Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rijgklemmen en zekeringen

Rijgklemmen en zekeringen 16 mei 2023 16:00 #1480003

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ik heb het principe van rijgklemmen nog niet helemaal door. Als ik het goed begrijp is dit een manier waarop je bv ook groepen gebruikers kunt koppelen en dan doorlussen naar 1 schakelaar.

Nu zit bij mijn schakelpaneel bij die schakelaar een automatische zekering, maar hoe zit het dan met het individueel zekeren van de lampen van bv voorschip en achterschip?

Of doe je dat niet omdat je zo hebt uitgerekend dat de zekering bij het paneel afgestemd is op de diameter van alle kabels, ook als ze worden samengevoegd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 16 mei 2023 16:08 #1480005

Je baseert de zekering op de dunste branch die sluiting zou kunnen maken. Hopelijk is het totaalgebruik met alle verbruikets in die groep dan kleiner dan die zekeringwaarde. Is dat verbruik hoger, en verwacht je in de praktijk óók die 100% gelijktijdigheid, dan kun je branches apart gaan zekeren of de groep kleiner maken.

Hier haal ik een soortgelijk truukje uit voor de kompasverlichting: die schakel ik weliswaar wél apart, maar de zekeringwaarde is te hoog voor het kabeltje. Daarom een extra zekering in serie:

Laatst bewerkt: 16 mei 2023 16:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 16 mei 2023 17:35 #1480027

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12539
XanderB schreef :
Ik heb het principe van rijgklemmen nog niet helemaal door. Als ik het goed begrijp is dit een manier waarop je bv ook groepen gebruikers kunt koppelen en dan doorlussen naar 1 schakelaar.

Nu zit bij mijn schakelpaneel bij die schakelaar een automatische zekering, maar hoe zit het dan met het individueel zekeren van de lampen van bv voorschip en achterschip?

Of doe je dat niet omdat je zo hebt uitgerekend dat de zekering bij het paneel afgestemd is op de diameter van alle kabels, ook als ze worden samengevoegd?

antw; JA
dus; voorbeeld; 1x schakelaar, (met ledje), 1x zekering, 3x klem (SB,BB, heklicht)
schema nu niet bij de hand, maar zal een 5A of 10A zijn
wat wil je anders, 1 x gemeenschappelijke en dan weer 3 losse zekeringen. Noway..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 16 mei 2023 19:32 #1480042

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik zit “met hetzelfde probleem” op een Kolibri kun je nog wel wat met een paar busbars maar die Grinde is “er te dik voor” doe ik dat daar wordt het of karig want een lamp en in totaal niet meer dan tien verbruikers, is genoeg voor een Kolibri 560 maar erg weinig voor een Grinde. Er zitten nu al alleen aan lampen al tien stuks in die Grinde. Dus wil ik een nette installatie komen die rijgklemmen op din rail in beeld. Op de Loveworkx Grinde site/YouTube staat een mooi filmpje hoe het werkt. Uiteindelijk hoort er natuurlijk ook een ontwerp bij. Het filmpje laat die niet zien. De volgende is eerst ontwerpen dan pas bouwen. Kan zijn dat ik nog even met de huidige installatie “doe” maar uiteindelijk gaat het eruit en nieuw erin. Zie het filmpje https://m.youtube.com/watch?v=Ax2KoZUQK4M.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 16 mei 2023 19:36 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 16 mei 2023 19:59 #1480048



Geen labels en schema?

Zoiets begint met
1 een schema incl draadnummers
2 schatting draadlengte naar verbruikers
3 schatting stroomopname per gebruikers(groep), draadlengte geeft draaddiameter
4 plaats en waarde zekeringen
5 fysieke infrastructuur (kabelgoten, schotdoorvoeten, paneel, busbars, plaats zekeringen etc)

Dan pas onderdelen kopen en gaan bouwen

(5) was bij mijn boot al voor de helft klaar, maar dit blijft een flinke klus, ook qua kosten.

Het draadje over mijn boot geeft mss ook wat ideeën/inspiratie;
zeilersforum.nl/index.php/foru...end?start=75#1370605
Laatst bewerkt: 16 mei 2023 20:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 16 mei 2023 20:21 #1480051

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Maarten schreef
Geen labels en schema?

Klopt geheel, het is zo nog geen goede installatie, tenzij het later alsnog allemaal genummerd is en er recursief een schema van is getekend. Zo ongedocumenteerd kun je nooit uitbreiden of foutzoeken.
Op zich “werkt de oude installatie nog” maar die moet er wel op korte termijn een keer uit want het is gebrekkig. Het oude Grinde schakelpaneel in mijn boot werkt slecht in die zin dat de schakelaartjes gaar zijn. Ik denk dat ik er het beste nieuw in gooi en de oude navigatie apparatuur verwijder.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 16 mei 2023 20:22 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 05:14 #1480073

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ik zie ook door de bomen het bos niet in de wereld van welke rijgklemmen ik zou moeten hebben. Zouden jullie eens wat links kunnen sturen van types die fijn zijn om mee te werken? En hoe werken etageklemmen en waarom zou ik dat willen?

Waar zou je die rode en zwarte klemmen kunnen kopen?

In de door Freek geplaatste video zie ik dat de rijgklemmen voornamelijk aan de onderkant zijn aangesloten. Dat snap ik ook niet helemaal, is het niet dat je de rijgklem gebruikt om de kabel van de verbruiker(s) al dan niet te combineren aan de boven of onderkant, en dat aan de andere kant de montagekabels naar het schakelpaneel zitten? Ik zou dan zowel boven als onder de rijgklemmen een kabelgoot verwachten.

Video’s of foto’s met voorbeelden van hoe het netjes kan zijn trouwens erg welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 06:23 #1480081

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
XanderB schreef
In de door Freek geplaatste video zie ik dat de rijgklemmen voornamelijk aan de onderkant zijn aangesloten. Dat snap ik ook niet helemaal

Leuk he? En ik heb het idee dat er ook geen boek is waar het in beschreven staat, althans ik heb m nog niet gevonden. Als je naar de uitleg in de video luistert, zie je dat de groepjes rijgklemmen corresponderen met schakelaars op het schakelpaneel in de Loveworkx. De ene draad naar onder loopt naar het paneel de vier draden die er boven uit komen bijv naar de binnenverlichting van de kajuit bijv: kaartentafel, keuken, kajuitbank bb kajuitbank sb, en die vier rijgklemmen zijn dan doorverbonden met zon stripje. In het ontwerp van het schema van de electra op de Loveworkx (die er kennelijk niet is) zouden die schakelaar 2 binnenverlichting en die vier draden dan bijv 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 kunnen heten. Je vind die rijgklemmen idd niet bij George Kniest maar wel bij wat andere zaken ook een watersportzaak, ik hou me ook aanbevolen voor tips welke en waar te kopen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 06:36 #1480083

www.conrad.nl/nl/o/aansluitkle...dmuller-6130130.html

Een paar voorbeelden. Er bestaan okk types met twee verdiepingen. Die gebruik ikzelf. Ondetste verdirping is dan de centrale -; daarboven de geschakelde plussen. Dan kun je de draden uit je kabeltjes makkelijk bij elkaar houden.

In het midden van deze doorgangsklemmen kun je bruggen schroeven, zo kun je met één voefingsdraad vanaf de “licht” schakelaar bv 10 klemmen voeden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 08:11 #1480106

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 08:50 #1480112

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Nachtvlinder schreef :
www.conrad.nl/nl/o/aansluitkle...dmuller-6130130.html

Een paar voorbeelden. Er bestaan okk types met twee verdiepingen. Die gebruik ikzelf. Ondetste verdirping is dan de centrale -; daarboven de geschakelde plussen. Dan kun je de draden uit je kabeltjes makkelijk bij elkaar houden.

In het midden van deze doorgangsklemmen kun je bruggen schroeven, zo kun je met één voefingsdraad vanaf de “licht” schakelaar bv 10 klemmen voeden

Dit begrijp ik niet. Zoals ik het me nu voorstel zou er een centrale plus, de dikste kabel omdat die alle opgetelde amperes moet kunnen doorlaten, rechtstreeks vanaf de accu naar het schakelpaneel lopen. Vervolgens zouden vanaf het schakelpaneel montagedraden naar de rijgklemmen lopen, waarbij elke rijgklem z'n eigen apparaat heeft.
Waar is mijn denkfout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 09:28 #1480116

Wat je zegt klopt. Maar wat ook mogelijk is, dat wanneer je groep "kajuitverlichting" bv 5 lampjes heeft, je de van de "kajuitverlichting"schakelaar/zekering afkomende plus in je terminalstrip splitst naar 5 klemmen. Op je terminalstrip steek je dan een brug tussen 5 terminals, waarvan je er dan maar één hoeft te voeden.

Ik doe dat ook; in het gelinkte draadje vind je wel schema's hoe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 09:45 #1480117

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Nachtvlinder schreef :
Wat je zegt klopt. Maar wat ook mogelijk is, dat wanneer je groep "kajuitverlichting" bv 5 lampjes heeft, je de van de "kajuitverlichting"schakelaar/zekering afkomende plus in je terminalstrip splitst naar 5 klemmen. Op je terminalstrip steek je dan een brug tussen 5 terminals, waarvan je er dan maar één hoeft te voeden.

Ik doe dat ook; in het gelinkte draadje vind je wel schema's hoe...

Tot zo ver volg ik je nog, maar waar komt dan die tweede etage om de hoek kijken? Want wat je nu beschrijft kan toch ook prima met 1 etage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 09:47 #1480118

Ja dat kan ook met één etage. De tweede (onderste) etage kun je gebruiken om de minnen van de kabels naar de gebruikers aan te sluiten. Die vervangt dan een centrale min-busbar. Je houdt de kabels dan per functie netjes bij elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 10:15 #1480125

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Precies. Goed idee van die min draden. Enfin dit gaat nog wel oefening vragen, misschien gewoon paar rijgklemmen en stukje din rail kopen om te bekijken of om eerst een paar lampjes mee in het tuinhuis mee aan te leggen :). Maar krijg ik het voor elkaar krijg ik gewoon een veel betere installatie.
Van wat ik zo uit jouw schema zag heet de schakelaar van de kajuitverlichting bij jou S7. En dan worden de draden naar de vijf lampjes bijv. 7.1 t.m. 7.5...
Zit er in 7.3 kortsluiting dan gaat de zekering bij S7 kapot en hoef ik enkel 7.1 t.m. 7.5 te controleren op sluiting en zit ik niet alle draden door te meten wat je met een niet gedocumenteerde installatie snel gebeurt. Zoals ik aangaf is bij een kolibri met max 10 verbruikers het nog wel te vinden maar ik heb hier alleen al 10 lampjes in de kajuit (slaapkamer,keuken en kaartenhoek mee gerekend).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 mei 2023 10:19 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 10:57 #1480132

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Freek, hebben bij jou die 10 lampjes allemaal een eigen bekabeling tot aan het schakelpaneel? Bij mij zijn zowel aan stuurboord als aan bakboord lampjes halverwege aangesloten op een wat dikkere kabel, en komen er dus uiteindelijk 2 kabels bij het schakelpaneel aan.

Die aansluiting is nu trouwens met kroonstenen (lijkt door de werf zo te zijn gedaan). Wil ik vervangen door Wago klemmen. Maar dan de vraag aan de mensen hier: is daar dan op die plek nog een groepje zekeringen nodig, of vertrouw ik ook hier op de zekering in het schakelpaneel?
Laatst bewerkt: 17 mei 2023 10:57 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 17 mei 2023 11:10 #1480133

freek1970 schreef :
Van wat ik zo uit jouw schema zag heet de schakelaar van de kajuitverlichting bij jou S7. En dan worden de draden naar de vijf lampjes bijv. 7.1 t.m. 7.5...


Inderdaad. In het schema zijn deze doorverbindingen rood getekend. Fysiek is dat een vertind koper hark-achtig ding dat je de rijgklemmen duwt en afknipt op de lengte die ge nodig hebt.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 06:32 #1480213

Voor mij ook een bomen en bos dingetje. Deze draadjes zijn leerzaam. Vraagje: ik begrijp het nut van de rijgklemmen, zeker als alternatief voor busbars. Maar waarom zou je een enkele schakeldraad via een rijgklem laten lopen en niet rechtstreeks naar de gebruiker ? In het kader van zo min mogelijk verbindingen is dat dan toch een overbodige extra aansluiting.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 08:31 #1480223

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Noballast schreef
Voor mij ook een bomen en bos dingetje. Deze draadjes zijn leerzaam. Vraagje: ik begrijp het nut van de rijgklemmen, zeker als alternatief voor busbars. Maar waarom zou je een enkele schakeldraad via een rijgklem laten lopen en niet rechtstreeks naar de gebruiker ? In het kader van zo min mogelijk verbindingen is dat dan toch een overbodige extra aansluiting.


Vind ik een goeie vraag. De draad loopt naar mijn idee dan enkel voor documentatie doeleinden over de klem…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 08:50 #1480227

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ok, nu wil ik overgaan tot het bestellen. Dan zie ik allemaal afdekplaten, die per type bestaan. Ik wil rijgklemmen voor 4mm2 en 2.5mm2 gaan kopen. Moet ik dan per functie 2 afdekplaten hebben? Of heb ik maar 2 afdekplaten in totaal nodig, links en rechts van het geheel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 09:35 #1480230

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Xanderb schreef
Ok, nu wil ik overgaan tot het bestellen. Dan zie ik allemaal afdekplaten, die per type bestaan. Ik wil rijgklemmen voor 4mm2 en 2.5mm2 gaan kopen. Moet ik dan per functie 2 afdekplaten hebben? Of heb ik maar 2 afdekplaten in totaal nodig, links en rechts van het geheel?

Vind ik ook nog steeds een probleem ik begrijp nu hoe het werkt maar wat ik nou precies moet kopen heb ik nog steeds eigenlijk geen flauw idee van. Komt wel ik blijf er nog wel een tijdje aan snuffelen tot ik dat precies weet, ik heb er geen haast mee. Hier wel een watersportwinkel die het verkoopt misschien de enige in nl. https://www.watersportgrou.nl/elektriciteit/installatiemateriaal/overig-aansluitmateriaal/rijgklemmen-eindblokken/

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 18 mei 2023 09:41 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 10:15 #1480234

Rijgklemmen helpen denk ik om een overzichtelijke installatie op te bouwen. Het is de scheiding tussen het schakelend deel en de verbruikers. Als je alle verbruikers rechtstreeks op het schakelpaneel zou aansluiten, heb je daar een allegaartje van verschillende draadtypes. Waarvan de bijbehorende minnen bovendien naar een andere plek lopen. Wil je een verbruiker toevoegen, dan moet je gaan graven in deze “vaste infrastructuur”. Ik heb nu een aantal geschakelde “wired spares” t/m de terminal strips en een aantal (alleen) gezekerde permanent gevoedde reserve klemmen.

Ook zijn die rijgkkemmen constructietechnisch handig om netjes te bouwen: van beide kanten kom je aan bij deze strips en maak je de draden op maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 11:30 #1480238

Nachtvlinder schreef :
Als je alle verbruikers rechtstreeks op het schakelpaneel zou aansluiten, heb je daar een allegaartje van verschillende draadtypes. Waarvan de bijbehorende minnen bovendien naar een andere plek lopen. Wil je een verbruiker toevoegen, dan moet je gaan graven in deze “vaste infrastructuur”.

Dat “allegaartje” van draadtypes gaat ipv naar de schakelaar eerst naar een rijgklem om vervolgens als “nette” draad naar de schakelaar te gaan. Zo iets ? Nog meer draden dus en storingskans verhogend.

Waarom de plussen en bijbehorende minnen bij elkaar houden. Daar zie ik juist een nuttige toepassing van de rijgklem met alle netjes gelabelde minnen bij elkaar. Net als de rijgklem om meerdere plussen te bundelen om als één nette draad verder te gaan naar de schakelaar.

Sorry voor mijn wellicht domme vragen, naar ik probeer de logica te ontdekken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 11:51 #1480239

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Een meterkast wordt mbv de rijgklemmen enorm overzichtelijk. Rijgklemmen zijn genummerd (1.1, 1.2 etc) en verwijzen daarmee naar de (aardlek)automaat. Van rijgklem naar automaat hoef je dan niet meer aan te komen, eenmalig goed doen met adereindhulsjes en juiste dikte (bijpassend bij de zekering/automaat) en klaar. Een rijgklem klik je er zo tussen bij een nieuwe verbruiker, wel een bredere doorverbinder natuurlijk.

Voor een huis is dit top, voor een bootje kan het misschien over de top zijn. Maar wel heel overzichtelijk!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijgklemmen en zekeringen 18 mei 2023 12:51 #1480246

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Johan schreef
Een meterkast wordt mbv de rijgklemmen enorm overzichtelijk. Rijgklemmen zijn genummerd (1.1, 1.2 etc) en verwijzen daarmee naar de (aardlek)automaat. Van rijgklem naar automaat hoef je dan niet meer aan te komen, eenmalig goed doen met adereindhulsjes en juiste dikte (bijpassend bij de zekering/automaat) en klaar. Een rijgklem klik je er zo tussen bij een nieuwe verbruiker, wel een bredere doorverbinder natuurlijk.

Voor een huis is dit top, voor een bootje kan het misschien over de top zijn. Maar wel heel overzichtelijk!

Ik kom op de Kolibri maar aan acht verbruikers dan kan zonder. Ik denk op de Grinde eerder dertig a veertig dan is een gedocumenteerd systeem met rijgklemmen fijn. Op de boot van Noballast ga je aan zestig of misschien wel zeventig komen want dat zijn eigenlijk drie boten. Als ik Noballast was wist ik t wel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl