Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:03 #1507805

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Misschien is jullie wel eens opgevallen dat als je met een auto flink op zijn staart trapt en vervolgens stopt en de motor afzet dat de koel fan dan aan gaat. Dit heeft te maken met de abrupt afgebroken thermodynamic flow. Op die manier heb ik twee sets diodes uit een alternator weten te frituren.

Nogmaals er komt ten opzichte van je LiFePO4 accu capaciteit zielig weinig uit een alternator. Slechts een 8-9% van de energie die de diesel nodig heeft om de alternator aan te drijven wordt omgezet in energie in je accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 17:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:07 #1507806

Jeroen-Pion schreef :
SimondeDanser schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Er zijn boten waar de eerste wet thermodynamica niet van toepassing is. Maar als je gewone sterveling bent zou ik daar toch rekening mee houden.

Zeker is dat heel verstandig om te doen. Waarom ik hem met 50% heb terug geregeld is dat de dynamo dat toch heel snel gaat doen we praten over een 125A dynamo.

Nu vond ik 60A prima ook kabel technisch gezien.

ik heb hem dus bewust terug geschroefd niet omdat ik bang ben dat mijn dynamo verbrand als ik niet limiteer.
Nu is het me duidelijk. Die laatste toevoeging had je er in je eerdere bericht niet bij geschreven. Vandaar dat ik het toen anders begrepen had. Sorry.

Mvg Felix

Had ik wel geschreven hoor :blush: klikker de klik

Maar ik ben het daarna met Caldris eens, ik wil ook geen gemodificeerde dynamo , gaat dat ding onderweg ooit stuk ja wat dan ? Lijkt me vrij onhandig want alleen al een gewone drop in dynamo zal al een uitdaging zijn, immers lig je nooit bij de dynamo winkel voor de deur :S

Dus klinkt heel leuk je LFP laden met 125 A maar kijk maar hoe snel dat in no time naar beneden duikt , ik heb dat uitgeprobeerd want ik hoef daarvoor maar een zekering te wisselen en hij laad met 125A maar dat is nog geen 2 minuten dan zakt hij al richting de 90A en na 10 minuten is dat 60A en daar blijft het ook bij. Ik vond dat meteen een hele mooie waarde om meteen mee te beginnen.

Dat lijkt op een temperatuurregeling! Zo hoort het!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:10 #1507807

3Noreen schreef :
Misschien is jullie wel eens opgevallen dat als je met een auto flink op zijn staart trapt en vervolgens stopt en de motor afzet dat de koel fan dan aan gaat. Dit heeft te maken met de abrupt afgebroken thermodynamic flow. Op die manier heb ik twee sets diodes uit een alternator weten te frituren.

Nogmaals er komt ten opzichte van je LiFePO4 accu capaciteit zielig weinig uit een alternator.

Wat is weinig ? Motor levert 60A Als ik aan de walstroom lig 60A (2x30A)

Wat ik nog niet geprobeerd heb is als ik moet stroom draaien met generator en motor of het dan 120A wordt , zou het wel moeten zijn . :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:13 #1507810

ReneK schreef :
dat zou wel mooi zijn , maar helaas pindakaas

de alternator start met laden met een 100-110A en gaat dan steeds minder leveren tot een 40-50A als alles warm is , de nieuwe valeo's (en andere misschien ook?) lijken een regelaar te hebben die ook temperatuur meeneemt , hoe warmer hoe minder stroom , om eea langer heel te houden
Dus de temperatuurregeling is onderdeel van de dynamo. Dat is gemakkelijk. Dan kan je ook nooit iets verkeerd doen met montage. Ik zal eens gaan zoeken of ze ook een 24v versie hebben bij Valeo die dit heeft. Ik heb ook al bij Hitachi gezocht, maar nog niks kunnen vinden.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:16 #1507814

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2264
Calidris schreef :
Ik volg de lijn dat je dus je DC-DC afstelt op wat een standaard dynamo aan kan, en dat is het. Bij mij in de praktijk betekend dat mijn 37 jaar oude 65A dynamo niet meer dan 22-23A continue doet, ofwel 20A uit de omvormer in de LFP.
Dan begrijpt iedereen dat laden vanuit de motor, voor toeristen zoals ik, geen hoofdmoot vormt. laden vanuit de dynamo is "er bij". Solar doet het grootste deel naast de motor. Ik heb de hele zomer, naar Denemarken, slechts 2-3x walstroom gehad omdat het voor de boot stond en inbegrepen was. En dat was niet eens echt noodzakelijk.
Wij gebruiken (eigenlijk de koelkast) ongeveer 50AH per etmaal.
Lees mee en heb het in het oor geknoopt. Elektrische luxe (voor mij een koelkast onderweg) = zonnepanelen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:18 #1507816

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Misschien is jullie wel eens opgevallen dat als je met een auto flink op zijn staart trapt en vervolgens stopt en de motor afzet dat de koel fan dan aan gaat. Dit heeft te maken met de abrupt afgebroken thermodynamic flow. Op die manier heb ik twee sets diodes uit een alternator weten te frituren.

Nogmaals er komt ten opzichte van je LiFePO4 accu capaciteit zielig weinig uit een alternator.

Wat is weinig ? Motor levert 60A Als ik aan de walstroom lig 60A (2x30A)

Wat ik nog niet geprobeerd heb is als ik moet stroom draaien met generator en motor of het dan 120A wordt , zou het wel moeten zijn . :unsure:

hier wel , alles wordt bij elkaar opgesteld

zon (100-150A) dan beide motoren aan en komt er 2*40-50A bij, dan de generator aan gaat de multiplus ook 100A leveren , dan evt andere laders erbij etc etc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:23 #1507820

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
ReneK schreef :

hier wel , alles wordt bij elkaar opgesteld

Jou energie behoefte was me al bekend. Kom jij niet altijd te kort. Misschien een micro kerncentrale uit een oude Russische onderzeeër iets voor jou ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:25 #1507824

3Noreen schreef :
ReneK schreef :

hier wel , alles wordt bij elkaar opgesteld

Jou energie behoefte was me al bekend. Kom jij niet altijd te kort. Misschien een micro kerncentrale uit een oude Russische onderzeeër iets voor jou ?

Mocht dat werken hou ik me ook aanbevolen , gezamenlijke inkoop actie , kan ik me airco ten minste 24/7 laten draaien :whistle:

Iemand het nummer van Poetin ? :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 17:31 #1507826

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
ReneK schreef :

hier wel , alles wordt bij elkaar opgesteld

Jou energie behoefte was me al bekend. Kom jij niet altijd te kort. Misschien een micro kerncentrale uit een oude Russische onderzeeër iets voor jou ?

ik kom idd altijd energie tekort ;-) maar we houden het voorlopig bij 'meer zon'
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 21:23 #1507905

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
En even een bijdrage van een inmiddels ervaren LFP en dynamo gebruiker :-).

Ik heb een LFP accupakket van 1120 Ah bij 24 volt.
Daarnaast heb ik 2 standaard Bosch dynamo's, beide 80A.
Het laden wordt gestuurd door 2 stuks WakeSpeed 500 externe dynamoregelaars, ieder met een eigen standaard 50 mV shunt.

Nog nooit zulke mooie regelaars gehad.
Nadeel is dat het dure regelaars zijn.
Uiteraard laden ze in volgorde: Bulk - Absorptie - Float.
Maar daarnaast zijn er nog 20 andere features.

Het belangrijkste evenwel is dat ze temperatuur gecompenseerd zijn.
Elke dynamo heeft zijn eigen temperatuurvoeler vanuit de WS500.

De ene dynamo draait veel meer omwentelingen dan de andere (dus betere koeling).
Beide regelaars heb ik ingesteld op maximaal 65 graden dynamotemperatuur.
De ene dynamo levert bij deze temperatuur 67A en de andere 47A.
Ik denk dat de temperatuur en daarmee het amperage nog wel omhoog kunnen.

Samengevat: Flink laden met standaard dynamo's is prima mogelijk, evenwel alleen met een fatsoenlijke temperatuurgestuurde regeling.
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 21:36 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 22:30 #1507909

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Yep

wat is het verschil tussen wel/geen WS500 ?

een eenvoudigere manier dan €500 per regelaar is misschien een temperatuur sensor op de field van de alternator die de field stroom onderbreekt bij 65-70 graden ?

maar ik vraag me af waarom je de WS500 er tussen hebt gezet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 05:55 #1507917

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Er zijn altijd eenvoudiger en goedkopere oplossingen.
Maar, en dat is slechts mijn idee, er is er maar een die en eenvoudig te plaatsen/aansluiten is, met een app geprogrammeerd kan worden (USB - Android) en alle (deels zinnige) features biedt die je kunt bedenken waarvan ik een deel heb voorbij zien komen in dit topic.

Kijk maar eens op seabits.com/wakespeed-ws-500-regulator-review.
(ten tijde van het plaatsen van deze review was er nog geen app beschikbaar).
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 06:02 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 08:02 #1507942

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7947
Hier richt ik me ook wel op de alternator als stroominput. Want afgelopen decemnium, zonder lifepo4, was dat voldoende voor onze beperkte stroomvraag (=geen koelkast) en op een vakantie had ik zelden walstroom nodig. Terwijl we echt niet zoveel motoren. Met lifepo4 zou dat alleen maar beter moeten gaan met een grotere bruikbare buffer.

Hier dezelfde 125A alternator van Valeo (niet hitachi) op een yanmar die Jeroen-Pion ook heeft met temperatuur terugschakeling. Volgens mij heeft ReneK met uitgebreide lifepo4 ervaringen ook deze alternator en flink aan de tand gevoeld. Deze zit met een fatsoendelijke riem die goed te stellen is. Veel beter van mijn vorige 55A alternator waarvan de riem met veel minder vermogen toch moeilijk strak te krijgen was.

De DC-DC wil ik achter een diode(brug, die zit toch al in de boot vanwege de oude opstelling) plaatsen om elke leegtrekken van de start accu te voorkomen. Dan is dat ook op een vrij simpele manier opgelost zonder trillingssensoren etc.

In mijn geval gaat het om een 50A Renogy exemplaar die je redelijk uitgebreid kan instellen maar wel heet schijnt te kunnen worden. Daarom voor nu even ingeteld op 30A. Deze DC-DC heeft een ingebouwde mppt voor PV panelen die laden overschakelt naar startaccu als de lifepo4 vol is. Laden met PV gaat dus via dezlefde voltages etc. als laden op de motor.

Al met al valt het qua hardware hier wel mee: de aansluiting van de oude lichtaccu op de diodebrug wordt vervangen door de DC-DC converter die naar de lifepo4 gaat.
Start en licht accu's hadden al eigen dedicated walstroomladers en dat blijft zo.
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 08:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 08:04 #1507944

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Leuke dingen die regelaars, maar als je kijkt wat je overhoud bij 1500 rpm (motorzeilen) is vaak erg weinig en amper in verhouding met de aanschafprijs. Bv de master volt oplossing ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 08:16 #1507951

nardus schreef :
Leuke dingen die regelaars, maar als je kijkt wat je overhoud bij 1500 rpm (motorzeilen) is vaak erg weinig en amper in verhouding met de aanschafprijs. Bv de master volt oplossing ook.

Bij 1500 rpm geeft mijn dynamo volle bak hoor , zelfs met stukken minder al .

Aanschaf prijs van mijn “ smart “ bms van Victron €247 euro heb ik er nog een remote accu schakelaar ingebouwd erbij .

Duur ? Mwa niet echt toch en doet perfect wat het moet doen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 08:35 #1507955

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nieuwe techniek wordt zelden of nooit ingezet om zuiniger, minder milieu belastend te zijn. Het verhaal is meer meer meer. Accu techniek die ruim 7kWh kan opslaan en dan nog heb je een manier van laden nodig die een rendement van minder dan 8% heeft nodig. Serieus :S Deprimerend wat mij betreft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:00 #1507965

3Noreen schreef :
Nieuwe techniek wordt zelden of nooit ingezet om zuiniger, minder milieu belastend te zijn. Het verhaal is meer meer meer. Accu techniek die ruim 7kWh kan opslaan en dan nog heb je een manier van laden nodig die een rendement van minder dan 8% heeft nodig. Serieus :S Deprimerend wat mij betreft.

Niet ? gewoon 1 voorbeeld Vroeghu iedereen halogeen tot een 500 watt buiten lamp toe (thuis) . Nu hebben we LED .

En zo zijn er nog talloze voorbeelden, we doen veel meer dat klopt.

Toen we in een grot leefde hadden we een speer en een vuurtje nodig, maar leef jij nog in een grot dan ?
(Zo ja , dan heb je inmiddels wel een internet aansluiting gekregen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:10 #1507967

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
7 kWh?
En 8% rendement?
Ik begrijp weinig van dit betoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:15 #1507970

Yep schreef :
7 kWh?
En 8% rendement?
Ik begrijp weinig van dit betoog.

hij bedoeld waarschijnlijk de totale accu capaciteit en dan de max stroom waarmee geladen kan worden. Die zal zich verhouden naar 8%

800Ah accu en laden met 64A dat is 8%

Als ik overigens bij Victron kijk voor een 200Ah accu LFP mag ik die niet hoger dan 50% laden dus max 100A , althans dat zegt victron.

Dan geef de 8% wel een ander perspectief als je denkt dat 100% maximaal is dan lijk 8% bijna niets , maar het wordt dus nooit meer dan 50% .

Toch een aardige nuance ;)
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 09:17 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:45 #1507986

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Yep schreef :
7 kWh?
En 8% rendement?
Ik begrijp weinig van dit betoog.

Dat geeft niet. Heeft ook geen zin om dat uit te leggen. Heeft iets te maken met veel dieselolie opstoken om je accu een heel klein beetje te laden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 09:46 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:48 #1507989

3Noreen schreef :
Yep schreef :
7 kWh?
En 8% rendement?
Ik begrijp weinig van dit betoog.

Dat geeft niet. Heeft ook geen zin om dat uit te leggen. Heeft iets te maken met veel dieselolie opstoken om je accu een heel klein beetje te laden.

Beetje flauw nietwaar je stelt iets, iemand zegt ik begrijp niet wat je bedoeld en dan zeggen, ach geeft ook niets dat je het niet begrijpt ..........

Toch uitleggen iets teveel gevraagd , misschien ook handig / leerzaam / nuttig voor de andere lezers?

Zo ja toch lastig plaats dan zulke opmerkingen niet meer en ga lekker op het strand liggen het wordt een heerlijke dag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:53 #1507995

Die 8% zal wel slaan op het motor rendement vermenigvuldigd met het alternator rendement...

3Noreen's nieuwste argument in zijn betoog tegen het laden met dynamo's:

-ingewikkelde regelaars met "chips en software"
-DCDC converter trekt de startaccu leeg
-te duur
-wordt te warm
-te weinig opbrengst qua stroom

-en het nieuwste argument is blijkbaar "erg laag rendement"

Wat een discussie hé!? Het gaat er hier niet om hóe je wint... Áls je maar wint.

Wat mij betreft zou een neutrale uitwisseling van argumenten wat chiquer zijn, maar wat je hier ziet is dat sommigen slechts stanbdvastig hun stokpaartjes aan het verdedigen zijn, in plaats van een "agree to disagree" te accepteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 09:55 #1507999

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
3Noreen schreef :
Yep schreef :
7 kWh?
En 8% rendement?
Ik begrijp weinig van dit betoog.

Dat geeft niet. Heeft ook geen zin om dat uit te leggen. Heeft iets te maken met veel dieselolie opstoken om je accu een heel klein beetje te laden.

Ok.
Klopt niet.
Een dynamo op een diesel geeft een bepaalde waarde aan kW bij een bepaald verbruik.
Doorgaans iets tussen de 200 en 300 gram per kWh.
Dus weinig laden en erg veel diesel zal wel meevallen.
Iets met de 'wet van behoud van energie'.
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 09:56 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:04 #1508002

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Yep schreef :
Iets met de 'wet van behoud van energie'.

Klopt heel veel warmte heel weinig stroom.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:08 #1508006

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Laten we maar overgaan naar de echte wereld.
Hier kan ik niks mee.
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 10:14 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl