Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer?

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:20 #1476775

Mijn eerste topic en heb getwijfeld of ik de vraag in het LiFePO4 leken draadje moest stellen want een leek op LiFePO4 gebied ben ik zeker.

Ik vaar in een klein bootje met buitenboord motor en laad niet met een dynamo of zonnepanelen. Ik wil vooral gewichtsbesparing en LiFePO4 interesseert me wel.

70Ah is ruim voldoende voor mij en ik zie LifePO4 cellen die dit kunnen leveren per cel. Er zal een goede reden voor zijn maar ik vind geen informatie over single cel systemen met passende DC DC omvormers.

Wat ik me afvroeg is of het volgende mogelijk is op een klein bootje.

- 70 Ah (of 100Ah) LiFePO4 cell (3.4V)
- DC-DC omvormer 2.5 V > 12 V
- Lader 230V AC > 3.6V DC (of wat ook maar de juiste laadspanning is)
- Voltmeter op zichtbare plek (om simpel te monitoren of spanning in de buurt komt van ondergrens 2.5V)
- Een simpele oplossing om af te schakelen bij te lage spanning (2.5 V?)
- 2de opgeladen cel als backup ergens opgeslagen aan boord ( puur als backup, onderhoud niet nodig want geen zelfontlading). Ik wil geen zonnepanelen ivm gewicht, extra complexiteit installatie en vooral omdat ik er geen plek voor heb.

Klaar?
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 12:02 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:22 #1476777

Welke stroom verwacht je? primair is dat dan x4 ongeveer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:29 #1476780

Bedoel je al ik alles tegelijk aan heb? Dat is met AP, 3 kleur nav verlichting, marifoon, AIS , smartphone aan lader iets van pakweg max 8 a 10A ? Weet ik niet zeker, moet ik even uitzoeken. Die 3kleur moet ik nog vervangen door LED (nu gewone lampen).
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 11:32 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:31 #1476781

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Zoek ook even uit hoe je weer dat gekleurde vod omgedraaid krijgt.
Zullen velen op prijs stellen met deze dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:34 #1476782

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik zou deze weg niet bewandelen. Je hebt maar 220 watt uur 3.2v*70A. Wil je graag weinig gewicht zou je 4cellen kunnen nemen van 20 amp dan heb je net zo veel watt uur. en niet het verlies in je dc dc omvormer. En je schijft aan 70 amp heb je genoeg.

als je op jou manier 70 amp op 12 volt wilt doen dit 4x zoveel is voor de accu. dus een belasting van 280 amp. dan heb je ook een serieuze DC-DC omvormer nodig van 1000watt.

Reken je andersom dan is ongeveer 17 ampere uit je celletje te halen. met 10% verlies van je omvormer geeft een max vermogen van rond de 190 watt wat je kan gebruiken.

Heb je echt zo weinig nodig kijk eens naar fiets of accuboor machine accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:36 #1476783

Nou weet ik dat je graag moeilijk doet, maar is niet veel simpeler om zoiets te kopen:

stroomwinkel.nl/accu/accu-lith...pack-12-8v-20ah.html
stroomwinkel.nl/accu/accu-lith...pack-12-8v-60ah.html

met een bijbehorende 220v -> 12v lader die LiFePo4 aankan, dan ben je toch klaar?
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 11:38 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:50 #1476787

Sunshine 36 schreef :
[...]is niet veel simpeler om zoiets te kopen:

stroomwinkel.nl/accu/accu-lith...pack-12-8v-20ah.html
stroomwinkel.nl/accu/accu-lith...pack-12-8v-60ah.html

met een bijbehorende 220v -> 12v lader die LiFePo4 aankan, dan ben je toch klaar?
Zoiets overweeg ik inderdaad als alternatief maar die BMS en black box elektronica in dit soort accu's zijn niet mijn voorkeur. Dat heb ik bij mijn simpele loodaccu ook niet... Deze accus wegen ook richting de 10kg terwijl bijvoorbeeld deze (zie hieronder) 100Ah 3.2V iets van 2.3 kg weegt en pakweg 70 euro kost. Gaat me overigens niet primair om de kosten (dan kan ik het beter zo laten als ik nu heb) maar vooral om gewichtsbesparing.

shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-...or9aamc30usuj5&cur=1


Laatst bewerkt: 02 mei 2023 11:55 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 11:59 #1476792

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
holtere schreef :
Zoek ook even uit hoe je weer dat gekleurde vod omgedraaid krijgt.
Zullen velen op prijs stellen met deze dagen.

nos.nl/artikel/2472562-oproep-...-recht-op-4-en-5-mei

Uit respect voor diegene die hun leven hiervoor geofferd hebben.

Ook voor jou.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 12:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 12:03 #1476795

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Waar ik me dan ook over verbaas is dat een aantal hier gewoon dat negeren en serieus antwoord blijven geven.
Alsof iemand de weg aan je vraagt en jij je best doet om antwoord te geven terwijl die over je schoenen staat te pissen.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 12:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 12:05 #1476796

Ik vind het wel een verfrissend idee. Ben je gelijk van evt. onbalans tussen cellen af en dit scheelt weer wat verbindingen…. Stroom gaat natuurlijk omhoog, maar dat hoeft bij die 10 A @12 V geen probleem te zijn.

Als je je vlag weghaalt help ik je verder.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 12:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 12:39 #1476800

Dat 20Ah ding weeg 3,3 kg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 12:39 #1476801

holtere schreef :
Waar ik me dan ook over verbaas is dat een aantal hier gewoon dat negeren en serieus antwoord blijven geven.
Alsof iemand de weg aan je vraagt en jij je best doet om antwoord te geven terwijl die over je schoenen staat te pissen.

Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Zo werkt dat met kinderen.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 12:40 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 12:49 #1476802

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Blijkbaar heb je het niet zo op het BMS van een 12 Volt drop-in accu, maar wil je wel een boost converter van 3,3 naar 12 volt inzetten. Wat is dan je winst, vraag ik me af. Waarom vertrouw je het één niet en het andere wel? Dan is er nog de gewichtsbesparing, maar ik betwijfel of dat op enige manier lonend is. Een 100 Ah 12v LiFePO4 accu weegt ongeveer 10 kilo. Dat stelt al niks voor.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 12:56 #1476804

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Sunshine 36 schreef :
holtere schreef :
Waar ik me dan ook over verbaas is dat een aantal hier gewoon dat negeren en serieus antwoord blijven geven.
Alsof iemand de weg aan je vraagt en jij je best doet om antwoord te geven terwijl die over je schoenen staat te pissen.

Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Zo werkt dat met kinderen.

Je bedoelt nu zeker dat je moet negeren dat die over je schoenen pist?
Dat meen je niet.... :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:04 #1476810

holtere schreef :
Sunshine 36 schreef :
holtere schreef :
Waar ik me dan ook over verbaas is dat een aantal hier gewoon dat negeren en serieus antwoord blijven geven.
Alsof iemand de weg aan je vraagt en jij je best doet om antwoord te geven terwijl die over je schoenen staat te pissen.

Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Zo werkt dat met kinderen.

Je bedoelt nu zeker dat je moet negeren dat die over je schoenen pist?
Dat meen je niet.... :pinch:

Die vergelijking is nogal persoonlijk. Voor mij pist 'ie niet over m'n schoenen, hij staat voor mij te zwaaien met een stuk stof in een paar kleurtjes en vraagt om de weg. Ik stoor me per definitie niet aan een gekleurd stukkie stof, dus dan zie ik geen reden om hem niet de juiste richting op te wijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:05 #1476812

Eclips schreef :
Blijkbaar heb je het niet zo op het BMS van een 12 Volt drop-in accu, maar wil je wel een boost converter van 3,3 naar 12 volt inzetten. Wat is dan je winst, vraag ik me af. Waarom vertrouw je het één niet en het andere wel? Dan is er nog de gewichtsbesparing, maar ik betwijfel of dat op enige manier lonend is. Een 100 Ah 12v LiFePO4 accu weegt ongeveer 10 kilo. Dat stelt al niks voor.

Je hebt een punt en misschien is het geen goed idee maar ik zou het graag zeker willen weten. Ik vind trouwens 1,2,3 niet zo sn een DC DC die 2.5V naar 12V doet maar misschien zoek ik niet goed. Zo'n drop in spreekt me niet aan eerlijk gezegd en dan laat ik het liever bij het oude maar dat is meer omdat ik het simpel wil houden. Fiets accu of soortgelijke Li ion wil ik niet aan boord (zie ervaring ReneK et cetera) dus vandaar het idee in de OP. Kan natuurlijk geen goed idee zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:13 #1476816

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Sunshine 36 schreef :
Die vergelijking is nogal persoonlijk. Voor mij pist 'ie niet over m'n schoenen, hij staat voor mij te zwaaien met een stuk stof in een paar kleurtjes en vraagt om de weg. Ik stoor me per definitie niet aan een gekleurd stukkie stof, dus dan zie ik geen reden om hem niet de juiste richting op te wijzen.

Als iedereen er zo in staat of stond hadden we wellicht nu Frans of Duits gesproken....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:14 #1476818

ik stelde de vraag omdat het wel een behoorlijk ontwerp van dc converter vergt. weinig ingangsspanning en hoge stroom.
Bijvoorbeeld met een AP kan het behoorlijk wisselen.
Maar je kan meerdere dc/dc converters parallel zetten. Ingang schakelen, dan geen verbruik bij uit.

Overigens heb ik bij de Tapas aan hetzelfde gedacht hoor, maar niet gedaan. Het voordeel is dat je1 celspanning hoeft te monitoren, en je kan er naar behoefte gewoon parallel zetten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:17 #1476821

FKZ schreef :
Ik zou deze weg niet bewandelen. Je hebt maar 220 watt uur 3.2v*70A. Wil je graag weinig gewicht zou je 4cellen kunnen nemen van 20 amp dan heb je net zo veel watt uur. en niet het verlies in je dc dc omvormer. En je schijft aan 70 amp heb je genoeg.

als je op jou manier 70 amp op 12 volt wilt doen dit 4x zoveel is voor de accu. dus een belasting van 280 amp. dan heb je ook een serieuze DC-DC omvormer nodig van 1000watt.

Reken je andersom dan is ongeveer 17 ampere uit je celletje te halen. met 10% verlies van je omvormer geeft een max vermogen van rond de 190 watt wat je kan gebruiken.

Heb je echt zo weinig nodig kijk eens naar fiets of accuboor machine accu.
Bedankt. Klopt dat er een verlies is vanwege omvormer maar zo'n BMS zal ook wat verbruiken? Ik vind het rendement verlies sowieso wel acceptabel omdat zelfs pakweg 90% van 70Ah of 100Ah prima is. Die opmerking van 1000W volg ik niet, ik heb een gevraagd vermogen van ( 8 a 10 A bij 12V) van +- 96 <> 120 W plus 10% rendementverlies is pakweg max 132W. Zoals Roozeblij stelde is de benodigde stroomsterkte ongeveer factor 4 hoger bij een accu spanning van zeg 3 V in plaats van 12 V maar dat is te overzien tenzij ik iets compleet over het hoofd zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:19 #1476823

Roozeblij schreef :
ik stelde de vraag omdat het wel een behoorlijk ontwerp van dc converter vergt. weinig ingangsspanning en hoge stroom.
Bijvoorbeeld met een AP kan het behoorlijk wisselen.
Maar je kan meerdere dc/dc converters parallel zetten. Ingang schakelen, dan geen verbruik bij uit.

Overigens heb ik bij de Tapas aan hetzelfde gedacht hoor, maar niet gedaan. Het voordeel is dat je1 celspanning hoeft te monitoren, en je kan er naar behoefte gewoon parallel zetten.
Ik was mijn reactie aan FKZ aan het typen toen dit binnenkwam maar bottleneck lijkt op dit moment inderdaad een geschikte DC DC converter te vinden. Dat is me nog niet gelukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:21 #1476826

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Rekenend met 8A bij 12v moet die boost converter ruim 30A continue kunnen verwerken. Ik weet niet of zoiets bestaat voor zulke lage spanning. De meeste boost-converters doen maar een paar ampères.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:24 #1476827

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Is 8A niet heel erg veel? Volgens mij is het verbruik bij mij max 2A met VHF, AIS ed aan.
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 13:24 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:26 #1476829

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Sunshine 36 schreef :
holtere schreef :
Sunshine 36 schreef :
holtere schreef :
Waar ik me dan ook over verbaas is dat een aantal hier gewoon dat negeren en serieus antwoord blijven geven.
Alsof iemand de weg aan je vraagt en jij je best doet om antwoord te geven terwijl die over je schoenen staat te pissen.

Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Zo werkt dat met kinderen.

Je bedoelt nu zeker dat je moet negeren dat die over je schoenen pist?
Dat meen je niet.... :pinch:

Die vergelijking is nogal persoonlijk. Voor mij pist 'ie niet over m'n schoenen, hij staat voor mij te zwaaien met een stuk stof in een paar kleurtjes en vraagt om de weg. Ik stoor me per definitie niet aan een gekleurd stukkie stof, dus dan zie ik geen reden om hem niet de juiste richting op te wijzen.

Misschien is het omdat ik geen Crocks draag. Ik voel de warmte van de straal niet zo ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:31 #1476831

Calidris schreef :
Sunshine 36 schreef :
Die vergelijking is nogal persoonlijk. Voor mij pist 'ie niet over m'n schoenen, hij staat voor mij te zwaaien met een stuk stof in een paar kleurtjes en vraagt om de weg. Ik stoor me per definitie niet aan een gekleurd stukkie stof, dus dan zie ik geen reden om hem niet de juiste richting op te wijzen.

Als iedereen er zo in staat of stond hadden we wellicht nu Frans of Duits gesproken....

Dat heet geloof ik een vals dilemma . Dat ik geen waarde hecht aan vlaggen wil niet zeggen dat ik het ok vind om als land veroverd te worden door Duitsers of Fransen. Of door wie dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 02 mei 2023 13:32 #1476833

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Wat je nog even mist:

als je 100Ah op 12V wilt hebben, dan heb je 400Ah op 3,2V nodig.

Die ene cel, 100Ah 3,2V, resulteert dus in 25Ah in 12V. (en nog iets minder, gezien het conversieverlies van de DC-DC)

wil je een capaciteit van 70-100 ah hebben op 12V, dan heb je een cel nodig van bv 300-400Ah.

Als je de juiste DC DC converter kan vinden dan is het niet direct een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl