Orange Sunset schreef :
Vergeet niet dat we het hier niet alleen over pleziervaartbootjes hebben, maar ook beroepsvaart van alle maten en soorten.
In mijn ogen zou de toekomst een systeem moeten zijn waarmee je apparatuur van verschillende fabrikanten op een robuuste manier met elkaar kunt verbinden zonder dat een defect apparaat het netwerk plat kan brengen. Bedraad N2k (bus topologie) is hier voor bedoeld, maar zowel Wifi en Bluetooth laten hier veel steken vallen. Componenten in je auto communiceren ook niet via Wifi of Bluetooth met elkaar.
Zowel Bluetooth als Wifi apparatuur zal in praktijk puur consumenten “speelgoed” blijven als het gaat om maritieme apparatuur. Misschien is de pleziervaartsector groot genoeg om er speciale apparatuur voor te maken gebaseerd op deze technologie, maar er zullen betrouwbaarheid problemen blijven bestaan en waarschijnlijk niet beperkt tot stalen en aluminium boten. En dit zorgt dan weer voor een golf van propietaire, volledig gesloten protocollen waarmee fabrikanten weer een ecosysteem buy-in realiseren.
Je hebt helemaal gelijk mijnsinziens. Een paar toevoegingen vanuit mijn kant.
Auto's verschillen dusdanig van boten. Een auto electronica staat nagenoeg vast tijdens de gehele levensduur van de auto. Bij boten komt er heel wat bij en verdwijnt er weer wat in een latere fase.
NMEA2000 is gemaakt voor de maritieme sector als geheel, van 6 meter tot 600 meter boten. Je kiest dan een standaard die inderdaad op alle schepen werkt. Maar misschien is dit niet op alle schepen het meest ideale. Als een (sub) markt maar genoeg volume heeft, kan het het waard zijn hier een aparte standaard voor te maken.
Je ziet al dat NMEA2000 blijkbaar niet ideaal is, want zoals TS al schrijft wordt wifi, bluetooth en ethernet ook al gebruikt. Als het protocol zo ideaal was, zou er geen alternatief worden ontwikkeld. Tenzij een fabrikant een vendor lock in wil creëren.
Signal K is een open protocol alternatief voor NMEA. Dit is al best groot en heeft wel toekomst. Er zijn al fabrikanten die dit protocol out of the box ondersteunen.
Nu wordt er veel WiFi gebruikt als draadloos alternatief maar dit is niet ideaal en hier ook niet voor ontworpen. Bluetooth is meer geschikt voor sensor toepassingen. Het kan meerdere verbindingen aan (zonder router), is low power en kan een mesh netwerk vormen. Bluetooth wordt door velen gezien als minder betrouwbaar. Zelf heb ik ook wel eens ruzie gehad met headsets koppelen of mijn victron equipment. Nu moet ik toegeven dat dit wel echt heel wat jaren geleden is.
Zelf ben ik op mijn boot een bluetooth netwerk aan het bouwen, meer als hobby nu. Maar de sensoren hebben nu gewoon een voeding van 12v en worden automatisch gevonden. Er is geen centrale router of multiplexer of wat dan ook nodig. Ondertussen zet ik mijn hotspot aan zodat mijn kinderen buurman en buurman kunnen kijken.
Al die draden trekken vind ik ook maar een gedoe
Volgens mij is er best een markt voor sensoren die veel meer plug en play zijn. Het gemiddeld forum lid hier draait zijn hand er misschien niet voor om, om met het nmea netwerk te prutsen, maar ik wel.