Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Toch rotte eierenlucht

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 18:04 #1511429

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
wanneer leren we het... Geen laders aan indien niet aan boord
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 18:05 #1511430

Oh ja, het enige wat er aan de hand was, was dat we zondag vergeten waren de hoofdschakelaars uit te zetten.
Door tegenwind sneller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 18:11 #1511435

sy helios schreef :
wanneer leren we het... Geen laders aan indien niet aan boord
dat is voor mij nieuw. Ik heb echt altijd begrepen dat, als je een goede lader zou hebben met een druppelstand zoal onze Victron IP22 12/3 dat probleemloos kan. Ik heb sinds 1997 daar ook nooit een probleem mee gehad. Omdat we nauwelijks op de motor varen maar zeilen laden we al sinds die tijd door de week onze accu's op. Is het dan nodig om voor elk zeiltocht je een paar uurtjes aan boord te gaan zitten om de accu's voor de marifoon, de ais de kaartplotter en de navigatie apparatuur op te laden voor je kunt vertrekken?? Wie doet dat? Doe jij dat Helios ?
Door tegenwind sneller
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 18:16 door freonxkipper. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 18:19 #1511437

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2535
Ik doe dat niet.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 18:34 #1511440

Victron gaat er zelf vanuit dat je de accu aan de lader kan laten liggen (opslag-fase). Op het forum mensen die dat afraden/niet doen, en mensen die dat wel doen; net als met het afschakelen van de hoofdschakelaars en dichtzetten van de afsluiters als je niet aan boord bent.

Dat je startaccu warm is, lijkt me een teken dat die kaduuk is. In een ander topic kwam onlangs de vraag op hoe in een vroeg stadium te signaleren dat je accu kapot is, zodat je de rotte eieren-fase voor bent. Misschien wel instructief om dat eens door te nemen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 18:40 #1511441

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
freonxkipper schreef :
sy helios schreef :
wanneer leren we het... Geen laders aan indien niet aan boord
dat is voor mij nieuw. Ik heb echt altijd begrepen dat, als je een goede lader zou hebben met een druppelstand zoal onze Victron IP22 12/3 dat probleemloos kan. Ik heb sinds 1997 daar ook nooit een probleem mee gehad. Omdat we nauwelijks op de motor varen maar zeilen laden we al sinds die tijd door de week onze accu's op. Is het dan nodig om voor elk zeiltocht je een paar uurtjes aan boord te gaan zitten om de accu's voor de marifoon, de ais de kaartplotter en de navigatie apparatuur op te laden voor je kunt vertrekken?? Wie doet dat? Doe jij dat Helios ?
recent is daar weer uitgebreid ovrt geschreven. bottomline is een accu gaar kun je geen lader vertrouwen. Op Helios beperkte stroom, volhouden met pv panel
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 19:05 #1511448

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Ervaringsdeskundige, maar verder niet deskundig. Maar het onderwerp interesseert me.

De startaccu was warm en de andere niet? Dan is de startaccu waarschijnlijk defect en de oorzaak van de stank. En moet alleen die accu vervangen worden. Wat is het voltage, nu hij niet meer geladen wordt?

Maar waarom is hij kapot gegaan? Gewoon oud? Alle accu's gaan vroeg of laat kapot.
Heeft deze lader een aparte aansluiting met alleen druppelladen voor de startaccu? Of krijgt de startaccu dezelfde laadspanning als de dienstaccu's? Dan wordt hij misschien overladen, aangezien de startaccu, als je eventjes op de motor hebt gevaren, weer vol is terwijl de dienstaccu's na een dag varen deels ontladen zijn. Een startaccu is eigenlijk altijd zo goed als volledig opgeladen, als je regelmatig vaart. Is hij daarom voortijdig overleden?

Ik ben afgestapt van continu laden. Maar dan is de vraag hoe je de startaccu op peil houdt als je wekenlang niet vaart, of maanden in de winter. Ik overweeg een aparte kleine lader voor de startaccu. En als ik aan boord ben voor onderhoud en klussen de accu bijladen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 19:05 #1511449

  • bgrr
  • bgrr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
sy helios schreef :
freonxkipper schreef :
sy helios schreef :
wanneer leren we het... Geen laders aan indien niet aan boord
dat is voor mij nieuw. Ik heb echt altijd begrepen dat, als je een goede lader zou hebben met een druppelstand zoal onze Victron IP22 12/3 dat probleemloos kan. Ik heb sinds 1997 daar ook nooit een probleem mee gehad. Omdat we nauwelijks op de motor varen maar zeilen laden we al sinds die tijd door de week onze accu's op. Is het dan nodig om voor elk zeiltocht je een paar uurtjes aan boord te gaan zitten om de accu's voor de marifoon, de ais de kaartplotter en de navigatie apparatuur op te laden voor je kunt vertrekken?? Wie doet dat? Doe jij dat Helios ?
recent is daar weer uitgebreid ovrt geschreven. bottomline is een accu gaar kun je geen lader vertrouwen. Op Helios beperkte stroom, volhouden met pv panel

Loop je met een lader met zonnepaneel dan niet gewoon hetzelfde risico als met een 230>12v victron lader ?
Beide laders van Victron laden volgens het zelfde principe (bulk > absorption > float)

Of zet je de omvormer van het zonnepanelen ook uit als er niemand aan boord is ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 19:14 #1511450

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4109
sy helios schreef :
/quote]recent is daar weer uitgebreid ovrt geschreven. bottomline is een accu gaar kun je geen lader vertrouwen. Op Helios beperkte stroom, volhouden met pv panel

Een pv lader is ook een lader.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 19:19 #1511452

Alleen zal het zonnepaneeltje van de helios , nachts niets doen en overdag iets .

Een acculader al gauw 15 A of meer ………. ander verhaal gaat ook door als het donker is . .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 20:11 #1511464

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
de victron kan 40A, daar wil ik bij zijn. PV ; 4a, snachts : 0. Risico niet nul, maar zwaar minder. En voor de zoveelste keer, telkens blijkt zwavel damp in relatie met walstroom en lader aan. Make your own choise
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 20:30 #1511467

Hoeveel ampere levert die victron acculader nog in de float stand en welk risico lopen we dan nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 19 sept 2023 21:40 #1511478

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4109
sy helios schreef :
de victron kan 40A, daar wil ik bij zijn. PV ; 4a, snachts : 0. Risico niet nul, maar zwaar minder. En voor de zoveelste keer, telkens blijkt zwavel damp in relatie met walstroom en lader aan. Make your own choise

Duidelijk.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 05:48 #1511493

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Sunshine 36 schreef :
Hoeveel ampere levert die victron acculader nog in de float stand en welk risico lopen we dan nog?

als de akku goed is bijna niets , maar als de akku slecht is en zonder stroom het voltage inzakt tot (ver) onder de float spanning blijft de lader iedere keer laden met stroom en wordt er weer nieuwe bulk, absorptie , float cyclus doorlopen met stroom die daarvoor nodig is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 05:56 #1511494

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
Rene begrijpt het, veel nog steeds niet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 06:13 #1511498

HenkT schreef :
Ik doe dat niet.
Ik vroeg dit omdat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat mensen dat doen Henk. En hoewel we alle apparaten dit jaar hebben vervangen door ' state of the art B&G spul dat veel minder energie vraagt dan vergelijkbare sets uit 2000 moet de accu na drie dagen zeilen (op zondag met LED boord verlichting) toch aan het infuus.
Door tegenwind sneller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 06:23 #1511499

Nou, Rene snapt het bijna, een accu moet niet alleen slecht zijn in de zin van een lage capaciteit, maar er moet ook een cel kortgesloten zijn. Pas dan krijgen de overige cellen een veel te hoge spanning en gaan ze gassen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 06:39 #1511503

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
freonxkipper schreef :
' state of the art B&G spul dat veel minder energie vraagt dan vergelijkbare sets uit 2000

Dat is bepaald niet wat je vind als je het stroomverbruik gaat meten. Oudere instrumenten hebben grotendeels transflective liquid-crystal display's die een aantal malen minder stroom verbruiken dan de nu gebruikelijke transmissive color led display's. Uiteraard geeft een transmissive color led display een mooier beeld wat je als state of the art kunt ervaren. Totdat natuurlijk de zon er op schijnt dan verlang je terug naar je monochrome LCD.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 06:56 #1511504

ReneK schreef :
Sunshine 36 schreef :
Hoeveel ampere levert die victron acculader nog in de float stand en welk risico lopen we dan nog?

als de akku goed is bijna niets , maar als de akku slecht is en zonder stroom het voltage inzakt tot (ver) onder de float spanning blijft de lader iedere keer laden met stroom en wordt er weer nieuwe bulk, absorptie , float cyclus doorlopen met stroom die daarvoor nodig is

Is dat risico met een identieke 3-traps solar charger dan vergelijkbaar? Die zit namelijk sowieso altijd aangesloten.
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 06:56 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 07:00 #1511505

Jeroen-Pion schreef :
Alleen zal het zonnepaneeltje van de helios , nachts niets doen en overdag iets .

Een acculader al gauw 15 A of meer ………. ander verhaal gaat ook door als het donker is . .

Dit is punt waar ik mee zit. Zonnepanelen doen uiteraard veel minder dan een AC>DC lader maar je heb mogelijk wel parallel geschakelde accu's.
Ik koppel al zo lang als ik vaar de accu's los als ik niet aan boord ben. Ik overweeg zonnepanelen maar dan moet er dus wel "iets" actief zijn als er niemand aan boord is....
Wat is wijsheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 07:24 #1511509

  • bgrr
  • bgrr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
It Paradyske schreef :
Nou, Rene snapt het bijna, een accu moet niet alleen slecht zijn in de zin van een lage capaciteit, maar er moet ook een cel kortgesloten zijn. Pas dan krijgen de overige cellen een veel te hoge spanning en gaan ze gassen.

Op het moment dat er cel kort gesloten is zie je dit dan terug in het voltage op accu monitor of lader ?

Ik heb een arduino board aan mijn victron solar charger hangen welke de VE bus uitleest.
De data van de victron solar charger kan ik thuis realtime volgen in mijn home assistant.

Beetje uit de hand gelopen domotica hobby :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 07:36 #1511513

sy helios schreef :
Rene begrijpt het, veel nog steeds niet...

Niet de meest nuttige bijdrage :-).
Ik wil het best snappen want ben niet ZO eigenwijs, maar ik wist het niet, altijd geleerd dat aan de lader houden beter voor de accu is, zo is het bij mij dus al jaren, maar als ik dit lees maak ik me wel zorgen.

Hoe moet ik het dan doen? Ben soms maanden niet aan boord. Dan is de accu leeg en kapot als ik terugkom...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 07:50 #1511515

freonxkipper schreef :
:sick: :sick: :silly:
Hoi forumleden. In 2010 was hier al een topic over rotte eierenlucht bij de accu. Ik heb in det voorjaar van 2022 een Victron acculader voor 3 accu 's geïnstalleerd. Na een weekend zeilen tot de wind op was kwam ik van
toevallig aan boord en er hing een rotte eierenlucht in de boot. Volgens de app van Victron waren de twee oplaadcycli normaal en was de druppel-laadstand actief. Ik heb natuurlijk alles meteen open gezet ook al regent het binnen en zit nu voor de veiligheid in mijn auto. De startaccu voelde wel warm aan. Uiteraard heb ik ook de Victron-lader uitgeschakeld. Tot nu toe geen problemen met de accu gehad. Als ik één (of twee) nieuwe accu's er in zet, kan ik dan verwachten dat het probleem verholpen is, of hebben jullie nog tips?

Dat is vervelend maar goed dat je het zo ontdekt hebt. Ik heb niet veel toe te voegen aan de eerdere bijdragen maar je zou ook nog:

- De lader kunnen checken op defect (laadspanning te hoog et cetera, ook recente apparaten van A merken kunnen stuk)

- naast het vervangen van je start accu ook je service accus laten checken bij een bedrijf met de juiste apparatuur daarvoor.
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 07:50 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:09 #1511517

  • SVBanjer
  • SVBanjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Net gecheckt: bij mij loopt er geen stroom door de accu in opslaglading (Victron). Monitor geeft 0 A aan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch rotte eierenlucht 20 sept 2023 08:13 #1511518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Misschien toch slim en zeker om de ouderwetse gebruiken te hanteren.
Bij een lange pauze de gasfles en de accu mee naar huis en die daar iedere maand even een snuifje geven.
Accu te zwaar?
Dan iedere maand ofzo even je boot bezoeken als je daar kunt laden B)
Laatst bewerkt: 20 sept 2023 08:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl