Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:11 #1508010

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Yep schreef :
Laten we maar overgaan tot de echte wereld.
Hier kan ik niks mee.

Precies. Daarom schreef ik ook eerder dat het uitleggen geen zin had. Maar in mijn wereld is warmte energie. Alles wat in een proces in onnodige warmte wordt omgezet is verlies van energie. Maar in de echte wereld is dat natuurlijk niet zo.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:14 #1508017

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Vast al last van de warmte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:22 #1508023

3Noreen schreef :
Yep schreef :
Iets met de 'wet van behoud van energie'.

Klopt heel veel warmte heel weinig stroom.

Hoe doet jouw Honda dat dan ? Die presenteerde je als de ultieme oplossing in dit draadje .

Wat is het rendement per liter benzine naar Ah dan in % ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:25 #1508024

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :

Wat een discussie hé!? Het gaat er hier niet om hóe je wint... Áls je maar wint.

Wat mij betreft zou een neutrale uitwisseling van argumenten wat chiquer zijn, maar wat je hier ziet is dat sommigen slechts stanbdvastig hun stokpaartjes aan het verdedigen zijn, in plaats van een "agree to disagree" te accepteren.

Ik haak af. Blijkbaar vind de goegemeente dat ik geen feitelijke argumenten aandraag. Dan heeft het ook geen zin.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 10:58 #1508030

Ou het valt me wel op dat de visie’s en werkwijze keihard geplaatst worden als “ dit is de enige juiste manier , de rest is fout “

En dat is natuurlijk grote onzin er zijn heel veel mogelijkheden met voor en evenveel nadelen , welke je kiest is persoonlijk en dat maakt al het andere niet meteen onwaar of fout .
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 10:59 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 11:09 #1508034

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Jeroen-Pion schreef :
Ou het valt me wel op dat de visie’s en werkwijze keihard geplaatst worden als “ dit is de enige juiste manier , de rest is fout “

Je leest maar wat je wilt lezen.

PS die honda is aangeschaft in Rensburg in 2007 toen mijn eerste opgefokte alternator affikte. Gewoon even op het fietsje bij de plaatselijke boerenbond gekocht. ;)
EN die Honda, niet onbelangrijk hij doet het na 17 jaar en nul onderhoudt nog bij de eerste keer aan het startkoord trekken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 12:07 #1508053

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ou het valt me wel op dat de visie’s en werkwijze keihard geplaatst worden als “ dit is de enige juiste manier , de rest is fout “

Je leest maar wat je wilt lezen.

PS die honda is aangeschaft in Rensburg in 2007 toen mijn eerste opgefokte alternator affikte. Gewoon even op het fietsje bij de plaatselijke boerenbond gekocht. ;)
EN die Honda, niet onbelangrijk hij doet het na 17 jaar en nul onderhoudt nog bij de eerste keer aan het startkoord trekken.

zullen we dan maar even gaan rekenen ?

Ik heb het even opgezocht 1 liter benzine heeft aan Kwh ongeveer 8,9

Jouw Honda 10i heeft een tank van 2,1 liter en daar loopt hij 3,3 uur op .
Het maximale vermogen van de Honda is 3,9A x 230 volt = 0,897 Kwh

Hij verbruikt dus per uur 0,7 liter benzine dat is 0,7 x 8,9 = 6,23 Kwh je krijgt er maar 0,897 kwh voor terug rest gaat verloren aan wrijving verlies en warmte.


Sorry maar is het dan niet heel raar dat je dan opmerkingen maakt over ja jullie met die diesels die maar 8% doen op die accu banken??????

Is het dan niet gewoon zo dat je het moet doen met de middelen die je hebt ? Dat is of een Honda of een dieselmotor met dynamo of zonnepanelen of misschien een windmolen etc etc ?

Ik moet het daarmee doen namelijk, en ik weet zo even geen efficiëntere manier van laden tenzij ik jouw voorgestelde advies opvolg van een oude micro centrale uit een nuclaire onderzeeër .

Want ik doe tegenwoordig met MIJN stroom verbruik ongeveer met LFP 14 dagen dan begint het wat neipend te worden of te wel er gaat elke dag iets meer uit dan ik met zon en wind opwek en dat kan ik tot nu 14 dagen uithouden.

Dan moet ik laden simpel, en ik weet hoe inefficient een ICE is meer warmte dan verlies dan stroom, maar daar hebben we allemaal mee te maken geen uitzondering daar gelaten.

Je kunt dat verlengen door aan boord niets aan te doen zeker geen koelkast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 12:16 #1508057

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Qua rendement is de dynamo niet eens verkeerd.
De motor draait toch al voor voortstuwing....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 12:23 #1508058

Yep schreef :
Qua rendement is de dynamo niet eens verkeerd.
De motor draait toch al voor voortstuwing....

Punt is dat 3Noreen hier een beetje denigrerend doet over ja jullie halen hooguit een rendement van 8% op de ingestopte energie en wat over blijft voor het laden van accu's .

Aan die natuurwetten zit hij zelf ook vast , dus hij kan en zal het nooit beter doen dan wat hij hier beweert te zeggen.

Of hij moet een hele geheime 90% effectieve oplossing hebben, dan staat dat morgen in alle kranten en worden alle tv uitzendingen onderbroken.

Ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren.

Het maakt ook niet uit hoe zuinig je bent of niet elke KWh die je ontrekt of dat nu in 1 uur is of in 1 jaar kost hetzelfde aan vermogen om dat weer op te wekken. (zon en wind even buitenbeschouwing gelaten)

Verbruik ik veel vermogen per dag moet ik ook veel opwekken , dat snapt iedereen, maar per KWH is het steeds gelijk B)
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 12:24 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 12:27 #1508059

Yep schreef :
De motor draait toch al voor voortstuwing....

...En vaak niet voluit dus bij een bepaald RPM dat je gebruikt voor je voortstuwing veel koppelreserve. Als je de motor in generatorbedrijf start, is dit veel extremer nog.

Nigel Calder legt hier een systeem uit dat deze koppelreserve maximaal benut. Vanaf 2:50



Praktijkervaring:
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 12:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 13:00 #1508071

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Klopt, draaien in vollast in het toerengebied met veel koppel verhoogt de efficientie.
En misschien draagt de dynamo dan wel bij richting vollast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 13:50 #1508082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28704
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ou het valt me wel op dat de visie’s en werkwijze keihard geplaatst worden als “ dit is de enige juiste manier , de rest is fout “

Je leest maar wat je wilt lezen.

PS die honda is aangeschaft in Rensburg in 2007 toen mijn eerste opgefokte alternator affikte. Gewoon even op het fietsje bij de plaatselijke boerenbond gekocht. ;)
EN die Honda, niet onbelangrijk hij doet het na 17 jaar en nul onderhoudt nog bij de eerste keer aan het startkoord trekken.

Die van mij is kaduk (EU10i)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 14:55 #1508096

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :
Yep schreef :
De motor draait toch al voor voortstuwing....

...En vaak niet voluit dus bij een bepaald RPM dat je gebruikt voor je voortstuwing veel koppelreserve. Als je de motor in generatorbedrijf start, is dit veel extremer nog.

Dit soort redenaties kan ik natuurlijk niet tegenop. "Gratis" stroom. De diesel gaat minder gebruiken als je aan het laden bent. Wie wil dat niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:23 #1508098

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Yep schreef :
De motor draait toch al voor voortstuwing....

...En vaak niet voluit dus bij een bepaald RPM dat je gebruikt voor je voortstuwing veel koppelreserve. Als je de motor in generatorbedrijf start, is dit veel extremer nog.

Dit soort redenaties kan ik natuurlijk niet tegenop. "Gratis" stroom. De diesel gaat minder gebruiken als je aan het laden bent. Wie wil dat niet.

Heb je uberhaupt het filmpje gekeken en iets van de uitleg begrepen?

want niemand beweert namelijk dat de diesel MINDER gaat gebruiken.

Maar zoals ik eerder al zei bij sommige mensen zit de hele wereld waarheid al van de geboorte in het hoofdje gebakken en dat blijft zo, vrij statisch dus :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:33 #1508104

Noreen zit nog in zijn emotie en reageert wat vooringenomen inderdaad.

Interessante bewering in de uitleg is dat wanneer een motor staat voort te stuwen én stroom levert (bij optimale netto belasting), beide efficiënter worden. De motor gebruikt dan minder diesel per gevaren mijl en minder diesel per opgewkte kWh dan wanneer er minder stroom gevraagd zou worden!

Die Honda is maar een dom ding; draait altijd één toetental, ongeacht de belasting en zal meestal onderbelast zijn en erg inefficiënt opereren. Kan eigenlijk niet meer, in deze tijd…
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 15:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:51 #1508111

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Jeroen-Pion schreef :
Maar zoals ik eerder al zei bij sommige mensen zit de hele wereld waarheid al van de geboorte in het hoofdje gebakken en dat blijft zo, vrij statisch dus :whistle:

Dat klopt wel. Ik ben hard leers. Ik heb drie dynamo's en 1 accu gesloopt voordat bij mij het kwartje viel.
Waar ik vooral last van had was dat er elke keer weer een rattenvanger langs kwam met de belofte dat het nu wél kon. Verder kom ik er ook behoorlijk langzaam achter dat we allemaal energie junks zijn. Net als alle junks hebben energie junks een hele hoop redeneringen waarom het vooral niet aan hun ligt. Maar inmiddels herken ik junks beter. It takes one to know one.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:52 #1508112

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Nachtvlinder schreef :

Die Honda is maar een dom ding; draait altijd één toetental, ongeacht de belasting en zal meestal onderbelast zijn en erg inefficiënt opereren. Kan eigenlijk niet meer, in deze tijd…

Onzin. Emotie van een junk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 15:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:53 #1508113

Nachtvlinder schreef :
Noreen zit nog in zijn emotie en reageert wat vooringenomen inderdaad.

Interessante bewering in de uitleg is dat wanneer een motor staat voort te stuwen én stroom levert (bij optimale netto belasting), beide efficiënter worden. De motor gebruikt dan minder diesel per gevaren mijl en minder diesel per opgewkte kWh dan wanneer er minder stroom gevraagd zou worden!

Die Honda is maar een dom ding; draait altijd één toetental, ongeacht de belasting en zal meestal onderbelast zijn en erg inefficiënt opereren. Kan eigenlijk niet meer, in deze tijd…

3Noreen begrijpt hier een hele boel niet.

Wat de beste man in het filmpje laat zien en de uiteenzetting toeren en HP is bij mij ook niets nieuw ook het gebied tussen de beide curves niet. Dat klopt.

In de speciaal transport is men voortdurend met koppel en efficiente van de motor bezig.

Vorige week een nieuwe 10 asser voor een klant in Vlissingen weggebracht deze heeft geen koppel omvormer meer maar een nieuwe i-shift bak met 2 kruip versnellingen.

De conventionele koppelomvormers zuipen brandstof terwijl de motor belasting verre van optimaal is. tussen 2 identieke trucks met als enige verschil conventionele koppelomvormer en de nieuwe i shift is bijna 5% !!!

Lijkt niet veel maar met gemiddeld 3500 liter diesel per week is dat enorm x 6 auto's maal 1 jaar.
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 15:54 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:56 #1508114

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Zonnesteek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:57 #1508115

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :

Die Honda is maar een dom ding; draait altijd één toetental, ongeacht de belasting en zal meestal onderbelast zijn en erg inefficiënt opereren. Kan eigenlijk niet meer, in deze tijd…

Onzin. Emotie van een junk.

Nog maar een keer dan hoe efficient jouw Honda is :woohoo:

zullen we dan maar even gaan rekenen ?

Ik heb het even opgezocht 1 liter benzine heeft aan Kwh ongeveer 8,9

Jouw Honda 10i heeft een tank van 2,1 liter en daar loopt hij 3,3 uur op .
Het maximale vermogen van de Honda is 3,9A x 230 volt = 0,897 Kwh

Hij verbruikt dus per uur 0,7 liter benzine dat is 0,7 x 8,9 = 6,23 Kwh je krijgt er maar 0,897 kwh voor terug rest gaat verloren aan wrijving verlies en warmte.


Scheelt je hebt hem met de fiets opgehaald in 2007 ! Heel ECO zouden meer mensen moeten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 15:59 #1508116

Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:00 #1508119

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Yep schreef :
Zonnesteek.

Zij hij met een 13 of 26 kWh, afhankelijk of het 12of 24V is wat je hebt, accubank en dan nog zorgen maakt of die wel genoeg energie heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:03 #1508120

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :

Die Honda is maar een dom ding; draait altijd één toetental, ongeacht de belasting en zal meestal onderbelast zijn en erg inefficiënt opereren. Kan eigenlijk niet meer, in deze tijd…

Onzin. Emotie van een junk.

Nog maar een keer dan hoe efficient jouw Honda is :woohoo:

zullen we dan maar even gaan rekenen ?

Ik heb het even opgezocht 1 liter benzine heeft aan Kwh ongeveer 8,9

Jouw Honda 10i heeft een tank van 2,1 liter en daar loopt hij 3,3 uur op .
Het maximale vermogen van de Honda is 3,9A x 230 volt = 0,897 Kwh

Hij verbruikt dus per uur 0,7 liter benzine dat is 0,7 x 8,9 = 6,23 Kwh je krijgt er maar 0,897 kwh voor terug rest gaat verloren aan wrijving verlies en warmte.


Scheelt je hebt hem met de fiets opgehaald in 2007 ! Heel ECO zouden meer mensen moeten doen.

RTFM


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:04 #1508121

Nachtvlinder schreef :
Denk om je eenheden Jeroen; hier wordt je zo op gepakt :woohoo:

Heerlijk :woohoo:

Ja ja zit wat verbetering in , maar als het vandaag maar even klopt kwa uitkomst zullen me maar zeggen.

De uitkomst is dat de Honda van 3Noreen VERRE van efficient is :whistle:

ik heb tegenwoordig ook zo'n ding aan boord en me bewust van alles maar kan er ook mee leven, dat geldt dus niet voor iedereen B)
Laatst bewerkt: 06 sept 2023 16:07 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 06 sept 2023 16:08 #1508122

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Als je goed gelezen hebt(?): 28,8 kWh.
Ben er blij mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl