Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu’s lelijk in het nieuws

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 18:10 #1508910

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14572
Doejong schreef :
3Noreen schreef :
Ik moet onwillekeurig denken aan zo'n varend pretpark met alle papierwerk in orde en 35 middelbare scholieren aan boord. Allemaal met hun mobieltje. Die mobieltjes moeten natuurlijk ook geladen worden. Die waarvan de accu op zijn laatste benen loopt het vaakst. Of toch maar het opladen verbieden ? Dat wordt muiten...
Je bedoelt dat dat soort accuutjes wel eens in brand vliegen?

Ik schat inderdaad de kans vele malen groter dat zo'n telefoon accu in de fik gaat. Of een ander oplaadbaar gadget. Het zijn er ook veel meer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 18:29 #1508915

3Noreen schreef :
Doejong schreef :
3Noreen schreef :
Ik moet onwillekeurig denken aan zo'n varend pretpark met alle papierwerk in orde en 35 middelbare scholieren aan boord. Allemaal met hun mobieltje. Die mobieltjes moeten natuurlijk ook geladen worden. Die waarvan de accu op zijn laatste benen loopt het vaakst. Of toch maar het opladen verbieden ? Dat wordt muiten...
Je bedoelt dat dat soort accuutjes wel eens in brand vliegen?

Ik schat inderdaad de kans vele malen groter dat zo'n telefoon accu in de fik gaat. Of een ander oplaadbaar gadget. Het zijn er ook veel meer.

Wat een onzin en sneu om weer zo denigrerend over scholieren te praten. Het enige echte risico voor scholieren op zo'n evenementen boot is een mast of giek die afbreekt vanwege de nalatigheid van die sector, daar zijn helaas voorbeelden van in tegenstelling tot jouw aanname over telefoon gebruik door scholieren. Onbegrijpelijk dat scholen nog steeds uitjes organiseren op die bruine vloot schepen gerund door hobbyisten.
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 18:31 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 19:02 #1508932

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
Doejong schreef :
3Noreen schreef :
Ik moet onwillekeurig denken aan zo'n varend pretpark met alle papierwerk in orde en 35 middelbare scholieren aan boord. Allemaal met hun mobieltje. Die mobieltjes moeten natuurlijk ook geladen worden. Die waarvan de accu op zijn laatste benen loopt het vaakst. Of toch maar het opladen verbieden ? Dat wordt muiten...
Je bedoelt dat dat soort accuutjes wel eens in brand vliegen?

Ik schat inderdaad de kans vele malen groter dat zo'n telefoon accu in de fik gaat. Of een ander oplaadbaar gadget. Het zijn er ook veel meer.

dat denk ik ook

www.latimes.com/california/sto...ard-tells-inspectors
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 19:06 #1508936

Niet alleen de telefoon maar ook vaak de niet originele snoertjes en stekkertjes als de ladertjes.

Als je er een stuk of 35 aan boord hebt …..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 19:39 #1508943

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Volgens mij, correct me if im wrong, regelt de telefoon het laden en niet de lader?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 09 sept 2023 19:56 #1508946

Shebee schreef :
Volgens mij, correct me if im wrong, regelt de telefoon het laden en niet de lader?

Hier een artikel van een verkoper klikker de klik

Een artikel en een filmpje van de brandweer ; klikker de klik

Een artikel van een assurantie bedrijf ; klikker de klik

Goedkope laders en snoertjjes :sick:
Laatst bewerkt: 09 sept 2023 19:57 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 11:42 #1509637

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1371
Een vraag: vindt de productie van H2S alleen plaats bij een oververhitte accu, of kan H2S vorming ook bij een normale accutemperatuur plaatsvinden?
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 12:39 #1509648

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Doejong schreef :
We hebben dat risico kennelijk altijd geaccepteerd. Er was ook geen alternatief. Maar nu ik het een keer zelf heb meegemaakt begin ik daar toch anders tegenaan kijken.

Nou dát dus. Net als vliegen, veerboten, auto's etc. Een gecalculeerd risico, het hele leven eigenlijk....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 12:42 #1509649

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
3Noreen schreef :
Ik moet onwillekeurig denken aan zo'n varend pretpark met alle papierwerk in orde en 35 middelbare scholieren aan boord. Allemaal met hun mobieltje. Die mobieltjes moeten natuurlijk ook geladen worden. Die waarvan de accu op zijn laatste benen loopt het vaakst. Of toch maar het opladen verbieden ? Dat wordt muiten...

Als je de accu's van het schip bedoeld? Die zijn net zo goed of slecht als alle andere accu gebruikers. Alleen zeuren charterschepen niet als ze vernieuwd moeten worden. En anders gaat het 10KVA silentpack aan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 12:43 #1509650

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Zeilvis schreef :
Een vraag: vindt de productie van H2S alleen plaats bij een oververhitte accu, of kan H2S vorming ook bij een normale accutemperatuur plaatsvinden?

Ik heb geen uitsluitsel, maar alle keren dat ik bij H2S accu's was, waren ze erg heet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 14:06 #1509681

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14572
Zeilvis schreef :
Een vraag: vindt de productie van H2S alleen plaats bij een oververhitte accu, of kan H2S vorming ook bij een normale accutemperatuur plaatsvinden?

De S uit H₂S formule staat voor zwavel(sulfa) Dat zit in de vorm van zwavelzuur in de accu.(H₂SO₄) Bij normaal gebruik verbruik je dat zwavelzuur niet. Dat hoeft ook nooit bijgevuld te worden. In tegenstelling tot het water (H₂O) . Wat wel verbruikt wordt. Dus bij normaal gebruik van een accu ontstaat er vaak wel waterstof atomen (H₂) maar geen H₂S. H₂S vorming is de zwanenzang van de accu als hij definitief overlijdt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 14:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 14:55 #1509707

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
3Noreen schreef :
"de zwanenzang van de accu"

Mooi poëtisch... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 14:59 #1509710

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Calidris schreef :
Doejong schreef :
We hebben dat risico kennelijk altijd geaccepteerd. Er was ook geen alternatief. Maar nu ik het een keer zelf heb meegemaakt begin ik daar toch anders tegenaan kijken.

Nou dát dus. Net als vliegen, veerboten, auto's etc. Een gecalculeerd risico, het hele leven eigenlijk....
Geen goede vergelijking. Varen zelf is ook een risico. Vergelijk het liever met gas aan boord, waar het risico bij correct gebruik wel beheersbaar is.
In dit geval lijkt het een onberekenbaar risico, omdat het overlijden van een loodaccu kennelijk onvoorspelbaar is. Wat me terugbrengt bij mijn vraag: hoe kan ik weten wanneer ik een accu moet vervangen om dit risico (thermal runaway en productie van H2S) met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorkomen? Ja, als hij "achteruit gaat". Maar hoe en hoeveel? Tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit, zegt men. Maar hoe weet je dat als het ding met andere accu's parallel geschakeld is, zoals zoveel dienstaccu's? Gaan ze allemaal in gelijke mate achteruit?

Nog altijd geen antwoord, niet op het forum en ook nergens anders gevonden. Kennelijk is er geen antwoord.

Mijn eigen voorlopige antwoord: geen loodaccu's parallel zetten (dat betekent LFP voor dienstaccu's) en loodaccu's alleen onder toezicht laden. Als ze niet parallel staan kan je je een indruk vormen van de toestand van een individuele accu met een accumonitor en vervangen als de capaciteit duidelijk begint af te nemen. Second best: als er dan toch accu's parallel staan, dan in naar buiten geventileerde accubakken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 15:02 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 15:30 #1509718

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14572
Doejong schreef :
Nog altijd geen antwoord, niet op het forum en ook nergens anders gevonden. Kennelijk is er geen antwoord.

Mijn eigen ervarinswijsheid. Dus geen enkele wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing ;)

Ik hebt een BMV. Die meet het aantal Ah die ik verbruik vanaf het volladen. Als het aantal Ah's veel minder is dan de capaciteit van de accu als de spanning zakt onder de 12 volt bij belasting. Is voor mij een teken.
Het tweede teken is als er bij het laden meer dan ±125% van de Ah's die er uit gegaan zijn nodig zijn om de accu vol te krijgen. Dus stel ik heb -70Ah verbruikt en ga laden. Als er dan 90Ah nodig is om de accu weer vol te krijgen dan gaan de alarm bellen af. Die meer energie gaat iets doen wat je niet wilt. In de eerste plaats de accu warmer maken. Maar het kan erger. Dit geld ook voor parallel geschakeld van de zelfde productie datum en van nieuw in de zelfde zetting gebruikt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 15:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 16:11 #1509738

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Zo kan het en dat zal ongetwijfeld een verantwoorde aanpak zijn. Maar ik vond het een leerzame ervaring dat mijn defecte accu gewoon bleef koken zolang hij parallel stond met intacte accu's met een hoger voltage.

Iedereen moet zijn eigen afweging maken en dan doorgaan met leven. Don't worry, be happy! :)
In mijn geval zal het waarschijnlijk een LiFePO4-accu worden van een respectabel merk. Als ik er lang mee doe zouden de kosten in vergelijking met loodaccu's wel eens mee kunnen vallen. En gemoedsrust is ook iets waard.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 16:21 #1509746

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Prima

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 17:26 #1509768

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Jeroen-Pion schreef :
Shebee schreef :
Volgens mij, correct me if im wrong, regelt de telefoon het laden en niet de lader?

Hier een artikel van een verkoper klikker de klik

Een artikel en een filmpje van de brandweer ; klikker de klik

Een artikel van een assurantie bedrijf ; klikker de klik

Goedkope laders en snoertjjes :sick:
Hm, wordt bijna steeds over de laders gepraat, maar volgens mij vreet de telefoon wat ie aangeboden krijgt (soort BMS?) Eerste geval lijkt mij een slechte kabel te zijn, juist die van Apple zijn dramatisch slecht! Maar ik ben wel met je eens dat er ook veel rommel op de markt is. Misschien toch maar een betonklinker aan boord om de telefoon tijdens het opladen op te leggen? (Het ruikt hier ietwat naar "kruipstroom")
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 12 sept 2023 17:46 #1509773

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
3Noreen schreef :
Doejong schreef :
Nog altijd geen antwoord, niet op het forum en ook nergens anders gevonden. Kennelijk is er geen antwoord.

Mijn eigen ervarinswijsheid. Dus geen enkele wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing ;)

Ik hebt een BMV. Die meet het aantal Ah die ik verbruik vanaf het volladen. Als het aantal Ah's veel minder is dan de capaciteit van de accu als de spanning zakt onder de 12 volt bij belasting. Is voor mij een teken.
Het tweede teken is als er bij het laden meer dan ±125% van de Ah's die er uit gegaan zijn nodig zijn om de accu vol te krijgen. Dus stel ik heb -70Ah verbruikt en ga laden. Als er dan 90Ah nodig is om de accu weer vol te krijgen dan gaan de alarm bellen af. Die meer energie gaat iets doen wat je niet wilt. In de eerste plaats de accu warmer maken. Maar het kan erger. Dit geld ook voor parallel geschakeld van de zelfde productie datum en van nieuw in de zelfde zetting gebruikt.

Er zijn ook "stoere" laders uit de modelbouwwereld waarbij een maximum tijd instelbaar is. Lijkt er een beetje op. je kan ze ook instellen op Lood, Li-Ion en LFP.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 13 sept 2023 09:31 #1509869

Shebee: de telefoon bepaalt hoeveel stroom deze afneemt, uiteraard begrensd door wat de lader kan leveren.
Laatst bewerkt: 13 sept 2023 09:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 08:43 #1547698

Met vloeistof lood accu´s is weinig mis, maar dienen wel correct gebruikt te worden.

Dat betekent dat regelmatig het vloeistofpeil en samenstelling gecontroleerd moet worden.
Dat is werk waar de meeste gebruikers een hekel aan hebben en niet uitvoeren.
DAAR ligt een belangrijke reden van problemen.

Het is altijd één cel die het eerst meer water verbruikt, dat is een signaal dat einde nadert, er blijft wat tijd beschikbaar om nieuw te plaatsen. En dan niet alleen die ene accu wanneer er meerder parallel staan, maar alle gelijktijdig.

Altijd opgetopt houden, vloeistof regelmatig contoreleren.
Niveau per cel, gewicht per volume is wel het minimale.

Te ver ontladen doet ze heftig slijten, dus meer laadvermogen dan stroomverbruik. Dus niet bezuinigen op zonpanelen!!!
Duidelijk meer capaciteit plaatsen dan verbruikt kan worden. Net zoals de stroomvoorziening thuis werkt, de centrale kan meer leveren dan het maximale verbruik, Zo hoort het in ieder geval te zijn.

De levensduur begint op het moment van vullen, niet van in gebruik nemen, om die reden stond ik altijd bij het vullen te kijken.

Mijn huidige set van 3 parallel is GELL, noodgedwongen, er waren geen vloeistof accu´s beschikbaar in de maat die ik nodig had.

Er dient altijd overcapacitijd van accu en panelen te zijn, dan gaat alles het langst mee.





Een paar dagen terug in Faro spontaan een geparkeerde auto gexplodeert, heftige brand waar de brandweer het moeilijk mee had.
Voor zover ik het beoordelen kan een electra auto.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 08:54 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 09:21 #1547708

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Jij dacht: Kom, laat ik eens in dit draadje verder gaan.... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 10:40 #1547718

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27043
Calidris schreef :
Jij dacht: Kom, laat ik eens in dit draadje verder gaan.... :whistle:

Het is een trend.
De actuele potsen zijn in hoge mate niet interessant. Veteranen met een missie grijpen daarom elke mogelijkheid aan om hun evangelie nog maar weer 's over het voetlicht te brengen. Hebben ze wat doen. Vooral expats in Spanje en Portugal vervelen zich enorm.

Soms is het wel eens nuttig. Vaak niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 12:15 #1547740

Beter verder gaan met een oud bestaand draadje dan steeds nieuwe draadjes starten die over hetzelfde gaan, mocht je iets heel graag kwijt willen waar niemand om vraagt. Ik zou het fijn vinden als Brambo dit ook op deze manier zou doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 12:44 #1547751

Ik vind de bijdragen van Saeftinghe altijd prima en verteld uitstekend over lood accu's zonnepanelen koelkasten en windgeneratoren.

zoveel post hij ook niet , vaak alleen dit soort zaken , niks mis mee .

De opmerking van WL is dan ook volledig onterecht richting Saeftinghe.

Vind je het niet interessant lees het dan ook gewoon niet en hou je opmerkingen voor je , om te voorkomen dat Saeftinghe besluit niets meer te posten , en wellicht doe je daarmee de mensen te kort die het wel nuttig of informatief vinden .

Gelukkig bepaald wadloper nog steeds niet de inhoud van ZF .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu’s lelijk in het nieuws 20 mrt 2024 17:38 #1547823

Waarvan akte. Rest is opgeschoond. Kunnen we ons nu weer bij het onderwerp houden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl