Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 13:53 #1508407

scope schreef :
Nachtvlinder schreef :
Stukje uit handleiding:

3Noreen schreef :
tuurlijk als jij dat wilt is het een dom ding met slechts 1 toerental.

Twéé toerentallen hé? ;)

Als deze intelligent optimaliseert om het motortje optimaal te belasten, waar vind ik de vermogenselectronica (gelijkrichters, buffering en inverter)?

knip


Ik moet stiekem wel grinniken als dit uitgebreide draadje met geweldige wetenschappelijke uitspraken lees.

Kan het dan ook niet nalaten om wat toe te voegen :P

Opvallend vind ik dat draadjes op dit zeilersforum lekker lang worden als het juist niet over de zeilgerelateerde zaken zelf gaat:)
We zijn blijkbaar mensen en willen ons "huisje" op het water van dezelfde gemakken als thuis voorzien. waterkokers, inductieplaten, airco's, instrumenten om alles te bewaken wat nog enig risico vormt etc. Maar als jullie mij tot koning verkiezen, komt er als eerste een senseo verbod op boten en als tweede mag iedereen weer zeilend tussen de windmolens op zee:)))

KNIP

ik stem voor !!

Want dat moet natuurlijk een heerlijke nespresso zijn. Maar voor ik op je stem moet je ook nog een lauw bier bilge koelkast verbieden.

Dus of geen bier aan boord of perfect op 6,9 graden. Beetje als met de marifoon aan boord of niks of ook goed.

Mijn zegen heb je B)
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 13:54 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 15:31 #1508440

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jeroen-Pion schreef :
ik stem voor !!

Want dat moet natuurlijk een heerlijke nespresso zijn. Maar voor ik op je stem moet je ook nog een lauw bier bilge koelkast verbieden.

Dus of geen bier aan boord of perfect op 6,9 graden. Beetje als met de marifoon aan boord of niks of ook goed.

Mijn zegen heb je B)

NEspresso ;-)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 15:44 #1508443

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2264
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 15:53 #1508447

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 948
Doejong schreef :
Dat is zo'n uitvinding die niet werkt. Althans, je kan er zeker een prima espresso mee maken. Maar man man man wat een geklieder en gedoe zeg. Heb 'm na één seizoen gelijk weer weg gedaan.

Nu dit aan boord (en een zware omvormer natuurlijk):
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 15:55 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 15:57 #1508449

Zie je de Bommel heeft smaak !

Zo hoort het B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 15:58 #1508450

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2264
Cardanisch opgehangen? :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 16:00 #1508452

Doejong schreef :
Cardanisch opgehangen? :)

Ik heb hem wel zeevast, kopje is wel cardanisch :whistle:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 16:46 #1508459

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
DeBommel schreef :
Doejong schreef :
Dat is zo'n uitvinding die niet werkt. Althans, je kan er zeker een prima espresso mee maken. Maar man man man wat een geklieder en gedoe zeg. Heb 'm na één seizoen gelijk weer weg gedaan.

Nu dit aan boord (en een zware omvormer natuurlijk):


die wil ik !!!!
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 19:23 #1508495

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Dan je boot naar de espressomachine vernoemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 20:11 #1508507

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Makkie schreef :
Dan je boot naar de espressomachine vernoemen.

APPARTAMENTO ? , ik noem het al een condomaran , ik dacht dat dat wel voldoende zou zijn ;-)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 20:11 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 07 sept 2023 20:18 #1508509

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2264
DeBommel schreef :
Nu dit aan boord (en een zware omvormer natuurlijk)
Zo, dan heb je inderdaad wel LFP accu's met BMS en monitor nodig! Iedere opgeslagen Ah telt. En we zijn weer on topic. Asjeblief, graag gedaan! :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 08 sept 2023 07:59 #1508566

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Beter inderdaad dan dat gewou.

Even over dat brandstofverbruik.
Ik weet wat het verbruik is in Euro's en opbrengst in kWh van walstroom en generator en heb geprobeerd dit ook voor de dynamo's te berekenen.
Maar dat lukt nog niet echt.

Methode 1: Uitgaan van het rendement van een dynamo.
Voorbeeld: Stel het rendement op 50%, ofwel 1 kWh brandstof erin en 500 watt netto opbrengst.
Eenvoudig maar, nergens op het www vind ik het rendement van een huis-, tuin- en keukendynamo.

Methode 2: Toerenval bij in- of uitschakelen dynamo (toerental is hier digitaal op 1 RPM nauwkeurig uitleesbaar).
Op het dashboard kan ik dynamo 1 en 2 willekeurig in- en uitschakelen.
Dat schakelen levert een toerenval of stijging op.
Via de toeren- en brandstofverbruikgrafiek van de motor zou ik het verschil in toeren kunnen uitleggen als brandstof voor sec de dynamo's.
Maar, als het blok bv. 20 RPM zakt bij inschakelen, wordt er dan brandstof bijgegeven ter compensatie?
Of blijft de hoeveelheid brandstof per inspuiting gelijk?

Ofwel, ik ben er nog niet uit.
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 08:58 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 08 sept 2023 12:47 #1508617

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2668
DeBommel schreef :
Doejong schreef :
Dat is zo'n uitvinding die niet werkt. Althans, je kan er zeker een prima espresso mee maken. Maar man man man wat een geklieder en gedoe zeg. Heb 'm na één seizoen gelijk weer weg gedaan.

Nu dit aan boord (en een zware omvormer natuurlijk):

Suggestie/verzoek: een nieuw draadje aanmaken over deze machine: waarom deze keuze, waarom dit model gekozen, hoe werkt het in de praktijk, hoeveel werk is het onderhoud, hoeveel energie verbruikt ie zoal, hoe bevalt ie in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 08 sept 2023 15:17 #1508664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
Wat is hiermee mis dan?




Aan de walstroom met de waterkoker, anders keteltje. (omvormer te licht voor waterkoker)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 08 sept 2023 15:23 #1508668

Niks , maar onder 30 graden helling ga ik zeker niet met kokend water aan de gang ........das mijn keuze.

Maar goed als ik wat langer moet varen maak ik ook al van te voren een hap klaar in een bakje en dat smijt ik zo de magnetron in :woohoo: binnen 5 min op zee een prima warme hap .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 10 sept 2023 13:49 #1509100

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Yep schreef :
Beter inderdaad dan dat gewou.

Even over dat brandstofverbruik.
Ik weet wat het verbruik is in Euro's en opbrengst in kWh van walstroom en generator en heb geprobeerd dit ook voor de dynamo's te berekenen.
Maar dat lukt nog niet echt.

Methode 1: Uitgaan van het rendement van een dynamo.
Voorbeeld: Stel het rendement op 50%, ofwel 1 kWh brandstof erin en 500 watt netto opbrengst.
Eenvoudig maar, nergens op het www vind ik het rendement van een huis-, tuin- en keukendynamo.

Methode 2: Toerenval bij in- of uitschakelen dynamo (toerental is hier digitaal op 1 RPM nauwkeurig uitleesbaar).
Op het dashboard kan ik dynamo 1 en 2 willekeurig in- en uitschakelen.
Dat schakelen levert een toerenval of stijging op.
Via de toeren- en brandstofverbruikgrafiek van de motor zou ik het verschil in toeren kunnen uitleggen als brandstof voor sec de dynamo's.
Maar, als het blok bv. 20 RPM zakt bij inschakelen, wordt er dan brandstof bijgegeven ter compensatie?
Of blijft de hoeveelheid brandstof per inspuiting gelijk?

Ofwel, ik ben er nog niet uit.

Iemand een idee?
Thanks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 28 juni 2024 08:36 #1569051

SimondeDanser schreef :
Aangezien op dit forum veel ervaring is met lithium batterijen en alle techniek erom heen heb ik de volgende vraag:
Ik ga deze winter overstappen op lifepo4 drop in accu's met een smart BMS erin. Nu heb ik ergens gelezen dat aangeraden wordt om toch ook een batterijmonitor/(smart)shunt te plaatsen.
Wat maakt het zo belangrijk om een smartshunt te plaatsen als ik via de BMS al vrijwel alles af kan lezen? Het interesseert mij niet zoveel hoeveel AH ik gebruikt heb. Zolang ik de SOC in de gaten kan houden en weet wanneer ik weer moet gaan laden dan lijkt me dat voldoende. Bovendien komen er 2 gescheiden accu's. Dus als de ene leeg is schakel ik over op de andere. Zo werkt het met mijn loodbatterijen ook al jaren.
Of zie ik nu iets essentieels over het hoofd?
Mvg Felix
Even weer een oud draadje afstoffen.
Ik heb inmiddels mijn lifepo4 accu's geïnstalleerd, maar nog zonder batterijmonitor.
Ik ben nu toch voornemens om komende winter een batterijmonitor te gaan installeren. Ik denk aan de Victron BMV712. De belangrijkste reden daarvoor is dat de aflezing van de bms via bluetooth toch een beetje te wensen over laat. Buiten de machinekamer heb ik alleen op een bepaalde plaats voldoende bluetooth signaal om de bms af te kunnen lezen. Als ik mezelf dan iets teveel verplaats valt de uitlezing weg. En dat is lastig om de zaken in de gaten te houden.
Ik heb geen enkele ervaring met zo'n BMV712 en ik heb er de volgende vragen over:
1. schakelt zo'n ding automatisch uit als er langere tijd geen gebruikers aan staan?
2. alhoewel het verbruik in rust volgens de handleiding miniem is vraag ik mij af of dit wel of niet voldoende is om een bms "wakker" te houden.
3. Als de bms niet "wakker" gehouden wordt schakelt deze na verloop van tijd (1 uur) uit en daarmee ook de accu. Daarmee zou ook de BMV712 abrupt worden uitgeschakeld. Blijven alle ingestelde parameters van de BMV712 dan opgeslagen of niet?

Alvast dank voor jullie reacties.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 28 juni 2024 08:54 #1569055

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6709
De BMV voedingspanning moet je rechtstreeks op de accu zetten. Spanning weg dan is je SOC ook weg. (Volgens mij blijven de instellingen wel bewaard) Verbruik van de BMV is nihil, lekker aan laten.

Check of de shunt waarde van je batterijmonitor dezelfde waarde heeft als die van de BMV, dan kan je voor beide met 1 shunt toe. (Bij mij kon ik de shuntwaarde in de batterijmonitor instellen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 28 juni 2024 09:15 #1569058

1 bmv is altijd aan, maar verbruikt nagenoeg niets, alleen de achtergrondverlichting schakelt na een x aantal seconden uit.

2 en 3 raar BMS? Je gaat toch niet maar zo uitschakelen?

Wat Dirk zegt, BMV moet rechtstreeks op accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 28 juni 2024 10:34 #1569069

It Paradyske schreef :
2 en 3 raar BMS? Je gaat toch niet maar zo uitschakelen?

Wat Dirk zegt, BMV moet rechtstreeks op accu.
Dank voor de reactie.
Het is mij bekend dat de BMV rechtstreeks op de accu wordt aangesloten.
De bms schakelt zichzelf na een uur uit. Op het moment dat er weer stroom wordt gevraagd schakelt hij weer aan. Of alleen het bluetooth signaal wordt uitgeschakeld. Als ik alle verbruikers uit zet kan ik tot een uur daarna op de bms inloggen. Daarna niet meer. Ik zal de handleiding er nog eens op naslaan.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 28 juni 2024 10:34 #1569070

rooiedirk schreef :
De BMV voedingspanning moet je rechtstreeks op de accu zetten. Spanning weg dan is je SOC ook weg. (Volgens mij blijven de instellingen wel bewaard) Verbruik van de BMV is nihil, lekker aan laten.

Check of de shunt waarde van je batterijmonitor dezelfde waarde heeft als die van de BMV, dan kan je voor beide met 1 shunt toe. (Bij mij kon ik de shuntwaarde in de batterijmonitor instellen)
Dank. Ik zal het in de gaten houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl