Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand lithiumaccu's aan boord

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 11:54 #1512228

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Lood heeft vier hele vervelende eigenschappen die er mede voor zorgen dat het gebruik er van tot gevaarlijke situaties leidt.

1 - om ze goed te houden dien je ze vol te bewaren.

2 - om ze vol te laden duren de laatste 5% erg lang.

3 - ze lopen vanzelf weer leeg. Waardoor je ze regelmatig weer moet opladen om aan voorwaarde 1 te voldoen.

4 - de helft van de capaciteit is niet goed bruikbaar. Waardoor je relatief grote en zware accu's nodig hebt.

In de praktijk om aan bovenstaande voorwaarden te voldoen wordt er geladen zonder dat iemand er bij is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:01 #1512231

Mag ik een opmerking over punt 4 geven.

Bij lithium is het ook geen 100%

Vele beweren hier dat vol niet goed is 80% beter en helemaal leeg ook niet zie vaak dat men aangeeft max 20%

Dus is hij maar 10% beter in capaciteit gemiddeld overall genomen, maar wel stukker lichter.
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 12:02 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:05 #1512233

sy helios schreef :
hoevaak komt dit fenomeen (kortsluitcel) eigenlijk bij al die miljoenen auto's voor?

denk het niet,
misschien omdat die niet onbewaakt aan de walstroom lader van veel Amps liggen...

EV cars, zo nu en dan
maar denk ik kinderziektes

Nee, daar komt het vrijwel niet voor:
De accu wordt daar eigenlijk altijd vol gehouden,
Als de accu slechter wordt, start de auto niet meer, en wordt ie vervangen.
Meestal dus nog ruim voordat de accu het begeeft is ie vervangen.

Een accu geeft pas deze problemen als een cel is kortgesloten EN hij wordt met flinke stroom geladen.
Nou ja, zoals ik al zei, als dat gebeurt start ie niet meer en laadt ie niet meer.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:08 #1512234

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Jeroen-Pion schreef :
Mag ik een opmerking over punt 4 geven.

Bij lithium is het ook geen 100%

Vele beweren hier dat vol niet goed is 80% beter en helemaal leeg ook niet zie vaak dat men aangeeft max 20%

Dus is hij maar 10% beter in capaciteit gemiddeld overall genomen, maar wel stukker lichter.

Als jij denkt dat een lood accu en een LiFePO4 accu van de zelfde netto capaciteit even veel volume en gewicht hebben dan vervalt het argument voor jou.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:09 #1512235

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Zo doe ik het met mijn elektrische Volkswagen ook (weet trouwens niet wat voor soort batterij daar in zit). Maar zo nodig kan je wel zo goed als de hele capaciteit van LFP-accu's gebruiken. Zo begrijp ik het toch.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:19 #1512237

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Mag ik een opmerking over punt 4 geven.

Bij lithium is het ook geen 100%

Vele beweren hier dat vol niet goed is 80% beter en helemaal leeg ook niet zie vaak dat men aangeeft max 20%

Dus is hij maar 10% beter in capaciteit gemiddeld overall genomen, maar wel stukker lichter.

Als jij denkt dat een lood accu en een LiFePO4 accu van de zelfde netto capaciteit even veel volume en gewicht hebben dan vervalt het argument voor jou.

Ik had het ook niet over het volume of gewicht maar over dit "4 - de helft van de capaciteit is niet goed bruikbaar."

Terwijl als je ALLE draadje hier leest zeggen alle experts NIET 100% vol maar meestal zo rond de 80% en leeg ook niet meestal zo rond de 20%

Dus ook bij een LFP is ruim 40% als je het goed doet niet bruikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:25 #1512238

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Mag ik een opmerking over punt 4 geven.

Bij lithium is het ook geen 100%

Vele beweren hier dat vol niet goed is 80% beter en helemaal leeg ook niet zie vaak dat men aangeeft max 20%

Dus is hij maar 10% beter in capaciteit gemiddeld overall genomen, maar wel stukker lichter.

Als jij denkt dat een lood accu en een LiFePO4 accu van de zelfde netto capaciteit even veel volume en gewicht hebben dan vervalt het argument voor jou.

Ik had het ook niet over het volume of gewicht maar over dit "4 - de helft van de capaciteit is niet goed bruikbaar."

Terwijl als je ALLE draadje hier leest zeggen alle experts NIET 100% vol maar meestal zo rond de 80% en leeg ook niet meestal zo rond de 20%

Dus ook bij een LFP is ruim 40% als je het goed doet niet bruikbaar.

Je probeert met een puberale gekunstelde debat techniek ge gelijk te halen. Daar ben ik niet in geïnteresseerd. Ik probeer zo objectief en eenvoudig mogelijk de voor en nadelen van de door ons gebruikte accu's te belichten. Dus probeer je spelletje even ergens anders a.u.b.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 12:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:27 #1512239

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Mag ik een opmerking over punt 4 geven.

Bij lithium is het ook geen 100%

Vele beweren hier dat vol niet goed is 80% beter en helemaal leeg ook niet zie vaak dat men aangeeft max 20%

Dus is hij maar 10% beter in capaciteit gemiddeld overall genomen, maar wel stukker lichter.

Als jij denkt dat een lood accu en een LiFePO4 accu van de zelfde netto capaciteit even veel volume en gewicht hebben dan vervalt het argument voor jou.

Ik had het ook niet over het volume of gewicht maar over dit "4 - de helft van de capaciteit is niet goed bruikbaar."

Terwijl als je ALLE draadje hier leest zeggen alle experts NIET 100% vol maar meestal zo rond de 80% en leeg ook niet meestal zo rond de 20%

Dus ook bij een LFP is ruim 40% als je het goed doet niet bruikbaar.

Je probeert met enen puberale gekunstelde debat techniek ge gelijk te halen. Daar ben ik niet in geïnteresseerd. Ik probeer zo objectief en eenvoudig mogelijk de voor en nadelen van de door ons gebruikte accu's te belichten. Dus probeer je spelletje even ergens anders a.u.b.

Spelletje ? Lees even alle LFP draadjes zou ik zeggen , komt in elk draadje wederom te sprake.

Ik reageer niet op de andere voordelen , sneller laden, lichter kleiner enzovoorts. die zijn aanzienlijk.

Dan staan er dus fouten in die draadjes . :whistle:
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 12:28 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 12:32 #1512240

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Doejong schreef :
Zo doe ik het met mijn elektrische Volkswagen ook (weet trouwens niet wat voor soort batterij daar in zit). Maar zo nodig kan je wel zo goed als de hele capaciteit van LFP-accu's gebruiken. Zo begrijp ik het toch.

Je wilt misschien gewoon in je stroom behoefte aan boord te voorzien. Als die stroom behoefte het zelfde blijft als voorheen met een lood accu dan wordt de noodzaak om altijd een volle LiFePO4 accu te hebben bij vertrek minder. Omdat de gehele capaciteit groter is.

Maar als je te toegenomen capaciteit wilt gebruiken voor een groter stroomverbruik dan wordt het verhaal uiteraard anders. Maar dan ben je niet meer aan het vergelijken met een loodaccu. Immers die loodaccu zou zo groot en zwaar worden dat je hem niet meer aan boord kunt hebben.

Bij auto's en bijvoorbeeld mobile telefoons wordt gezocht naar een maximum capaciteit t.o.v. het gewicht. En dat gaat inderdaad ten koste van veiligheid. (brandgevaar)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 13:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 13:25 #1512244

3Noreen schreef :
Doejong schreef :
Zo doe ik het met mijn elektrische Volkswagen ook (weet trouwens niet wat voor soort batterij daar in zit). Maar zo nodig kan je wel zo goed als de hele capaciteit van LFP-accu's gebruiken. Zo begrijp ik het toch.

Je wilt misschien gewoon in je stroom behoefte aan boord te voorzien. Als die stroom behoefte het zelfde blijft als voorheen met een lood accu dan wordt de noodzaak om altijd een volle LiFePO4 accu te hebben bij vertrek minder. Omdat de gehele capaciteit groter is.

Maar als je te toegenomen capaciteit wilt gebruiken voor een groter stroomverbruik dan wordt het verhaal uiteraard anders. Maar dan ben je niet meer aan het vergelijken met een loodaccu. Immers die loodaccu zou zo groot en zwaar worden dat je hem niet meer aan boord kunt hebben.

Bij auto's en bijvoorbeeld mobile telefoons wordt gezocht naar een maximum capaciteit t.o.v. het gewicht. En dat gaat inderdaad ten koste van veiligheid. (brandgevaar)

Daar hebben we zelfs een draadje over, alles over SOC en verbruik. Ik lees daar dat je zowaar 70% SOC gebruikt hebt :whistle: Over spelletjes spelen gesproken B)

klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 13:41 #1512248

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Jeroen

Het gaat niet om de capaciteit bij lood vs lithium
Het gat er om hoe vaak je de capaciteit kunt benutten voordat de akku stuk is

100den cycles vs 1000den cycles , en de specs van lithium geven van vol tot leeg 4000-6000 cycles
Als je tussen 80 en 20% blijft gaan ze nog langer mee waarschijnlijk
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 13:58 #1512251

ReneK schreef :
@Jeroen

Het gaat niet om de capaciteit bij lood vs lithium
Het gat er om hoe vaak je de capaciteit kunt benutten voordat de akku stuk is

100den cycles vs 1000den cycles , en de specs van lithium geven van vol tot leeg 4000-6000 cycles
Als je tussen 80 en 20% blijft gaan ze nog langer mee waarschijnlijk

volgens mij gaat het daarin niet over ten aanzien van mijn opmerking tegen 3Noreen.

4000 - 6000 cycles waar maken we ons dan druk over , stel zelfs 3000 cycles op 100% gaan ze 10 jaar mee .

Ik begrijp dan alles in de andere draadjes niet , geneuzel ? wie haalt 300 volledige cycly per jaar das om de 1,2 dag 1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 14:34 #1512258

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ook met meerdere foto's , maar update :

Laut Bericht handelte es sich bei dem Akku um die fest verbaute Stromversorgung für einen Elektroantrieb. Auf den Fotos ist hingegen eine tragbare Powerstation im Cockpit zu sehen, die auch nicht verbrannt zu sein scheint.

UPDATE: Der Akku war nicht fest verbaut, wie zuvor irrtümlich in der Pressemitteilung der Polizei beschrieben. An Bord des Bootes gab es keine Elektroinstallation. Der in Brand geratene Akku gehörte zu einem Elektroantrieb, und war mobil im Boot untergebracht. Er wurde mit einem Verlängerungskabel am Landstrom geladen. Die Powerstation im Bild ist tatsächlich nicht die Brandursache und war zur Stromversorgung von Geräten wie Smartphones und Tablets an Bord.

www.yacht.de/special/seenot/fe...gelboot-am-bodensee/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 14:37 #1512259

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jeroen-Pion schreef :
ReneK schreef :
@Jeroen

Het gaat niet om de capaciteit bij lood vs lithium
Het gat er om hoe vaak je de capaciteit kunt benutten voordat de akku stuk is

100den cycles vs 1000den cycles , en de specs van lithium geven van vol tot leeg 4000-6000 cycles
Als je tussen 80 en 20% blijft gaan ze nog langer mee waarschijnlijk

volgens mij gaat het daarin niet over ten aanzien van mijn opmerking tegen 3Noreen.

4000 - 6000 cycles waar maken we ons dan druk over , stel zelfs 3000 cycles op 100% gaan ze 10 jaar mee .

Ik begrijp dan alles in de andere draadjes niet , geneuzel ? wie haalt 300 volledige cycly per jaar das om de 1,2 dag 1

bijna iedereen die bijna nooit aan de walstroom hangt en wat langere afstanden vaart doet ongeveer 1x cycle in de 1 a 2 dagen ? bij de meeste bootjes om ons heen is het echt afgelopen met lood na 1.5-2 hooguit 3 jaar
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 14:41 #1512260

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Doejong schreef :
Zo doe ik het met mijn elektrische Volkswagen ook (weet trouwens niet wat voor soort batterij daar in zit). Maar zo nodig kan je wel zo goed als de hele capaciteit van LFP-accu's gebruiken. Zo begrijp ik het toch.

Je wilt misschien gewoon in je stroom behoefte aan boord te voorzien. Als die stroom behoefte het zelfde blijft als voorheen met een lood accu dan wordt de noodzaak om altijd een volle LiFePO4 accu te hebben bij vertrek minder. Omdat de gehele capaciteit groter is.

Maar als je te toegenomen capaciteit wilt gebruiken voor een groter stroomverbruik dan wordt het verhaal uiteraard anders. Maar dan ben je niet meer aan het vergelijken met een loodaccu. Immers die loodaccu zou zo groot en zwaar worden dat je hem niet meer aan boord kunt hebben.

Bij auto's en bijvoorbeeld mobile telefoons wordt gezocht naar een maximum capaciteit t.o.v. het gewicht. En dat gaat inderdaad ten koste van veiligheid. (brandgevaar)

Daar hebben we zelfs een draadje over, alles over SOC en verbruik. Ik lees daar dat je zowaar 70% SOC gebruikt hebt :whistle: Over spelletjes spelen gesproken B)

klikker de klik

Iets van klok en klepel. Test na 9 jaar 93% capaciteit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 14:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 14:45 #1512262

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Doejong schreef :
Zo doe ik het met mijn elektrische Volkswagen ook (weet trouwens niet wat voor soort batterij daar in zit). Maar zo nodig kan je wel zo goed als de hele capaciteit van LFP-accu's gebruiken. Zo begrijp ik het toch.

Je wilt misschien gewoon in je stroom behoefte aan boord te voorzien. Als die stroom behoefte het zelfde blijft als voorheen met een lood accu dan wordt de noodzaak om altijd een volle LiFePO4 accu te hebben bij vertrek minder. Omdat de gehele capaciteit groter is.

Maar als je te toegenomen capaciteit wilt gebruiken voor een groter stroomverbruik dan wordt het verhaal uiteraard anders. Maar dan ben je niet meer aan het vergelijken met een loodaccu. Immers die loodaccu zou zo groot en zwaar worden dat je hem niet meer aan boord kunt hebben.

Bij auto's en bijvoorbeeld mobile telefoons wordt gezocht naar een maximum capaciteit t.o.v. het gewicht. En dat gaat inderdaad ten koste van veiligheid. (brandgevaar)

Daar hebben we zelfs een draadje over, alles over SOC en verbruik. Ik lees daar dat je zowaar 70% SOC gebruikt hebt :whistle: Over spelletjes spelen gesproken B)

klikker de klik

Iets van klok en klepel. Test na 9 jaar 93% capaciteit.

Waarmee je dus direct antwoord geeft op mijn opmerking en vraag !

Dankjewel B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:00 #1512266

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Jeroen-Pion schreef :
Waarmee je dus direct antwoord geeft op mijn opmerking en vraag !

Dankjewel B)

Fijn dat je het nu begrijpt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:14 #1512272

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Waarmee je dus direct antwoord geeft op mijn opmerking en vraag !

Dankjewel B)

Fijn dat je het nu begrijpt.

Jij begrijpt nu ook dat jouw 70% SOC geresulteerd heeft in een gezonde batterij van inmiddels 9 jaar met nog 93% wat zeer mooi is ! Maar dat je daarvoor wel 30% niet aan capaciteit hebt laten liggen en ik neem aan nooit tot 0% ontladen ? Dat een LFP langer meegaat dan een lood accu en nog heel veel ander voordelen heeft is evident.

Of ga je nu jezelf tegenspreken ? Want je schrijft het zelf ;)

Dat was exact mijn punt, maar volgens mij begreep je dat niet helemaal B)

10 jaar op maximaal aantal cycli met 100% was vele malen indrukwekkender te noemen , wie weet komt zo’n accu nog .
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 15:15 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:20 #1512275

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Jeroen-Pion schreef :

Jij begrijpt nu ook dat jouw 70% SOC geresulteerd heeft in een gezonde batterij van inmiddels 9 jaar met nog 93% wat zeer mooi is ! Maar dat je daarvoor wel 30% niet aan capaciteit hebt laten liggen en ik neem aan nooit tot 0% ontladen ? Dat een LFP langer meegaat dan een lood accu en nog heel veel ander voordelen heeft is evident.

Of ga je nu jezelf tegenspreken ? Want je schrijft het zelf ;)

Dat was exact mijn punt, maar volgens mij begreep je dat niet helemaal B)

10 jaar op maximaal aantal cycli met 100% was vele malen indrukwekkender te noemen , wie weet komt zo’n accu nog .

Aan je gewauwel kan ik geen touw vastmaken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:29 #1512281

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Jij begrijpt nu ook dat jouw 70% SOC geresulteerd heeft in een gezonde batterij van inmiddels 9 jaar met nog 93% wat zeer mooi is ! Maar dat je daarvoor wel 30% niet aan capaciteit hebt laten liggen en ik neem aan nooit tot 0% ontladen ? Dat een LFP langer meegaat dan een lood accu en nog heel veel ander voordelen heeft is evident.

Of ga je nu jezelf tegenspreken ? Want je schrijft het zelf ;)

Dat was exact mijn punt, maar volgens mij begreep je dat niet helemaal B)

10 jaar op maximaal aantal cycli met 100% was vele malen indrukwekkender te noemen , wie weet komt zo’n accu nog .

Aan je gewauwel kan ik geen touw vastmaken.

Dat is ook tegenwoordig je manier van disscussie voeren , rook gordijnen , valkuilen alles breng je de laatste tijd in stelling voor jouw ideeen . Beetje valse manier van het gesprek voeren om eerlijk te zijn .

Ik ben niet de enige overigens die er inmiddels ook zo over denkt en wie het opvalt .

Doe er je voordeel mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:41 #1512283

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
ik ga niet bevestigen wat me allang duidelijk is geworden...

@3n
iets van frustraties afreageren ofzo?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:41 #1512284

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Jij begrijpt nu ook dat jouw 70% SOC geresulteerd heeft in een gezonde batterij van inmiddels 9 jaar met nog 93% wat zeer mooi is ! Maar dat je daarvoor wel 30% niet aan capaciteit hebt laten liggen en ik neem aan nooit tot 0% ontladen ? Dat een LFP langer meegaat dan een lood accu en nog heel veel ander voordelen heeft is evident.

Of ga je nu jezelf tegenspreken ? Want je schrijft het zelf ;)

Dat was exact mijn punt, maar volgens mij begreep je dat niet helemaal B)

10 jaar op maximaal aantal cycli met 100% was vele malen indrukwekkender te noemen , wie weet komt zo’n accu nog .

Aan je gewauwel kan ik geen touw vastmaken.

Dat is ook tegenwoordig je manier van disscussie voeren , rook gordijnen , valkuilen alles breng je de laatste tijd in stelling voor jouw ideeen . Beetje valse manier van het gesprek voeren om eerlijk te zijn .

Ik ben niet de enige overigens die er inmiddels ook zo over denkt en wie het opvalt .

Doe er je voordeel mee ;)

Ik heb dat al eerder geschreven hier op dit forum. Het maakt me totaal niet uit wie hier mijn leuk of vervelend vind. Mijn vrienden ontmoet ik niet online. Doe daar je voordeel mee. Scheld en haal mijn persoon zoveel als je wilt door het slijk. Ik vind het niet belangrijk genoeg om me er druk over te maken. Als je afwijkend gedraagt zoals ik dat mijn hele leven al doe ben je dat gewent geraakt. Dwaasdenkers worden zelden aangenaam gevonden.
Bovendien lijkt het me een publiek geheim dat ZF buitengewoon bedreven is in het wegpesten van leden.

Maar on topik.

ik schreef
4 - de helft van de capaciteit is niet goed bruikbaar. Waardoor je relatief grote en zware accu's nodig hebt.
Waarmee ik bedoelde dat een loodaccu zowel in gewicht als in volume een minder grote energiedichtheid heeft dan een LiFePO4 accu.
Wat ik ook na jou opmerking in eerste instantie ook preciseerde. Dus wat is je probleem ?

Nogmaals
Wat ik belangrijk vind is dat loodaccu's gewoon minder energie kunnen opslaan voor hun gewicht en volume. Als je die twee accu soorten met elkaar vergelijk zou je daar rekening mee kunnen houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 16:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 15:54 #1512286

Een lood accu laad je tot 100 % en ontlaad je met 50 % omwille van de levensduur.

Een LFP laad men zegt men niet 100% omwille van de levensduur.

Even een rekenvoorbeeld 100 Ah lood haal je dus omwille van de levensduur Max 50 Ah .

100 Ah LFP laad je tot Max 80 en ontlaad tot ca 20% omwille van de levensduur , je gebruikt dus ……60Ah

Zo gaat een lood accu lang mee en een LFP gaat nog veeeeeeel langer mee . Er is tussen deze 2 reken methoden geen enkele relatie 1:1 tussen lood en LFP .

Dus als je die LFP NOOIT tot 100% SOC laad haal je er ook NOOIT 100% uit , dat kan niet en heeft niets te maken met energie dichtheid en blablablabla
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:01 #1512287

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Ik laad mijn LiFePO4 al negen jaar tot 93% SOC.
Dat is netto 280Ah de accu weegt 38,8 kg en heeft een volume van 24,5 liter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 16:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand lithiumaccu's aan boord 23 sept 2023 16:10 #1512288

3Noreen schreef :
Ik laad mijn LiFePO4 al negen jaar tot 93% SOC.

En hoeveel ontlaad je ze ? Tot 0% ?

Dat geeft namelijk de netto Ah effectief uit de LFP bij de accu capaciteit.

Even terzijde dat is niet waar dat je ze tot 93% SOC laad want in dat linkje gaf je aan dat je bij 3,5 v tot 70 % SOC ging en je de spanning verhoogd hebt .

Dus altijd ? maar wil niet op alle slakken zout gaan leggen . :kiss:

Ik laad altijd tot 100% en ontlaad tot ca 20% dan ga ik met iets laden , als ik over een aantal jaren merk dat ik me accu’s heel snel gesloopt heb en dat zou over een jaar of 3 moeten blijken dan zijn ze 5 jaar oud , zal ik dat melden . Zo ben ik :woohoo:

Sla dit berichtje dus rustig op B)

Het gaat mij niet om gewicht !!! LFP is lichter dan lood dat is helder ook kleiner dat zie ik zonder bril en meetlat sinds AGM eruit is en LFP erin staat .
Laatst bewerkt: 23 sept 2023 16:11 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl