Aquaplanning schreef :
Mijn stappenplan zou zijn:
- in welke stand staat de hoofdshakelaar met de motor uit? Hopelijk alleen op de startaccu, anders is het logisch dat beide accu's tegelijk worden leeggetrokken en dezelfde spanning geven.
- eerst minimaal 24 uur die walstroomlader aan. Met max 10A zal dat geen rare toestanden opleveren.
- ondertussen meten of de spanning van beide accu's toeneemt tot ongeveer 14V, met alle verbruikers uit.
- alle kabels 1 voor 1 losmaken, contactvlakken schoonmaken, terugzetten.
Motor starten:
- in welke stand staat de hoofdschakelaar als de motor aan is? Hopelijk op beide accu's.
- meet wat de spanning van de accu's wordt als de motor een uurtje gelopen heeft, liefst zonder grote verbruikers.
- handleiding van die zonnepaneelregelaar lezen om te kijken hoe die gereset kan worden naar de juiste spanning.
Ben zelf geen fan van die hoofdschakelaars, gezien mijn geheugen om die dingen in de juiste stand te zetten. Moderne FET brug ertussen scheelt erg veel gedoe.
Eerste rij stappen heb ik gevolgd, na 30 minuten geen voltage verandering ervaren op lopende motor. FET nog niet van gehoord, interessant maar ik zie niet hoe het een schakelaar vervangt. Voor het laden ja, voor het vebruik niet. Of je moet de accu's loskoppelen van elkaar.
RobertWalter1 schreef :
Als ik het goed heb, schakelt de 1-2-both-schakelaar de accu’s parallel in de both-stand. Eenvoudige schakeling, maar maakt het beheer ervan Ingewikkeld. Een iets ingewikkeldere installatie maakt het beheer makkelijker.
Laten we ervan uitgaan dat je een startaccu en een serviceaccu wilt (en niet een set gekoppelde accu’s die zowel start- als servicestroom moet leveren). Ik zou aparte hoofdschakelaars installeren voor gebruik van de accu’s, 1 voor de startaccu/startstroom en 1 voor de serviceaccu/overig verbruik.
Het laden laten verlopen via een ander circuit dan het verbruik. De startaccu hoeft telkens na de start slechts kort opgeladen worden, dat gebeurt door de dynamostroom. Via een Argofet o.i.d. kan de serviceaccu ondertussen ook bijgeladen worden tijdens het motoren, terwijl de accu’s gescheiden blijven.
De andere laadsystemen (zonnepaneel/mppt, lader op walstroom) kan je dan rechtstreeks op je serviceaccu zetten.
NB: als je van belang vindt dat je ook op je serviceaccu kan starten, dan kan je gebruik maken van startkabels of een tussenschakelaar installeren tussen de twee accu’s, daar is op het forum al meer over geschreven.
Hier heb ik ook over nagedacht. Walstroom lader kan sowieso twee accu's gescheiden laden en kan dus alsnog op beide aangesloten blijven. Alleen het zonnepaneeltje blijft dan op de service accu.
En bij nood een startkabel inderdaad.
Dan had ik ipv 2x 100Ah semitractie accus ook een combinatie kunnen maken met een grotere service accu lijkt me.
Toevoeging: Ik zou toch de huidige beide accu's dan echt in parallel kunnen zetten als 1 bank, en een kleinere startaccu erbij doen?