Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:09 #1508123

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

Ik weet ten minste hoeveel brandstof ik in die maanden aan boord wonen in dat ding verbrand heb. 5 liter. De energie junks met hun diesel hebben geen flauw idee hoeveel diesel het gekost heeft. Gaat van de grote hoop.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:10 #1508125

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Yep schreef :
Als je goed gelezen hebt(?): 28,8 kWh.
Ben er blij mee.

En toch nog bang tekort te komen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:12 #1508126

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

Ik weet ten minste hoeveel brandstof ik in die maanden aan boord wonen in dat ding verbrand heb. 5 liter. De energie junks met hun diesel hebben geen flauw idee hoeveel diesel het gekost heeft. Gaat van de grote hoop.

Maakt geen bal uit met die 5 liter heb je meer warmte geproduceerd en weggegooid dan stroom gemaakt.

En nu draai je het weer zo dat mensen met een grote accu en of stroom verbruik JUNKS zijn en dus fout?

:laugh: :laugh: :laugh:

joh ga nog eens lekker naar dat strand toe, want het begint nu echt gebrabbel te worden zonder inhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:16 #1508127

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

Ik weet ten minste hoeveel brandstof ik in die maanden aan boord wonen in dat ding verbrand heb. 5 liter. De energie junks met hun diesel hebben geen flauw idee hoeveel diesel het gekost heeft. Gaat van de grote hoop.

Maakt geen bal uit met die 5 liter heb je meer warmte geproduceerd en weggegooid dan stroom gemaakt.

En nu draai je het weer zo dat mensen met een grote accu en of stroom verbruik JUNKS zijn en dus fout?

:laugh: :laugh: :laugh:

joh ga nog eens lekker naar dat strand toe, want het begint nu echt gebrabbel te worden zonder inhoud.

Zolang jij niet weet hoeveel diesel het laden kost is elke vergelijking zinloos en inderdaad gebrabbel zonder inhoud.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 16:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:18 #1508128

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

Ik weet ten minste hoeveel brandstof ik in die maanden aan boord wonen in dat ding verbrand heb. 5 liter. De energie junks met hun diesel hebben geen flauw idee hoeveel diesel het gekost heeft. Gaat van de grote hoop.

Maakt geen bal uit met die 5 liter heb je meer warmte geproduceerd en weggegooid dan stroom gemaakt.

En nu draai je het weer zo dat mensen met een grote accu en of stroom verbruik JUNKS zijn en dus fout?

:laugh: :laugh: :laugh:

joh ga nog eens lekker naar dat strand toe, want het begint nu echt gebrabbel te worden zonder inhoud.

Zolang jij niet weet hoeveel diesel het laden kost is elke vergelijking zinloos en inderdaad gebrabbel zonder inhoud.

zoveel ontloopt elkaar dat niet jouw Honda of mijn 3YM20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:21 #1508129

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
3Noreen schreef :
Yep schreef :
Als je goed gelezen hebt(?): 28,8 kWh.
Ben er blij mee.

En toch nog bang tekort te komen.

Heb ik nergens gezegd.
Wederom een eigen interpretatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:22 #1508130

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

Ik weet ten minste hoeveel brandstof ik in die maanden aan boord wonen in dat ding verbrand heb. 5 liter. De energie junks met hun diesel hebben geen flauw idee hoeveel diesel het gekost heeft. Gaat van de grote hoop.

Maakt geen bal uit met die 5 liter heb je meer warmte geproduceerd en weggegooid dan stroom gemaakt.

En nu draai je het weer zo dat mensen met een grote accu en of stroom verbruik JUNKS zijn en dus fout?

:laugh: :laugh: :laugh:

joh ga nog eens lekker naar dat strand toe, want het begint nu echt gebrabbel te worden zonder inhoud.

Zolang jij niet weet hoeveel diesel het laden kost is elke vergelijking zinloos en inderdaad gebrabbel zonder inhoud.

zoveel ontloopt elkaar dat niet jouw Honda of mijn 3YM20

Je hebt vast hele mooie blauwe ogen. Dus geloof ik je direct. :kiss:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:24 #1508131

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

Ik weet ten minste hoeveel brandstof ik in die maanden aan boord wonen in dat ding verbrand heb. 5 liter. De energie junks met hun diesel hebben geen flauw idee hoeveel diesel het gekost heeft. Gaat van de grote hoop.

Maakt geen bal uit met die 5 liter heb je meer warmte geproduceerd en weggegooid dan stroom gemaakt.

En nu draai je het weer zo dat mensen met een grote accu en of stroom verbruik JUNKS zijn en dus fout?

:laugh: :laugh: :laugh:

joh ga nog eens lekker naar dat strand toe, want het begint nu echt gebrabbel te worden zonder inhoud.

Zolang jij niet weet hoeveel diesel het laden kost is elke vergelijking zinloos en inderdaad gebrabbel zonder inhoud.

zoveel ontloopt elkaar dat niet jouw Honda of mijn 3YM20

Je hebt vast hele mooie blauwe ogen. Dus geloof ik je direct. :kiss:

Groen :kiss:

Ben gek op groen, zelfs mijn boot is groen (ja van kleur, voor de rest is er niks GROEN"S aan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:58 #1508143

3Noreen schreef :
RTFM



RTFM inderdaad, en dan niet alleen lezen maar ook begrijpen ;) No way dat dit apparaat technologie heeft om toerental dynamisch aan te passen om het voor de actuele stroomafname benodigde optimale koppel te zoeken. Dat zou een AC-DC systeem vergen, buffering en koppeling aan een DC-to-AC inverter.

Dat staat er volgens mij ook niet. Omdat mijn Duits vrij matig is, de Nederlandstalige handleiding erbij gepakt. Daaruit blijkt wat ik al vermoedde, namelijk dat dit een Standby functie betreft. Als er geen verbruik meer is, zet ie zichzelf in stationair. Zodra er enig gebruik is, terug naar het default, vaste, toerental. Ook prima, maar niet te vergelijken met de Integrel technologie. Die niet gratis zal zijn, overigens. En chips en software bevat ;)

Laatst bewerkt: 06 sept 2023 17:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:06 #1508149

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
RTFM



RTFM inderdaad, en dan niet alleen lezen maar ook begrijpen ;) No way dat dit apparaat technologie heeft om toerental dynamisch aan te passen om het voor de actuele stroomafname benodigde optimale koppel te zoeken. Dat zou een AC-DC systeem vergen, buffering en koppeling aan een DC-to-AC inverter.

Dat staat er volgens mij ook niet. Omdat mijn Duits vrij matig is, de Nederlandstalige handleiding erbij gepakt. Daaruit blijkt wat ik al vermoedde, namelijk dat dit een Standby functie betreft. Als er geen verbruik meer is, zet ie zichzelf in stationair. Zodra er enig gebruik is, terug naar het default, vaste, toerental. Ook prima, maar niet te vergelijken met de Integrel technologie. Die niet gratis zal zijn, overigens. En chips en software bevat ;)


tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental. Met junks valt niet rationeel te praten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:07 #1508150

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
wat is integrel eigenlijk meer dan een 48v / 100A alternator met een mooi schermpje ?
dit kun je toch vrij eenvoudig zelf ook implementeren als je dat zou willen ?

volgens de website wordt het maximale vermogen al bereikt bij 1200rpm , dus 4800W (4.8kW) bij 1200rpm

een 57pk motor (zoals wij hebben) is 42kW dus wordt hier 'maar' 10% van het beschikbare vermogen gebruikt om energie op te leveren ?

integrel verteld op hun website (legt de nadruk) dat het vooral handig is om zonder konstant lopende generator toch de aircon de hele nacht te kunnen laten draaien , maar zou je daar nu echt zo'n duur systeem voor nodig hebben ? en dan aircon voor 4 cabines @ 1kW = 4kW * 8 uur = 32kWh


volgens een website $15.000 usd als 'start' prijs, ik neem aan dat dit zonder de victron akku's is ?

- 48v/100A balmar alternator = $2700
- externe regelaar = $450
- Victron MultiPlus 48/5000/70-100 = €2000
- 32kWh lithium = €125 per cel * 32 = €4000
- bms = €500 (?)

dan zit je aan €10k voor een systeem incl alles

zou dit echt zo interessant zijn om te installeren ? (DIY of Intrgrel) tov van bijvoorbeeld een of twee grote 12v alternators (250A elk) met externe regelaars op de plek van de huidige alternators ?

ik weet het niet maar ik neig naar 'gewoon' 12v en evt reserve 250A alternators ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:10 #1508151

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
RTFM



RTFM inderdaad, en dan niet alleen lezen maar ook begrijpen ;) No way dat dit apparaat technologie heeft om toerental dynamisch aan te passen om het voor de actuele stroomafname benodigde optimale koppel te zoeken. Dat zou een AC-DC systeem vergen, buffering en koppeling aan een DC-to-AC inverter.

Dat staat er volgens mij ook niet. Omdat mijn Duits vrij matig is, de Nederlandstalige handleiding erbij gepakt. Daaruit blijkt wat ik al vermoedde, namelijk dat dit een Standby functie betreft. Als er geen verbruik meer is, zet ie zichzelf in stationair. Zodra er enig gebruik is, terug naar het default, vaste, toerental. Ook prima, maar niet te vergelijken met de Integrel technologie. Die niet gratis zal zijn, overigens. En chips en software bevat ;)


tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental. Met junks valt niet rationeel te praten.

Als er geen verbruikers zijn kun je hem beter helemaal uitzetten :whistle:

Met gebruikers draait ie 1 toerental .


Oude diesel generatoren deden dat vroeger ook, nu niet meer het toerental is belasting afhankelijk met enige bandbreedte.

We gaan niet meer een diesel motor opjagen tot 1500RPM om er 3Kw uit te trekken
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 17:14 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:11 #1508152

Onze 50 Hz dicteert het toerental bij dit soort eenvoudige machines.

@ReneK: Distant Shores bouwt het nu ook in, in hun hybride boot die bij KM in Makkum gebouwd wordt. Zal binnenkort vast een episode over gaan. Ze gaan behoorlijk ver, wua “duurzaamheid” en zelfvoorzienendheid.

Erg kostbaar en voor grote capaciteiten mss aantrekkelijk. Ik noemde het meer als voorbeeld dat dat rendement niet persé die 8% hoeft te zijn.
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 17:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:19 #1508157

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Onze 50 Hz dicteert het toerental bij dit soort eenvoudige machines.

@ReneK: Distant Shores bouwt het nu ook in, in hun hybride boot die bij KM in Makkum gebouwd wordt. Zal binnenkort vast een episode over gaan. Ze gaan behoorlijk ver, wua “duurzaamheid” en zelfvoorzienendheid.

Erg kostbaar en voor grote capaciteiten mss aantrekkelijk. Ik noemde het meer als voorbeeld dat dat rendement niet persé die 8% hoeft te zijn.

volgens mij alleen aantrekkelijk als je (weer) door integrel gesponsord wordt ;-) dan zou ik het ook zonder al te veel protest laten inbouwen !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:30 #1508162

Stukje uit handleiding:

3Noreen schreef :
tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental.

Twéé toerentallen hé? ;)

Als deze intelligent optimaliseert om het motortje optimaal te belasten, waar vind ik de vermogenselectronica (gelijkrichters, buffering en inverter)?

Laatst bewerkt: 06 sept 2023 17:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:34 #1508163

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :
Twee toerentallen hé!?

Ben je er achter hoeveel diesel het laden je kost ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:36 #1508164

Verander je nu van onderwerp!? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:38 #1508166

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Twee toerentallen hé!?

Ben je er achter hoeveel diesel het laden je kost ?

:laugh: :laugh: :laugh:

Ik nog niet ik moet dat eens gaan uitrekenen.

Das wel lastig en grof want ik weet het max toerental en het vermogen en het volgens de tabel bijbehorende brandstof verbruik.

Dat dan de dynamo mee doet laten we dan maar even zo.

Dus ik zou de belasting terug moeten rekenen 60A 12V dat is 620Watt naar vermogen in de tabel en daar gaat iets uitkomen.

Iemand een beter idee of aanvulling hoe uit te rekenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:53 #1508172

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :
Verander je nu van onderwerp!? :lol:

Nee maar wat mij betreft ben ik er wel uit dat jou opmerking niet klopte.
Nachtvlinder schreef :

Die Honda is maar een dom ding; draait altijd één toetental, ongeacht de belasting en zal meestal onderbelast zijn en erg inefficiënt opereren. Kan eigenlijk niet meer, in deze tijd…
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 17:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 17:58 #1508173

Nou da's bijna niet uit te rekenen wat 620Watt dynamo doet , als ik naar de curves kijk.

hij doet 1 liter in het uur en minder niet , dus 0,3 slechter als 3Noreen zijn Honda :whistle:

Nu is diesel iets goedkoper dan benzine :evil:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 22:50 #1508251

Het zijn inderdaad twéé toerentallen Noreen :) Maar niets dynamisch geoptimaliseerd zosls jij betoogde :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 05:13 #1508257

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :
Het zijn inderdaad twéé toerentallen Noreen :) Maar niets dynamisch geoptimaliseerd zosls jij betoogde :lol:

Zou je zo vriendelijk willen zijn om aan te geven waar ik dit schrijf ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 08:34 #1508303

Zucht... Het wordt wat semantisch maar vooruit een laatste poging.

Hieronder suggereer je met het citaat uit de Duitse handleiding dat jouw generator efficient is door het toerental aan te passen aan het te leveren vermogen. Ik reageer daarop met de beschrijving uit de Nederlandstalige handleiding dat er slechts twéé toerentallen zijn: idle bedrijf óf een vast toerental dat de 50 Hz AC frequentie oplevert. Ik leg uit dat de technologie om het toerental te optimaliserne (variabel toerental dus...) zeker níet in dit apparaat zal zitten.

Dat spreek je tegen met "tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental". Ofwel je stelt dat het apparaat de efficiency optimaliseert dmv een variabel toerental.

Het dingt kent dus maar twéé toerentallen: idle en bedrijf. Zijn we het daar nu wel over eens!?

--> in een AC generator zonder inverter technologie bepaalt het toerental nu eenmaal de AC frequentie.

In een systeem met DC buffer en inverter technologie kun je met élk toerental de gewenste AC frequentie opwekken en ontstaat de vrijheid het toerantal aan te passen zodat het beschikbare koppel geoptimaliseerd kan worden aan het voor die stroom opwekking benodigde koppel.

Dát is nodig om boven jou 8% uit te komen; dat doet je HONDA dus net zo goed niet als een diesel met alternator dat niet doet.

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
RTFM



RTFM inderdaad, en dan niet alleen lezen maar ook begrijpen ;) No way dat dit apparaat technologie heeft om toerental dynamisch aan te passen om het voor de actuele stroomafname benodigde optimale koppel te zoeken. Dat zou een AC-DC systeem vergen, buffering en koppeling aan een DC-to-AC inverter.

Dat staat er volgens mij ook niet. Omdat mijn Duits vrij matig is, de Nederlandstalige handleiding erbij gepakt. Daaruit blijkt wat ik al vermoedde, namelijk dat dit een Standby functie betreft. Als er geen verbruik meer is, zet ie zichzelf in stationair. Zodra er enig gebruik is, terug naar het default, vaste, toerental. Ook prima, maar niet te vergelijken met de Integrel technologie. Die niet gratis zal zijn, overigens. En chips en software bevat ;)


tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental. Met junks valt niet rationeel te praten.
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 08:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 08:42 #1508306

ik heb een Honda kloon van de Honda met Honda motor.

Die ECO stand is bij mij een knopje , echter volledig onbruikbaar, want hang je er een forse belasting aan in mijn geval 2x30A lader dan slaat hij meteen af, hij kan de plotselinge belasting niet zo snel opvangen door het toerental omhoog te gooien.

Dus ECO stand staat altijd uit en hij draait meteen op vol toerental.

Staat ook in het manual overigens, dus het is geen verassing .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 13:44 #1508401

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 436
Nachtvlinder schreef :
Stukje uit handleiding:

3Noreen schreef :
tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental.

Twéé toerentallen hé? ;)

Als deze intelligent optimaliseert om het motortje optimaal te belasten, waar vind ik de vermogenselectronica (gelijkrichters, buffering en inverter)?



Ik moet stiekem wel grinniken als dit uitgebreide draadje met geweldige wetenschappelijke uitspraken lees.

Kan het dan ook niet nalaten om wat toe te voegen :P

Opvallend vind ik dat draadjes op dit zeilersforum lekker lang worden als het juist niet over de zeilgerelateerde zaken zelf gaat:)
We zijn blijkbaar mensen en willen ons "huisje" op het water van dezelfde gemakken als thuis voorzien. waterkokers, inductieplaten, airco's, instrumenten om alles te bewaken wat nog enig risico vormt etc. Maar als jullie mij tot koning verkiezen, komt er als eerste een senseo verbod op boten en als tweede mag iedereen weer zeilend tussen de windmolens op zee:)))

Eigenlijk alle generatoren hebben een traploze vermogen/ belasting afhankelijke toerental regeling die mechanisch, pneumatisch of elektronisch is. Met alleen een elektra schema ben je er nog niet.
Vooral bij kleine motoren is deze toerentalregeling met (in het engels een governer) mechanisch en verbonden met de crankshaft.
Meestal gebruikmakend van gewichtjes en middelpunt vliegende kracht om vanuit het blok een hendel te bewegen die naar carburateur loopt.

Vele Honda's hebben een combinatie van mechanisch en elektronisch. En gebruiken een servo bovenop de carburateur om "meer gas te geven". Op je schema staat dat deze servo aangestuurd wordt vanuit de UI en is weergeven met StpM.





verder:
De 24 volt 200AH LiFePo combi is, in loodzuur met 176kg vs 32kg een gewichtige, maar de wel de meer groene en in vergelijk een tijdelijk prijsvriendelijker optie.

Een stelling van 3Noreen dat; "SOG Het aantal verbruikte Ah's en de SOC zijn technisch gezien synoniem." deed me nadenken of dit wel zo is.
Wij kunnen immers niks anders meten dan temperatuur, weerstand en voltage.
En dus geen Amperes, tenzij met een oude galvanimeter.
Amperes worden gemeten door bij een gemeten spanning over een bekende weerstand de spanningsval te meten en dit in de wet van ohm te gooien. Om zo tot een berekening voor Amperes te komen.
Het moge duidelijk zijn dat als de elektronica in staat is dit in microvolts te doen de uitkoms van de berekening veel nauwkeuriger is dan in volts of millivolts.


Zo is een SOG een complexe berekening (Optimized Metabolic Algorithm) ook afhankelijk van nauwkeurigheid van gebruikte componenten.
Maar als belangrijkste, de harde door fabrikant of gebruiker ingegeven waarde van de maximale capaciteit als uitgangspunt. En is de vraag of dat werkelijk klopt. 200Ah, 211 of 195?
Dus wat is 100%?

Iedereen weet dat een telefoon braaf 100% aan met de lader erin geeft. Trek je die eruit dan is binnen 3 uur het gedaan is, terwijl dit eerst dagen was. MAW die 100% in het begin is niet de 100% of de State of Charge van nu.

Eerst was X "getelde" amperes 100% en nu is 1/10de van die waarde 100%.

SOG is nog steeds in ontwikkeling zijnde zeer complex algoritme. niet meer of minder dan een berekende voorspelling, waarin zoveel mogelijk andere te meten of gekende waarden als temperatuur, ouderdom, grote verbruikers interne weerstand etc etc, in mee berekend worden en AH tellen slechts een onderdeel van lijkt.

Het voordeel van "smart".
Smart is naast wat gebruiksgemak voor de gebruiker ook Smart voor de fabrikant en ontwikkelaars die de data kunnen gebruiken om hun voorspelling algoritme aan real-live use kunnen aanpassen en zo een in een app update een hogere nauwkeurigheid kunnen bewerkstelligen.
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 13:58 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl