Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Tips voor installatie nieuwe apparatuur

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 09 mrt 2024 15:43 #1545644

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Ik weet niet hoeveel je moet verwijderen. Oude naar nieuwe diameter?


Voor dit soort in polyester gatenmakerij en vele andere bootklusjes kan ik een rechte slijper wel aanbevelen.
Een goede 9cm gatenzaag is ook best een, wel eenmalige, uitgave.

Voor 23 euro heb je een rechte slijper van Ali. Een die ik zelf heb en me wezenloos door heel veel polyester laminaat gefreesd heb.



Het voordeel van een ouderwetse boorkop, is dat er ook 6/8mm as borsteltjes en slijp en schuur steen/rollen in kunnen en met een veel hoger toerental dan met een boor mogelijk is en in menig hoekje, randje en gaatje al zijn toepassing vond.


Maar.... en dat is echt belangrijk! Voor Polyester NIET met als voorgestelde raspjes maar met goede Tungsten-Carbide freesjes.
Die snijden het materiaal, veroorzaken minder hitte en werken dus glad af. Tov hss freesjes hebben ook echt een veel betere (bruikbare)standtijd.




Als je besluit te frezen, is een verf-houtje (even met lijmpistool) plakken aan binnenzijde, met passer cirkel trekken, en frezen maar, prima te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 09 mrt 2024 16:09 #1545647

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Is dit niet gewoon een Dremel? Een dremel heb ik namelijk, maar wel huiverig voor het stof in de achterkajuit en toilet (toilet ligt al helemaal vol met stof omdat ik daar de doorvoeren heb gedicht
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 09 mrt 2024 17:07 #1545656

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Jeroen-Pion schreef :
Hi fokkuh,

Ik heb in zo’n geval het ook wel eens met succes andersom gedaan ,

Plank nemen , dan het juiste gat in de plank zagen de plank fixeren op de buitenkant . Dan gebruik je niet de centreer maar wordt de zaag gecentreerd in de plank .

Iets minder nauwkeurig maar gaat prima !

Wat Nachtvlinder zegt als de zaag ook maar iets zijn weg heeft gevonden is het makkelijk. De genoemde frezen kunnen ook , iemand met een stofzuiger in de buurt zal denk ik wel fijn zijn .

Dank u :) Precies dat wilde ik net gaan schrijven. Werkt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 10 mrt 2024 18:22 #1545806

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Nou ik heb 1 gat :) Ik was met ander klusje bezig, zag dat één van de gaten toch wat beter was dan de ander en dacht: dat polyester is keihard, kan ik er niet gewoon een plug inslaan? Gedaan, hij pakte goed genoeg en kon hem zo uitboren.

Op het andere gat een stuk multiplex gezet dat ik had uitgeboord, maar dat was geen succes omdat de montagekit die ik bij mij had niet goed genoeg pakte. Volgende keer verder.

De instructie van de montage zegt: vastzetten met 4 schroeven, randen afkitten. Ik heb veel sikaflex liggen, maar dat is niet echt UV-bestendig. Welke kit raden jullie aan voor de rand? Is natuurlijk maar heel dun randje zo rond de tool. Tussen de tool en polyester zit een laagje schuim vanuit de doos.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 10 mrt 2024 23:03 #1545864

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zeilprutser schreef :
Waar het op neer komt is:
1: Pas geen sternetwerk toe (dat is zo ongeveer wat Waltb hier heeft toegepast)
2: Houd de dropcables zo kort mogelijk.
Voor NMEA2000 mag zelfs een 6mtr dropcable toegepast worden terwijl dat in automotive uit den boze is!
Combineer dat nog ff met 3 instrumenten in daisy chain aan de door Raymarine toegestane SeatalkNG "spur" (=dropcable) en dan denk ik dat je wel tegen de limieten van een betrouwbaar netwerk zit!
Maar ja wanneer ga je het merken als het niet betrouwbaar is, kijk je of kun je wel zien wat bijvoorbeeld de dataload is?

Nee, mijn N2K netwerk is geen ster netwerk. Wel mee eens dat drop cables zo kort mogelijk gehouden moeten worden. Dat is de reden dat bijv. het B&G windinstrument WS310 NMEA0183 genereert met aan het eind van de lange mastkabel een dedicated NMEA0183-N2K converter met een korte(re) N2K verbinding.
N2K is gewoon een slecht protocol, maar we moeten er helaas mee leven.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 00:29 #1545867

WaltB schreef :
…drop cables zo kort mogelijk gehouden moeten worden. Dat is de reden dat bijv. het B&G windinstrument WS310 NMEA0183 genereert met aan het eind van de lange mastkabel een dedicated NMEA0183-N2K converter met een korte(re) N2K verbinding.

Dat lange deel behoort tot de backbone, is geen spur. Eindweerstand was in mastunit geïntegreerd.

Binnen NMEA2000 mag de backbone 100 m lang zijn. Zie de industriële DeviceNet norm wat er met betere kabels mogelijk is.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 00:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 06:08 #1545882

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
WaltB schreef :
…drop cables zo kort mogelijk gehouden moeten worden. Dat is de reden dat bijv. het B&G windinstrument WS310 NMEA0183 genereert met aan het eind van de lange mastkabel een dedicated NMEA0183-N2K converter met een korte(re) N2K verbinding.

Dat lange deel behoort tot de backbone, is geen spur. Eindweerstand was in mastunit geïntegreerd.

Binnen NMEA2000 mag de backbone 100 m lang zijn. Zie de industriële DeviceNet norm wat er met betere kabels mogelijk is.

Dat is onjuist. Ik heb hier een WS310 die is bestemd voor vervanging van mijn huidige wind instrument, dat de geest maar niet wil geven na 20 jaar.
Zowel het NMEA0183 deel als N2K van de WS310 getest. NMEA0183 is 10Hz (groen in plaatje). Het "WS310 interface" is de 0183-N2K converter.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 06:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 06:37 #1545887

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Dan moet ik de dieptemeterkabel wel flink gaan inkorten. Die is iets van 10 meter, maar het T stuk komt dan op 1 meter te liggen als ik de backbone zeg ~2 meter verleng.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 06:47 #1545889

Bij de WS310 heb je de keuze al of geen eindweerstand te plaatsen bij de interface. Zonder eindweerstand is dat deel een spur; mét dan wordt dat deel tot de interface backbone.

Bij eerdere B&G N2K windsets (zonder 0183 interface maar met N2K tot de masttop) was de eindweerstand in de windsensor geïntegreerd. Dan loopt de backbone tot boven in de mast door; gebruiker had daar geen keuze in.

De reden van dat B&G bij de WS310 voor de kabel in de mast nu 0183 gebruikt, is dus niet om een te lange drop cable te voorkomen: dat deel wás namelijk nooit een drop cable maar behoorde tot de backbone. Dat is ook wat ik zei (bedoelde in elk geval):

Nachtvlinder schreef :
Dat lange deel behoort tot de backbone, is geen spur. Eindweerstand was in mastunit geïntegreerd.

WaltB schreef :
drop cables zo kort mogelijk gehouden moeten worden. Dat is de reden dat bijv. het B&G windinstrument WS310 NMEA0183 genereert met aan het eind van de lange mastkabel een dedicated NMEA0183-N2K converter met een korte(re) N2K verbinding.

Voorkomen van lange drop cable is NIET de reden geweest nu de interface aan te bieden; lange deel in mast was al nooit drop cable maar backbone. Je had daar geen keuze in. Lange backbone is geen issue tot 100 m.

Wat wél de reden is van het overgaan naar een 0183 mastdeel met interface weet ik niet. WS310 kan nu óók verkocht worden aan boten met een volledig 0183 systeem. Tevens wordt installatie op boten waarbij de sensor laag gemonteerd is (motorboten bv) of, vanwege hun lengte een langere backbone willen kiezen en de windsensor als spur/drop willen aansluiten mogelijk. Grotere flexibiliteit dus.

Bij Garmin hebben ze het anders opgelost: daar alles N2K en kun je kiezen of je de eindweerstand bovenin plaatst (stuk in mast wordt backbone) of elders, als je IN de boot een langere backbone kunt realiseren. Het deel in de mast wordt dan een drop/spur kabel.

Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 07:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 07:27 #1545892

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :

Wat wél de reden is van het overgaan naar een 0183 mastdeel met interface weet ik niet. WS310 kan nu óók verkocht worden aan boten met een volledig 0183 systeem. Tevens wordt installatie op boten waarbij de sensor laag gemonteerd is (motorboten bv) of, vanwege hun lengte een langere backbone willen kiezen en de windsensor als spur/drop willen aansluiten mogelijk. Grotere flexibiliteit dus.

Nee de reden was N2K storingen (Navico). Backbone door de mast maakt ook het hele net kwetsbaar. Bij problemen bij kabeldoorvoer door het dek, of erger nog bij mast overboord gaat het hele network down. Geen navigatie, geen AP, niets. De backbone wil je kort en veilig binnen de hull houden. Het is evenmin gedaan om NMEA0183 als alternatief te kunnen gebruiken, 10Hz 9600BPS is niet standaard 0183. Is trouwens ook niet gedocumenteerd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 07:40 #1545895

Deze begrijp ik niet helemaal , bij nmea2000 zijn alle kabels gelijk , backbone en spur . Wat eigenlijk de "backbone" bepaald zijn de 2 terminators aan het begin en het eind .

De T stukken staan allemaal parallel aan elkaar .

tbv van de kabel lengtes is alles dus lood om oud ijzer , of je de backbone of de spur naar boven doet met het oogpunt op kabel lengte . Als een kabel kapot getrokken wordt omdat je mast overboord gaat en de kabel sluiting maakt zul je deze lijkt mij af moeten koppelen. Dan zou je het t stuk los moeten halen , en doe je het goed volgens het boekje er een terminator op moeten zetten op het andere t stuk .

STNG is duidelijk anders backbone 6 aansluitingen 1 draadje meer en spur 5 aansluitingen .
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 07:40 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 07:47 #1545898

Backbone moet als langst mogelijk electrisch doorlopend deel van een N2K netwerk zijn. Aan beide kanten daarvan zet je de eindweerstanden. De eindweerstanden moeten electrisch gezien dus zover mogelijk van elkaar af geplaatst worden. Alles daar direct tussen is dan backbone. Dat zal voor de gemiddelde zeilboot in de masttop zijn. Dat heeft met het dempen van reflecties (vervorming van het digitale signaal) te maken.

Als mast overboord windset onderdeks afkoppelen en daar reserve eindweerstand plaatsen dus inderdaad. Zo deed ik het in de winter ook. Heb nu, op huidige boot, een WS310.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 07:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 07:56 #1545900

Helder , zo had ik het ook in mijn hoofdje !

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 08:05 #1545903

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 18:25 #1546050

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Backbone moet als langst mogelijk electrisch doorlopend deel van een N2K netwerk zijn. Aan beide kanten daarvan zet je de eindweerstanden. De eindweerstanden moeten electrisch gezien dus zover mogelijk van elkaar af geplaatst worden. Alles daar direct tussen is dan backbone. Dat zal voor de gemiddelde zeilboot in de masttop zijn. Dat heeft met het dempen van reflecties (vervorming van het digitale signaal) te maken.

Als mast overboord windset onderdeks afkoppelen en daar reserve eindweerstand plaatsen dus inderdaad. Zo deed ik het in de winter ook. Heb nu, op huidige boot, een WS310.

Navico/B&G zal het wel helemaal mis hebben. Je hebt nu een WS310, dus met NMEA0183-N2k converter, dus geen lange backbone door de mast. Een doorn in je oog dus?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 18:49 #1546053

Nee waarom? Denk je dat ik persé “een lange backbone doorcde mast” wil? :laugh:
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 18:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 19:03 #1546057

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Nee waarom? Waar ben je op uit?

Ik ben nergens op uit. Het lijkt mij alleen dat wanneer je eigen installatie in tegenstelling is tot de principes die je verdedigt dat wat wringing geeft. Overigens is de backbone inderdaad de langste elektrische verbinding, alleen niet helemaal door de mast. Dat gaf soms bij grotere netwerken reflectie problemen aldus R&D. Bij CAN in de automotive world door kortere afstanden niet zo’n punt, maar ook daar problemen zoals zeilprutser aangeeft.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 19:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 19:16 #1546061

Waar lees jij “een principe dat ik verdedig” dat de backbone tot bovenin de mast door moet lopen? Ik heb Jeroen bevestigt dat de backbone het langste stuk N2K netwerk is. Daartoe zal meestal de kabel in de mast behoren als je een N2K windset hebt (zoals ik eerder had). Daar is geen ontkomen aan in dat geval. Heb je geen windset of een WS310, dan is er geen N2K in de mast dus per definitie ook geen backbone daar.

Nachtvlinder schreef :
Backbone moet als langst mogelijk electrisch doorlopend deel van een N2K netwerk zijn. Aan beide kanten daarvan zet je de eindweerstanden.


Maar niet zo relevant voor fokkeh allemaal…
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 19:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 19:22 #1546063

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
In mijn pakket zit de Garmin gWind, deze werkt met ander protocol en sluit je in de boot aan op de GND10. Dan computertje(?) is dan de brug naar het NMEA2K netwerk. De hele discussie NMEA2K in de mast vind ik prima, maar is voor mijn situatie niet relevant.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 19:28 #1546064

Vergelijkbaar met de WS310 dus: in je mast heb jij geen N2K dus ook geen backbone. Hoeft ook niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 19:52 #1546070

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Vergelijkbaar met de WS310 dus: in je mast heb jij geen N2K dus ook geen backbone. Hoeft ook niet ;)

Mooi! Alleen als je i.p.v. “hoeft ook niet” zegt “beter van niet” dan zijn we het helemaal eens….
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 20:21 #1546073

Vooruit dan :)

We waren het daar overigens 6 jaar terug al over eens geworden ;)

zeilersforum.nl/index.php/foru...mast?start=25#952065
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 20:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 11 mrt 2024 21:19 #1546084

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Goh, leuk toch?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 12 mrt 2024 11:08 #1546155

Volgens het netwerkprotocol van NMEA2000 is er niks mis mee de backbone in de mast te plaatsen dat is zelfs de enige optie als de mast langer is dan de 6mtr die is toegestaan voor de dropcable.
Dat de fabrikanten nu erkennen dat dat niet handig is dat is een extra bevestiging dat NMEA2000 niet goed doordacht is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips voor installatie nieuwe apparatuur 12 mrt 2024 13:07 #1546176

Ja ach om nu geen backbone door je mast heen te doen als waar het enige argument over gaat ; je mast valt er af .........

Of het nu de backbone is die door gaat of de drop kabel , iets afkoppelen moet je so wie so . even een treminator erop en klaar .

Nu denk ik dat als je mast overboord gaat , de backbone niet meer werkt en je netwerk even eruit ligt dat ongeveer je minste zorge is op dat moment . Of als de backbone bij je dekdoorvoer stuk is , t stuk los halen , terminator erop en klaar , dan doet je windmeter het even niet , daar kan iedereen wel mee leven .

Ik vind het dus allemaal een beetje (heel) ver gezocht , maar het klopt wel op zich .

Voor ver uit de meeste gebruikers is N2K of STNG eerder een verademing dan een slecht doordacht iets ipv 0183 waar het altijd een gepruts is met draadjes , multiplexers , baudrates etc etc maandelijks lezen we hier toch weer de vele problemen .
Laatst bewerkt: 12 mrt 2024 13:08 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl