Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer?

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:36 #1476836

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6718
lschip schreef :
Is 8A niet heel erg veel? Volgens mij is het verbruik bij mij max 2A met VHF, AIS ed aan.

Je kunt beter te ruim rekenen dan te krap. TS had het over navi-verlichting en een autopilot. Tel daar bijvoorbeeld een telefoon en een tablet aan hun lader bij op en een koelkastje. Misschien niet allemaal van toepassing, maar ik vond de berekening niet zo gek gedacht.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:36 #1476837

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik zou het proberen

Maak een mooi onderdelen lijstje en ga er mee aan de gang
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:40 #1476841

lschip schreef :
Is 8A niet heel erg veel? Volgens mij is het verbruik bij mij max 2A met VHF, AIS ed aan.

Goed punt, moet ik zoals gezegd uitzoeken. Ligt in de praktijk een stuk lager. Ik heb nu een 50Ah 12v accu en daar doe heel lang mee ( dus 25Ah netto gebruik want dieper dan 50% ontlaad ik niet). AP gebruik ik niet veel en die 3 kleur moet nog een LED versie worden ( of geschikte en goedgekeurde LED vervanging erin maar dat ligt nogal gevoelig hier ;) )
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 13:41 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:44 #1476842

Eclips schreef :
lschip schreef :
Is 8A niet heel erg veel? Volgens mij is het verbruik bij mij max 2A met VHF, AIS ed aan.

Je kunt beter te ruim rekenen dan te krap. TS had het over navi-verlichting en een autopilot. Tel daar bijvoorbeeld een telefoon en een tablet aan hun lader bij op en een koelkastje. Misschien niet allemaal van toepassing, maar ik vond de berekening niet zo gek gedacht.
Dat was inderdaad hoe ik aan die 8 a 10 A kwam (ik heb geen koelkast) maar misschien is het anders in de praktijk, moet ik beter uitzoeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:51 #1476845

Calidris schreef :
Als iedereen er zo in staat of stond hadden we wellicht nu Frans of Duits gesproken....

Ik reageer in principe nooit op dit soort berichten maar omdat ik je verder serieus neem laat ik je weten dat je opmerking nogal de plank misslaat. Vrijheid van meningsuiting is een goed recht en dankzij de boeren hebben heel wat stedelingen de oorlog overleeft. Je kunt het met me oneens zijn wat betreft de boeren maar mij vergelijken met bijvoorbeeld Duitse of Franse bezetters slaat nergens op. Je kunt niet verder van de waarheid zitten. Op 4 en 5 mei post ik sowieso niet vanwege deelname aan dodenherdenking en bevrijdings feest. Daarna en daarvoor wel. Als je dat niet kunt accepteren kun je je afvragen of je zelf niet intolerant bent en zelf de waarden van de bevrijding van een dictatuur begrijpt.

Als je niets inhoudelijk bij te dragen hebt begin dan maar een offtopic draadje maar verpest dit draadje niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 14:56 #1476869

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
dehler31abc schreef :
Fiets accu of soortgelijke Li ion wil ik niet aan boord (zie ervaring ReneK et cetera )

Ik weet niet wie ‘et cetera’ is maar volgens jou was de brand bij ons geheel te wijten aan de installatie manier en niet met de Li-ion batterij ?

Bewijst maar eens temeer dat blauw wit rood een prima indicatie van algemene intelligentie en positie binnen de Nederlandse maatschappij , ik vind het een beetje op gelijk niveau staan als de Wappen SS
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 15:04 #1476871

Jammer dat TS met zijn provocerende politieke uitingen een van zijn weinige potentieel interessante draadjes weer om zeep helpt. Zal straks een slotje volgen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 15:43 #1476885

ReneK schreef :
dehler31abc schreef :
Fiets accu of soortgelijke Li ion wil ik niet aan boord (zie ervaring ReneK et cetera )

Ik weet niet wie ‘et cetera’ is maar volgens jou was de brand bij ons geheel te wijten aan de installatie manier en niet met de Li-ion batterij ?

Bewijst maar eens temeer dat blauw wit rood een prima indicatie van algemene intelligentie en positie binnen de Nederlandse maatschappij , ik vind het een beetje op gelijk niveau staan als de Wappen SS

Zie mijn bericht aan Calidris, copy paste voor jouw reactie. Je hebt recht op je mening over mij hoe ver je er ook naast zit. Wat betreft mijn referentie aan Li Ion en het incident bij jou wil ik benadrukken dat ik Li Ion niet aan boord wil vanwege brandgevaar en ik denk dat we hier common ground hebben. Lees nog eens rustig mijn bijdrage in jouw draadje ( graag gedaan, echt dankbaar werk) en zie dat ik vermoed dat scenario 3 van toepassing kan zijn. Haal de emotie er uit en bekijk je eigen setup ook kritisch is wat ik stel en stelde.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 15:54 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 15:45 #1476886

Nachtvlinder schreef :
Jammer dat TS met zijn provocerende politieke uitingen een van zijn weinige potentieel interessante draadjes weer om zeep helpt. Zal straks een slotje volgen…

Copy paste mijn reactie aan Calidris voor jou.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 15:45 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 15:52 #1476891

Je (politieke) mening heb je inmiddels wel voldoende breed geuit hier toch!? Het is een zeilersforum hier.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 15:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 15:53 #1476892

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
dehler31abc schreef :
ReneK schreef :
dehler31abc schreef :
Fiets accu of soortgelijke Li ion wil ik niet aan boord (zie ervaring ReneK et cetera )

Ik weet niet wie ‘et cetera’ is maar volgens jou was de brand bij ons geheel te wijten aan de installatie manier en niet met de Li-ion batterij ?

Bewijst maar eens temeer dat blauw wit rood een prima indicatie van algemene intelligentie en positie binnen de Nederlandse maatschappij , ik vind het een beetje op gelijk niveau staan als de Wappen SS

Zie mijn bericht aan Calidris, copy paste voor jouw reactie. Je hebt recht op je mening over mij hoe ver je er ook naast zit. Wat betreft mijn referentie aan Li Ion en het incident bij jou wil ik benadrukken dat ik Li Ion niet aan boord wil vamwege brandgevaar en ik denk dat we hier common ground hebben. Lees nog eens rustig mijn bijdrage in jouw draadje ( graag gedaan, echt dankbaar werk) en zie dat ik vermoed dat scenario 3 van toepassing kan zijn. Haal de emotie er uit en bekijk je eigen setup ook kritisch is wat ik stel en stelde.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rd?start=125#1473046

Je geeft zelf al aan een leek te zijn , wat ook al blijkt uit dit draadje en de antwoorden/vragen/opmerkingen in mijn draadje dus ik hoef jouw bijdragen niet nogmaals door te nemen , er staat weinig / niets in wat toegevoegde waarde heeft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 15:56 #1476894

Bedankt voor de inhoudelijke bijdrages Calidris, Nachtvlinder, ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 16:01 #1476896

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Niet bedankt maar toch graag gedaan.
Onaangepast gedrag negeren werkt niet. Het blijft onaangepast en kan alleen maar erger worden en dat blijkt ook iedere keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 16:04 #1476898

Inderdaad. Wéér heeft TS zijn draadje om zeep geholpen. Die gast die steeds in het Winner-ratingdraadje aan het trollen was is wél vertrokken inmiddels?
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 16:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 18:30 #1476935

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6718
Nachtvlinder schreef :
Jammer dat TS met zijn provocerende politieke uitingen een van zijn weinige potentieel interessante draadjes weer om zeep helpt. Zal straks een slotje volgen…

Hoewel ik het met TS politiek volledig oneens ben moet me toch van het hart dat hij in dit draadje niet de aanval geopend heeft.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 18:40 #1476939

TS’ avatar en onderschrift zijn de ongevraagde statements. Die triggeren voldoende irritatie op om draadjes te laten ontsporen. Wat doen die statements op ZF??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 18:47 #1476943

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6718
Daarover zijn we het meer dan eens. Vooruit dan maar: ik erger me dood aan al die omgekeerde vlaggen die nog altijd overal in het land hangen. Demonstreren is een goed recht en vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar ze hebben hun standpunt inmiddels wel gemaakt. Wat mij betreft maken ze misbruik van het feit dat ze grond bezitten die grenst aan de openbare ruimte, waardoor hun demonstratie een soort permanent karakter gekregen heeft. We weten nu wel wat zij vinden, ik ben het niet met ze eens en dat ga ik het ook niet worden.

Excuus voor deze persoonlijke noot. Zeilen is leuker en erover praten ook.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 19:34 #1476956

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Zouden we als we off topic willen reageren (topic is het onderwerp) op avatar of aftiteling hiervoor dan een apart off topic draadje willen openen.

Hoezeer ik ook een mening en emotie heb over aftiteling en avatar, daarop reageren is off topic.
Ik stoor me daarbij niet alleen aan TS maar ook aan de 10k+ veelposters.

Door toch te reageren, off topic dus, doe ik hetzelfde en begrijpen jullie misschien wat ik bedoel.
Zowel het “uitlokken” als het “terugmeppen” heeft gewoon geen niveau meer.

Mijn bijdrage kan volgen als dit eens ophoudt.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 19:36 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 20:05 #1476968

Mee eens. Ik heb daarom geprobeerd uitsluitend inhoudelijk te reageren, en besloten de vervelende reacties en provocaties van beide kanten te negeren.
Misschien werkt dat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 20:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 03 mei 2023 13:46 #1477174

dehler31abc schreef :
[...]
Wat ik me afvroeg is of het volgende mogelijk is op een klein bootje.

- 70 Ah (of 100Ah) LiFePO4 cell (3.4V)
- DC-DC omvormer 2.5 V > 12 V
- Lader 230V AC > 3.6V DC (of wat ook maar de juiste laadspanning is)
- Voltmeter op zichtbare plek (om simpel te monitoren of spanning in de buurt komt van ondergrens 2.5V)
- Een simpele oplossing om af te schakelen bij te lage spanning (2.5 V?)
- 2de opgeladen cel als backup ergens opgeslagen aan boord ( puur als backup, onderhoud niet nodig want geen zelfontlading). Ik wil geen zonnepanelen ivm gewicht, extra complexiteit installatie en vooral omdat ik er geen plek voor heb.

Klaar?

Update:

Ik heb het offline met een elektricien besproken en bottle neck is de benodigde DC DC omvormer (step up / boost naar 12V) die lijkt niet voorhanden op dit moment. Dus resumerend:

Single cell 100Ah LiFePO4 (+-3.2V) versus 50Ah 12V conventionele accu;

> gewicht verschil: +- 18kg voor 50Ah 12V conventionele accu vs +- 2 a 3kg voor 100Ah 3.2V LiFePO4 accu is pakweg 15kg lichter > pluspunt voor LiFePO4 in een single cell setup (1 cell en dus zonder BMS et cetera)

> bruikbare capaciteit: 100Ah 3.2V single cell LiFePO4 vs 50Ah 12V conventionele loodaccu is ruwweg vergelijkbaar (beide pakweg 20 a 25Ah voor 12V apparatuur)

>kosten: LiFePO4 iets van 75 e, loodaccu 50ah +- 100e (veel keuze duurder en goedkoper) maar de benodigde DC DC omvormer (kosten en beschikbaarheid onbekend) en AC DC lader zal de LiFePO4 optie wat duurder maken.

Onder aan de streep spreekt de optie me aan vanwege de eenvoud en vooral de gewichtsbesparing, zal voor veel kleine zeilboten met bbm en de typische 50 of 55Ah conventionele 12V accu op dit soort boten zo zijn. Nu nog niet makkelijk haalbaar.

Wie weet is er een markt voor sinds deze maat boten populair blijft en leest er iemand mee die iets kan met dit idee. Daarnaast zie je dat steeds meer moderne apparatuur een lagere ingangsspanning accepteert dan 12V dus bij bepaalde setups zal de kloof wat minder groot zijn om te overbruggen met een DC DC omvormer.
Laatst bewerkt: 03 mei 2023 14:48 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 03 mei 2023 16:51 #1477192

  • ZeeKaa
  • ZeeKaa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik heb een 24v lifepo4 offgrid systeem gebouwd voor een vakantiehuisje. Nodige uitzoekwerk gedaan.
IMHO:
Mijn advies zou zijn om een 12v lifepo4 van 100Ah te bouwen
- een fatsoenlijk BMS is onmisbaar. Je cel(batterij) gaat mogelijk kapot zonder. ( brandgevaar bovendien.)
- Koop cellen op aliexpress met europese voorraad en veel reviews.
- 2,5 volt ontlading is te laag overigens wanneer je de levensduur wilt behouden(15 jaar), beter 2,7 of zelfs 3,0 volt aanhouden.
- Afhankelijk van je belasting bereik je de 3,0 volt mogelijk eerder. Buck converter is erg omslachtig.
- laden tot 3,45 volt met een absorptie van 1 uur en float van 3,35 zijn geteste waardes voor optimale levensduur/prestaties. zie grafieken en curves op de fora.
- JKBMS heeft mijn persoonlijke voorkeur. Verkrijgbaar in verschillende versies. 0,6amp balance capaciteit is genoeg voor jouw doeleinden. let op dat je een BMS met 4 cell(12v) ,mogelijkheid kiest.
- Veel info op diy solarforum en "Andy's offgrid-garage" voor laden-ontladen,BMS,laadregelaar.
- victron laadregelaar(heeft (4x3,45)=13,8+3 =16,8 volt nodig om een 12v lifepo4 accu te laden
- zonnepaneeltje 50watt, flexibel
succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 06 mei 2023 07:29 #1477719

Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage Zeekaa en het delen van je set up. De links die je postte zijn interessant voor me want ik overweeg ook zoiets.

Voor mijn boot is mijn prioriteit echt gewichtsbesparing en een LiFePO4 100Ah 12V is al snel 10kg en dan is het minder de moeite waard voor mij. Ik wil op de boot ook graag een zo eenvoudig mogelijke set up met minimale afhankelijkheid van elektronica. Ik denk dat mijn idee van single cel nu nog niet praktisch haalbaar is. Waarschijnlijk vervang ik mijn huidige accu door een 30 of 36Ah deep cycle 12V conventionele accu (die ik dieper kan ontladen dan mijn huidige 50Ah accu) en trim ik elektriciteit gebruik nog meer door de lampen 3kleur te vervangen door LED en gebruik van powerbanks voor bijladen smartphone bijvoorbeeld. Dat scheelt +-8 kg en is wel te doen. Die 50Ah accu plaatst ik dan in een prive auto waarvan de accu sowieso aan vervanging toe is ;)
Laatst bewerkt: 06 mei 2023 07:59 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 07 mei 2023 14:39 #1478024

  • ZeeKaa
  • ZeeKaa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
dehler31abc schreef :
Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage Zeekaa en het delen van je set up. De links die je postte zijn interessant voor me want ik overweeg ook zoiets.

Voor mijn boot is mijn prioriteit echt gewichtsbesparing en een LiFePO4 100Ah 12V is al snel 10kg en dan is het minder de moeite waard voor mij. Ik wil op de boot ook graag een zo eenvoudig mogelijke set up met minimale afhankelijkheid van elektronica. Ik denk dat mijn idee van single cel nu nog niet praktisch haalbaar is. Waarschijnlijk vervang ik mijn huidige accu door een 30 of 36Ah deep cycle 12V conventionele accu (die ik dieper kan ontladen dan mijn huidige 50Ah accu) en trim ik elektriciteit gebruik nog meer door de lampen 3kleur te vervangen door LED en gebruik van powerbanks voor bijladen smartphone bijvoorbeeld. Dat scheelt +-8 kg en is wel te doen. Die 50Ah accu plaatst ik dan in een prive auto waarvan de accu sowieso aan vervanging toe is ;)

Ja, ik snap je gedachte. Overigens, heb je ook gedacht aan 18650 maat cellen LiFePo4 of Li-Ion zelf bouwen tot 12v? Je eigen powerbank in feite met BMS :cheer:
Ik heb een 'vergeten' project met 18650 cellen en mini puntlas apparaatje voor een e-bike liggen ... waarom niet voor mijn boot eigenlijk? Wel een goed (bluetooth)BMS met balancer er tussen en draden beschermen met zekeringen.
Bijvoorbeeld 4x3.6 volt cel in serie en zoveel als je wil parallel om de capaciteit te verhogen tot je max gewicht/maat. Flex Zonnepaneeltje van 50 Watt en Victron 75/15 laadregelaar met load uitgang??
Ben benieuwd
PS er bestaan ook "pouch" cellen. Mijn 18650 heb ik heb van nkon . nl . geen reclame.
Ben benieuwd!
Laatst bewerkt: 07 mei 2023 14:41 door ZeeKaa. Reden: type fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 07 mei 2023 18:49 #1478069

Bedankt maar dat soort zelfbouw vind ik met mijn kennis van LiFePO4 niet verstandig, maar ik blijf het LiFePO4 gebeuren met interesse volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 08:19 #1478185

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
==nu on topic==

Het voordeel van een enkele cel is dat je geen zorgen hoeft te maken over balanceren.
Bij een 12V systeem hoef je ook niet te balanceren als de cellen hetzelfde zijn.
In de praktijk komen de cellen steeds weer op dezelfde waarde terug. Onderweg is er een klein verschil dat je juist niet weg moet werken anders gaan de gelijke eindpunten uiteen lopen.

Als je alleen met de wal laadt kan je verder ook zelf voor bms spelen.

Jouw enkele cel systeem kun je natuurlijk ook keer 4 naar 12V brengen:
Je kan iedere cel voorzien van een eigen GWL 3,6V cellader van 5A of 20A en per cel laden terwijl ze wel in serie 12V leveren. Een walstroom alternatief voor het systeem van @Peper.
HighV: de lader slaat af
LowV: een stekker V meter. Misschien zijn die er ook met een alarm. Hoofdschakelaar uit en klaar (doe je ook met olie en diesel zo).
LowT: als het zo koud is niet zeilen en dus ook niet laden. Eventueel een €2 temperatuur meter op een batterijtje er in als onduidelijk is dat 5gr echt te koud.

Bij Ali kan je voor €30 al een shunt kopen met schermpje en dan weet je ook de SoC.
Van een viervoudige voltmeter (per cel) heeft @Nardus al eens een plaatje laten zien.

LFP wordt pas lastig als:
-met een dynamo wilt laden en daar het maximale uit wilt halen of de dynamo te klein voor de gangbare dc-dc oplossing.
-onbeheerd (in afwezigheid) wilt laden en de balans niet vertrouwt.
-de cellen goud zouden kosten (maar dat is niet meer zo); bij kostte de inbouw 1,5x de prijs van de cellen.

Geen bms; geen automatieken; evt wat metertjes; wel 4 laders.
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 08:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl