Het is een ontwikkeling die nu twee jaar gaande is vanwege de onbeheersbaarheid van de bestaande accusoorten.
Daar wordt nu aangeraden niet meer compleet vol te laden tenzij je direct weg gaat. Dat levert op dat deze daarna niet meer vol is, maar vooral dat deze niet onbeheerd staat door te laden. Overmatig laden zijn deze accu’s gevoelig voor.
Veel gevoeliger dan LFP, waar we hier al vele pagina’s over volschrijven.
Op dit moment zijn er
24 EV’s te koop met LFP’s volgens bijgaande link:
EV met LFP
Hieronder ook de best verkochte EV in Nederland de Tesla Model Y en 3 in de standaard range uitvoering.
Wij hebben de nieuwe M3.
Het grootste voordeel om geen LFP te nemen is de hogere capaciteit naar gewicht. Als de auto niet zuinig is (Duitse EV’s) dan gaat het niet.
Ratio om geen Long Range te kopen:
-mag je maar tot 90% vol laden
-de dual motor daagt uit tot onzuinig rijden (heb hem 5 weken geleend; erg leuk! Maar de standaard is al 2s sneller dan ik ooit gehad heb).
-het spaart dus niks door de week en vraagt 1 extra stop op skivakantie.
-van het verschil €8000 hebben we een thuisbatterij gekocht. Zonder wielen veel goedkoper. Is thuis, blijft thuis, juist als je hem nodig hebt. Ook LFP.