Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu’s lelijk in het nieuws

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 20:20 #1547861

Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Jij dacht: Kom, laat ik eens in dit draadje verder gaan.... :whistle:

Het is een trend.
De actuele potsen zijn in hoge mate niet interessant. Veteranen met een missie grijpen daarom elke mogelijkheid aan om hun evangelie nog maar weer 's over het voetlicht te brengen. Hebben ze wat doen. Vooral expats in Spanje en Portugal vervelen zich enorm.

Soms is het wel eens nuttig. Vaak niet.


Ha, die wadloper,

Bespeur ik daar een beetje jaloezie dat u niet een vrije expat kunt zijn in een heerlijk zonnig klimaat en altijd iets leuks en nuttigs te kunnen doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 21:34 #1547873

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1764
De enige manier om individuele cellen bij lood accu’s te controleren op conditie is met een zuurweger, waarschijnlijk een vergeten methode want ik zie het hier nergens genoemd tenzij ik het gemist heb. Kan natuurlijk niet bij AGM, maar het risico is daarbij minder groot.

Na een ervaring met falende loodaccu altijd het volgende aangehouden om risico te minimaliseren

1 nooit walstroom lader bij afwezigheid laten aanstaan ( toen ik de boot nog in marina had liggen)
2 accus volladen voor verlaten van de boot
3 klein zonnepaneeltje voor trickle laden, maar niet constant (op timer)
4 regelmatig vloeistof controleren
5 van tijd tot tijd met zuurweger cellen meten en met elkaar vergelijken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 21:36 #1547874

Kan je Traploper ook controleren op goede werking met een zuurmeter? :(
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 21:46 #1547876

WaltB,

Helemaal mee eens en je hebt het beter verwoord in minder woorden dan ik het deed, coplimenten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 21:50 #1547877

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1764
Saeftinghe schreef :
WaltB,

Helemaal mee eens en je hebt het beter verwoord in minder woorden dan ik het deed, coplimenten

Cheers mate.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 21:52 #1547878

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3975
helmsman 38 schreef :
Kan je Traploper ook controleren op goede werking met een zuurmeter? :(

Niet nodig, die is uit zichzelf al zuur genoeg.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 22:30 #1547886

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Sinds alle discussie over accu’s laad ik accu-ondersteunde apparaten die continue aan de stekker hangen ook via een timer op (zie WaltB).
Bijvoorbeeld Mobiele router: 2/24uur
Laptop als desktop ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 06 apr 2024 22:57 #1551312

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Tja, het is vooral oppassen met Lithium ion accus welke in EV's worden toegepast. Zelf heb ik nu LiFePO4 accu's aan boord en die zijn een stuk stabieler, uiteraard is het wel wenselijk om alles goed te zekeren. elk pakket afzonderlijk van een zekering voorzien en berekend op 0.5C plus voldoende dikke kabels. temperatuur bewaking voor zowel veiligheid als levensduur, een goede BMS en balancer.

Helaas zie ik hier in de haven heel vaak loodzuur accu's sneuvelen, soms zelfs al na een jaar. Onbalans, diepontladen en overladen vaak als oorzaak. Onderhousvrij??

Ik ben in elk geval blij met de LFP accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 06 apr 2024 23:00 #1551313

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Hier daarom ook LFP in de auto en geen gewone Li-Ion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 06 apr 2024 23:18 #1551315

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Booty24 schreef :
Hier daarom ook LFP in de auto en geen gewone Li-Ion.

Dat is vrij uitzonderlijk en zeker niet bij de snelle 300PK + auto's, het voordeel van Lithium ion is de hoge ontlaad stroom en het grote temperatuurbereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 07:54 #1551342

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Het is een ontwikkeling die nu twee jaar gaande is vanwege de onbeheersbaarheid van de bestaande accusoorten.
Daar wordt nu aangeraden niet meer compleet vol te laden tenzij je direct weg gaat. Dat levert op dat deze daarna niet meer vol is, maar vooral dat deze niet onbeheerd staat door te laden. Overmatig laden zijn deze accu’s gevoelig voor.
Veel gevoeliger dan LFP, waar we hier al vele pagina’s over volschrijven.

Op dit moment zijn er 24 EV’s te koop met LFP’s volgens bijgaande link: EV met LFP

Hieronder ook de best verkochte EV in Nederland de Tesla Model Y en 3 in de standaard range uitvoering.
Wij hebben de nieuwe M3.

Het grootste voordeel om geen LFP te nemen is de hogere capaciteit naar gewicht. Als de auto niet zuinig is (Duitse EV’s) dan gaat het niet.

Ratio om geen Long Range te kopen:
-mag je maar tot 90% vol laden
-de dual motor daagt uit tot onzuinig rijden (heb hem 5 weken geleend; erg leuk! Maar de standaard is al 2s sneller dan ik ooit gehad heb).
-het spaart dus niks door de week en vraagt 1 extra stop op skivakantie.

-van het verschil €8000 hebben we een thuisbatterij gekocht. Zonder wielen veel goedkoper. Is thuis, blijft thuis, juist als je hem nodig hebt. Ook LFP.
Laatst bewerkt: 07 apr 2024 08:02 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 08:07 #1551344

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
€8000, hoeveel KWH?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 11:45 #1551397

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
20kWh Nexus Zonneplan:
10kW omvormer en 10-15-20kWh voor 6-7-8k€ dwz 4k€ voor omvormer en 2-3-4K€ voor de batterij. Zelf maken is fractioneel goedkoper, maar niet zo mooi en zonder service. NB: na btw teruggave.

Is niet echt een thuisbatterij want niet voor thuisgebruik. Het is feitelijk een home based distributed net battery.
Handheld op de onbalansmarkt om de netverschillen weg te poetsen tussen het gemiddelde voorspelde uurverbruik waarop ook de DayAhead prijzen zijn gebaseerd en de daadwerkelijke verbruiken per minuut actueel.
Dat levert €1800 op per jaar. Verwacht wordt op resultaten van het voorjaar: meer dan €2000/jaar.
Werkt alleen bij Zonneplan.

Echter, navraag leerde dat je hem nadien ook met andere apps als thuisbatterij kan gebruiken.

Houdt Zonneplan er mee op, wil je zelf naar een ander, dan is in ieder geval dit pakket na 4 jaar afbetaald.
Dan zijn er andere apps.

In mijn planning zat nog geen thuisbatterij.
Maar deze onbalansbatterij was een no-brainer: 20-25% rendement met hardware service.

Helaas nog nog geen ervaring: nog 2 dagen wachten!

Alternatief was Frank Energie: daar mag je je eigen batterij aansluiten, maar ik kan het voor dit geld niet zelf bouwen en Zonneplan is de enige die nu dit rendement haalt.

Nogmaals: het heet een thuisaccu omdat deze thuis staat, maar hij slaat niets op voor jezelf. Sterker nog ze betalen je onbalansvoordeel om je PVomvormer uit te schakelen bij negatieve prijzen. En dat loont (maar heb nog geen PV).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 14:49 #1551425

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
bij een investering van pakweg 1000 euro heb je een LFP batterij van 7KWh op dit moment bij zelfbouw. ca 700 euro voor de cellen van 280Ah en en de rest voor een knappe behuizing en BMS-balancer. Het wordt steeds betaalbaarder lijkt het.

lang leve aliexpress
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 16:07 #1551446

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Klopt, dat bedrag wordt dus €2100 euro voor kale cellen van 20kWh.
Ervaring met zelfbouw van 3kWh leert dat er nog zoveel bij kwam aan de rest. Dat gaat niet proportioneel maar €3000 voor zelfbouw is dan een hele uitdaging.
Voor €1000 extra heb ik een gegarandeerde en geservicete levering met 25% opbrengst.

Ali levert alleen DayAhead voordeel en geen onbalans opbrengst.

Daarnaast een 3f 10kW omvormer. Die krijg ik voor dat geld bij Victron niet.

Dan nog de handels app. Bij een Ali levering zit je vast aan F4ank energie of Tibber en kunnen iedere dag stoppen.
Bij Zonneplan zit ik aan Zonneplan en gezien de hardware levering zitten zij ook langer aan mij vast.
En krijg ik de btw terug.

NB: dit is geen thuisbatterij maar een netbatterij die thuis staat.
Dit kan na afloop wel een gratis thuisbatterij worden want na 4 jaar is deze betaald.

Wees een Chinees en kijk ook naar de opbrengst en bijdrage en geen Hollander die alleen naar de kosten kijkt.
Ja, Zonneplan verdient er ook aan maar dat boeit niet als je eigen opbrengst klopt!
Laatst bewerkt: 07 apr 2024 16:08 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 16:23 #1551450

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Booty24 schreef :
20kWh Nexus Zonneplan:
10kW omvormer en 10-15-20kWh voor 6-7-8k€ dwz 4k€ voor omvormer en 2-3-4K€ voor de batterij. Zelf maken is fractioneel goedkoper, maar niet zo mooi en zonder service. NB: na btw teruggave.

Is niet echt een thuisbatterij want niet voor thuisgebruik. Het is feitelijk een home based distributed net battery.
Handheld op de onbalansmarkt om de netverschillen weg te poetsen tussen het gemiddelde voorspelde uurverbruik waarop ook de DayAhead prijzen zijn gebaseerd en de daadwerkelijke verbruiken per minuut actueel.
Dat levert €1800 op per jaar. Verwacht wordt op resultaten van het voorjaar: meer dan €2000/jaar.
Werkt alleen bij Zonneplan.

Echter, navraag leerde dat je hem nadien ook met andere apps als thuisbatterij kan gebruiken.

Houdt Zonneplan er mee op, wil je zelf naar een ander, dan is in ieder geval dit pakket na 4 jaar afbetaald.
Dan zijn er andere apps.

In mijn planning zat nog geen thuisbatterij.
Maar deze onbalansbatterij was een no-brainer: 20-25% rendement met hardware service.

Helaas nog nog geen ervaring: nog 2 dagen wachten!

Alternatief was Frank Energie: daar mag je je eigen batterij aansluiten, maar ik kan het voor dit geld niet zelf bouwen en Zonneplan is de enige die nu dit rendement haalt.

Nogmaals: het heet een thuisaccu omdat deze thuis staat, maar hij slaat niets op voor jezelf. Sterker nog ze betalen je onbalansvoordeel om je PVomvormer uit te schakelen bij negatieve prijzen. En dat loont (maar heb nog geen PV).

Dit dus:

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-...keer-zo-veel-geld-op
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 20:55 #1551492

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Booty24 schreef :
Klopt, dat bedrag wordt dus €2100 euro voor kale cellen van 20kWh.
Ervaring met zelfbouw van 3kWh leert dat er nog zoveel bij kwam aan de rest. Dat gaat niet proportioneel maar €3000 voor zelfbouw is dan een hele uitdaging.
Voor €1000 extra heb ik een gegarandeerde en geservicete levering met 25% opbrengst.

Ali levert alleen DayAhead voordeel en geen onbalans opbrengst.

Daarnaast een 3f 10kW omvormer. Die krijg ik voor dat geld bij Victron niet.

Dan nog de handels app. Bij een Ali levering zit je vast aan F4ank energie of Tibber en kunnen iedere dag stoppen.
Bij Zonneplan zit ik aan Zonneplan en gezien de hardware levering zitten zij ook langer aan mij vast.
En krijg ik de btw terug.

NB: dit is geen thuisbatterij maar een netbatterij die thuis staat.
Dit kan na afloop wel een gratis thuisbatterij worden want na 4 jaar is deze betaald.

Wees een Chinees en kijk ook naar de opbrengst en bijdrage en geen Hollander die alleen naar de kosten kijkt.
Ja, Zonneplan verdient er ook aan maar dat boeit niet als je eigen opbrengst klopt!

Dat is mooi, ik zit alleen aan geen enkel contract vast. Zit op een boot en voornamelijk offgrid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 07 apr 2024 20:59 #1551493

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Kijk, het is ook geen boot-batterij, maar een net-batterij voor thuis.
Op de boot heb ik ook nog nooit geld verdiend met onbalans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl