Wat voor E-auto li-ion of lfp?
Mijn lfp EV vertelt mij iedere lading “minimaal 1x per week tot 100% te laden.
PS: op welk niveau de auto 100% legt weet ik niet.
Mijn lfp boot laadt ik alleen tot 100% op als ik ver ga varen.
PS: Die 100% ligt bij mij op 13,6V cq 3,45V van de hoogste cel Zoals velen vanaf 2021 steeds verder afgedaald naar een “makkelijk” niveau. De laagste cellen zitten dus niet vol, maar hier gaat de shunt naar 100%. Ondertussen begrepen dat dit “bijna” vol prima is.
Als boot in de stalling gaat doe ik ook 100%. Dat wordt ondanks de geringe stilstand last van bms en shunt toch wel snel minder, maar net genoeg voor een winter.
20% zit aan het begin van het schuine deel van de curve en laat zich prima op voltage schakelen.
Bij mij is
2,9 of 3,0V belast met boord net rond 4A
20% 18% en de overgang van gecombineerde accu naar startaccu (zelfde lfp).
Maar je kunt prima tot het voltage zakken tot waarbij je net geen voltage alarm krijgt. Dan kan je nog wel 10% verder.
(Ben niet aan boord; ik kijk zo even in een eerder bericht welke van de twee).
PS:
Ref: 18%:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/73-stroom-elektrische-apparatuur-aan-boord/591227-enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu
Heb het juiste voltage niet bij de hand.
Ref2: 3.0V:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/73-stroom-elektrische-apparatuur-aan-boord/602312-smart-shunt-en-bms-bij-lifepo4-accu-s