Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF Zomermeeting Noord 2024
za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Elektra schema

Elektra schema 11 dec 2023 11:34 #1527779

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Beste forumleden,

Wij zijn in 2019 trotse eigenaar geworden van een aluminium motorboot.
Bijna alle elektrische apparaten doen wat ze moeten doen.
De bedrading heeft echter wel wat liefde en aandacht nodig.
Het is wat onoverzichtelijk. Kroonsteentjes, draden die onderweg van kleur veranderen, zwevende zekeringen. Dat soort dingen.
Daarnaast is alles op 2 parallel geschakelde accu's aangesloten welke dmv hoofdschakelaars gescheiden konden worden.
Afgezien van de nodige discipline moet je ook weten welke schakelaar hoe moet staan. Niet handig, aangezien de wet van Murphy altijd op de loer ligt.
Heb een schema gemaakt (in Paint....). Zouden jullie hier een blik op willen werpen?
Hoor graag jullie op- en/of aanmerkingen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 14:13 door RAS. Reden: taalvaut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 11 dec 2023 14:19 #1527810

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27905
Duidelijk schema!
Die massa schakelaar gebruik je alleen als je van boord gaat? Ik begrijp daar uit dat de romp niet galvanisch gescheiden is van het elektrisch systeem?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 14:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 11 dec 2023 15:15 #1527825

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
"Duidelijk schema!"
Dank!
"Die massa schakelaar gebruik je alleen als je van boord gaat?"
Inderdaad. Op deze manier zijn de accu's helemaal los gekoppeld
"Ik begrijp daar uit dat de romp niet galvanisch gescheiden is van het elektrisch systeem?"
Klopt. Heb er wel even over gedacht om de elektra helemaal te scheiden van de romp/motormassa. Het voordeel naar mijn idee zou zijn dat je galvanische corrosie geen kans geeft.
Maar de boot doet het al 23 jaar op deze manier en de romp ziet er, zover ik dat kan beoordelen prima uit. Dus ga ik er vanuit dat dit systeem werkt.
Daarnaast lijkt het me best wel lastig om dat voor elkaar te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 11 dec 2023 15:29 #1527829

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27905
Het is niet per se lastig om een romp galvanisch te scheiden, maar vooral kostbaar. Je moet alle motor sensors vervangen, startmotor en dynamo door dubbelpolige geisoleerde versies.
En eventuele DC-DC omvormers voor de apparatuur die b.v. met antennes aan de romp vast zit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 15:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 11 dec 2023 15:48 #1527836

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Zo! Dat zijn geen halve maatregelen! En gaat zeker in de papieren lopen.
Het is een Yamaha ME 370 STI. Geen idee of genoemde onderdelen voor deze motor te krijgen zijn.
Het zou wel de meest ideale optie zijn, dat ben ik helemaal met je eens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 11 dec 2023 15:53 #1527837

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27905
Als je maar consequent bent met je massa schakelaar als je aan de walspanning ligt. Een walstroom transformator voor galvanische scheiding van het walnet is ongeveer wel een minimum.

Over dat onderwerp is hier op ZF veel over te vinden.

zeilersforum.nl/media/kunena/a.../scheidingstrafo.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 15:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 12 dec 2023 06:55 #1527963

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Zeker! Ik twijfel nog over walstroom.
Er is idd meer dan genoeg over te vinden op ZF.
@Calidris:Dank voor het meedenken en de info!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 12 dec 2023 07:08 #1527964

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
De kabels zijn wat dun.
Heb je rekening gehouden met voltage verlies ten gevolge van de lengte van de kabels?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 07:58 #1528129

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Ja, rekening gehouden met het spanningsverlies en de stroom die er doorheen gaat.
Ik verwacht dat bij deze doorsnedes de warmteontwikkeling en spanningsverlies binnen de grenzen vallen.
Over welke kabels heb jij je twijfels of zou jij ze allemaal een maatje groter nemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 08:04 #1528132

Geen antwoord op je vraag, wel een compliment voor je duidelijke schema. Uitgeprint ligt het naast mijn laptop om ook eens zoiets te produceren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 08:28 #1528135

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
:lol: :lol: :lol: Dankjewel, Noballast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 08:30 #1528137

En dat in Paint. Dat is heel knap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 08:41 #1528140

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
RAS schreef :
Ja, rekening gehouden met het spanningsverlies en de stroom die er doorheen gaat.
Ik verwacht dat bij deze doorsnedes de warmteontwikkeling en spanningsverlies binnen de grenzen vallen.
Over welke kabels heb jij je twijfels of zou jij ze allemaal een maatje groter nemen?

Ampacity:
www.bluesea.com/resources/529/..._-_Wire_Sizing_Chart
2,5 mm2 geeft dus max. 15A (75° 3 kabels in bundel)

Spanningsverlies:
Ik weet de kabellengtes niet, maar
2,5 mm2 bij 15A en 3% voltverlies geeft max 3 meter kabel heen en weer.
circuitwizard.bluesea.com/

Je kan zelf spelen met alle invulvakjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 09:24 #1528149

  • RAS
  • RAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
@AlbinVega27: Wederom dank!
Dat was best wel een dingetje. Dacht dat doe ik wel in een middag.
Niet dus. Valt echt tegen hoeveel tijd je daarmee kwijt bent!
Volgende keer toch maar eens proberen met een echt programma.


@Ronaldl: Hmm.. Dat is een interressante link!
Ben zelf uitgegaan van een tabel die staat in het boek 'Elektriciteit aan boord' van Micheal Herrmann.
Zag op internet al diverse manieren om draaddikte te berekenen en kwam toen ook al tot andere waardes.
Ik dacht dat boek zal er toch niet naast zitten?
Heb daarop de waardes aangehouden die daar aangegeven worden.
Mss. heb ik er overheen gelezen (of niet goed begrepen), maar ik ga het zeker nog eens goed bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 09:59 #1528163

Ik gebruik dit handige tooltje om de draaddikte te bepalen. Te gebruiken met LibreOffice Calc

zeilersforum.nl/index.php/foru...ccukabel-zijn#273649


Edit: de Excel versie kun je ook van mijn website downloaden

www.fram.nl/ZF/Kabeldoorsnede.xls
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 17:01 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 10:09 #1528166

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27905
Wat is ampa city?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 10:50 #1528171

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16487
Noballast schreef :
Ik gebruik dit handige tooltje om de draaddikte te bepalen. Te gebruiken met LibreOffice Calc

zeilersforum.nl/index.php/foru...ccukabel-zijn#273649


Edit: de Excel versie kun je ook van mijn website downloaden

www.fram.nl/ZF/Kabeldoorsnede.xls
Ligt het aan mij of is dit rekentooltje toch een beetje brak?

Misschien kan iemand met "verstand van" dit eens nakijken en foolproof maken want zoiets is verrekte handig! ;)
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 11:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 13:57 #1528203

Wat is er brak aan ? Verklaar je nader svp.

Overigens heb ik tot nu toe die OpenOffice versie gebruikt. Nooit iets van brakkigheid gemerkt. (Wel af en toe gecontroleerd adhv andere bronnen)

De excel versie heb ik overigens pas vanochtend geconverteerd maar niet geprobeerd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 14:22 #1528208

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3866
Net even gedownload en bekeken.
Lijkt er op dat de macro's niet werken.




A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 17:30 #1528238

AdB schreef :
Net even gedownload en bekeken.
Lijkt er op dat de macro's niet werken.

Kennelijk gaat het mis in de conversie naar Excel.

De originele versie werkt prima, hier te downloaden en te bewerken met LibreOffice Calc

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 17:36 door Noballast. Reden: plaatje toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 18:09 #1528244

Mooi duidelijk schema inderdaad, vooral als je beselft dat dit in Paint geschilderd is ;) Zelf prima ervaringen met Visio, een armeluis CAD programma. Dan kun je ook nogeens wat editen.

Inhoudelijk heb ik niet diep gekeken, maar zorg dat je zekert op plaatsen waar de kabel splitst in kleinere doorsneden; die zekering die je getekend hebt in de leiding naar "zekeringpaneel B" moet dus zo ver mogelijk naar links in die leiding geplaatst worden.

Ik zou nu de stap maken naar een iets verdere detaillering: bij elke spitsing, busbar, zekering specificeer je wat voor hardware daar komt. Zekeringen nummer je en neem je op in een zekeringlijst (type en waarde).

Elk kabeltje zou ik een nummer geven, zodat je op dezelfde manier een kabellijst kunt maken. In die lijst specificeer je de maximale stroom die je verwacht, doorsnede, lengte zodat je spanningval kunt berekenen om de draaddikte evt. aan te passen. Voor spanningsval aan het aangesloten apparaat óók de retour meenemen in de lengteberekening!

Hier een stukje uit mijn schema als voorbeeld:


De kleurtjes duiden de verschillende fysieke lokaties aan. Van het dcdist blokje is nog een detailschema


Ik zie dat ik hier geen kabellengtes heb ingezet; die berekening kan ik niet meer vinden...

Hier detailschema dcdist:



Dezelfde kabelnummers die je in je schema en kabellijst hebt gebruikt, gebruik je ook om de kabels (beide einden heb ik gedaan) te labelen:
Laatst bewerkt: 13 dec 2023 18:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 18:22 #1528246

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
Prima spreadsheet.
Paar opmerkingen:
"Verlies in Amperes" zou ik weglaten. Ik begrijp wat je wilt duiden, maar er is geen verlies aan ampere. Die 132A komt echt aan bij de load (en weer terug bij de accu). Wat je waarschijnlijk bedoeld te zeggen is dat het vermogensverlies per uur (dus energie) zou zijn 3,95Ah @ 12V oftewel 47,5 Wh.
"3% - kritische systemen (zeer hoge stromen)" is eerder voor die systemen waar je echt het vermogen aan wil laten komen, bijvoorbeeld bij de ankerlier of lenspomp of koelkast. Je wilt niet (tenminste ik niet) dat die apparaten onderpresteren omdat ze aan een dun draadje hangen. Er zijn lijstjes met aanbevelingen voor scheepsinstallaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 18:30 #1528249

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16487
nog iets wat ik niet begrijp:



Als je bij amperes 5 invult komt er een kruis door het invoerveld. Bij andere waardes komt er wel bijv. 4 of 6 ampere te staan. Vreemd toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 18:33 #1528250

Ronaldl schreef :
Prima spreadsheet.
Paar opmerkingen:

Credits voor CeesH zeilersforum.nl/index.php/foru...ccukabel-zijn#273649
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 13 dec 2023 18:36 #1528251

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
Nog een toevoeging:
Neem in de berekening kabeldikte de kabellengte van "accu" tot load en terug naar "accu".
En niet van paneel naar load naar paneel.

Het feit dat de kabel van accu naar paneel en de retour van paneel naar accu dikker is dan de kabel die je berekend, is waar, maar doet er niet toe.
Die dikkere kabel is zo dik omdat er meerdere stromen van meerdere loads tegelijkertijd door heen lopen. Daarom moet je het aandeel van de te berekenen kabel in die dikke gewoon meenemen in de berekening.

Dit betekent ook dat de dikke kabel van accu naar paneel net zo dik moet zijn als de som van de achter liggende kabels tesamen voor zover deze tegelijkertijd stroom te verduren krijgen. Hier kan je mee sjoemelen (zou ik niet doen) door die tegelijkertijdsfactor lekker laag te kiezen. Dan wordt ie dunner, die dikke kabel. Maar dat verhoogt stiekem toch het vermogensverlies.

Dus die dikke kabel reken je eigenlijk niet uit met het spreadsheet. Dat wordt gewoon de som van de diktes van achterliggende kabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl