Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 19:32 #1507089

Aangezien op dit forum veel ervaring is met lithium batterijen en alle techniek erom heen heb ik de volgende vraag:
Ik ga deze winter overstappen op lifepo4 drop in accu's met een smart BMS erin. Nu heb ik ergens gelezen dat aangeraden wordt om toch ook een batterijmonitor/(smart)shunt te plaatsen.
Wat maakt het zo belangrijk om een smartshunt te plaatsen als ik via de BMS al vrijwel alles af kan lezen? Het interesseert mij niet zoveel hoeveel AH ik gebruikt heb. Zolang ik de SOC in de gaten kan houden en weet wanneer ik weer moet gaan laden dan lijkt me dat voldoende. Bovendien komen er 2 gescheiden accu's. Dus als de ene leeg is schakel ik over op de andere. Zo werkt het met mijn loodbatterijen ook al jaren.
Of zie ik nu iets essentieels over het hoofd?
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 19:37 #1507092

Wat is een “smart” BMS? Schat deze zelf de SOC? Dan heb je geen tweede accumonitor nodig lijkt mij, tenzij je daar schakelfuncties van wilt gaan gebruiken, waar je BMS wellicht geen mogelijkheid voor heeft.
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 19:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 19:50 #1507100

Wat ik begrepen heb is dat je voor deze 'drop in' accu's toch wel een aantal aanpassingen moet doen in je elektrisch systeem. Een van de belangrijke onderdelen is een DC-DC-converter.

Ik zou even wat zoeken op internet en je inlezen alvorens tot aanschaf over te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 20:09 #1507106

erik van poppel schreef :
Wat ik begrepen heb is dat je voor deze 'drop in' accu's toch wel een aantal aanpassingen moet doen in je elektrisch systeem. Een van de belangrijke onderdelen is een DC-DC-converter.

Ik zou even wat zoeken op internet en je inlezen alvorens tot aanschaf over te gaan.
Ja, dat heb ik al uitgebreid gedaan. En daar weet ik ook van wat ik ga doen. Alleen vroeg ik mij dus af wat de toegevoegde waarde van een batterijmonitor/(smart)shunt is en of ik die dus wel of niet zal gaan aanschaffen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 20:17 #1507108

De vraag is welke accu ga je installeren en wat kan die je allemaal vertellen ?

Ik heb destijds gekozen voor een standaard weg , dus voor de meeste hier te duur en saai victron .

Ik kan mijn LFP accu uitlezen in de victron app tot aan de temperatuur van de accu .
Ik gebruik ook een "smart bms" voor het laden van de accu via de dynamo , om de laders uit te schakelen als de boot aan walstroom ligt en de LFP vol is of om de MPPT laders uit te schakelen als de LFP ook vol is .

Ik heb nog steeds een battery monitor met shunt en die zit in het VE netwerkje en zorgt voor de alarmen als accu laag etc .
ook is het handig dat ik niet elke keer in de app moet kijken hoe en wat, lees ik gewoon meteen af , kan handig zijn.

Ik ben zeer tevreden over hoe de setup van de stroomwinkel mij heeft geadviseerd inmiddels en heb er eigenlijk geen omkijken na of ingewikkeld gedoe met dingetjes maken uitzoeken etc .

Als jij je accu etc niet kunt uitlezen of wat dan ook, en je wilt weten wat je verbruikt hebt zal een battery monitor denk ik wel wenselijk zijn :unsure:
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Laatst bewerkt: 03 sept 2023 20:18 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 20:22 #1507109

Nachtvlinder schreef :
Wat is een “smart” BMS? Schat deze zelf de SOC? Dan heb je geen tweede accumonitor nodig lijkt mij, tenzij je daar schakelfuncties van wilt gaan gebruiken, waar je BMS wellicht geen mogelijkheid voor heeft.
Het is een BMS die via een smartphone af te lezen is d.m.v. een app die ik moet installeren. En volgens de beschrijving van de fabrikant (ik heb de accus nog niet, staan in bestelling) zou o.a. ook de nog resterende capaciteit weergegeven worden. Ik denk geen extra schakelfuncties nodig te hebben.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 03 sept 2023 20:29 #1507113

Jeroen-Pion schreef :
De vraag is welke accu ga je installeren en wat kan die je allemaal vertellen ?

Ik heb destijds gekozen voor een standaard weg , dus voor de meeste hier te duur en saai victron .

Ik kan mijn LFP accu uitlezen in de victron app tot aan de temperatuur van de accu .
Ik gebruik ook een "smart bms" voor het laden van de accu via de dynamo , om de laders uit te schakelen als de boot aan walstroom ligt en de LFP vol is of om de MPPT laders uit te schakelen als de LFP ook vol is .

Ik heb nog steeds een battery monitor met shunt en die zit in het VE netwerkje en zorgt voor de alarmen als accu laag etc .
ook is het handig dat ik niet elke keer in de app moet kijken hoe en wat, lees ik gewoon meteen af , kan handig zijn.

Ik ben zeer tevreden over hoe de setup van de stroomwinkel mij heeft geadviseerd inmiddels en heb er eigenlijk geen omkijken na of ingewikkeld gedoe met dingetjes maken uitzoeken etc .

Als jij je accu etc niet kunt uitlezen of wat dan ook, en je wilt weten wat je verbruikt hebt zal een battery monitor denk ik wel wenselijk zijn :unsure:
De accu's die ik besteld heb zijn van Teze Power met smart BMS en verwarming Ik ga eerst maar wachten tot ik ze in huis heb en dan eens precies kijken wat ik allemaal af kan lezen en hoe gemakkelijk dat gaat. Ik bestel nog even geen smartshunts. Die kan ik er naderhand ook nog gemakkelijk tussen zetten als dat toch fijner is of als ik toch behoefte heb aan extra schakelmogelijkheden.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 04:51 #1507137

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
SimondeDanser schreef :
Bovendien komen er 2 gescheiden accu's. Dus als de ene leeg is schakel ik over op de andere. Zo werkt het met mijn loodbatterijen ook al jaren.
Of zie ik nu iets essentieels over het hoofd?
Mvg Felix

Ik zou hier heel even heel goed over nadenken

Waarom zou je 2 lifepo4 akku’s niet parallel schakelen maar met een schakelaar omzetten ‘als de ene leeg is’ ? Dat is vragen om problemen met balanceren , bms’sen die afschakelen , hoge laadstromen omdat 1 akku veel leger is dan de andere etc etc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 04:56 #1507139

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
erik van poppel schreef :
Wat ik begrepen heb is dat je voor deze 'drop in' accu's toch wel een aantal aanpassingen moet doen in je elektrisch systeem. Een van de belangrijke onderdelen is een DC-DC-converter.

Ik zou even wat zoeken op internet en je inlezen alvorens tot aanschaf over te gaan.

Waarom is een dc/dc converter 1 van de belangrijkste onderdelen? Ik werk , laad en vaar al jaren zonder , dus zo belangrijk is dat ding niet ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 05:04 #1507140

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13732
Dit gaat een lastig accu draadje worden.

-Het aantal verbruikte Ah's en de SOC zijn technisch gezien synoniem. ;)

-Een BMS is een monitor die op cel niveau de accu in de gaten houdt. Waarom zou je dan een tweede monitor willen hebben die de aan elkaar gekoppelde cellen monitort ? Het geheel is in dit geval niet meer dan de som der delen.
Jouw persoonlijke voorkeuren doen hier niet ter zake, denk ik.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 05:48 #1507145

3Noreen schreef :
Dit gaat een lastig accu draadje worden.

-Het aantal verbruikte Ah's en de SOC zijn technisch gezien synoniem. ;)

-Een BMS is een monitor die op cel niveau de zccu in de gaten houdt. Waarom zou je dan een tweede monitor willen hebben die de aan elkaar gekoppelde cellen monitort ? Het geheel is in dit geval niet meer dan de som der delen.
Dit was mijn achterliggende gedachte ook. En vandaar mijn vraag in dit draadje. Maar ik ga eerst wel zien welke informatie de bms precies vrij geeft. En dan kan ik achteraf altijd nog besluiten om alsnog met een batterijmonitor te gaan werken. Ik wil het het liefst zo eenvoudig mogelijk houden. Op mijn loodaccu's heb ik ook geen batterijmonitor. Alleen een digitaal voltmetertje waarmee ik iedere accu afzonderlijk kan bekijken. En loodaccu's moet je denk ik nog veel beter in de gaten houden omdat die bij teveel ontlading kapot gaan. Bij een lithiumaccu schakelt de bms uit en dan is er technisch verder niks aan de hand. Een beetje hetzelfde als dat je gasfles leeg is. Dan pak je de volgende en het leven gaat weer gewoon verder.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:00 #1507146

ReneK schreef :
Ik zou hier heel even heel goed over nadenken

Waarom zou je 2 lifepo4 akku’s niet parallel schakelen maar met een schakelaar omzetten ‘als de ene leeg is’ ? Dat is vragen om problemen met balanceren , bms’sen die afschakelen , hoge laadstromen omdat 1 akku veel leger is dan de andere etc etc
Het worden 2 gescheiden systemen met ieder zijn eigen dc/dc lader. Dan heb ik in geval er één lader kapot zou gaan ook meteen altijd nog een reserve aan boord. (Ik houd van redundancy). Ook hoeft iedere bms dan alleen maar zijn eigen accu in de gaten te houden en te balanceren. En als de ene accu leeg is schakel ik over op de andere. Maar parallel komen ze zelfs tijdens omschakelen nooit te staan.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:00 #1507147

Zolang je BMS de SOC schat dmv stroommeting (Coulomb tellen…) en niet op basis van celspanning, gaat dat goed. Niet alle BMS doen dat zo. Die van mij schat SOC bv door in een klemspanningstabel teckijken, terwijl de Victron accumonitor daadwerkelijk telt en preciezer is.

Ik ben van mening dat een LiFePO4 accu altijd minder KISS is dan een loodaccu. Hoeveel minder hangt af van hoe …tsja… complex je het maakt. Wel of geen balancer etc. Je zult vior jezelf due afwegingen moeten maken en het verlies aan KISS afwegen tegen de voordelen.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 06:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:06 #1507148

Nachtvlinder schreef :
Zolang je BMS de SOC schat dmv stroommeting (Coulomb tellen…) en niet op basis van celspanning, gaat dat goed. Niet alle BMS doen dat zo. Die van mij schat SOC bv door in een klemspanningstabel teckijken, terwijl de Victron accumonitor daadwerkelijk telt en preciezer is.
Ja, ik weet dat dit verschil er kan zijn. Maar als ik maar een indicatie heb van de laadtoestand is het voor mij goed. Wat wordt ik er wijzer van als ik op de AH nauwkeurig weet hoeveel er verbruikt is?
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:14 #1507151

Dan weet je wanneer je moet gaan laden zodat je accu niet afgeschakeld wordt. Dat moment zie je, uitgedrukt in SOC beter aankomen dan in Volten celspanning.

Je kunt ook gewoon ruim op tijd gaan laden, natuurlijk.

Ik zou nu, achteraf, helemaal niet meer voor een BMS (laat staan balancer) kiezen. Ding werkt prima hoor, maar met een SOC-alarm op je accumonitor en eens per jaar handmatig balanceren (bleek bij mij na anderhalf seizoen nog steeds niet nodig) kom je er ook.

Als ik aan boord ben en alle normale dingen doe (geen koelkast nog overigens), doe ik bijna een week met een volle accu. Het moment dat ik moet gaan laden zie ik heel ruim vantevoren aankomen en komt niet op een dag.

Het hangt ook sterk van de rest van je verbruikers af. Als je zoals ReneK airco’s, wasmachines en vrieskisten gebruikt, is de ene KISS de andere niet…
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 06:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:21 #1507152

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Als ik het zo lees wil je helemaal geen smart shunt, ongeacht welk advies of informatie er ook aangeleverd wordt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:25 #1507153

Volgens mij zoekt TS uit wat er (hij…) minimaal nodig heeft en vraagt ie zich dit oprecht af.

Maar dit wordt een herhaling van het lekendraadje. Had persoonlijk wel afscheid genomen van dit onderwerp (nu ik er fysiek klaar mee ben).

Mijn BMS heeft overigens zélf een shunt, maar gebruikt die niet voor SOC schatting. Stom hé? Tijd voor een software update ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:35 #1507158

Nachtvlinder schreef :
Dan weet je wanneer je moet gaan laden zodat je accu niet afgeschakeld wordt. Dat moment zie je, uitgedrukt in SOC beter aankomen dan in Volten celspanning.

Je kunt ook gewoon ruim op tijd gaan laden, natuurlijk.

Ik zou nu, achteraf, helemaal niet meer voor een BMS (laat staan balancer) kiezen. Op je accumonitor een SOC-alarm en eens per jaar hanfmatig bslsncerenn(bleek bij mij na anderhalf seizoen nog steeds niet nodig).

Als ik aan boord ben en flink verbruik (geennkorlksdt nig, overigens), doe ik bijna een week met een volle accu. Het moment dat ik moet gaan kaden zie ik heel ruim vantevoren aankomen.
Dit vind ik wel een interessante benadering. Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken. Alleen zit er in een kant en klare accu al wel een bms met balancer gebouwd. Dan had ik voor losse cellen moeten kiezen. Maar na lang wikken en wegen heb ik besloten om dat toch niet te doen. Dus ik kan niet meer terug.
Ik kan me wel voorstellen dat als je maar één accu hebt dat het belangrijker wordt om een goed beeld te hebben van de energie die je nog aan boord hebt. Maar met 2 accu's denk ik dat het iets minder kritisch wordt. Ik ga het allemaal eerst wel eens zien. En waar nodig zal ik mijn ideeen bij (moeten) stellen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:42 #1507163

Je zit in een interessant proces nu :) Keuzes, keuzes… Ik ga verder niet adviseren: er is vanalles mogelijk en niet alles is goed of fout; je sluit je eigen compromissen, zolang je je maar beseft welke dat zijn.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 06:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:42 #1507164

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13732
Het ongemakkelijke van de aanduiding BMS is dat het van alles kan zijn van een printje van een paar euro tot een complex geheel van vele honderden euro's. Inclusief software fouten.

Ik zie zelf wel iets in passieve balancers. Zit geen software in. Dood simpel. Kosten slechts een paar euro. En zorgt er voor dat geen van de cellen nokkie vol geladen blijft staan. Mijn nu ruim 9 jaar in gebruik zijnde LiFePO4 accu moet elk voorjaar serieus gebalanceerd worden. Zelfontlading verschilt duidelijk per cel. En LiFePO4 accu's zijn nooit uit zichzelf balancing.
Jouw persoonlijke voorkeuren doen hier niet ter zake, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 06:53 #1507171

Calidris schreef :
Als ik het zo lees wil je helemaal geen smart shunt, ongeacht welk advies of informatie er ook aangeleverd wordt.
Het liefst houd ik het zo eenvoudig mogelijk. Dat is in elk geval mijn uitgangspunt. Alleen wil ik wel graag weten, en daarom dit draadje, in hoeverre een shunt volgens jullie een noodzakelijke toevoeging is. Als een shunt voor een goede werking en inzicht noodzakelijk is dan komt die er zeker wel.
Mvg Feix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:00 #1507174

Nachtvlinder schreef :
Je zit in een interessant proces nu :) Keuzes, keuzes… Ik ga verder niet adviseren: er is vanalles mogelijk en niet alles is goed of fout; je sluit je eigen compromissen, zolang je je maar beseft welke dat zijn.
Nou, zeg dat wel. En er zijn heel erg veel (soms uiteenlopende) meningen en ideeën. En dat gecombineerd met toch een groot aanbod van allerlei apparatuur en componenten dat maakt het er ook niet eenvoudiger op. Maar wel leuk omdat dit de zaken vanaf allerlei kanten belicht en je getriggered wordt om ook over alle details goed na te denken, ook over zaken waar je misschien eerst nog niet bij stil hebt gestaan.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:04 #1507177

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13732
Het is inderdaad moeilijk wetenschappelijk onderbouwde feiten van meningen te onderscheiden. Maar die wetenschappelijke feiten zijn opvallend gelijk gestemd.
Jouw persoonlijke voorkeuren doen hier niet ter zake, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:07 #1507178

3Noreen schreef :
Het is inderdaad moeilijk wetenschappelijk onderbouwde feiten van meningen te onderscheiden. Maar die wetenschappelijke feiten zijn opvallend gelijk gestemd.

Die paar meningen hier op ZF door dezelfde mensen op de dezelfde onderwerpen ?
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:12 #1507180

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Nachtvlinder schreef :
Volgens mij zoekt TS uit wat er (hij…) minimaal nodig heeft en vraagt ie zich dit oprecht af.

Maar dit wordt een herhaling van het lekendraadje. Had persoonlijk wel afscheid genomen van dit onderwerp (nu ik er fysiek klaar mee ben).

1- krijgt dus aller hande adviezen met motivatie, maar wordt categorisch geweigerd.

2- hier idem
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl