Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:21 #1547957

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
tav oeverstag hoek vergroten : dat is niet van toepassing. daar kom ik niet, hij haalt in de wind niet, dan ligt de boot stil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:25 #1547958

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Misschien geen fijne boodschap maar zet er een echte automaat in als je serieuze prestaties wilt.
Dit is een dingetje voor de zondagmiddag. Hij kan het niet en gaat het ook niet doen waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 10:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:39 #1547960

aluijten schreef :
Mi is het is niet het primaire probleem omdat hij pas na ca 6? sec op de maximale uitslag.zit (gaat lang niet vol gas sturen , dus hij haalt lang zijn potentieel niet. Misschien dat het dan nog niet genoeg is, maar het moet aanzienlijk beter kunnen.

Het primaire probleem is dat de overstag manouvre te lang duurt en daardoor alle snelheid uit de boot is op het moment dat je tegen de wind in ligt. De 6 sekonden gaan niet helpen, de maximaal 20 graden uitslag doen de rest. Zoals ik al zei: het versterkt elkaar: weinig uitslag -> lage draaisnelheid -> overstag duurt langer -> meer verlies bootsnelheid -> nog lagere draaisnelheid -> etc -> totdat je stilligt in de wind.

Die 10 graden gaan heel veel uitmaken. Een testje met de hand sturen tot maximaal 20 graden is snel gedaan toch. Dan maak je van die 6 sekonden 2 of 3 sekonden en dan miximaal 20 graden sturen en kijken wat de boot dan doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:49 #1547962

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
holtere schreef :
Misschien geen fijne boodschap maar zet er een echte automaat in als je serieuze prestaties wilt.
Dit is een dingetje voor de zondagmiddag. Hij kan het niet en gaat het ook niet doen waarschijnlijk.

Wat is dan in jouw ogen een echte automaat? Op mijn 31 voeter lijkt een EVO-100 prima, maar zoals TS schrijft, hij haalt z’n potentieel niet. Die 30 graden zou prima kunnen zijn als hij er snel naartoe stuurt, maar hij doet het inderdaad heel langzaam, veel langzamer dan hij kan. Want bij een plotselinge golf doet hij vaak wel een snelle correctie. Het algoritme klopt dus gewoon niet.

Vandaar dat ik nu bij m’n nieuwe boot, de 390 Lagoon, aan een NAC-3 zit te denken en niet aan een EVO variant. (De 31-voeter heb ik nog en blijf ik voorlopig varen tot de 390 vaarklaar is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 11:07 #1547964

aluijten schreef :
Mi is uitslag niet het probleem, bij mij is die max 30? en met de automaat ca 20 gr.
Maar voordat hij die uitslag haalt........
Volgens mij wil je nooit een uitslag van 30Gr of meer, dat is een plank dwars zetten onder je boot. Niet zinvolt, niet nodig, niet snel.

Standaard wordt er van uitgegaan dat als je de normale drive van raymarine plaatst op 46cm van het draaipunt van het roer ongeveer 30graden roer kunt geven met de autopilot.
Met jouw 20 graden zit je daar ver onder en dat terwijl de Pcnautic drive 50mm meer slag heeft!
Die 30graden heeft EV-100 helaas wel nodig omdat hij inderdaad vaak te traag reageert als je dat vergelijkt met onze Autopilot weet je niet wat je ziet!
Controleer eerst of de roerstand wel werkt en gekalibreerd is!
En omdat jij aangeeft dat hij weinig kracht nodig heeft kun je overwegen hem dichter bij het draaipunt te plaatsen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 11:26 #1547968

Joop66 schreef :

Wat dat betreft presteert de Pelagic drive net wat minder dan de originele RM. Maar dat scheelt niet genoeg om de overige voordelen teniet te doen, denk ik.





Maar, wat ik merkwaardig vind: als je de roerstand sensor aangesloten hebt, dat je überhaupt de mogelijkheid hebt om de hardovertime in te stellen.

Ik weet niet waar jij de data vandaan haalt Joop!!!!
Maar de Pelagic heeft 250mm slag en geen roerstand ingebouwd.
De Pcnautic heeft 300mm slag en wel roerstand!
De Raymarine Q047 heeft 250mm slag en geen roerstand ingebouwd
De 58mms (bij no load) klopt wel maar daar gaat het niet om, het gaat om de hard over time met load en dan doen de Raymarine en Pcnautic niet aan elkaar onder in snelheid, alleen heeft de Pcnautic minder stroom nodig voor de zelfde kracht door de hogere efficiëntie van de motor, sowieso slaan de geclaimde specs bij stuurautomaten werkelijk nergens op!
Maar theoretisch met no load is de hard overtime van de Pcnautic dan 4.3seconden bij een slag van 250mm (die de andere drives maar hebben) voor de extra 50mm slag heeft hij natuurlijk ook meer tijd nodig!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 11:29 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 11:45 #1547972

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
aluijten schreef :
tav oeverstag hoek vergroten : dat is niet van toepassing. daar kom ik niet, hij haalt in de wind niet, dan ligt de boot stil

Als je de hoek vergroot, moet de boot in dezelfde tijd meer afstand afleggen, sneller dus. Vaart hebben is natuurlijk zowiezo belangrijk. Maar goed, ik heb geen ervaring met jouw boot en automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 12:06 #1547975

Ik herken het probleem wel. Ik heb ook de EVO-100. De uitslag en snelheid van reageren zijn beperkend als de omstandigheden ruiger worden. Enige oplossing is overstappen naar een onderdekssysteem.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 12:14 #1547978

Overstag gaan is ingewikkelder dan je denkt ;-)
Hier een stukje wetenschap erover.

Bijlage:

Bestandsnaam: Keuning@hi...-3-4.pdf
Bestandsgrootte:666 KB


En daaruit 1 plaatje: roerhoek tov hartlijn en effectieve roerhoek tov de draai van de boot.
Roerhoek gaat van + 3 naar -3 graden (een normale uitslag bij aan de wind, tikje loefgierig)
De overstag is in 10 seconden klaar (8-18)
De max roerhoek van 25 graden is er meteen, maar doordat de boot draait is de effectieve roerhoek vrijwel meteen bijna niets.
De effectieve roerhoek is (eenmaal op koers) altijd meer dan de echte: komt door de drift.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 12:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:05 #1547985

aluijten schreef :
De langzame reactie is op zich ook wel een vaker gehoord probleem van de Raymarine stuurautomaten. Op pogo' s etc gebruiken e een evt voor aan de wind. en een NKE lid voor reachen. Want idd ook ruime wind is een Raymarine niet aggessief genoeg in de aansturing.
Baasklusje schreef :
Overstag gaan is ingewikkelder dan je denkt ;-)
Hier een stukje wetenschap erover.
Los van de wetenschap, zo lost de Pcnautic/Pypilot Autopilot het op:
Je kunt profielen aanmaken en in het profiel kun je 4 gewenste overstag instellingen aanpassen:
1: Tack angle; als je geen winddata hebt kun je hier het aantal graden invoeren.
2: Tack delay; hier kun je eventueel instellen hoeveel seconden je wilt wachten met de overstag na het commando.
3: Tack Rate; Hier geef je de gewenste draaisnelheid in het aantal graden per seconde.
4: Tack Treshold; Dit bepaald tot waar tijdens de overstag de tackrate wordt gebruikt.
Stel voor overstag is vol roer nodig en hij zou pas stoppen bij de gewenste koers dan zou het schip veel te ver doorsturen. Stel bij een overstag hoek van 100 graden dan zou hij bij een treshold van 80% (dus na 80 graden) van de tackrate weer overschakelen naar het gewone stuurgedrag van het actieve profiel.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 13:10 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:28 #1547989

holtere schreef :
Mijn indruk: overstag moet normaal gesproken niet te abrupt dus stuurt ie een beetje gemiddeld zonder correcties van de omstandigheden. Bij klotsers moet het anders maar daar zijn ze niet op afgericht. Het is geen feature die je kunt tunen maar iets wat altijd hetzelfde doet.
Daarom kun je bij ons een profiel kiezen dat je hebt aangemaakt dat bij de omstandigheden past.
Dus wel een feature die je kunt tunen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:38 #1547990

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Zeilprutser schreef :
[

Ik weet niet waar jij de data vandaan haalt Joop!!!!

Van documenten van Raymarine en jouw website.

www.georgekniest.nl/resize/Til...tiller-drive-pdf.pdf





pcnautic.com/product/pcnautic-bare-tillerdrive
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 13:41 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:40 #1547991

Zeilprutser schreef :
Daarom kun je bij ons een profiel kiezen dat je hebt aangemaakt dat bij de omstandigheden past.
Dus wel een feature die je kunt tunen.

Maar de drive moet dat wel kunnen, dat profiel uitvoeren....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:43 #1547992

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Zeilprutser schreef :
aluijten schreef :
De langzame reactie is op zich ook wel een vaker gehoord probleem van de Raymarine stuurautomaten. Op pogo' s etc gebruiken e een evt voor aan de wind. en een NKE lid voor reachen. Want idd ook ruime wind is een Raymarine niet aggessief genoeg in de aansturing.
Baasklusje schreef :
Overstag gaan is ingewikkelder dan je denkt ;-)
Hier een stukje wetenschap erover.
Los van de wetenschap, zo lost de Pcnautic/Pypilot Autopilot het op:
Je kunt profielen aanmaken en in het profiel kun je 4 gewenste overstag instellingen aanpassen:
1: Tack angle; als je geen winddata hebt kun je hier het aantal graden invoeren.
2: Tack delay; hier kun je eventueel instellen hoeveel seconden je wilt wachten met de overstag na het commando.
3: Tack Rate; Hier geef je de gewenste draaisnelheid in het aantal graden per seconde.
4: Tack Treshold; Dit bepaald tot waar tijdens de overstag de tackrate wordt gebruikt.
Stel voor overstag is vol roer nodig en hij zou pas stoppen bij de gewenste koers dan zou het schip veel te ver doorsturen. Stel bij een overstag hoek van 100 graden dan zou hij bij een treshold van 80% (dus na 80 graden) van de tackrate weer overschakelen naar het gewone stuurgedrag van het actieve profiel.

Dit werkt veel beter, inderdaad. Moet je wel een beeetje weten wat je aan t doen bent. Maar de one-size-fits-all van RM nu zou ik ook te beperkt vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:48 #1547993

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Baasklusje schreef :
Overstag gaan is ingewikkelder dan je denkt ;-)
Hier een stukje wetenschap erover.

Bijlage:

Bestandsnaam: Keuning@hi...-3-4.pdf
Bestandsgrootte:666 KB


En daaruit 1 plaatje: roerhoek tov hartlijn en effectieve roerhoek tov de draai van de boot.
Roerhoek gaat van + 3 naar -3 graden (een normale uitslag bij aan de wind, tikje loefgierig)
De overstag is in 10 seconden klaar (8-18)
De max roerhoek van 25 graden is er meteen, maar doordat de boot draait is de effectieve roerhoek vrijwel meteen bijna niets.
De effectieve roerhoek is (eenmaal op koers) altijd meer dan de echte: komt door de drift.



Heb je zelf wel eens op de helmstoksensor gemeten wat je zelf doet? Wat een goede overstag is? En hoe dicht een AP dat benadert? Wat hier lijkt wel erg veel te gebeuren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:49 #1547994

Baasklusje schreef :
Zeilprutser schreef :
Daarom kun je bij ons een profiel kiezen dat je hebt aangemaakt dat bij de omstandigheden past.
Dus wel een feature die je kunt tunen.

Maar de drive moet dat wel kunnen, dat profiel uitvoeren....
TS en anderen geven aan dat de drive wel sneller kan maar dat de EV-100 hem niet maximaal aanstuurt.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:51 #1547995

Joop66 schreef :
Dit werkt veel beter, inderdaad. Moet je wel een beeetje weten wat je aan t doen bent. Maar de one-size-fits-all van RM nu zou ik ook te beperkt vinden.
De one-size-fits-all is een default instelling en als die je niet bevalt kun je het dus aanpassen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 13:57 #1547997

Joop66 schreef :
Van documenten van Raymarine en jouw website.
Die van mij kloppen wel maar die van Raymarine vindt ik niet in hun manual en die kloppen ook niet!
De Q047 heeft een stroke van 250mm niet 679mm???? met een door Raymarine in hun voordeel afgeronde 4seconden stroke is dat 62,5mm/s. geen 170mm/s??? En wat je met R bedoeld???
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 14:02 #1548000

Joop66 schreef :


Heb je zelf wel eens op de helmstoksensor gemeten wat je zelf doet? Wat een goede overstag is? En hoe dicht een AP dat benadert? Wat hier lijkt wel erg veel te gebeuren!

Zeker wel, met SPD.
Roerhoek met een klap groter dan 30 graden. Overstag klaar binnen 10 seconden. Soms maar 7 seconden.
Performance weer op peil in 15 a 20 seconden.
Wat de AP doet weet ik niet uit mijn hoofd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 14:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 16:33 #1548031

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2536
Bij de nac 3 kan je dat allemaal wel instellen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 22:17 #1548094

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Zeilprutser schreef :
Joop66 schreef :
Dit werkt veel beter, inderdaad. Moet je wel een beeetje weten wat je aan t doen bent. Maar de one-size-fits-all van RM nu zou ik ook te beperkt vinden.
De one-size-fits-all is een default instelling en als die je niet bevalt kun je het dus aanpassen.

Bij jou inderdaad wel. Bij RM...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 22:18 #1548095

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Baasklusje schreef :
Joop66 schreef :


Heb je zelf wel eens op de helmstoksensor gemeten wat je zelf doet? Wat een goede overstag is? En hoe dicht een AP dat benadert? Wat hier lijkt wel erg veel te gebeuren!

Zeker wel, met SPD.
Roerhoek met een klap groter dan 30 graden. Overstag klaar binnen 10 seconden. Soms maar 7 seconden.
Performance weer op peil in 15 a 20 seconden.
Wat de AP doet weet ik niet uit mijn hoofd.

Zou geinig zijn die eens op elkaar te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 22 mrt 2024 06:36 #1548106

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Zeilprutser schreef :
Joop66 schreef :
Van documenten van Raymarine en jouw website.
Die van mij kloppen wel maar die van Raymarine vindt ik niet in hun manual en die kloppen ook niet!
De Q047 heeft een stroke van 250mm niet 679mm???? met een door Raymarine in hun voordeel afgeronde 4seconden stroke is dat 62,5mm/s. geen 170mm/s??? En wat je met R bedoeld???

R is de radius waarop de de drive aangekoppeld moet worden om +/- 45 graden uitslag (aanname idd) te halen.

Slag is de slag op de drive. Die is van RM niet gepubliceerd.

RM specificeert een hard-over time. Jouw drive specificeert een snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 22 mrt 2024 07:26 #1548110

Joop66 schreef :
Zeilprutser schreef :
Joop66 schreef :
Van documenten van Raymarine en jouw website.
Die van mij kloppen wel maar die van Raymarine vindt ik niet in hun manual en die kloppen ook niet!
De Q047 heeft een stroke van 250mm niet 679mm???? met een door Raymarine in hun voordeel afgeronde 4seconden stroke is dat 62,5mm/s. geen 170mm/s??? En wat je met R bedoeld???

R is de radius waarop de de drive aangekoppeld moet worden om +/- 45 graden uitslag (aanname idd) te halen.

Slag is de slag op de drive. Die is van RM niet gepubliceerd.

RM specificeert een hard-over time. Jouw drive specificeert een snelheid.

Ingewikkelder kun je het niet maken!!!
Maar nog erger alles wat je concludeert mbt de Raymarine is fout!
De Raymarine heeft een slag/stroke van 250mm met een hard overtime van 4 seconden dat is 62,5mm/s
Anyway in praktijk testen blijkt de Raymarine net zo snel als de Pcnautic alleen de Pcnautic heeft voor de zelfde kracht minder stroom nodig, is sterker, heeft een grotere slag, roerstandsensor intern en endswitches.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 22 mrt 2024 07:28 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 22 mrt 2024 07:44 #1548113

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
I bedankt allen voor de tips en inzichten. Ik zal in het voorjaar alles nkg eens opnieuw onstellen en calibreren.
Ik denk dat holtere gelijk heeft en dat ik teveel van het apparaat verwacht, maar frustratie is dat het beter moet kunnnen. Nieuwe inzichten ook over de andere stuurautomaten. De pcnautic komt er tav configureren ook goed uit. Ik twijfel al een tijdje overonderdeks, maar hik nog een beetje tegen de kosten aan. Aangrijpingspunt dichter naar draaipunt lkan ik in ieder geval ook nog wat in proberen. Op de helmstok is de bevestiging zo verzet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl