Peper schreef :
Deze zijn 4 LiYFePO4 300Ah cellen met koperen kathode (nog niet voorzien van koolstof laag over aluminium zoals de nieuwe).
What is Winston LifeYPO4 Battery?
Winston LifeYPO4 Battery is a type of Lithium-Ion battery that uses iron phosphate as the cathode material.
winston-battery.org/
Peper schreef :
Nominaal spanning 3.2V per cel. Nominaal te laden met maximaal 0,1c of 30A. Maximale laadstroom: 1c of 300A gedurende 1 minuut.
Optimal charge current < 150 A 0.5 C
Maximal charge current < 900 A < 3 C with battery temperature monitoring
Peper schreef :
Bij aanschaf werd als eind laadspanning 3,9V opgegeven, maar dat is al snel teruggebracht naar 3.8V en vervolgens naar 3.65V.
Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
The minimum voltage is 2.8 V.
The maximum voltage is 3.8 V.
Peper schreef :
Nieuwe inzichten geven een maximum laadspanning op van 3.45V. Deze spanning kan eindeloos op de cel worden aangesloten, hierbij wordt geen 100% lading bereikt en er ontstaat geen Lithium plating door overlading.
heb je daar een bron voor ?
Peper schreef :
Lading is I x t en bij een maximum laadspanning van 3.45V is de cel nog niet totaal geladen. De cel wordt daardoor nauwelijks warm.
In het traject van 3.45V naar 3.65V Raakt de cel geheel geladen en neemt de lading (I x t) niet meer toe. Over de cel staat dan een spanning >3,45V x laadstroom (in A) = het vermogen waarmee de cel wordt op gewarmd, dit omdat er geen lading aan de cel kan worden toegevoegd (die is geheel geladen). De stroom wordt naast het omzetten in warmte ook gebruikt voor het verplaatsen van Li-ionen naar de kathode waardoor er een dichte laag Lithium over de kathode komt, die de uitwisseling van ionen tegen gaat en de cel is dan kapot door 'Lithium plating'.
Bij laadstromen die lopen als de cel al vol is ontstaat een hoge temperatuur en zal de cel bol komen te staan door de druktoename van het elektrolyt. Het elektrolyt is in tegenstelling tot het elektrolyt in Li-polymeer cellen en LiCoMn cellen niet brandbaar en een LiYFePO4 zal dus niet ontploffen. Een thermal runaway is wel mogelijk. Hierbij desintegreert de isolatie in de cel onder invloed van de hoge temperatuur.
Einde college van Peper.
ik dacht dat we inmiddels het station van lithium plating en wanneer dit gebeurt en ook de warmte ontwikkeling tijdens laden met laadstromen van 1C wel gepasseerd waren ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...-s?start=625#1483916