Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer?

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 10:16 #1478212

dehler31abc schreef :
Bedankt maar dat soort zelfbouw vind ik met mijn kennis van LiFePO4 niet verstandig, maar ik blijf het LiFePO4 gebeuren met interesse volgen.

Met het door jou in je profiel breed uitgestalde onvermogen feit van fictie te onderscheiden lijkt me LiFePo4 zelfbouw ook een onverstandig besluit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 10:24 #1478213

Booty24 schreef :
==nu on topic==

Het voordeel van een enkele cel is dat je geen zorgen hoeft te maken over balanceren.
Bij een 12V systeem hoef je ook niet te balanceren als de cellen hetzelfde zijn.
In de praktijk komen de cellen steeds weer op dezelfde waarde terug. Onderweg is er een klein verschil dat je juist niet weg moet werken anders gaan de gelijke eindpunten uiteen lopen.

Als je alleen met de wal laadt kan je verder ook zelf voor bms spelen.

Jouw enkele cel systeem kun je natuurlijk ook keer 4 naar 12V brengen:
Je kan iedere cel voorzien van een eigen GWL 3,6V cellader van 5A of 20A en per cel laden terwijl ze wel in serie 12V leveren. Een walstroom alternatief voor het systeem van @Peper.
HighV: de lader slaat af
LowV: een stekker V meter. Misschien zijn die er ook met een alarm. Hoofdschakelaar uit en klaar (doe je ook met olie en diesel zo).
LowT: als het zo koud is niet zeilen en dus ook niet laden. Eventueel een €2 temperatuur meter op een batterijtje er in als onduidelijk is dat 5gr echt te koud.

Bij Ali kan je voor €30 al een shunt kopen met schermpje en dan weet je ook de SoC.
Van een viervoudige voltmeter (per cel) heeft @Nardus al eens een plaatje laten zien.

LFP wordt pas lastig als:
-met een dynamo wilt laden en daar het maximale uit wilt halen of de dynamo te klein voor de gangbare dc-dc oplossing.
-onbeheerd (in afwezigheid) wilt laden en de balans niet vertrouwt.
-de cellen goud zouden kosten (maar dat is niet meer zo); bij kostte de inbouw 1,5x de prijs van de cellen.

Geen bms; geen automatieken; evt wat metertjes; wel 4 laders.

Bedankt voor de tips. Ik denk dat dit inderdaad een mooie simpele set up zou kunnen zijn maar met 4 cellen is de gewichtsbesparing te klein en de extra capaciteit heb ik op zich niet nodig. Ik ga mijn huidige 50Ah accu van 18kg vervangen door een 30 of 36Ah deep cycle loodaccu van +- 10kg en wat trimmen op elektriciteit verbruik (ik heb nog geen LED navigatie lampen bijvoorbeeld). Als mijn idee van een single cel LiFePO4 set up (+- 3kg) haalbaar wordt meld ik me weer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 10:55 #1478223

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Ik ben bang voor een misvatting:
4 cellen maar een kwart zo groot zijn nauwelijks zwaarder dan 1 cel maar 4x zo groot.
Het extra manteloppervlak zal minder zijn dan de Buck-boost van 3,3-12V
Staar je niet blind op Ah, maar reken de kWh uit!
De cellen doen gemiddeld ongeveer 3,25V over het bereik.

Dus jouw enkele cel keer 3,25V geeft Wh.
Dezelfde set met 4 cellen x13V geeft Wh. In de praktijk bij conservatieve settings is hier 80% van beschikbaar.

Deepcycle haalt 50%? Traditioneel lood 30%?
36Ahx12Vx50%= 216Wh === 216Wh/13/80% = 21Ah voor 4 cellen of 84Ah voor 1 cel.
Dat weegt bij LFP 3kg en bij lood richting 20kg. Hoezo geen gewichtsbesparing.

Is dit wat: Camper-Caravan-Accus Lithium-accu 20Ah

LED lampjes? Ja, natuurlijk! En voor navigatieverlichting: led armaturen!
Laatst bewerkt: 08 mei 2023 11:03 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 11:29 #1478235

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Kijk als je echt voor gewichtsbesparing gaat neem je natuurlijk Lithium Titanate Oxid. Kost wat, maar dan zit je voor de komende 20 jaar gebeiteld.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 11:33 #1478237

3Noreen schreef :
Kijk als je echt voor gewichtsbesparing gaat neem je natuurlijk Lithium Titanate Oxid. Kost wat, maar dan zit je voor de komende 20 jaar gebeiteld.

Zo lang ga ik het bootje niet houden ;) Misschien moet ik gewoon eens 5kg afvallen, win-win.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 11:38 #1478239

Booty24 schreef :
Ik ben bang voor een misvatting:
4 cellen maar een kwart zo groot zijn nauwelijks zwaarder dan 1 cel maar 4x zo groot.
Het extra manteloppervlak zal minder zijn dan de Buck-boost van 3,3-12V
Staar je niet blind op Ah, maar reken de kWh uit!
De cellen doen gemiddeld ongeveer 3,25V over het bereik.

Dus jouw enkele cel keer 3,25V geeft Wh.
Dezelfde set met 4 cellen x13V geeft Wh. In de praktijk bij conservatieve settings is hier 80% van beschikbaar.

Deepcycle haalt 50%? Traditioneel lood 30%?
36Ahx12Vx50%= 216Wh === 216Wh/13/80% = 21Ah voor 4 cellen of 84Ah voor 1 cel.
Dat weegt bij LFP 3kg en bij lood richting 20kg. Hoezo geen gewichtsbesparing.

Is dit wat: Camper-Caravan-Accus Lithium-accu 20Ah

LED lampjes? Ja, natuurlijk! En voor navigatieverlichting: led armaturen!

Moet ik even uitzoeken qua gewicht single cell 100Ah vs bv +-25Ah (×4). LiFePO4 is ook geen doel op zich voor mij maar eerder een " means to an end " en dat is gewichtsbesparing en een zo simpel mogelijke set up in mijn geval.

Voor deepcycle loodaccu zie ik bij de diverse aanbieders en fabrikanten ontlading tot 80% staan en voor conventionele loodaccu 50%. Ik weet dat ontlading een factor is voor levensduur dus zoek de grens niet noodzakelijk op. Die LED lampjes gaan erin zodra ik de mast omlaag heb ;)

www.accudienst.nl/h/607/ontladingsvoltages.html#


Laatst bewerkt: 08 mei 2023 13:00 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 08 mei 2023 21:09 #1478397

  • marcelv
  • marcelv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Geen ervaring ermee zelf, maar er bestaan een soort mini versies van de 12V lifepo4's
Misschien is dat qua gewicht ook minder dan full size
www.amazon.com/MINI-LiFePO4-Ba...n/dp/B0BX8S2VJ5?th=1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 09 mei 2023 04:05 #1478412

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik zou me iets meer in de akku materie verdiepen voordat je akku's tot 80% ontlaad
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 09 mei 2023 07:34 #1478444

"In materie verdiepen" lijkt me niet aan TS besteed...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 09 mei 2023 07:37 #1478446

is dat nu nodig? :angry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 09 mei 2023 07:42 #1478449

dehler31abc schreef :
Booty24 schreef :
LED lampjes? Ja, natuurlijk! En voor navigatieverlichting: led armaturen!

Die LED lampjes gaan erin zodra ik de mast omlaag heb ;)

Ook dit viel te verwachten. Zonde van de moeite om hier TS proberen anders te bewegen, ondanks dat dit noodzakelijke "materie is voor TS om zich in te verdiepen".
Laatst bewerkt: 09 mei 2023 07:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 09 mei 2023 07:52 #1478450

Nachtvlinder schreef :

Ook dit viel te verwachten. Zonde van de moeite om hier TS proberen anders [...].


Ook dit viel te verwachten. Je zou toch niet reageren nachtvlinder? Geeft niets hoor als het je helpt. Wat betreft die LED lampen, dat is een ander onderwerp en ik koop sowieso alleen maar iets dat goedgekeurd is en ik koop ook bij 1 van de ZF sponsors op deze site (offline dus in een echte winkel ;) ) . Als je een heel dringende behoefte hebt om hier je "licht" over te laten schijnen open dan je eigen draadje, dit onderwerp gaat over single cel LiFePO4. Alvast bedankt
Laatst bewerkt: 09 mei 2023 07:56 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cel systeem LiFePO4 & DC-DC omvormer? 09 mei 2023 14:36 #1478576

Goedzo :) Dat had ik niet van je verwacht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl