Dit weekend met een potmeter aan de gang geweest om naar de weergegeven stuuruitslag te kijken.
De roerstand heeft 3 draden . Tussen twee draden is de weerstand vast, de andere twee veranderen met de roerstand.
Volgens Raymarine moet de vaste weerstand 5 kOhm zijn.
Roodgroen zou 5KOhm, gemeten 35 Ohm
Rood-blauw 1,5 tm 3,5 : gemeten 21
Groen Blauw 1,5 tot 3,5 gemeten 13
Wel vreemd dat deze weerstanden zoveel lijken af te wijken van de Raymarine weerstanden?
Ik had 1 potmeter bij me , en kon dus een van de 3 met een parallel weerstand beïnvloeden. De toestand werd daar anders van. Ik had aan 1 potmeter helaas niet voldoende om het systeem werkend te krijgen, volgende keer verder testen als ik nog een tweede potmeter heb. Het lijkt met een parallel weerstand over de rook blauw en groen blauwe tot een juiste weergave te kunnen komen. Met een potmeter op beide kan ik dan de roerstand ook kalibreren.
Daarnaast ook de afstand van de stuurautomaat tot draaipunt met 9 cm verminderd (20%) Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren. Over een paar weekjes het water in.