Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu’s lelijk in het nieuws

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 17:45 #1508470

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Los van de verantwoordelijkheid voor goede ventilatie en onderhoud door de eigenaar een afschuwelijk voorbeeld van hoe mis het kan gaan……

nos.nl/l/2489585
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 20:46 #1508514

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
In de berichtgeving ontbreken belangrijke details. Maar ik denk terug aan het overlijden van een van mijn eigen accu's een paar weken geleden. Mijn vrouw die zich verbaasde over een vreemde geur in de kajuit, toen we voor anker lagen op de Grevelingen. Leek wel een rioollucht. Ik rook niks. Later, in de haven aan de walstroom, ontdekte ik een kokende en stinkende accu toen ik de bakskist opendeed.
Ik blijf me afvragen hoe je kan voorspellen dat dit staat te gebeuren. En ik ben geschrokken van het feit dat de defecte accu bleef koken en stinken tot hij niet meer parallel stond met de andere twee accu's in de accubank, ook na stoppen met laden.
Ventilatie: veel ventilatie heb je niet nodig met een intacte accu. Waterstof is lichter dan lucht en verdwijnt als de accubak en de ruimte waarin hij staat naar boven toe open is.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 20:58 #1508515

Het inhoudelijke bericht met details is van enige weken terug hier nog geplaatst in het parallel draadje .

Maar we moeten het ook niet groter maken dan het is , ja het is heel erg wat hier gebeurt is , 2 mensen overleden .

Maar er klapt ook wel eens een boot uit elkaar door gas , of een kachel aan boord produceert koolmonoxide, en zo zijn er nog wat incidenten die helaas elk jaar wel terug keren .

Kijk je over het totaal aantal boten is auto rijden gevaarlijker .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 21:12 #1508520

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Dat is waar, dit is een extreem geval. Maar de rechter meent kennelijk dat de verhuurder het ongeval had kunnen voorkomen. Ik twijfel en mijn vraag hoe je bijtijds het schielijk overlijden van een accu kan voorspellen bleef onbeantwoord in het andere draadje.

Ik heb gelezen dat je een loodaccu als versleten kan beschouwen als de capaciteit is gedaald tot 80% van de oorspronkelijke waarde, omdat vanaf dat moment de achteruitgang snel kan gaan. Maar om dat te zien moet je een accumonitor hebben en er ook goed naar kijken. Bij parallel geschakelde accu's meet de monitor het hele samenstel, niet de afzonderlijke accu's.

Mijn eigen ervaring tijdens de vakantie is een van de redenen dat ik nu toch LiFePO4 overweeg.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 21:37 #1508523

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1744
Doejong schreef :
Dat is waar, dit is een extreem geval. Maar de rechter meent kennelijk dat de verhuurder het ongeval had kunnen voorkomen. Ik twijfel en mijn vraag hoe je bijtijds het schielijk overlijden van een accu kan voorspellen bleef onbeantwoord in het andere draadje.

Ik heb gelezen dat je een loodaccu als versleten kan beschouwen als de capaciteit is gedaald tot 80% van de oorspronkelijke waarde, omdat vanaf dat moment de achteruitgang snel kan gaan. Maar om dat te zien moet je een accumonitor hebben en er ook goed naar kijken. Bij parallel geschakelde accu's meet de monitor het hele samenstel, niet de afzonderlijke accu's.

Mijn eigen ervaring tijdens de vakantie is een van de redenen dat ik nu toch LiFePO4 overweeg.

Jan, is bij jouw HR312 de accubak niet gesloten en permanent geventileerd naar buiten? Op mijn 36 heb ik - en dat is standaard - een accubak waar ik mijn service accu’s heb in staan aan stuurboord en een accubak met de startaccu aan bakboord. Beide zijn afgesloten met een deksel en met een dikke ventilatiebuis verbonden met een ventilatierooster aan de buitenzijde van de boot. Daarnaast zijn de beide accubakken ook onderling verbonden met een ventilatiebuis zodat er een luchtstroom kan lopen door het hele systeem.



Accubak met linksonder en rechtsboven de ventilatiebuizen

Wat betreft het voorspellen van falen; ik heb begrepen dat in het oordeel van de rechter in deze zaak heeft meegespeeld dat eerdere huurders klaagden over stank maar dat daarop niet (afdoende) is gecontroleerd dan wel ingegrepen.

Voor jezelf is de eerste beste keer dat je verdachte lucht ruikt, reden om grondig onderzoek te doen…
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 21:52 #1508526

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Er is bij mij sprake van voortschrijdend inzicht :) Ik zal voortaan nauwkeuriger naar mijn accu's kijken. Maar daarmee is het probleem van de onvoorspelbaarheid van het defect raken niet opgelost.

De accubakken op mijn boot, een generatie ouder, hebben deksels, maar zijn niet hermetisch gesloten. De bakskisten staan in verbinding met de luchtinlaten voor de motor, hoog op de achterzijde van de kuiprand.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 21:53 #1508527

Netjes zo, die naar buiten geventileerde accubakken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 sept 2023 22:33 #1508528

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Als je h2s (ZWAVELGAS , rotte eieren) ruikt kan je al snel in gevaar zijn. Boven 10ppm ruik je het niet meer, maar is wel oppassen.

www.technischwerken.nl/kennisb...m-is-h2s-gevaarlijk/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 11:13 #1508596

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Jeroen-Pion schreef :
Het inhoudelijke bericht met details is van enige weken terug hier nog geplaatst in het parallel draadje .

Maar we moeten het ook niet groter maken dan het is , ja het is heel erg wat hier gebeurt is , 2 mensen overleden .

Maar er klapt ook wel eens een boot uit elkaar door gas , of een kachel aan boord produceert koolmonoxide, en zo zijn er nog wat incidenten die helaas elk jaar wel terug keren .

Kijk je over het totaal aantal boten is auto rijden gevaarlijker .

Dat is de vraag…..9 miljoen auto’s versus 400.000 recreatie vaartuigen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 11:52 #1508606

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Wat mij betreft is de belangrijkste les uit dit tragische ongeval dat je onder geen enkele voorwaarde accu's in een slaaphut zou moeten willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 12:00 #1508608

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Doejong schreef :
Maar de rechter meent kennelijk dat de verhuurder het ongeval had kunnen voorkomen. Ik twijfel en mijn vraag hoe je bijtijds het schielijk overlijden van een accu kan voorspellen bleef onbeantwoord in het andere draadje.
De rechter rekent het de verhuurder zwaar aan dat hij niet adequaat gereageerd heeft op de opmerking van de huurders toen ze aan boord gingen dat er een nare stank in de boot hing. Met de wetenschap dat er loodzuuraccu's in de slaaphut stonden had er bij hem hij als professional een alarmbel moeten afgaan. (uiteraard wijsheid achteraf).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 12:51 #1508618

Netjes zo, die naar buiten geventileerde accubakken!

Zeker netjes!

Ik was er al even over aan het nadenken hoe ik ventilatie moest gaan maken maar dit helpt veel. Is de ventilatie actief of passief en hoe onstaat de trek?

Mijn acculader staat aan zodra we op de walstroom liggen en ik vroeg me af of er iets is waardoor ik een ventilatortje of zo kan laten aanschakelen op bepaalde momenten. Misschien niet nodig maar het zijn wat gedachten en wellicht dat iemand met kennis hiervan iets kan adviseren?
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 13:05 #1508623

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1744
Mike Wazowski schreef :

Zeker netjes!

Ik was er al even over aan het nadenken hoe ik ventilatie moest gaan maken maar dit helpt veel. Is de ventilatie actief of passief en hoe onstaat de trek?

Mijn acculader staat aan zodra we op de walstroom liggen en ik vroeg me af of er iets is waardoor ik een ventilatortje of zo kan laten aanschakelen op bepaalde momenten. Misschien niet nodig maar het zijn wat gedachten en wellicht dat iemand met kennis hiervan iets kan adviseren?

Passieve ventilatie. Er ontstaat trek doordat er zowel aan stuur- als bakboord ventilatieschelpen zitten. De luchtstroom langs de boot veroorzaakt (wat) trek.

Ik heb er overigens als serviceaccu’s 4x100 Ah AGM in staan. Het gassen van die zal wel meevallen… de startaccu is een lood-zuur accu zonder doppen. Die kan wel gaan gassen.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 13:06 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 13:07 #1508625

Alle kapotte accu’s kunnen gassen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 13:10 #1508626

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1744
Nachtvlinder schreef :
Alle kapotte accu’s kunnen gassen

Waar. Maar AGM’s veel minder snel dan lood-zuur en ook minder.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 13:31 #1508629

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Zag op YT nog onheilspellende beelden van electrisch auto's die in het water stonden. Spontaan brak er een grote moeilijk blusbare brand uit.

Hoe gaat dat nu met boten die voorzien zijn van electrische aandrijving. Staan de accu paketten op een laag gelegen punt? Wat als een boot, door welke reden ook, water zou maken tot en met het accupakket ? Krijg je dan ook een grote brand ?

Blussen helpt dan amper of helemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 14:16 #1508641

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Kendu schreef :
Nachtvlinder schreef :
Alle kapotte accu’s kunnen gassen

Waar. Maar AGM’s veel minder snel dan lood-zuur en ook minder.

Ik weet niet waar deze wijsheid vandaan komt, maar AGM gast ook!

Ik had AGM aanboord, geschikt voor noodstroom installaties. Die gingen gewoon spontaan in de fout zonder aanwijzing en stonden gewoon te blazen en te pruttelen.





Ik rook het onmiddellijk: rotte eieren = kokende accu's. Ventileren en laders uit.

Komt uiteraard door een lange beroepsdeformatie.

AGM is net zo kwetsbaar als loodzuur.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 14:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 14:31 #1508650

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Doejong schreef :
Dat is waar, dit is een extreem geval. Maar de rechter meent kennelijk dat de verhuurder het ongeval had kunnen voorkomen. Ik twijfel en mijn vraag hoe je bijtijds het schielijk overlijden van een accu kan voorspellen bleef onbeantwoord in het andere draadje.

Ik heb gelezen dat je een loodaccu als versleten kan beschouwen als de capaciteit is gedaald tot 80% van de oorspronkelijke waarde, omdat vanaf dat moment de achteruitgang snel kan gaan. Maar om dat te zien moet je een accumonitor hebben en er ook goed naar kijken. Bij parallel geschakelde accu's meet de monitor het hele samenstel, niet de afzonderlijke accu's.

Mijn eigen ervaring tijdens de vakantie is een van de redenen dat ik nu toch LiFePO4 overweeg.

Niet. "de defecte Varta-gebruiksaccu in 2014 geproduceerd. De omstandigheid dat de Varta-gebruiksaccu in 2015 is geïnstalleerd zoals aangetoond door de verdediging, laat onverlet dat de accu ten tijde van het ongeluk in april 2021 zeven jaar oud was en al zes jaar in gebruik was. Gelet op de leeftijd van de Varta-gebruiksaccu ten tijde van het ongeluk, de parallelschakeling en de omstandigheid dat de accu werd gebruikt op een verhuurd plezierjacht, had verdachte eerder moeten constateren dat de gebruiksaccu onvoldoende functioneerde en aan vervanging toe was."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 14:56 #1508658

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
scope schreef :
Niet. "de defecte Varta-gebruiksaccu in 2014 geproduceerd. De omstandigheid dat de Varta-gebruiksaccu in 2015 is geïnstalleerd zoals aangetoond door de verdediging, laat onverlet dat de accu ten tijde van het ongeluk in april 2021 zeven jaar oud was en al zes jaar in gebruik was. Gelet op de leeftijd van de Varta-gebruiksaccu ten tijde van het ongeluk, de parallelschakeling en de omstandigheid dat de accu werd gebruikt op een verhuurd plezierjacht, had verdachte eerder moeten constateren dat de gebruiksaccu onvoldoende functioneerde en aan vervanging toe was."

Tja, verkeerde zuinigheid van een opportunistische ondernemer met onvoldoende kennis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 15:01 #1508659

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Kock1964 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Het inhoudelijke bericht met details is van enige weken terug hier nog geplaatst in het parallel draadje .

Maar we moeten het ook niet groter maken dan het is , ja het is heel erg wat hier gebeurt is , 2 mensen overleden .

Maar er klapt ook wel eens een boot uit elkaar door gas , of een kachel aan boord produceert koolmonoxide, en zo zijn er nog wat incidenten die helaas elk jaar wel terug keren .

Kijk je over het totaal aantal boten is auto rijden gevaarlijker .

Dat is de vraag…..9 miljoen auto’s versus 400.000 recreatie vaartuigen.
René


Ik ben het met die stelling eens.
Een vergelijk met een ander, in dit geval ergere situatie, kan nooit een argument zijn voor de ernst, verantwoordelijkheid of zorg ter voorkoming van slachtoffers van een specifiek voorval zijn.

Zou die vergelijking wel kloppen dan zouden 10 kinderen per jaar die overlijden tgv een speeltoestel, geen enkele reden zijn tot actie, want verkeer eist meer kinder slachtoffers.
Als dat waar zou zijn dan rij vooral nog iemand dood vandaag want dat zou de maat zijn waaraan alles afgemeten en de mate van werkelijk ernst of relativiteit bepaald.


Daarnaast gaat het om 2 mesen die overlijden omdat weer een verhuurder zijn werk niet naar behoren deed. Het gaat in deze zaak niet over cijfers maar over eigen op zich genomen verantwoordelijkheid die dit werk met zich mee brengt.

En helaas nemen verhuurders maar al te vaak de cash wel altijd aan, maar laten de rest zitten en zijn er met regelmaat trieste berichten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 15:08 #1508660

Verhuurders , werkgevers , opdrachtgevers , operators , bestuurders ......

Er is altijd wel iemand te vinden die jouw veiligheid even over het hoofd ziet. Soms met fatale afloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 15:12 #1508662

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Jeroen-Pion schreef :
Verhuurders , werkgevers , opdrachtgevers , operators , bestuurders ......

Er is altijd wel iemand te vinden die jouw veiligheid even over het hoofd ziet. Soms met fatale afloop.

Nou wel ff oppassen, hé! :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 15:16 #1508663

Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Verhuurders , werkgevers , opdrachtgevers , operators , bestuurders ......

Er is altijd wel iemand te vinden die jouw veiligheid even over het hoofd ziet. Soms met fatale afloop.

Nou wel ff oppassen, hé! :whistle:

:laugh: :laugh:

De uitzonderingen daar gelaten uiteraard .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 17:01 #1508687

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
scope schreef :
"Gelet op de leeftijd van de Varta-gebruiksaccu ten tijde van het ongeluk, de parallelschakeling en de omstandigheid dat de accu werd gebruikt op een verhuurd plezierjacht, had verdachte eerder moeten constateren dat de gebruiksaccu onvoldoende functioneerde en aan vervanging toe was."
Dat is dus mijn punt: een accu die kookt en H2S produceert is geen accu die onvoldoende functioneert en aan vervanging toe is, dat is een defecte en gevaarlijke accu, die meteen losgekoppeld moet worden van laders en andere accu's waarmee hij parallel staat. Hoe constateer je dat een accu "onvoldoende functioneert en aan vervanging toe is" voordat het zover is? Niemand schijnt het te weten. Er bestaat kennelijk geen antwoord op die vraag.

Behalve de vuistregel dat een accu versleten is als de capaciteit tot 80% is afgenomen. Als je dat kan weten over een accu die in een accubank staat.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 17:06 #1508691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Doejong schreef :
scope schreef :
"Gelet op de leeftijd van de Varta-gebruiksaccu ten tijde van het ongeluk, de parallelschakeling en de omstandigheid dat de accu werd gebruikt op een verhuurd plezierjacht, had verdachte eerder moeten constateren dat de gebruiksaccu onvoldoende functioneerde en aan vervanging toe was."
Dat is dus mijn punt: een accu die kookt en H2S produceert is geen accu die onvoldoende functioneert en aan vervanging toe is, dat is een defecte en gevaarlijke accu, die meteen losgekoppeld moet worden van laders en andere accu's waarmee hij parallel staat. Hoe constateer je dat een accu "onvoldoende functioneert en aan vervanging toe is" voordat het zover is? Niemand schijnt het te weten. Er bestaat kennelijk geen antwoord op die vraag.

Behalve de vuistregel dat een accu versleten is als de capaciteit tot 80% is afgenomen. Als je dat kan weten over een accu die in een accubank staat.

nl.wikipedia.org/wiki/Preventief_onderhoud

In opportunistische ondernemers kringen is dit een vies en besmet woord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 17:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl