Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu’s lelijk in het nieuws

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 17:36 #1508704

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Verlicht mij, Calidris! Wanneer moet een loodaccu preventief worden vervangen? Dus nog voor hij defect is? Niet alleen door ondernemers, maar door amateurs zoals ik?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 17:54 #1508714

Doejong schreef :
Verlicht mij, Calidris! Wanneer moet een loodaccu preventief worden vervangen? Dus nog voor hij defect is? Niet alleen door ondernemers, maar door amateurs zoals ik?

Wanneer ? Tja dat is net als het oppompen van een fietsband . Stoppen net voor hij knapt !

Maar een goede accu test bied veel garantie op werking .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 17:54 #1508715

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Doejong schreef :
Verlicht mij, Calidris! Wanneer moet een loodaccu preventief worden vervangen? Dus nog voor hij defect is? Niet alleen door ondernemers, maar door amateurs zoals ik?

gokje

als van de originele capaciteit nog 80% 'over' is zijn ze 'op' en zouden ze vervangen moeten worden ? of eerder als ze onverklaarbaar warmer worden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 19:07 #1508733

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Jeroen-Pion schreef :
Maar een goede accu test bied veel garantie op werking .
Zal het nog eens proberen, onder het motto "domme vragen bestaan niet": wat is een goede test? Wat test zo'n test? Welk resultaat van die test betekent dat de accu moet worden vervangen? Als zulke goede testen bestaan: kan je dat zelf doen? Moet je ieder jaar al je accu's uit de boot halen en naar een professionele tester brengen? Zeggen de ISO en ABYC standaarden iets over dit onderwerp?

Ik kan nog meer vragen bedenken, maar hier ga ik het even bij laten :) Ik meen te weten dat de echte test wat betreft capaciteit bestaat uit het volledig laden, ontladen en weer laden van de accu en zien hoeveel er in zit en dat zulke testen zelden gedaan worden.
Zou het kunnen dat loodaccu's niet KISS zijn :dry:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 19:09 #1508736

Doejong schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Maar een goede accu test bied veel garantie op werking .
Zal het nog eens proberen, onder het motto "domme vragen bestaan niet": wat is een goede test? Wat test zo'n test? Welk resultaat van die test betekent dat de accu moet worden vervangen? Als zulke goede testen bestaan: kan je dat zelf doen? Moet je ieder jaar al je accu's uit de boot halen en naar een professionele tester brengen? Zeggen de ISO en ABYC standaarden iets over dit onderwerp?

Ik kan nog meer vragen bedenken, maar hier ga ik het even bij laten :) Ik meen te weten dat de echte test wat betreft capaciteit bestaat uit het volledig laden, ontladen en weer laden van de accu en zien hoeveel er in zit en dat zulke testen zelden gedaan worden.
Zou het kunnen dat loodaccu's niet KISS zijn :dry:

Loop morgen eens bij een accu boer naar binnen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 19:33 #1508739

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik werd door de CO-melder gewezen op een kapotte accu. Had hem eigenlijk opgehangen vanwege de kachel.
Sindsdien zorg ik dat de CO-melder niet alleen in de winter, maar ook in de zomer een volle batterij heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 19:34 #1508740

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Doejong heeft toch helemaal gelijk. Je kan wel allemaal mooie theorieën verkondigen maar wat telt is een praktische werkbare oplossing. Dus niet elk jaar met al je batterijen naar de batterijboer.
Misschien een batterij met standaard bimetaal in die contact maakt bij te hoge temperatuur waarbij de lader of verbinding tussen de batterijen onderbroken wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 19:46 #1508742

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het wil wat, met die accu’s :S
De accu topics een beetje bijgehouden hebbende zie je toch dat er best veel te weten is en vooral ook niet te onderschatten bij het gebruik van die dingen.
Ik heb op meerdere plekken CO2 meters hangen, ook in de buurt van de accu’s. Verder hou ik ze goed vol met walstroomladers enz enz. Gezekerd, nou ja. Alles wat op het forum zo’n beetje gepredikt wordt heb ik wel meegenomen in de loop der jaren.
Met dit vreselijke ongeluk in gedachte start ik nog een ander topic: hitte alarm op je accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 20:02 #1508746

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Koko, ik neem aan dat je CO (koolstofmonoxide) melders bedoelt? CO2-melders hebben dacht ik weinig toegevoegde waarde bij gassende accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 20:48 #1508753

CO detectoren van het katalytische type (de consumenten/bouwmarkt versies zeg maar…) vertonen een kruis-sensitiviteit met waterstof. Je kunt niet eenvoudig zeggen hoeveel ppm H2 dezelfde alarmwaarde geeft als de alarmwaarde van CO; daarvoor zijn ze nooit bedoeld laat staan geijkt.
Wél weet je dat wanneer zo’n alarm afgaat en je hebt geen verbrandingstoestellen aan staan, dat je knalgas (niet persé ook H2S…) aan het produceren bent.

Da’s vrij normaal bij FLA accu’s in niet naar buiten geventileerde ruimtes: zo’n accu hoort wat water te verbruiken en (dus…) knalgas te produceren. De hoeveelheden zijn normaal klein en vervliegen meteen (veul luchter dan lucht en mengt goed). In extreme gevallen komt (ook) H2S vrij dat extreem giftig is, moeilijk mengt en zwaarder dan lucht is en dus onder in je boot verzamelt en opbouwt.

Voordat ik op LiFePO4 overging had mijn boot een FLA start- en serviceaccu. Door de boot loopt een netwerkje van PVC slangetjes met gezamenlijke huiddoorvoer, net onder het vrijboord. Daarop kon je de ontluchtingsnippels van deze accu’s aansluiten:



Voor VRLA is dat lastiger: dan zul je de hele bak luchtdicht moeten maken en naar buiten laten ventileren (dus lucht in én uit ipv alleen overdruk afvoeren)
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 21:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 21:21 #1508763

hfx schreef :
Misschien een batterij met standaard bimetaal in die contact maakt bij te hoge temperatuur waarbij de lader of verbinding tussen de batterijen onderbroken wordt?

Ja, leuk! Het langzaam opengaande bimetaal trekt een mooie vlamboog, en je dynamo die plots wordt afgekoppeld is ook naar z'n grootje.
Nee, toch maar niet...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 21:37 #1508769

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Iedere loodaccu een BMS, die de accu uitschakelt als hij buiten de SOL (safe operating limits) komt, zoals temperatuur. Zoals bij LFP accu's. Als de accu kapot gaat stopt hij zo hopelijk met gassen.
Als de accu parallel staat met andere accu's zal de alternator dat wel overleven.
Ik denk niet dat dit al bestaat. Voor loodaccu's.

Maar dit is weer iets anders dan preventief vervangen. Dus voordat hij kapot gaat.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 21:41 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 22:49 #1508779

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
als we lood akku's net zo zouden behandelen als lifepo4, incl bms en alle beveiligingen er om heen voor de specifieke chemische samenstelling en evt bekende risico's ondervangen gaan ze veel langer mee en waarschijnlijker ook veel veiliger

@Doejong was me net voor
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 22:51 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 08 sept 2023 23:23 #1508782

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
De praktische benadering vanuit chartervaart, waar accu's intensief gebruikt worden was:
3 jaar heb je pech
5 jaar is normaal
7 jaar heb je mazzel

Er is bij een loodaccu niet te voorspellen wanneer een cel kort gaat sluiten of onderbreken. dat is een ad random functie.

Ventilatie en temp controle is prima, maar dan wel een vonkvrije ventilator. Zo moet het ook onder klasse.

Onder klasse mogen accu's uberhaupt al nooit in een verblijf geplaatst worden.

Maar van een ondernemer die zijn schepen verhuurt aan een klant, mag je best verwachten dat hij periodiek een accutest laat uitvoeren. Net als een gas attest, of brandmeldsysteem testen, etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 23:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 06:02 #1508794

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Calidris schreef :
Er is bij een loodaccu niet te voorspellen wanneer een cel kort gaat sluiten of onderbreken. dat is een ad random functie.
Dat maakt zo'n accu tot een onbeheersbaar risico voor de veiligheid van schip en bemanning. In tegenstelling tot bijvoorbeeld gas aan boord. Een klein risico misschien, maar wel reëel. Zeker als de defecte accu parallel geschakeld is met andere in een accubank en gewoon blijft doorgaan met gassen, ook als er niet geladen wordt.

We hebben dat risico kennelijk altijd geaccepteerd. Er was ook geen alternatief. Maar nu ik het een keer zelf heb meegemaakt begin ik daar toch anders tegenaan kijken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 07:09 #1508806

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Ik moet onwillekeurig denken aan zo'n varend pretpark met alle papierwerk in orde en 35 middelbare scholieren aan boord. Allemaal met hun mobieltje. Die mobieltjes moeten natuurlijk ook geladen worden. Die waarvan de accu op zijn laatste benen loopt het vaakst. Of toch maar het opladen verbieden ? Dat wordt muiten...
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 07:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 08:14 #1508814

Calidris schreef :
De praktische benadering vanuit chartervaart, waar accu's intensief gebruikt worden was:
3 jaar heb je pech
5 jaar is normaal
7 jaar heb je mazzel

Er is bij een loodaccu niet te voorspellen wanneer een cel kort gaat sluiten of onderbreken. dat is een ad random functie.

Ventilatie en temp controle is prima, maar dan wel een vonkvrije ventilator. Zo moet het ook onder klasse.

Onder klasse mogen accu's uberhaupt al nooit in een verblijf geplaatst worden.

Maar van een ondernemer die zijn schepen verhuurt aan een klant, mag je best verwachten dat hij periodiek een accutest laat uitvoeren. Net als een gas attest, of brandmeldsysteem testen, etc.

Moeten lood accu's verplicht vervangen worden "onder klasse" bijvoorbeeld om de 5 jaar? Daar is wel wat voor te zeggen zeker bij schepen met horeca en / of slaapgelegenheid.
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 08:17 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 09:24 #1508820

dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
De praktische benadering vanuit chartervaart, waar accu's intensief gebruikt worden was:
3 jaar heb je pech
5 jaar is normaal
7 jaar heb je mazzel

Er is bij een loodaccu niet te voorspellen wanneer een cel kort gaat sluiten of onderbreken. dat is een ad random functie.

Ventilatie en temp controle is prima, maar dan wel een vonkvrije ventilator. Zo moet het ook onder klasse.

Onder klasse mogen accu's uberhaupt al nooit in een verblijf geplaatst worden.

Maar van een ondernemer die zijn schepen verhuurt aan een klant, mag je best verwachten dat hij periodiek een accutest laat uitvoeren. Net als een gas attest, of brandmeldsysteem testen, etc.

Moeten lood accu's verplicht vervangen worden "onder klasse" bijvoorbeeld om de 5 jaar? Daar is wel wat voor te zeggen zeker bij schepen met horeca en / of slaapgelegenheid.

Ik vaar onder de MCA280 small ships zijnde niet commercieel.

Daar worden wel eisen gesteld aan de accu bak, het laad vermogen in watt , de plaats van de accu bak , primair mogen de accu's niet in een kajuit geplaatst worden afhankelijk van vermogen etc.

In de slaap vetrekken uitgesloten onder elke omstandigheid.

Behoorlijke lijst met eisen van het plaatsen laden etc van accu's aan boord . Preventief vervangen zal ik eens opzoeken of proberen zo in het boek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 09:54 #1508825

Hoe zit dat met die LiFePO4 accu's "end of life" ? De topic starter koko heeft wel een punt dat puur in scenario en lastig te bepalen "end of life" een loodaccu serieuze risico's met zich meebrengt.
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 09:57 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 10:08 #1508826

ik denk dat voor beide de laadcycle's een prima indicator zijn.

Als je een goede batterij monitor hebt kun je dat gewoon aflezen natuurlijk.

De meeste fabrikanten geven aan wat de te verwachten cycle's zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 10:11 #1508827

Dat is niet zo realistisch denk ik en zeker in geval van loodaccu geen zekerheid. Vraag was meer wat gebeurt er met een LiFePO4 accu in vergelijking met een loodaccu "end of life" of gewoon kapot intern.
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 10:12 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 10:19 #1508830

dehler31abc schreef :
Dat is niet zo realistisch denk ik en zeker in geval van loodaccu geen zekerheid. Vraag was meer wat gebeurt er met een LiFePO4 accu in vergelijking met een loodaccu "end of life" of gewoon kapot intern.

Waarom is dat niet realistisch ? Heeft de fabrikant een slag in de lucht gedaan met het aantal cycles ?

Je houdt je zo strikt als mogelijk aan het ontladen liefst 50% een hele enkele keer zat ik op 70% mijn hoppecke AGM accu's waren door secuur gebruik nog kern gezond en na 5 jaar bij mij aan boord nu een kleine 2 jaar alweer in een camper waar ze nog steeds optimaal presteren.

Het aantal laad cyclusen hebben ze nog niet gehaald na 7 jaar, zitten nu op ongeveer 75% van dat aantal keren, de vraag is wat doen ze na 100% ? Dan zijn ze ruim denk ik 8 , 9 , 10 jaar .

Niet gek voor een accu!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 10:27 #1508833

Je begrijpt niet wat ik bedoel denk ik. Ik bedoel, wat zijn de gevolgen van doorladen bij een defecte loodaccu vergeleken met doorladen bij een defecte LiFePO4 accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 10:33 #1508834

dehler31abc schreef :
Je begrijpt niet wat ik bedoel denk ik. Ik bedoel, wat zijn de gevolgen van doorladen bij een defecte loodaccu vergeleken met doorladen bij een defecte LiFePO4 accu.

Dat schreef ik hier even terug al, bij mijn Victron LFP wordt het laden onderbroken door de accu zelf als de temperatuur te hoog wordt.

Hoe dat met de zelfbouw pakketen zit is een ander verhaal, als het er niet ingebouwd zit tja kan het ook niet ingrijpen.

Als ik dan naar de cellen kijk die 3Noreen gebruikt de wilson's , zou ik me daar ook geen zorgen om maken als je het filmpje van de verschillende testen bekijkt.

hoe andere LFP pakketten presenteren is de vraag.
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 10:33 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 17:36 #1508903

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
3Noreen schreef :
Ik moet onwillekeurig denken aan zo'n varend pretpark met alle papierwerk in orde en 35 middelbare scholieren aan boord. Allemaal met hun mobieltje. Die mobieltjes moeten natuurlijk ook geladen worden. Die waarvan de accu op zijn laatste benen loopt het vaakst. Of toch maar het opladen verbieden ? Dat wordt muiten...
Je bedoelt dat dat soort accuutjes wel eens in brand vliegen?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl