Nachtvlinder schreef :
Stukje uit handleiding:
3Noreen schreef :
tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental.
Twéé toerentallen hé?
Als deze intelligent optimaliseert om het motortje optimaal te belasten, waar vind ik de vermogenselectronica (gelijkrichters, buffering en inverter)?
Ik moet stiekem wel grinniken als dit uitgebreide draadje met geweldige wetenschappelijke uitspraken lees.
Kan het dan ook niet nalaten om wat toe te voegen
Opvallend vind ik dat draadjes op dit zeilersforum lekker lang worden als het juist niet over de zeilgerelateerde zaken zelf gaat:)
We zijn blijkbaar mensen en willen ons "huisje" op het water van dezelfde gemakken als thuis voorzien. waterkokers, inductieplaten, airco's, instrumenten om alles te bewaken wat nog enig risico vormt etc. Maar als jullie mij tot koning verkiezen, komt er als eerste een senseo verbod op boten en als tweede mag iedereen weer zeilend tussen de windmolens op zee:)))
Eigenlijk alle generatoren hebben een traploze vermogen/ belasting afhankelijke toerental regeling die mechanisch, pneumatisch of elektronisch is. Met alleen een elektra schema ben je er nog niet.
Vooral bij kleine motoren is deze toerentalregeling met (in het engels een governer) mechanisch en verbonden met de crankshaft.
Meestal gebruikmakend van gewichtjes en middelpunt vliegende kracht om vanuit het blok een hendel te bewegen die naar carburateur loopt.
Vele Honda's hebben een combinatie van mechanisch en elektronisch. En gebruiken een servo bovenop de carburateur om "meer gas te geven". Op je schema staat dat deze servo aangestuurd wordt vanuit de UI en is weergeven met StpM.
verder:
De 24 volt 200AH LiFePo combi is, in loodzuur met 176kg vs 32kg een gewichtige, maar de wel de meer groene en in vergelijk een tijdelijk prijsvriendelijker optie.
Een stelling van 3Noreen dat; "SOG Het aantal verbruikte Ah's en de SOC zijn technisch gezien synoniem." deed me nadenken of dit wel zo is.
Wij kunnen immers niks anders meten dan temperatuur, weerstand en voltage.
En dus geen Amperes, tenzij met een oude galvanimeter.
Amperes worden gemeten door bij een gemeten spanning over een bekende weerstand de spanningsval te meten en dit in de wet van ohm te gooien. Om zo tot een berekening voor Amperes te komen.
Het moge duidelijk zijn dat als de elektronica in staat is dit in microvolts te doen de uitkoms van de berekening veel nauwkeuriger is dan in volts of millivolts.
Zo is een SOG een complexe berekening (Optimized Metabolic Algorithm) ook afhankelijk van nauwkeurigheid van gebruikte componenten.
Maar als belangrijkste, de harde door fabrikant of gebruiker ingegeven waarde van de maximale capaciteit als uitgangspunt. En is de vraag of dat werkelijk klopt. 200Ah, 211 of 195?
Dus wat is 100%?
Iedereen weet dat een telefoon braaf 100% aan met de lader erin geeft. Trek je die eruit dan is binnen 3 uur het gedaan is, terwijl dit eerst dagen was. MAW die 100% in het begin is niet de 100% of de State of Charge van nu.
Eerst was X "getelde" amperes 100% en nu is 1/10de van die waarde 100%.
SOG is nog steeds in ontwikkeling zijnde zeer complex algoritme. niet meer of minder dan een berekende voorspelling, waarin zoveel mogelijk andere te meten of gekende waarden als temperatuur, ouderdom, grote verbruikers interne weerstand etc etc, in mee berekend worden en AH tellen slechts een onderdeel van lijkt.
Het voordeel van "smart".
Smart is naast wat gebruiksgemak voor de gebruiker ook Smart voor de fabrikant en ontwikkelaars die de data kunnen gebruiken om hun voorspelling algoritme aan real-live use kunnen aanpassen en zo een in een app update een hogere nauwkeurigheid kunnen bewerkstelligen.