Tweede topic naar aanleiding van de nieuwe-oude boot, dit keer over de accu's. Ik heb al met interesse het (2 accu's - brand) en aanverwante topics doorgenomen en hoop dingen opgeslagen over toekomstige verbeteringen. Onze Dehler 34 uit 1989 heeft een tijd stilgelegen dus we zijn rustig alles weer werkend aan het krijgen. De motor loopt nu goed en heeft beurt gehad, we hebben afgelopen dinsdag gezeild en alles lijkt te werken, op wat stugge groene lijnen na
De afgelopen weken hebben we met het starten van de motor eigenlijk geen problemen ondervonden, dat ging elke keer als gewenst. Wat wel opviel was dat de Marifoon wel aangaat, maar er nooit geluid binnen komt (ook niet op VHF01 (we liggen nu in Monnickendam) en VHF77), apparaat lijkt goed te functioneren verder. De stuurautomaat (ST2000) lijkt elke keer te herstarten als de motor van de automaat in actie moet komen (je initieert een stuurbeweging) en de dieptemeter geeft elke zoveel tijd een harde piep met melding "bat".
Ik heb 2 accu's van 3 jaar oud, ongeveer even lang als dat de boot als gevolg van prive-omstandigheden stil ligt. De boot is in de tussentijd wel OK onderhouden. De boot heeft een startaccu (582011072) van 82Ah. en 720A power en een serviceaccu (95803SMF) van 100Ah. Deze zijn aan zo'n grote Vetus schakelknop gekoppeld met 1-both-2, die ik door een ander topic hier nu lijk te snappen
Afgelopen dinsdag hadden we voor het eerst wel uitdaging met starten, bij vertrek zonder problemen gestart op de startaccu (1), vervolgens flinke tijd op die accu gemotord. Omdat de electra, op de dieptemeter na, uit stond heb ik hem op 1 laten staan. Bij terugkeer richting haven startte de motor niet op 1, en wilde hij (voor het eerst) pas starten toen ik hem op "both" zette (2 niet geprobeerd).
In de haven de multimeter erbij gepakt, accu's wel aangehaakt gehouden, maar niet met walstroom. De startaccu meet 12.85V en de serviceaccu 12.79V. Als ik dat bekijk op de ontladingstabel betekent dat dat ze allebei nagenoeg vol zijn. Na het niet starten zou dat gek zijn (wel ~20 minuten op motor met knop op accu 1). De dynamo zou goed moeten zijn, die is in 2020 vervangen en heeft voor het weekend een nieuwe snaar gekregen.
De bedrading heb ik verder nog niet heel goed bekeken maar wat ik zie is "suboptimaal" (hier en daar een kroonsteen e.d. maar wel netjes een zekeringenkast e.d.). Wat zouden jullie doen, accu's eerst maar eens vervangen? Ik begrijp dat een accu met goed voltage toch defect kan zijn? Of is het toch logischer dat bijvoorbeeld de bedrading niet goed is?