een simpele oplossing om af te schakelen bij te lage spanning (2.5 V?)
- 2de opgeladen cel als backup ergens opgeslagen aan boord ( puur als backup, onderhoud niet nodig want geen zelfontlading). Ik wil geen zonnepanelen ivm gewicht, extra complexiteit installatie en vooral omdat ik er geen plek voor heb.
Klaar?
Update:
Ik heb het offline met een elektricien besproken en bottle neck is de benodigde DC DC omvormer (step up / boost naar 12V) die lijkt niet voorhanden op dit moment. Dus resumerend:
Single cell 100Ah LiFePO4 (+-3.2V) versus 50Ah 12V conventionele accu;
> gewicht verschil: +- 18kg voor 50Ah 12V conventionele accu vs +- 2 a 3kg voor 100Ah 3.2V LiFePO4 accu is pakweg 15kg lichter > pluspunt voor LiFePO4 in een single cell setup (1 cell en dus zonder BMS et cetera)
> bruikbare capaciteit: 100Ah 3.2V single cell LiFePO4 vs 50Ah 12V conventionele loodaccu is ruwweg vergelijkbaar (beide pakweg 20 a 25Ah voor 12V apparatuur)
>kosten: LiFePO4 iets van 75 e, loodaccu 50ah +- 100e (veel keuze duurder en goedkoper) maar de benodigde DC DC omvormer (kosten en beschikbaarheid onbekend) en AC DC lader zal de LiFePO4 optie wat duurder maken.
Onder aan de streep spreekt de optie me aan vanwege de eenvoud en vooral de gewichtsbesparing, zal voor veel kleine zeilboten met bbm en de typische 50 of 55Ah conventionele 12V accu op dit soort boten zo zijn. Nu nog niet makkelijk haalbaar.
Wie weet is er een markt voor sinds deze maat boten populair blijft en leest er iemand mee die iets kan met dit idee. Daarnaast zie je dat steeds meer moderne apparatuur een lagere ingangsspanning accepteert dan 12V dus bij bepaalde setups zal de kloof wat minder groot zijn om te overbruggen met een DC DC omvormer.