Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: H2S detector

H2S detector 09 sept 2023 13:12 #1508871

Er zijn diverse H2S detectoren in de handel, iedere vakrkensboer heeft er vaak wel 1.

Ik kom veel losse meters tegen varierend in prijs ,

Even een voorbeeld deze van honeywell klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 10 sept 2023 07:53 #1509021

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Ik heb aan boord een 3GAS+ alarm. Geeft niet specifiek H2S aan maar heeft het over een “wide spectrum sensor”.
Is het onderzoeken waard, want kan uitgebreid worden met losse sensors.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 10 sept 2023 16:58 #1509125

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 560
Hebben een vergelijkbare situatie gehad, werd naast de lucht ook getriggerd door de piep van het CO2 alarm (Alecto).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 10 sept 2023 19:43 #1509161

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Eigenlijk zou je dat eens moeten kunnen testen hé. Of je CO2 melder ook aanslaat op H2S. Maar dan moet je een accu aan het koken krijgen. Dat lijkt me ook een vorm van slopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 10 sept 2023 19:52 #1509163

Nee, niet gaan hobbyen hiermee. Dedicated H2S sensor kopen. 10 ppm is een verdomd lage concentratie maar meteen ook de alarmlimiet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 06:04 #1509472

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Nachtvlinder, als ik het goed heb is meet en regeltechniek jouw expertise, toch? Kan je ons vertellen waarom H2S gemeten moet worden met een speciale H2S meter en je een test met een andersoortige meter (waar getuigenissen van zijn dat hij wel aansloeg bij kokende accu’s) echt een slecht idee is?

(Niet om je uit te dagen, zeker niet! Oprechte nieuwsgierigheid).

Edit: alvast even gegoogled op H2S. Interessante info!

www.safetydetection.be/waterst...lfide%20is%205%20ppm.
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 07:06 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 08:17 #1509521

Hi koko,

Ben hier nooit dagelijks mee bezig geweest, maar dit speelt er ongeveer bij gasdetectie. Drie meetprincipes:

-Katalytisch (de bouwmarkt CO detector...)
Gassen die zich in de meetkop bevinden worden katalytisch omgezet ("verbrand bij lage temperatuur" zou je kunnen zeggen). Meetprincipe geeft op basis van de gemeten calorische waarde de gasconcentratie. Simpel, goedkoop en robuust. Echter zeer slechte selectiviteit, omdat zowel H2, H2S en CO tegelijkertijd gemeten worden. In toepassingen waar je NOOIT H2S verwacht en H2 wilt meten en CO wilt negeren, kun je koolstoffilters voorzetten om de selectiviteit naar H2 te verbeteren.


-Electrochemisch: celspenning van een in gel vorm gesuspendeert electrolyt wordt gemeten. Zo werken de meeste persoonlijke H2S detectoren: deze zijn designed zodat deze alléén op H2S reageren en zijn geschikt om lage concentratie te meten

-Optisch: de absorptie van een IR of UV straal wordt gemeten. Absorptiespectrum is specifiek per type en concentratie gas. Omdat de weglengte bekend is (kan wel 30 meter zijn) en ontvanger gecalibreerd is op de bron, is de gemiddelde concentratie in de straal te herleiden.

Voor onze bootjes zou je moeten zoeken naar detectoren die het electrochemisch meetprincipe gebruiken. MSA maakt die dingen, maar die zijn industrial grade en veel te kostbaar voor aan boord.

Maar omdat, lang voor een accu H2S gaat maken, deze veel H2 maakt... Kun je volgens mij beter op H2 reageren. Bv op % LEL waarde, dan wéét je wat je meet. Een CO meter hiervoor gebruiken is niet specifiek genoeg, maar je zou eens in een kruis-gevoeligheidstabel kunnen kijken, als je geen verbrandingstoestellen aan boord hebt...
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 09:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 08:42 #1509531

Zou er iets voor te zeggen zijn om de loodzuur accu's qua plaatsing aan boord te herzien? H2S is zeer giftig en iets zwaarder dan lucht. Daarnaast is er ook nog de mogelijke vorming van knalgas. Meer behandelen als een gasfles bijvoorbeeld, niet letterlijk maar wel met die mindset. Afgeloten (brandveilige?) ruimte met goede ventilatie naar buiten.

In mijn huidige boot zit de accu in de bakskist (typisch bij kleine boten) maar bij mijn vorige boten zaten de accu's vaak onder 1 van de kajuitbanken dus in de verblijfsruimte en zonder enige ventilatie, brandwerende middelen et cetera.

Detectoren kunnen zeker nuttig zijn maar in het geval van H2S niet afdoende.
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 08:55 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 08:49 #1509536

Kan je niet beter je installatie veilig maken?

Als de accu's naar de vaantjes zijn door dit voorval, dan is het waarschijnlijk goedkoper er een LiFePo4 accu in te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 08:54 #1509541

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
De oplossing die Kendu liet zien op zijn HR 36 is wel heel mooi.
Zelf neig ik naar lithium. En een gewone startaccu, waar ik me weinig zorgen over maak zolang hij niet voortdurend aan de lader hangt en niet parallel met andere loodaccu's staat. Waterstofgas is lichter dan lucht en vervliegt gewoon.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 08:57 #1509543

Voor H2S bestaat een uitstekende detector. Namelijk je neus. Het gekke is alleen dat we geneigd zijn een piepje of lampje serieuzer te nemen dan onze neus.
TS. heeft uitstekend gehandeld door direct te ventileren en de accu af te koppelen zodra hij rotte eieren rook.
Zolang je H2S ruikt is het niet dodelijk. De dodelijke concentraties liggen ver boven de geurdrempel. Ruik je dus de geur heel sterk en opeens niet meer. Dan is het de hoogste tijd om weg te wezen. Bijvoorbeeld: In de kajuit ruik je een sterke H2S geur, je gaat de achterhut in waar de accu's onder het bed staan, Daar ruik je opeens niks meer = wegwezen. Direct naar buiten achter hut ventileren en pas naar binnen als je weer H2S ruikt. Ruik je nog steeds niks= brandweer bellen, die hebben namelijk gasdetectie apparaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 08:58 #1509548

Doejong schreef :
De oplossing die Kendu liet zien op zijn HR 36 is wel heel mooi.
Zelf neig ik naar lithium. En een gewone startaccu, waar ik me weinig zorgen over maak zolang hij niet voortdurend aan de lader hangt en niet parallel met andere loodaccu's staat. Waterstofgas is lichter dan lucht en vervliegt gewoon.

Waterstofsulfide (H2S) is iets zwaarder dan lucht en zal niet vervliegen in een ruimte zoals een typische zeilboot kajuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:08 #1509555

Eigenwijs schreef :
Voor H2S bestaat een uitstekende detector. Namelijk je neus. Het gekke is alleen dat we geneigd zijn een piepje of lampje serieuzer te nemen dan onze neus.
TS. heeft uitstekend gehandeld door direct te ventileren en de accu af te koppelen zodra hij rotte eieren rook.
Zolang je H2S ruikt is het niet dodelijk. De dodelijke concentraties liggen ver boven de geurdrempel. Ruik je dus de geur heel sterk en opeens niet meer. Dan is het de hoogste tijd om weg te wezen. Bijvoorbeeld: In de kajuit ruik je een sterke H2S geur, je gaat de achterhut in waar de accu's onder het bed staan, Daar ruik je opeens niks meer = wegwezen. Direct naar buiten achter hut ventileren en pas naar binnen als je weer H2S ruikt. Ruik je nog steeds niks= brandweer bellen, die hebben namelijk gasdetectie apparaten.

tot je ligt te slapen .........

Met betrekking tot niet meer ruiken, het zou kunnen zijn dat je het eerst ruikt en daarna niet meer, zou je dan kunnen denken het gevaar is weg ik ruik niets meer?
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 09:09 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:14 #1509557

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Tussen haakjes, ik ben eigenlijk wel onder de indruk van hoeveel getuigenissen over stinkende loodaccu's er boven water komen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:16 #1509559

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Nachtvlinder: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Wat is er toch veel om te weten.

Nu begrijp ik beter waarom de CO2 meter soms toch reageert, maar niet betrouwbaar is voor H2S gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:17 #1509560

Hoe groot is dit risico nu in de praktijk, als je je accuconditie in de gaten houdt en (indien mogelijk) netjes onderhoudt?

Als je een accumonitor hebt die dit bijhoudt... Als je een paar keer per jaar de getallen "kWh consumed" vs. "kWh charged" vergelijkt, in je logboek noteert en dan reset, zou dat geen voldoende indicatie zijn wanneer het tijd wordt voor een nieuwe accu?

Een van de rest van de boot gescheiden geventileerde accuruimte helpt ook en is (dacht ik...) ook voorgeschreven voor grote schepen die onder CvO vallen. Bij veel AWB's staan de accu's zelfs in de hete motorruimte met niet-vondkrije dynamo etc; dat scheelt bedrading natuurlijk maar is niet heel handig.
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 09:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:25 #1509566

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Het risico is vast klein, maar onvoorspelbaar. Ik herinner me een post van Calidris over op hol geslagen AGM accu's. Ik vermoed dat hij zijn installatie wel in de gaten houdt. Maar goed, ik ben ongerust geworden en dat is nooit helemaal rationeel.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:30 #1509569

Jeroen-Pion schreef :
Eigenwijs schreef :
Voor H2S bestaat een uitstekende detector. Namelijk je neus. Het gekke is alleen dat we geneigd zijn een piepje of lampje serieuzer te nemen dan onze neus.
TS. heeft uitstekend gehandeld door direct te ventileren en de accu af te koppelen zodra hij rotte eieren rook.
Zolang je H2S ruikt is het niet dodelijk. De dodelijke concentraties liggen ver boven de geurdrempel. Ruik je dus de geur heel sterk en opeens niet meer. Dan is het de hoogste tijd om weg te wezen. Bijvoorbeeld: In de kajuit ruik je een sterke H2S geur, je gaat de achterhut in waar de accu's onder het bed staan, Daar ruik je opeens niks meer = wegwezen. Direct naar buiten achter hut ventileren en pas naar binnen als je weer H2S ruikt. Ruik je nog steeds niks= brandweer bellen, die hebben namelijk gasdetectie apparaten.

tot je ligt te slapen .........

Met betrekking tot niet meer ruiken, het zou kunnen zijn dat je het eerst ruikt en daarna niet meer, zou je dan kunnen denken het gevaar is weg ik ruik niets meer?

Dat is een stukje bewustwording. Als de gasdetector stopt met piepen mag je ook niet blindelings aannemen dat het gevaar weg is. De batterij kan ook gewoon leeg zijn.
Wat betreft het slapen: tja er is dat geval waar mensen doorsliepen ondanks dat er al wel H2S was geroken. Wat ik heb begrepen, is dat deze mensen net een flinke covid infectie achter de rug hadden en daardoor een behoorlijk verstoorde geurwaarneming. (het waren vrienden van mijn zwager). Er zijn altijd uitzonderingen helaas.
Maar ik zou zeker voor aan boord bij H2S altijd als eerste op mijn neus vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 09:30 #1509570

Goed punt Doejong. Toch zou ik eerder voor een goede gasdichte naar buiten geventileerde bak kiezen dan voor dure, en complexe detectie-tecnieken die óók weer onderhoud en periodieke calibratie vergen. Intrinsiek veilig bouwen als het ware.

Dat doen we met onze gasfles ook tenslotte.
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 09:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 10:09 #1509587

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1062
Leerzame discussie in dit draadje! Ik volg het onderwerp graag, en als er een simpele alarmerings methode uit komt ga ik die ook zeker toepassen.

Maar is het niet een beetje een hype? Zonder het onderwerp te bagatelliseren: we gebruiken al tientallen jaren lood accu's zonder dat het veel problemen geeft. De neus als meetsysteem blijkt meestal voldoende, behalve misschien voor onwetende watersporters zoals huurders.

Vorig jaar heb ik me dagen zorgen gemaakt over een rotte eieren lucht aan boord. Van alles bekeken en geprobeerd met de accu's en de laadsystemen. Bleek de lucht uiteindelijk afkomstig van een weinig gebruikte afvoerpijp!

Het zou mooi zijn als een detectie systeem selectief genoeg is om alleen bij de accu's te meten en alleen te waarschuwen in echt riskante situaties. Als het systeem bij alle H2S bronnen aan boord af gaat hebben we er weer een stress factor bij aan boord ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 10:13 #1509590

Eigenwijs schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Eigenwijs schreef :
Voor H2S bestaat een uitstekende detector. Namelijk je neus. Het gekke is alleen dat we geneigd zijn een piepje of lampje serieuzer te nemen dan onze neus.
TS. heeft uitstekend gehandeld door direct te ventileren en de accu af te koppelen zodra hij rotte eieren rook.
Zolang je H2S ruikt is het niet dodelijk. De dodelijke concentraties liggen ver boven de geurdrempel. Ruik je dus de geur heel sterk en opeens niet meer. Dan is het de hoogste tijd om weg te wezen. Bijvoorbeeld: In de kajuit ruik je een sterke H2S geur, je gaat de achterhut in waar de accu's onder het bed staan, Daar ruik je opeens niks meer = wegwezen. Direct naar buiten achter hut ventileren en pas naar binnen als je weer H2S ruikt. Ruik je nog steeds niks= brandweer bellen, die hebben namelijk gasdetectie apparaten.

tot je ligt te slapen .........

Met betrekking tot niet meer ruiken, het zou kunnen zijn dat je het eerst ruikt en daarna niet meer, zou je dan kunnen denken het gevaar is weg ik ruik niets meer?

Dat is een stukje bewustwording. Als de gasdetector stopt met piepen mag je ook niet blindelings aannemen dat het gevaar weg is. De batterij kan ook gewoon leeg zijn.
Wat betreft het slapen: tja er is dat geval waar mensen doorsliepen ondanks dat er al wel H2S was geroken. Wat ik heb begrepen, is dat deze mensen net een flinke covid infectie achter de rug hadden en daardoor een behoorlijk verstoorde geurwaarneming. (het waren vrienden van mijn zwager). Er zijn altijd uitzonderingen helaas.
Maar ik zou zeker voor aan boord bij H2S altijd als eerste op mijn neus vertrouwen.

Da's allemaal leuk en aardig maar er zit nog veel onzekerheden in je opzicht eenvoudige betoog .

Stel je bent een paar uur van boord en juist toen net kwam de rotte eiren lucht, en die verdween maar de situatie is wat jij beschrijft wegwezen, maar dat was je al op de wal. Na het hapje eten kom je weer aan boord.

En Nu ??? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 11:27 #1509625

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Doejong schreef :
Het risico is vast klein, maar onvoorspelbaar. Ik herinner me een post van Calidris over op hol geslagen AGM accu's. Ik vermoed dat hij zijn installatie wel in de gaten houdt. Maar goed, ik ben ongerust geworden en dat is nooit helemaal rationeel.

Net als Nachtvlinder in zijn post hier boven de inschatting maakt dat het risico bij een accu die je in de gaten houdt denk ik dat het risico behoorlijk voorspelbaar is. Als ik in het magazijn van een accu handelaar kijk staan daar duizenden accu's. Toch is het risico van H2S zeer klein. Ook bij handelaren van oud metaal lijkt het niet zo'n groot probleem.

Wat je natuurlijk nooit moet proberen is een spiraal accu proberen op te kalefateren door hem maar eens flink naar 14,8-15 volt te laden. Dan ploffen die dingen uit elkaar. Maar ik denk dat je dan niet veel hebt aan een alarm.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 11:31 #1509628

3Noreen schreef :
Doejong schreef :
Het risico is vast klein, maar onvoorspelbaar. Ik herinner me een post van Calidris over op hol geslagen AGM accu's. Ik vermoed dat hij zijn installatie wel in de gaten houdt. Maar goed, ik ben ongerust geworden en dat is nooit helemaal rationeel.

Net als Nachtvlinder in zijn post hier boven de inschatting maakt dat het risico bij een accu die je in de gaten houdt denk ik dat het risico behoorlijk voorspelbaar is. Als ik in het magazijn van een accu handelaar kijk staan daar duizenden accu's. Toch is het risico van H2S zeer klein. Ook bij handelaren van oud metaal lijkt het niet zo'n groot probleem.

Wat je natuurlijk nooit moet proberen is een spiraal accu proberen op te kalefateren door hem maar eens flink naar 14,8-15 volt te laden. Dan ploffen die dingen uit elkaar. Maar ik denk dat je dan niet veel hebt aan een alarm.

Voordeel die staan gewoon standalone en niet aan laders . Stonden ze dat wel aan duizenden laders, dan was er een waren er wel wat andere eisen aan de opslag .

Zelfs voor mijn electrische heftrucks is er een bepaling waar ze mogen laden , hoe wie wat en wanneer etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 11:49 #1509638

  • Ton0013
  • Ton0013's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste mede zeilers,

Ik wil jullie enorm bedanken voor al jullie reacties en adviezen! Als je een dergelijk voorval meemaakt is het o.b.v. van kansberekening weliswaar niet direct nodig om een detector te plaatsen omdat het niet vaak misgaat, in ons geval vinden wij onze gemoedsrust niet geheel onbelangrijk en zullen een H2S detector plaatsen.

De betreffende accu was 3 maanden oud, de oorzaak blijkt een defecte oplader te zijn (hij is in 1991 door de vorige eigenaar als onderdeel van een nieuwe Dehler 31 aangeschaft. Merk is niet te achterhalen. Wij hebben nu een Victron Blue Smart Charger en nieuwe accu geplaatst.

Veel zeilplezier!

Gr. Ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

H2S detector 12 sept 2023 12:07 #1509645

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Eigenwijs schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Eigenwijs schreef :
Voor H2S bestaat een uitstekende detector. Namelijk je neus. Het gekke is alleen dat we geneigd zijn een piepje of lampje serieuzer te nemen dan onze neus.
TS. heeft uitstekend gehandeld door direct te ventileren en de accu af te koppelen zodra hij rotte eieren rook.
Zolang je H2S ruikt is het niet dodelijk. De dodelijke concentraties liggen ver boven de geurdrempel. Ruik je dus de geur heel sterk en opeens niet meer. Dan is het de hoogste tijd om weg te wezen. Bijvoorbeeld: In de kajuit ruik je een sterke H2S geur, je gaat de achterhut in waar de accu's onder het bed staan, Daar ruik je opeens niks meer = wegwezen. Direct naar buiten achter hut ventileren en pas naar binnen als je weer H2S ruikt. Ruik je nog steeds niks= brandweer bellen, die hebben namelijk gasdetectie apparaten.

tot je ligt te slapen .........

Met betrekking tot niet meer ruiken, het zou kunnen zijn dat je het eerst ruikt en daarna niet meer, zou je dan kunnen denken het gevaar is weg ik ruik niets meer?

Dat is een stukje bewustwording. Als de gasdetector stopt met piepen mag je ook niet blindelings aannemen dat het gevaar weg is. De batterij kan ook gewoon leeg zijn.
Wat betreft het slapen: tja er is dat geval waar mensen doorsliepen ondanks dat er al wel H2S was geroken. Wat ik heb begrepen, is dat deze mensen net een flinke covid infectie achter de rug hadden en daardoor een behoorlijk verstoorde geurwaarneming. (het waren vrienden van mijn zwager). Er zijn altijd uitzonderingen helaas.
Maar ik zou zeker voor aan boord bij H2S altijd als eerste op mijn neus vertrouwen.
Het vervelende is dat H2S alleen bij lagere concentraties te ruiken is. Neemt de concentratie toe (dodelijker) valt de geur weg...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl