Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 09:49 #1507265

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Mijn 300Ah LiFePO4 accu aan een test onderworpen.
Ze zijn nu 9 seizoenen in gebruik.

Nominaal zijn ze 300Ah maar omdat ik ze niet helemaal oplaad tot 3,65Volt/cel en ontlaad tot 2,5Volt/cel hield ik bij tests met de nieuwe accu 280Ah Netto over.
De vraag voor mij was hoeveel is er na 9 jaar nog van over.

Dat viel 100% mee.

Ontladen tot 12 volt




Volgens Ah meter is er 281Ah uit



Er 0% over




Verschillen tussen de cellen verwaarloosbaar




Kortom accu's doen wat ze beloven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 09:55 #1507268

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Niet 'barstensvol' opladen loont zich dus!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 09:57 #1507270

Dat wéét je niet hé!? Wat je hier wel uit kunt halen is dat dat níet doen in elk geval niet schaadt :)

Keurig! Hoe hard laad en ontlaadt je ze in de praktijk! Met welk laadalgorithme?
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 09:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:02 #1507273

Tesla heeft wel wat meer data dan van één setje, zij raden ook niet voor niets 90% aan, 100% aan alleen bij lange ritten, niet vol wegzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:09 #1507276

Precies, dááruit blijkt dat wél. Ik laadt alleen af en toe vol om de accumonitor te laten synchroniseren. En dat “vol” is dan ook nog maar 95%.

Los daarvan: 3Noreen doet in elk geval niets schadelijks :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:40 #1507285

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Nou...met zijn accu niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:41 #1507286

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Maar wel super om zulke ervaringen te horen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:47 #1507292

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Heel netjes 3Noreen.
Ik laad en ontlaad ze ook niet zo vol of leeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 10:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:51 #1507293

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Nominaal zijn ze 300Ah maar omdat ik ze niet helemaal oplaad tot 3,65Volt/cel en ontlaad tot 2,5Volt/cel hield ik bij tests met de nieuwe accu 280Ah Netto over.

Hoeveel Volt per cel heb je ingesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 10:53 #1507294

Prima resultaat lijkt me. Het bevestigt niet alleen dat de batterijen en het systeem goed zijn maar ook dat de baas goed is voor zijn batterijen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 11:46 #1507314

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
holtere schreef :
Nominaal zijn ze 300Ah maar omdat ik ze niet helemaal oplaad tot 3,65Volt/cel en ontlaad tot 2,5Volt/cel hield ik bij tests met de nieuwe accu 280Ah Netto over.

Hoeveel Volt per cel heb je ingesteld?

Ik ga tijdens bedrijf naar maximaal 3,45-3,5V. lang motoren 3,45.
Met ontladen alarm op 2,8-3V
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 12:01 #1507323

Nou, ik zou ze maar opnemen in het testament. Die dingen gaan je overleven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 12:15 #1507330

Zo, 9 seizoenen zonder veroudering, dat is heel netjes.

Welk merk cellen heb je geïnstalleerd? (Of heb je dat allemaal eens gepost, een linkje naar dat draadje zou ook mooi zijn…

In iedergeval bedankt voor het terugkoppelen, lange termijn ervaringen zijn erg waardevol bij deze (relatief) nieuwe techniek…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 13:29 #1507362

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6717
Mooi resultaat hoor. Zó goed had je het zelf vast ook niet verwacht...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 15:34 #1507416

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
sjoerd1981 schreef :
Welk merk cellen heb je geïnstalleerd? (Of heb je dat allemaal eens gepost, een linkje naar dat draadje zou ook mooi zijn…

Vier van deze.

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 15:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 15:55 #1507423

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
holtere schreef :
Nominaal zijn ze 300Ah maar omdat ik ze niet helemaal oplaad tot 3,65Volt/cel en ontlaad tot 2,5Volt/cel hield ik bij tests met de nieuwe accu 280Ah Netto over.

Hoeveel Volt per cel heb je ingesteld?

De balancers beginnen bij 3,50 V
De BMS sluit het laden in nood af bij 3,58 V
Mijn MPPT laders laden door tot 14,08 V

In praktijk grijpt de BMS nooit in.

We zijn elk jaar drie maanden onderweg en wonen dan aan boord waarbij we elektrisch koken. Ons totaal verbruik per dag is rond de 1,4kWh (105Ah). Op dagen met weinig zon of als we door zeilen gaat de accu richting 35%. Op "gewone" zomerdagen met redelijk weer beginnen we de dag met een accu tussen de 60 en 70%
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 16:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 16:01 #1507427

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Eclips schreef :
Mooi resultaat hoor. Zó goed had je het zelf vast ook niet verwacht...

De hele exercitie was natuurlijk om de BMV weer opnieuw in te stellen op het vermogen wat er werkelijk nog was. Dus inderdaad had ik dit niet verwacht. Ik had er zelfs een beetje rekening mee gehouden dat er misschien wel een nieuwe set cellen nodig waren. Met minder dan 250Ah zouden we minder op louter zonnestroom kunnen leven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 16:08 #1507431

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@3Noreen , kun jij zien hoeveel cycles de set gedaan heeft in de 9 jaar ?

9 jaar klinkt natuurlijk heel indrukwekkend maar is natuurlijk maar een jaar of 3 meer dan een set agm die goed behandeld wordt en waar af en toe een weekendje mee gevaren wordt ;)

mooie cellen trouwens en nog steeds 1 van de betere (beste ?) merken, en dat merk je natuurlijk ook

mijn victron geeft 145 cycles aan . mijn rec bms 245 oid
als ik cumulative deel door de capaciteit kom ik dichter bij 245 dan bij 145, dus ik ga van 245 cycles uit


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 17:02 door ReneK. Reden: cycle plaatje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 16:20 #1507433

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Nominaal zijn ze 300Ah maar omdat ik ze niet helemaal oplaad tot 3,65Volt/cel en ontlaad tot 2,5Volt/cel hield ik bij tests met de nieuwe accu 280Ah Netto over.

Hoeveel Volt per cel heb je ingesteld?

De balancers beginnen bij 3,50 V
De BMS sluit het laden in nood af bij 3,58 V
Mijn MPPT laders laden door tot 14,08 V

In praktijk grijpt de BMS nooit in.

We zijn elk jaar drie maanden onderweg en wonen dan aan boord waarbij we elektrisch koken. Ons totaal verbruik per dag is rond de 1,4kWh (105Ah). Op dagen met weinig zon of als we door zeilen gaat de accu richting 35%. Op "gewone" zomerdagen met redelijk weer beginnen we de dag met een accu tussen de 60 en 70%

Zo, we laden hier nog met aanmerkelijk lagere cijfers (Voltage). Blijkbaar is er veel ruimte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 16:24 #1507436

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Deze zijn 4 LiYFePO4 300Ah cellen met koperen kathode (nog niet voorzien van koolstof laag over aluminium zoals de nieuwe). Nominaal spanning 3.2V per cel. Nominaal te laden met maximaal 0,1c of 30A. Maximale laadstroom: 1c of 300A gedurende 1 minuut.
Bij aanschaf werd als eind laadspanning 3,9V opgegeven, maar dat is al snel teruggebracht naar 3.8V en vervolgens naar 3.65V.
Nieuwe inzichten geven een maximum laadspanning op van 3.45V. Deze spanning kan eindeloos op de cel worden aangesloten, hierbij wordt geen 100% lading bereikt en er ontstaat geen Lithium plating door overlading.
Lading is I x t en bij een maximum laadspanning van 3.45V is de cel nog niet totaal geladen. De cel wordt daardoor nauwelijks warm.
In het traject van 3.45V naar 3.65V Raakt de cel geheel geladen en neemt de lading (I x t) niet meer toe. Over de cel staat dan een spanning >3,45V x laadstroom (in A) = het vermogen waarmee de cel wordt op gewarmd, dit omdat er geen lading aan de cel kan worden toegevoegd (die is geheel geladen). De stroom wordt naast het omzetten in warmte ook gebruikt voor het verplaatsen van Li-ionen naar de kathode waardoor er een dichte laag Lithium over de kathode komt, die de uitwisseling van ionen tegen gaat en de cel is dan kapot door 'Lithium plating'.
Bij laadstromen die lopen als de cel al vol is ontstaat een hoge temperatuur en zal de cel bol komen te staan door de druktoename van het elektrolyt. Het elektrolyt is in tegenstelling tot het elektrolyt in Li-polymeer cellen en LiCoMn cellen niet brandbaar en een LiYFePO4 zal dus niet ontploffen. Een thermal runaway is wel mogelijk. Hierbij desintegreert de isolatie in de cel onder invloed van de hoge temperatuur.
Einde college van Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 16:44 #1507448

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Peper schreef :
Deze zijn 4 LiYFePO4 300Ah cellen met koperen kathode (nog niet voorzien van koolstof laag over aluminium zoals de nieuwe).

What is Winston LifeYPO4 Battery?

Winston LifeYPO4 Battery is a type of Lithium-Ion battery that uses iron phosphate as the cathode material.

winston-battery.org/
Peper schreef :
Nominaal spanning 3.2V per cel. Nominaal te laden met maximaal 0,1c of 30A. Maximale laadstroom: 1c of 300A gedurende 1 minuut.

Optimal charge current < 150 A 0.5 C
Maximal charge current < 900 A < 3 C with battery temperature monitoring

Peper schreef :
Bij aanschaf werd als eind laadspanning 3,9V opgegeven, maar dat is al snel teruggebracht naar 3.8V en vervolgens naar 3.65V.

Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
The minimum voltage is 2.8 V.
The maximum voltage is 3.8 V.
Peper schreef :
Nieuwe inzichten geven een maximum laadspanning op van 3.45V. Deze spanning kan eindeloos op de cel worden aangesloten, hierbij wordt geen 100% lading bereikt en er ontstaat geen Lithium plating door overlading.

heb je daar een bron voor ?
Peper schreef :
Lading is I x t en bij een maximum laadspanning van 3.45V is de cel nog niet totaal geladen. De cel wordt daardoor nauwelijks warm.
In het traject van 3.45V naar 3.65V Raakt de cel geheel geladen en neemt de lading (I x t) niet meer toe. Over de cel staat dan een spanning >3,45V x laadstroom (in A) = het vermogen waarmee de cel wordt op gewarmd, dit omdat er geen lading aan de cel kan worden toegevoegd (die is geheel geladen). De stroom wordt naast het omzetten in warmte ook gebruikt voor het verplaatsen van Li-ionen naar de kathode waardoor er een dichte laag Lithium over de kathode komt, die de uitwisseling van ionen tegen gaat en de cel is dan kapot door 'Lithium plating'.
Bij laadstromen die lopen als de cel al vol is ontstaat een hoge temperatuur en zal de cel bol komen te staan door de druktoename van het elektrolyt. Het elektrolyt is in tegenstelling tot het elektrolyt in Li-polymeer cellen en LiCoMn cellen niet brandbaar en een LiYFePO4 zal dus niet ontploffen. Een thermal runaway is wel mogelijk. Hierbij desintegreert de isolatie in de cel onder invloed van de hoge temperatuur.
Einde college van Peper.

ik dacht dat we inmiddels het station van lithium plating en wanneer dit gebeurt en ook de warmte ontwikkeling tijdens laden met laadstromen van 1C wel gepasseerd waren ?

zeilersforum.nl/index.php/foru...-s?start=625#1483916
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 16:56 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 17:06 #1507453

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
ReneK schreef :
@3Noreen , kun jij zien hoeveel cycles de set gedaan heeft in de 9 jaar ?

9 jaar klinkt natuurlijk heel indrukwekkend maar is natuurlijk maar een jaar of 3 meer dan een set agm die goed behandeld wordt en waar af en toe een weekendje mee gevaren wordt ;)

mooie cellen trouwens en nog steeds 1 van de betere (beste ?) merken, en dat merk je natuurlijk ook

Vrijwel zeker zullen deze cellen aan hun eind komen door calendar aging. Niet door een ander voorspeld onheil zoals te hoge laad of ontlaad stromen enz. Nog drie jaar en ze leven in hun reserve tijd.

En om je de waarheid te zeggen was deze proef minder succesvol verlopen had ik zonder morren 4 nieuwe cellen in Praag besteld. Ik heb aanzienlijk meer profijt van deze accu gehad dan welke lood accu dan ook die ik in bezit gehad heb.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 17:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 04 sept 2023 18:04 #1507472

Hoe ziet die calender aging eruit? Is dat schoksgewijs of meer lineair? Ik bedoel je bent nu nog geen capaciteit kwijt na 9 jaar. Waarom zou dat opeens plaatsvinden komende 3 jaar..?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 09 sept 2023 06:37 #1508800

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Only Fools Rush in schreef :
Hoe ziet die calender aging eruit? Is dat schoksgewijs of meer lineair? Ik bedoel je bent nu nog geen capaciteit kwijt na 9 jaar. Waarom zou dat opeens plaatsvinden komende 3 jaar..?

Geen concreet beeld bij. Maar 12-15 jaar wordt wel algemeen door fabrikanten aangegeven. Er zit wel een hoop energie in opgeslagen en misschien wil ik niet het risico lopen op plotseling falen. Ik moet er niet aan denken dat er inwendig sluiting ontstaat.

Zie ook ander draadje.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Test verslag 9 jaar oude LiFePO4 accu. 09 sept 2023 20:16 #1508952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Komt er dan H2S uit?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl