Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 25 juni 2024 20:39 #1568626

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
De elektra op de Safety is een stuk verbeterd. De stuurautomaat werkt, de navigatie blijft netjes aan en alle verlichting is op LED. Het schakelbord werkt ook naar behoren, alleen die irritante accuschakelaar zit mij erg dwars. Wij vergeten het vaak en dat geeft onnodig gedoe. Daarnaast heb ik de accumonitor shunt nog niet aangesloten. Dit is wel een wat ingewikkeldere verbetering dat ik tot nu toe heb gedaan, dus ik heb een schema gemaakt en hoop dat de experts hier dat even kunnen reviewen ;) (even los van dat ik niet de juiste figuren heb gebruikt..)

Mijn plan is komend weekend het relais, shunt te plaatsen en schakelaar te verwijderen, dan alle ontbrekende kabels te inventariseren en die dan afgeperst te bestellen en de week erop te plaatsen.

Het huidige schema eenvoudig in beeld, de lijnen tussen de verbruikers en de Vetus P12 heb ik even weggelaten, voor nu niet relevant. Alles werkt verder goed, geen klachten so far.



Het nieuwe ontwerp :)



Wat mij (ook) nog niet helemaal duidelijk is, is of het relais nu de 120 of de 230 versie moet zijn. Lijkt mij dat de som van mijn gelijktijdige verbruikers (los van startmotor) niet over 120 komt, dus 120 voldoende moet zijn?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 06:56 #1568659

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Hi Fokkeh,

Tip, voor het overzicht: al je lijntjes (kabels) geven weinig overzicht, het kost best wat moeite om te zien wat waarheen gaat. Een foutje is dan snel gemaakt. Daar kun je qua schematechniek nog wel wat optimaliseren. (Ik teken zelf de min-kabels langs de buitenzijde en onderlangs. (En leuk dat je je alvast indekt voor de "schema-maffia".)

Anyway, inhoudelijk: bij de BMV 712 shunt teken je twee rode kabeltjes voor de voeding (rode stippellijntjes). Dat is volgens de handleiding om een tweede accu te kunnen monitoren. Kun je natuurlijk doen, maar is het niet wat veel overkill? In principe is je startaccu na het starten in een paar minuten (korte tijd) weer volledig geladen. Is ie onvoldoende geladen dan is de Cyrix je "backup" (service-accu erbij zetten). Ook nog de startaccu separaat bewaken is niet persé nodig.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 08:03 #1568669

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Ah dat is een goede suggestie! Inderdaad, en eventueel als ik dan een tweede service accu plaats, zag ik dat daar met dit apparaat ook een mooie oplossing voor is.

Ik ga vanavond even een versie 2 van het schema maken want dit vereenvoudigd het e.e.a. ook.

Vooral relevant is even de vraag of 120A nu voldoende is voor deze opzet, of dat ik de wat duurdere 230A nodig heb.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 08:30 #1568680

Zou ik niet doen, daarmee breng je extra kans op storing in een stuk waar je babsoluut geen storingen wilt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 09:26 #1568692

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Wat zou je niet doen?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 09:39 #1568694

Dat relais er tussen
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 10:36 #1568706

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
It Paradyske schreef :
Dat relais er tussen

Dat is denk ik een denkfout. De Cyrix hoeft alleen de laadstroom te verwerken. Dat is ~ 10% van de accu's. De stroom naar de startmotor gaat direct van de startaccu naar de motor.

Het leuke van de Cyrix is dat hij itt tot een diode, 2 kanten op werkt. Ik heb de zonnepanelen op de verbruiksaccu. Dus als daar het voltage omhoog gaat, sluit de cyrix en gaat ook de startaccu laden. En als de motor loopt, wordt de startaccu en verbruiksbank geladen.

(ik ga voor mijn youngtimer daar ook een relais tussen zetten, dat is maar 1 accu, daar zet ik een 500 amp (12-24v) relais tussen. Om te voorkomen dat na 2 weken niet rijden de accu plat is).
Laatst bewerkt: 26 juni 2024 10:40 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 14:38 #1568746

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Zoials net gezegd: de Cyrix verwerkt alleen de laadstroom.

De Cyrix 120 kan 120 A continu laadstroom verwerken en 180 A kortstondig (voor starten). Daarmee kun je een accubank van 240 Ah in 2 uur volblaffen en behoorlijk kapot maken.

Kijk eens wat je dynamo kan leveren aan stroom? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat die meer dan 120 A kan leveren.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 26 juni 2024 14:42 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 15:21 #1568757

Ah, verkeerd gelezen, had niet gelezen dat het om een Cyrix ging, sorry.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 15:43 #1568766

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Wellicht is een temperatuursensor (voor de service accu) een goed idee voor de 2e BMV ingang. Dan moet de lader wel met de BMV kunnen communiceren.
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 26 juni 2024 19:00 #1568813

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Ok ik heb een upgrade naar V2 gemaakt waar ik de Start Accu status niet meer meet met de BMV712 uitlees. Stuk eenvoudiger weer.

Daarnaast de busbar toegevoegd voor iets betere leesbaarheid. De Cyrix vraagt de min van de starter gekoppeld te worden aan de min van de service, de BMV712 shunt wil juist op de min van de starter. Nu heb ik dus de min van de starter NA de shunt laten uitkomen, dat lijkt mij meest logisch.

De cyrix 120A is dus voldoende, dank daarvoor.

Ik overweeg nog om meteen ook de lader te vervangen. Ik heb nu een werkende, maar vrij oude. Ik wil op termijn de 100AH Loodaccu vervangen door een 100AH LiFePO4 accu, dus de lader moet voor beiden geschikt zijn. Ik denk dan aan de Victron Blue Smart Charger 12/20, Begrijp ik goed dat dat juiste model zou zijn?


Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 29 juni 2024 09:16 #1569194

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Komt vandaag toch nog een vraag op nu ik wat ben gestart met voorbereiden.

De negatieve pool van de startaccu, loopt in de huidige tekening door naar de loads en charger van de shunt. Volgens de tekening van Victron moet de startaccu met de min aan serviceaccu zitten.

2 punten waar ik over twijfel:

- Ga ik de min van de startaccu VOOR de hoofdschakelaar 1 verbinden, of erna? Nu zit het ervoor gekoppeld in de tekening, dat had ik gedaan zodat ik de motor en service los kan schakelen. Maar ik weet niet of het nu echt logisch is zo.

- Moet ik de min van de startaccu die naar de serviceaccu loopt niet eigenlijk aan de BATTERY-ONLY kant van de shunt plaatsen om de metingen niet te verstoren?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 01 juli 2024 13:13 #1569591

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Weinig reactie, iedereen hopelijk lekker aan het varen.

Gisteren de boel verwijderd in de boot, maar overweeg nu toch om een LiFePO4 accu te plaatsen als service. Deze plaats ik dan in ander vak van de bank (waar voorheen de oplader zat). Geeft meer ruimte, en kan ik een deel van de bedrading / schakelaars en fuses ook kwijt op een plek waar meer ruimte is en er minder mis kan gaan (in plaats van het kastje onder de kaartentafel waar de ruimte heel beperkt is).

Maar het Relais is niet compatible met 2 verschillende accu types. Na wat overleg met leverancier zou ik dan op een schema als deze uitkomen, waarbij de Orion er bij motoren voor zorgt dat de Service batterij ook prik krijgt. Wel heb ik dan geen start assist optie, dat zou dan met good-old startkabels moeten voor dat schaarse geval.

Schema nu ook aangevuld met kabeldiktes :) Koper oppervlakte vanaf de motor is schatting, diameter is 12mm.

Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 13 juli 2024 17:31 #1572056

Bedankt voor je mooie schema. Ik ga het allemaal rustig en goed bekijken. Waarschijnlijk heb ik er wel wat aan! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 13 juli 2024 19:21 #1572078

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
ha mooi!

Ik heb gisteren het eerste deel ingebouwd. Morgen de boel netjes maken. Alles werkte wel bij de tests, alleen de Orion moet ik nog instellen, wil die graag handmatig schakelen omdat de service veel capaciteit heeft ga ik die maar sporadisch gebruiken.

Hierbij de laatste versie, groene getallen zijn de M-maten van de aansluitingen. Nu zijn de busbarren ook ingetekend. En de situatie. Ben nog niet zo tevreden over grote hoeveelheid connectors op de service accu, denk dat daar toch ook een extra busbar nog voor komt, of ik de aansluitingen naar de busbar verleg. Ik vind de schakelaars van de 2 accu's ook niet zo lekker nu zo bloot naast elkaar. Daar moet nog een kapje oid overheen.





Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 13 juli 2024 20:02 #1572082

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
sorry hoor,
maar zo'n "schema" wil ik niet eens proberen te begrijpen..
succes verder
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 13 juli 2024 21:16 #1572087

Mooi schema, ik snap het.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 14 juli 2024 02:43 #1572097

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
fokkeh schreef :
Hierbij de laatste versie, groene getallen zijn de M-maten van de aansluitingen. Nu zijn de busbarren ook ingetekend. En de situatie. Ben nog niet zo tevreden over grote hoeveelheid connectors op de service accu, denk dat daar toch ook een extra busbar nog voor komt, of ik de aansluitingen naar de busbar verleg. Ik vind de schakelaars van de 2 accu's ook niet zo lekker nu zo bloot naast elkaar. Daar moet nog een kapje oid overheen.
Ziet er allemaal netjes uit. Houd ik wel van en dan met een goed schema er bij. Geweldig. Komt helemaal goed. :-)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 14 juli 2024 07:25 #1572109

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Netjes fokkeh.

Je hébt een schema, dat is al meer dan een heleboel mensen kunnen zeggen. Een schema is een hulpmiddel en geen doel op zich. Belangrijkste is dat je het schema zelf begrijpt en het je helpt om later evt. problemen op te sporen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 14 juli 2024 08:23 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 14 juli 2024 08:08 #1572114

Zo is dat. Ook leuk om de foto's er bij te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 14 juli 2024 08:42 #1572123

Als je de plus van de serviceaccu wat netter wilt maken, is voor het overzicht een busbar ‘switched’ (achter de hoofdschakelaar) en een busbar ‘unswitched’ handig (kan naast de laders ook de automatische bilgepomp met een zekeringetje aan b.v.).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 14 juli 2024 11:38 #1572143

Heb je massaschakelaar(s) ? Zo nee, overweeg dat toe te voegen. Op de foto lijkt het dat 1 van de kabels op je + schakelaar zwart is, misschien markeren met rode tape om verwarring later te voorkomen, kan ook dat ik het verkeerd zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 15 juli 2024 13:56 #1572339

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
RobertWalter1 schreef :
Als je de plus van de serviceaccu wat netter wilt maken, is voor het overzicht een busbar ‘switched’ (achter de hoofdschakelaar) en een busbar ‘unswitched’ handig (kan naast de laders ook de automatische bilgepomp met een zekeringetje aan b.v.).

Hmm goed punt, ga ik even naar kijken. Ik heb nog een 150Amp/M6 Busbar liggen, omdat ik die op de min heb verzwaard naar 250/M8. Dus moet niet teveel werk zijn.
dehler31abc schreef :
Heb je massaschakelaar(s) ? Zo nee, overweeg dat toe te voegen. Op de foto lijkt het dat 1 van de kabels op je + schakelaar zwart is, misschien markeren met rode tape om verwarring later te voorkomen, kan ook dat ik het verkeerd zie.

Ja die massaschakelaar heb ik wel aan gedacht, maar vond ik nog niet zo makkelijk omdat ik die Shunt primair op de service wilde. Of dan moest ik naar 4 schakelaars (2 op de 2 minnen), dat is nog wel een optie, maar die zou ik dan wel uit zicht doen in de bak.

Die kabels vanaf de motor zijn affabriek inderdaad allebei zwart. overwogen ze te vervangen, maar na verwijderen laatste 5cm (per cm steeds) was er geen oxidatie meer. Dus hergebruikt. Eigenlijk best dom, want met een rode krimpkous was het natuurlijk opgelost.. Zal morgen eens kijken of ik een hele wijde krimpkous om de stekker heen kan wurmen en dan kan krimpen!
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 15 juli 2024 16:18 #1572357

Rode krimpkous niet doen als het functioneel niet nodig is en nu goed zit, gewoon een rood plakbandje aan beide uiteinden is voldoende. Massaschakelaar uit het zicht bij de accu zou ik niet doen persoonlijk, je wilt je systeem met een simpele handeling stroomloos kunnen maken. Meningen erover zijn verdeeld.
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 16:21 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stap zoveel in verbeteren elektra: Schakelrelais 15 juli 2024 17:13 #1572369

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
sy helios schreef :
sorry hoor,
maar zo'n "schema" wil ik niet eens proberen te begrijpen..
succes verder

Dat dacht ik ook al exact zo...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl