Afgelopen week hebben we ontdekt dat de accu's stuk waren. In het voorjaar deden ze het nog prima bij de eerste start en enkele weken daarna. Wel was duidelijk dat de voltages erg laag waren en niet meer echt op pijl kwamen. Vorige week na een hele dag varen + zonnepaneel waren ze compleet dood.
Nieuwe accu's gekocht, nu gelijk van de situatie gebruik gemaakt om de complete elektra installatie in kaart te brengen. Heb de boot namelijk zo gekocht met nul verstand van alles.
Nu heb ik een afbeelding gemaakt van de bedrading met alle onderdelen die ertussen zitten.
De accu's (2x Dynac SMF Semitractie 100Ah 12v 95803) zijn parallel aangesloten. De negatieve zijn met elkaar verbonden, de positieve polen via de schakelaar.
Op de walstroom zit de lader, (Mastervolt Acculader EasyCharge 10A - 43321000) rechtstreeks op de accu's aangesloten. Heb deze nooit bij afwezigheid op walstroom aangesloten durven laten staan omdat ik de installatie niet helemaal begreep en ook niet wist hoe de acculader er mee om zou gaan. Als ik het goed begrijp, laad hij de accu's netjes in etappes op en als ze helemaal vol zitten, doet hij 14 dagen niks meer. Is dat logisch?
Er zit een klein paneeltje op het dek, vermoedelijk van AliExpress, net als de Solar Charge Controller 10A. Hij lijkt merkloos, maar het is een bekend apparaatje wat blijkbaar wel bekend is.
Link naar Amazon Deze zit op één van de accu's aangesloten.
Nu ben ik de volgende problemen tegen gekomen:
1 - Solar Charge Controller defect?
Het apparaatje geeft de voltage van de nieuwe accu's aan, 12.7 volt, dat klopt. Maar alle instellingen (Float, Discharge Reconnect, Undervolt protection) staan vast op 25.5volt en laten zich niet echt wijzigen. Bij de float instellingen kan ik enkel nog op 23.0 volt schaken en bij de Undervolt protection op 22.3volt. Lijkt mij dat hij defect is.
Ik heb hem uit voorzorg losgekoppeld en ga morgen maar een Victron PWM charge controller 10A halen. Maar ik vraag me af, zal ik de Duo versie aanschaffen die 2 batterijen tegelijk kan laden, kan dat überhaupt? Of is de gewone versie genoeg? Dat is immers de huidige situatie. De accu's laden elkaar toch op?
Weet niet of ik "zomaar" de tweede accu die al in parallel staat erop aan kan sluiten. Misschien is het meer bedoeld voor een losse extra accu, zoals een startaccu.
2-
Dynamo defect?
Zonnepanelen voorlopig los gelaten tot nieuwe controller er is, maar toch accu's verder aangesloten. Motor start prima, maar er lijkt geen verschil in voltage op de accu's te zitten. Ze geven met de motor uit en aan continu 12.5 volt aan.
Morgen zal ik nog proberen met de multimeter te kijken of ik de dynamo rechtstreeks uitlezen kan, maar heb een vermoeden dat deze ook stuk is of er moet een kabelbreuk zijn of zo. Er zit een dynamo revisie winkel in ons dorp, dus hopelijk kan hij daar hersteld worden.
Ik zie online wel deze
svb24.nl maar nog geen idee of die past.
Bijgevoegd mijn professioneel schema. Ik leer veel van het forum en internet al doende, maar het is nog compleet nieuw dus alle tips zijn welkom.
Notitie voor mezelf:
Ander topic over Bukh dynamo