Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?!

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 19 mei 2024 18:49 #1560831

Afgelopen week hebben we ontdekt dat de accu's stuk waren. In het voorjaar deden ze het nog prima bij de eerste start en enkele weken daarna. Wel was duidelijk dat de voltages erg laag waren en niet meer echt op pijl kwamen. Vorige week na een hele dag varen + zonnepaneel waren ze compleet dood.

Nieuwe accu's gekocht, nu gelijk van de situatie gebruik gemaakt om de complete elektra installatie in kaart te brengen. Heb de boot namelijk zo gekocht met nul verstand van alles.

Nu heb ik een afbeelding gemaakt van de bedrading met alle onderdelen die ertussen zitten.

De accu's (2x Dynac SMF Semitractie 100Ah 12v 95803) zijn parallel aangesloten. De negatieve zijn met elkaar verbonden, de positieve polen via de schakelaar.

Op de walstroom zit de lader, (Mastervolt Acculader EasyCharge 10A - 43321000) rechtstreeks op de accu's aangesloten. Heb deze nooit bij afwezigheid op walstroom aangesloten durven laten staan omdat ik de installatie niet helemaal begreep en ook niet wist hoe de acculader er mee om zou gaan. Als ik het goed begrijp, laad hij de accu's netjes in etappes op en als ze helemaal vol zitten, doet hij 14 dagen niks meer. Is dat logisch?

Er zit een klein paneeltje op het dek, vermoedelijk van AliExpress, net als de Solar Charge Controller 10A. Hij lijkt merkloos, maar het is een bekend apparaatje wat blijkbaar wel bekend is. Link naar Amazon Deze zit op één van de accu's aangesloten.

Nu ben ik de volgende problemen tegen gekomen:
1 - Solar Charge Controller defect?
Het apparaatje geeft de voltage van de nieuwe accu's aan, 12.7 volt, dat klopt. Maar alle instellingen (Float, Discharge Reconnect, Undervolt protection) staan vast op 25.5volt en laten zich niet echt wijzigen. Bij de float instellingen kan ik enkel nog op 23.0 volt schaken en bij de Undervolt protection op 22.3volt. Lijkt mij dat hij defect is.

Ik heb hem uit voorzorg losgekoppeld en ga morgen maar een Victron PWM charge controller 10A halen. Maar ik vraag me af, zal ik de Duo versie aanschaffen die 2 batterijen tegelijk kan laden, kan dat überhaupt? Of is de gewone versie genoeg? Dat is immers de huidige situatie. De accu's laden elkaar toch op?

Weet niet of ik "zomaar" de tweede accu die al in parallel staat erop aan kan sluiten. Misschien is het meer bedoeld voor een losse extra accu, zoals een startaccu.


2- Dynamo defect?
Zonnepanelen voorlopig los gelaten tot nieuwe controller er is, maar toch accu's verder aangesloten. Motor start prima, maar er lijkt geen verschil in voltage op de accu's te zitten. Ze geven met de motor uit en aan continu 12.5 volt aan.

Morgen zal ik nog proberen met de multimeter te kijken of ik de dynamo rechtstreeks uitlezen kan, maar heb een vermoeden dat deze ook stuk is of er moet een kabelbreuk zijn of zo. Er zit een dynamo revisie winkel in ons dorp, dus hopelijk kan hij daar hersteld worden.

Ik zie online wel deze svb24.nl maar nog geen idee of die past.

Bijgevoegd mijn professioneel schema. Ik leer veel van het forum en internet al doende, maar het is nog compleet nieuw dus alle tips zijn welkom.


Notitie voor mezelf: Ander topic over Bukh dynamo
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 mei 2024 19:12 door LateBloomer. Reden: foutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 19 mei 2024 19:17 #1560835

Om te beginnen een paar tips: de getoonde PWM-regelaar is van de allergoedkoopste soort, er zijn kwalitatief betere PWM-regelaars verkrijgbaar, dit even als optie (alle waar naar zijn geld) :)

Misschien kan dit helpen: bij het aansluiten van zonnepaneel via een PWM regelaar is het van belang eerst de regelaar op de accu aan te sluiten, en dan pas het zonnepaneel op de regelaar. De reden is als volgt: de regelaar meet de klemspanning van de accu, en stelt daarop de spanning in die door de PWM regelaar doorgelaten wordt naar de accu.

Dit schrijvend omdat je voortdurend 25,5 Volt blijft meten, wellicht is dat het euvel: dat er een andere volgorde van aansluiten nodig is. Dus stap 1 de PWM regelaar op de accu stap 2 het zonnepaneel op de PWM regelaar.




Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 19 mei 2024 19:35 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 19 mei 2024 21:15 #1560855

Het schema wat je hebt neergezet , is echt onleesbaar .

De twee accu's staan ook niet parallel ( ja via de massa van de lader ) Maar de rest is niet te snappen waar we naar kijken .

Probeer eerste een goed schema te maken ! Als je wilt dat mensen het ook snappen , en je dan eventueel kunnen helpen.

Even terzijde de easy charge kun je beide plus en min samen voegen , iets minder bedrading en overzichtelijker , het is 2 x plus en 2x min om bv een 2 accu's in serie op te kunnen laden 24v dus , tis maar een tip .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 19 mei 2024 21:31 #1560858

@Waterrimpels - het apparaat meet het juiste voltage van de accu, de anderen schermen zijn van de instellingen die niet aangepast kunnen worden. Had inderdaad alles nog eens losgekoppeld en dan vervolgens eerst alleen de batterijen, maar veranderde niets.

Jeroen-Pion schreef :
Het schema wat je hebt neergezet , is echt onleesbaar .

De twee accu's staan ook niet parallel ( ja via de massa van de lader ) Maar de rest is niet te snappen waar we naar kijken .

Probeer eerste een goed schema te maken ! Als je wilt dat mensen het ook snappen , en je dan eventueel kunnen helpen.

Even terzijde de easy charge kun je beide plus en min samen voegen , iets minder bedrading en overzichtelijker , het is 2 x plus en 2x min om bv een 2 accu's in serie op te kunnen laden 24v dus , tis maar een tip .

Haha vind het wel meevallen, heb dit ter plekke getekend, voornamelijk even voor eigen gebruik. Komt nog wel een beter schema t.z.t.
Laatst bewerkt: 19 mei 2024 21:31 door LateBloomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 13:26 #1560921

Vandaag bij een watersportwinkel geweest waar ook een Victron specialist was. Hij gaf aan dat het paneeltje (onbekend type/wattage) waarschijnlijk een minimaal wattage heeft, waarbij zelfs de Victron PWM 5A iets te krachtig is en te veel verlies geeft.

Hij heeft de Sunbeam 5A (Mini-R) aanbevolen omdat deze met een lager voltage al begint met opladen. Omdat ik ook het zonnepaneel niet ken, overweeg ik deze ook te vervangen.


Sluit deze dan alleen aan op 1 batterij, waar ook het koelkastje op aangesloten is. Een Isotherm CR49, (72 watt, 6A piek op 12v). Deze heeft een spanningsregelaar, maar ik vind dat hij wel erg ver gaat voordat hij zich automatisch uitschakelt.


Kan ik niet een aparte spanningsregelaar in de bekabeling maken die de stroomtoevoer naar het koelkastje eerder uitschakelt? Bijvoorbeeld bij een gemeten spanning van onder 12 volt.
Laatst bewerkt: 20 mei 2024 13:41 door LateBloomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 15:55 #1560941

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Elders te lezen: rotte eieren lucht: zeer gevaarlijk. Je ruikt het even en daarna niet meer. Kun je ondertussen eeuwig inslapen. Weg die accu’s!,,
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 16:05 #1560944

Dat hoort waarschijnlijk in dit draadje: zeilersforum.nl/index.php/foru...ader-vraagje#1560779
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 17:04 #1560950

Gezellig sfeertje hier hoor!

Als het 55 Watt paneel met een beetje zon 2 Ampère levert, (maximale waarde is 2,82A) dan levert hij meer dan het koelkastje en marifoon samen.

Meer verbruik ik niet, tenminste niet zonder motor of walstroom. En kan de boot gerust een paar dagen achter laten zonder stroom als accus vol zitten.

Zal er geen oceaan mee willen oversteken natuurlijk..
Laatst bewerkt: 20 mei 2024 17:05 door LateBloomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 17:11 #1560951

Niemand begrijpt je ...........

Accus' , zonnepaneel , Dynamo ? Dan hebben we het ineens weer over een koelkast .... etc

Normaal krijg je in deze draadjes mits duidelijk omschreven , wat is er aan de hand ? wat wil je ? wat gebeurt er ? zijn er foto's ? is er een redelijk schema ?

Dan krijg je meestal veel positieve feedback ..... Je geeft zelf aan ik heb er nul verstand van , dat is niet erg maar wees je bewust dat men niet kan ruiken. zien voelen op afstand .

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 17:54 #1560957

Het schema is waarschijnlijk incompleet, de motor kan nu maar 1 van de accus laden door het ontbreken van een massakabel.

Zet in het schema ook welke accu start is en welke service.

Als je idd 12,5V meet met motor aan dan is er meer mis.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 20 mei 2024 17:55 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 17:58 #1560958

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13610
LateBloomer schreef :
Gezellig sfeertje hier hoor!

Als het 55 Watt paneel met een beetje zon 2 Ampère levert, (maximale waarde is 2,82A) dan levert hij meer dan het koelkastje en marifoon samen.

Meer verbruik ik niet, tenminste niet zonder motor of walstroom. En kan de boot gerust een paar dagen achter laten zonder stroom als accus vol zitten.

Zal er geen oceaan mee willen oversteken natuurlijk..

sure? check nog eens je stroom verbruik van je koelkastje...
en wat voor type is het? lijkt me sterk dat je met een 2amp PV kunt bijhouden..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 21:58 #1560986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
LateBloomer schreef :
Gezellig sfeertje hier hoor!

Als het 55 Watt paneel met een beetje zon 2 Ampère levert, (maximale waarde is 2,82A) dan levert hij meer dan het koelkastje en marifoon samen.

Meer verbruik ik niet, tenminste niet zonder motor of walstroom. En kan de boot gerust een paar dagen achter laten zonder stroom als accus vol zitten.

Zal er geen oceaan mee willen oversteken natuurlijk..

55 watt bij 14 volt is 3,9A, Dat is altijd nog veel minder dan koelkast en marifoon. Graag realistische opmerkingen, geen wartaal.
Koelkast is 60 Watt (5A) als die draait.
Goede marifoon is 4-6 watt standby.

p.s. PWM controller is verkeerd ingesteld of verkeerd type met 24 V.

Kortom een onoverzichtelijk zooitje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mei 2024 22:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 20 mei 2024 22:06 #1560988

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2008
Jeroen-Pion schreef :
Het schema wat je hebt neergezet, is echt onleesbaar.
Nou, dat vind ik nogal meevallen. Het is misschien anders dan je gewend bent en kan hier en daar wel wat duidelijker maar om te begrijpen is het zo echt wel voldoende, vind ik.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 21 mei 2024 05:16 #1561001

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Gerard schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Het schema wat je hebt neergezet, is echt onleesbaar.
Nou, dat vind ik nogal meevallen. Het is misschien anders dan je gewend bent en kan hier en daar wel wat duidelijker maar om te begrijpen is het zo echt wel voldoende, vind ik.

Nou, ‘wij’ van de witte vloot missen toch de aansluiting van bijvoorbeeld de wijnkoeler (of koelkast), zodat we zien welke accu de service accu is. Maar goed, die opmerking had Jeroen al gemaakt dat die wat misste.

Overigens begrijp ik de struggle van een onwetende watersporter wel en hulpvraag op het Zeilersforum is snel gedaan. Maar ik ben het ook een beetje eens met het gegeven dat je jezelf iets meer moet verdiepen voor je de vraag stelt. Heb ik ook moeten leren…..
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 21 mei 2024 05:44 #1561005

Aquaplanning schreef :
Het schema is waarschijnlijk incompleet, de motor kan nu maar 1 van de accus laden door het ontbreken van een massakabel.

Zet in het schema ook welke accu start is en welke service.

Als je idd 12,5V meet met motor aan dan is er meer mis.

De min polen zijn met elkaar verbonden, en een van de min polen is verbonden met het staal van het motorblok, dat is de massakabel, kan dat kloppen?
Laatst bewerkt: 21 mei 2024 05:46 door LateBloomer. Reden: Eerste koffie nog niet gehad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 21 mei 2024 18:36 #1561158

Nieuw schema gemaakt, deze is wellicht wat duidelijker.


Omdat het zonnepaneel onbekend is denk ik deze ook maar te vervangen. Misschien met een 100W van Renogy en dan een 10A MPPT controller erbij.

Maar ook deze kan ik enkel op één batterij aansluiten denk ik? En zo ja, wordt dan de tweede accu nooit meegenomen? Is op zich niet heel erg aangezien de grootste verbruikers (koelkastje en marifoon) op de eerste batterij aangesloten zitten.

Een batterij monitor lijkt me ook interessant. Eerst morgen maar even kijken of het lukt dynamo uit te bouwen en dan deze laten testen.

Toevoeging: Ik zie dat Victron ook MPPT monitor een die je gewoon daarop aansluit. Goedkoper en makkelijker.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 21 mei 2024 18:49 door LateBloomer. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 21 mei 2024 20:48 #1561176

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2008
LateBloomer schreef :
Nieuw schema gemaakt, deze is wellicht wat duidelijker.
Ach weet je, een schema is een schema. Ik zie schematisch geen verschil met het vorige. Maar sommige mensen zijn gewend aan een bepaalde schemavorm met bepaalde symbolen en als het daarvan afwijkt hebben ze daar moeite mee.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 21 mei 2024 22:24 #1561181

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Gerard schreef :
LateBloomer schreef :
Nieuw schema gemaakt, deze is wellicht wat duidelijker.
Ach weet je, een schema is een schema. Ik zie schematisch geen verschil met het vorige. Maar sommige mensen zijn gewend aan een bepaalde schemavorm met bepaalde symbolen en als het daarvan afwijkt hebben ze daar moeite mee.

Daarom ben jij ook de expert, dus help je die man ff.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 00:23 #1561185

Mijn stappenplan zou zijn:
- in welke stand staat de hoofdshakelaar met de motor uit? Hopelijk alleen op de startaccu, anders is het logisch dat beide accu's tegelijk worden leeggetrokken en dezelfde spanning geven.
- eerst minimaal 24 uur die walstroomlader aan. Met max 10A zal dat geen rare toestanden opleveren.
- ondertussen meten of de spanning van beide accu's toeneemt tot ongeveer 14V, met alle verbruikers uit.
- alle kabels 1 voor 1 losmaken, contactvlakken schoonmaken, terugzetten.

Motor starten:
- in welke stand staat de hoofdschakelaar als de motor aan is? Hopelijk op beide accu's.
- meet wat de spanning van de accu's wordt als de motor een uurtje gelopen heeft, liefst zonder grote verbruikers.
- handleiding van die zonnepaneelregelaar lezen om te kijken hoe die gereset kan worden naar de juiste spanning.

Ben zelf geen fan van die hoofdschakelaars, gezien mijn geheugen om die dingen in de juiste stand te zetten. Moderne FET brug ertussen scheelt erg veel gedoe.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 06:26 #1561188

Als ik het goed heb, schakelt de 1-2-both-schakelaar de accu’s parallel in de both-stand. Eenvoudige schakeling, maar maakt het beheer ervan Ingewikkeld. Een iets ingewikkeldere installatie maakt het beheer makkelijker.

Laten we ervan uitgaan dat je een startaccu en een serviceaccu wilt (en niet een set gekoppelde accu’s die zowel start- als servicestroom moet leveren). Ik zou aparte hoofdschakelaars installeren voor gebruik van de accu’s, 1 voor de startaccu/startstroom en 1 voor de serviceaccu/overig verbruik.
Het laden laten verlopen via een ander circuit dan het verbruik. De startaccu hoeft telkens na de start slechts kort opgeladen worden, dat gebeurt door de dynamostroom. Via een Argofet o.i.d. kan de serviceaccu ondertussen ook bijgeladen worden tijdens het motoren, terwijl de accu’s gescheiden blijven.

De andere laadsystemen (zonnepaneel/mppt, lader op walstroom) kan je dan rechtstreeks op je serviceaccu zetten.

NB: als je van belang vindt dat je ook op je serviceaccu kan starten, dan kan je gebruik maken van startkabels of een tussenschakelaar installeren tussen de twee accu’s, daar is op het forum al meer over geschreven.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 06:55 #1561194

Aquaplanning schreef :
Mijn stappenplan zou zijn:
- in welke stand staat de hoofdshakelaar met de motor uit? Hopelijk alleen op de startaccu, anders is het logisch dat beide accu's tegelijk worden leeggetrokken en dezelfde spanning geven.
- eerst minimaal 24 uur die walstroomlader aan. Met max 10A zal dat geen rare toestanden opleveren.
- ondertussen meten of de spanning van beide accu's toeneemt tot ongeveer 14V, met alle verbruikers uit.
- alle kabels 1 voor 1 losmaken, contactvlakken schoonmaken, terugzetten.

Motor starten:
- in welke stand staat de hoofdschakelaar als de motor aan is? Hopelijk op beide accu's.
- meet wat de spanning van de accu's wordt als de motor een uurtje gelopen heeft, liefst zonder grote verbruikers.
- handleiding van die zonnepaneelregelaar lezen om te kijken hoe die gereset kan worden naar de juiste spanning.

Ben zelf geen fan van die hoofdschakelaars, gezien mijn geheugen om die dingen in de juiste stand te zetten. Moderne FET brug ertussen scheelt erg veel gedoe.

Eerste rij stappen heb ik gevolgd, na 30 minuten geen voltage verandering ervaren op lopende motor. FET nog niet van gehoord, interessant maar ik zie niet hoe het een schakelaar vervangt. Voor het laden ja, voor het vebruik niet. Of je moet de accu's loskoppelen van elkaar.


RobertWalter1 schreef :
Als ik het goed heb, schakelt de 1-2-both-schakelaar de accu’s parallel in de both-stand. Eenvoudige schakeling, maar maakt het beheer ervan Ingewikkeld. Een iets ingewikkeldere installatie maakt het beheer makkelijker.

Laten we ervan uitgaan dat je een startaccu en een serviceaccu wilt (en niet een set gekoppelde accu’s die zowel start- als servicestroom moet leveren). Ik zou aparte hoofdschakelaars installeren voor gebruik van de accu’s, 1 voor de startaccu/startstroom en 1 voor de serviceaccu/overig verbruik.
Het laden laten verlopen via een ander circuit dan het verbruik. De startaccu hoeft telkens na de start slechts kort opgeladen worden, dat gebeurt door de dynamostroom. Via een Argofet o.i.d. kan de serviceaccu ondertussen ook bijgeladen worden tijdens het motoren, terwijl de accu’s gescheiden blijven.

De andere laadsystemen (zonnepaneel/mppt, lader op walstroom) kan je dan rechtstreeks op je serviceaccu zetten.

NB: als je van belang vindt dat je ook op je serviceaccu kan starten, dan kan je gebruik maken van startkabels of een tussenschakelaar installeren tussen de twee accu’s, daar is op het forum al meer over geschreven.

Hier heb ik ook over nagedacht. Walstroom lader kan sowieso twee accu's gescheiden laden en kan dus alsnog op beide aangesloten blijven. Alleen het zonnepaneeltje blijft dan op de service accu.

En bij nood een startkabel inderdaad.

Dan had ik ipv 2x 100Ah semitractie accus ook een combinatie kunnen maken met een grotere service accu lijkt me.

Toevoeging: Ik zou toch de huidige beide accu's dan echt in parallel kunnen zetten als 1 bank, en een kleinere startaccu erbij doen?
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 06:57 door LateBloomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 07:18 #1561196

Twee nieuwe gelijke accu’s parallel zetten kan inderdaad. Simpele kleine startaccu ernaast. Gescheiden van de serviceaccu’s w.b. de plus, via de min wel verbonden.

Blijft nog wel dat het laden vanuit de dynamo nog niet in orde is.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 07:19 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 07:33 #1561200

Uit het schema ;

Linker accu is start accu , bijzonder dat de koelkast daar ook op zit .
Zonnepaneel zit er ook op

Rechter accu , zit niks aan volgens schema , maar kan er parallel bijgezet worden .

Een start accu is een start accu daar hoort verder niets aan te zitten aan verbruikers
Start accu op 1
Service accu op 2
Parallel zetten met both als dat moet of nodig is .

Beter is een hoofdschakelaar en dan voor het laden van de start naar de service accu een cyrix scheidingrelais .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 08:15 #1561212

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Zonnepaneel & Regelaar
Eerst een goede MPPT regelaar nemen. Bijvoorbeeld een victron smart. Dan kun je zien wat je huidige zonnepaneel opbrengt. Als je daar niet tevreden mee bent kun je altijd nog het vervangen. Trap niet te snel in beloftes van een "super" paneel.

Twee accu's
Omdat lood accu's een hele slechte reputatie hebben als je ze gebruikt als "huis" accu hebben veel bootjes een aparte start accu. Die alleen gebruikt wordt om te starten. Zo ben je zekerder dat je de motor kunt starten. Ook heeft een lood accu als start accu een behoorlijke betrouwbaarheid. Als je twee accu's gebruikt als "huis" accu heeft het grote voordelen om ze parallel aan te sluiten en ze te gebruiken als één grote accu. Ze zullen langer mee gaan omdat ze minder diep ontladen zullen worden. En ze zullen ook sneller geladen worden omdat de interne weerstand gehalveerd wordt. Dit alles uiteraard bij een gelijk verbruik als in de situatie zoals je die in je schema hebt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's stuk, zonnepaneel regelaar & dynamo?! 22 mei 2024 14:31 #1561300

Bedankt voor je uitleg. Ik ga me daar in verdiepen, denk dat het de meest zinnige oplossing is, zeker met de moderne technieken die we hebben. Sowieso fijn om alle kabels te vernieuwen en zeker weten wat in de boot zit.

Momenteel probeer ik de dynamo uit te bouwen maar krijg het slagwiel niet los.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl