Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:15 #1507181

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
3Noreen schreef :
Het ongemakkelijke van de aanduiding BMS is dat het van alles kan zijn van een printje van een paar euro tot een complex geheel van vele honderden euro's. Inclusief software fouten.

Ik zie zelf wel iets in passieve balancers. Zit geen software in. Dood simpel. Kosten slechts een paar euro. En zorgt er voor dat geen van de cellen nokkie vol geladen blijft staan.

helemaal eens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:18 #1507184

Lekker allemaal ontopic !!!

Heeft TS al antwoord op zijn simpele vraag ? Nee.

Hm wel verwijten dat hij niets aanneemt, geef hem dan ook eerst iets aan ON TOPIC .

Tot nu toe draaien de heren weer vooral hun eigen visie af .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:19 #1507185

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4478
Je benadering om eerst te kijken welke informatie je uit je BMS krijgt vóór je tot eventuele aanschaf van een losse shunt/monitor beslist lijkt me prima. Wij hebben zowel een shunt/accumonitor als info van de ‘smartlithium’ LFP accu’s zelf (o.a. SOC, spanning, laad/ontlaadstroom, temperatuur), en kijken verrassend weinig meer op de shunt/monitor. Gebruiken de accumonitor overigens niet om iets te schakelen, dus die zou er zonder grote consequenties tussenuit kunnen. Nu houd ik persoonlijk (vooral bij de navigatie) van de mogelijkheid tot crosschecks, dus we laten de shunt lekker zitten. Maar onmisbaar is die zeker niet.

Wat me wèl verbaast is dat je de LFP service accu’s los van elkaar wilt houden en ook bij het overschakelen niet kortstondig parallel wilt schakelen. Komt er op neer dat je tijdens het varen je hele boordnetwerk opnieuw moet opstarten als één van de service accu’s leeg raakt. Of zie ik iets over het hoofd?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:21 #1507188

3Noreen schreef :
Maar die wetenschappelijke feiten zijn opvallend gelijk gestemd.


Zeker! Maar, gegeven die wetenschappelijke feiten, kun je daar omheen nog steeds verschillende keuzes maken, zeker als iets KISS moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:29 #1507192

Hans V schreef :
KNIP

Wat me wèl verbaast is dat je de LFP service accu’s los van elkaar wilt houden en ook bij het overschakelen niet kortstondig parallel wilt schakelen. Komt er op neer dat je tijdens het varen je hele boordnetwerk opnieuw moet opstarten als één service accu leeg raakt. Of zie ik iets over het hoofd?

Nou gezien het draadje parallel schakelen van accu's :whistle:

Wie durft dat nu nog ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:32 #1507193

Hoe staat het met je praktijktest daarvan trouwens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:32 #1507194

Hans V schreef :
Je benadering om eerst te kijken welke informatie je uit je BMS krijgt vóór je tot eventuele aanschaf van een losse shunt/monitor beslist lijkt me prima. Wij hebben zowel een shunt/accumonitor als info van de accu’s zelf, en kijken verrassend weinig meer op de shunt/monitor. Gebruiken de accumonitor overigens niet om iets te schakelen.

Wat me wèl verbaast is dat je de LFP service accu’s los van elkaar wilt houden en ook bij het overschakelen niet kortstondig parallel wilt schakelen. Komt er op neer dat je tijdens het varen je hele boordnetwerk opnieuw moet opstarten als één service accu leeg raakt. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat laatste klopt inderdaad. Met mijn loodaccu's (met minder capaciteit) is me dat in 35 jaar overigens nog nooit gebeurd dat ik tijdens het varen over moest schakelen. Dus daarom ga ik ervan uit dat me dit met lithium accu's ook niet gaat gebeuren. Maar als je een nadeel van mijn benadering zou willen benoemen dan is dit er inderdaad één van. Dat realiseer ik mij, alleen neem ik dat op de koop toe omdat het voor eigenlijk niets aan boord dramatisch is als er even een moment geen electriciteit is. Maar wie weet kom ik later wel op deze benadering terug. Dan verander ik het alsnog. Een mens is nooit te oud om te leren tenslotte.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:35 #1507196

Nachtvlinder schreef :
Hoe staat het met je praktijktest daarvan trouwens?

Nog geen tijd voor , maar komt er wel wees niet bang ;)

Mocht je ongeduldig worden ik heb niet het alleen recht op de rest geclaimd !

Maar verwacht dan nu wel dat de mensen die het onverantwoord vinden om parallel te schakelen Hans dat toch wel even gaan uitleggen .

Of was dat draadje parallel schakelen wel een beetje overdreven en hebben we het er nu maar even niet meer over ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:35 #1507197

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
Hans V schreef :
Wat me wèl verbaast is dat je de LFP service accu’s los van elkaar wilt houden en ook bij het overschakelen niet kortstondig parallel wilt schakelen. Komt er op neer dat je tijdens het varen je hele boordnetwerk opnieuw moet opstarten als één van de service accu’s leeg raakt. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik snap wat je schrijft, maar juist LFP accu's, waarvan 1 vol en 1 leeg, even partallel zou ik niet graag doen.
Met grote loodaccusets was/ben ik daar al huiverig voor, maar met de ;lage inwensige weerstand van LFP kunnen er dan toch aardige stromen lopen.

ReneK schreef dit ook al.

Ik denk dat TS elke dag kiest voor de volste set bij het opstarten...?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:35 #1507198

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
Jeroen-Pion schreef :
Lekker allemaal ontopic !!!

Heeft TS al antwoord op zijn simpele vraag ? Nee.

Mijn indruk was dat ik TS daar een antwoord op had gegeven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:40 #1507200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
Jeroen-Pion schreef :

Tot nu toe draaien de heren weer vooral hun eigen visie af .

Uiteraard, what else?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:43 #1507201

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Lekker allemaal ontopic !!!

Heeft TS al antwoord op zijn simpele vraag ? Nee.

Mijn indruk was dat ik TS daar een antwoord op had gegeven.

Klopt maar BMS de afkorting gebruikt iedereen voor alles , soms staat het voor management soms voor monitor .

En je haalt er soms niks aan info uit want het zijn gewoon balancers met wat zooi verder niks .

Vandaar de vraag aan TS wat levert de bms op de accu je aan info ? Is dat voldoende ben ik met je eens dat een 2e tja overbodig is .

Maar als TS eens de accu en type hier neer zou zetten weten we meer , en dan een beter advies ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:45 #1507203

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
3Noreen schreef :
Dit gaat een lastig accu draadje worden.

-Het aantal verbruikte Ah's en de SOC zijn technisch gezien synoniem. ;)

-Een BMS is een monitor die op cel niveau de accu in de gaten houdt. Waarom zou je dan een tweede monitor willen hebben die de aan elkaar gekoppelde cellen monitort ? Het geheel is in dit geval niet meer dan de som der delen.

Als je een BMS hebt die met slechts 100mA kan balanceren, zet dat weinig zoden aan de dijk. Dat sluit aan bij je andere opmerking hierover.

Als een BMS mogelijk afschakelt als één cel te veel uit de pas loopt is dat erg ongewenst (op zee).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:50 #1507210

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
Een ander forumlid had grote problemen met zijn LFP pakket met BMS. Elke keer als het geladen was, bleek na b.v. 2 dagen, zonder gebruikers, het te stoppen. Ook hoopjes bluetooth problemen etc.

Hij is daardoor terug naar AGM.

Ik vermoed dat de BMS schakelde op basis van onbalans?

Maar goed, als TS vertrouwd op de BMS met bluetooth is dat prima, hij heeft er 2.
We horen graag de ervaringen achteraf.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 07:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:55 #1507213

Jeroen-Pion schreef :
Maar als TS eens de accu en type hier neer zou zetten weten we meer , en dan een beter advies ?
Het gaat om 2 van deze accu's met smart bms en verwarming.

tezepower.com/products/self-he...ttery-with-bluetooth

Overigens wil ik de hele parallel discussie hier niet (nogmaals) voeren. Daar had ik ook niet naar gevraagd omdat die in een ander topic al uitgebreid aan bod geweest is (en toen de meningen ook al niet op één lijn kwamen).

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 07:58 #1507215

Calidris schreef :
Een ander forumlid had grote problemen met zijn LFP pakket met BMS. Elke keer als het geladen was, bleek na b.v. 2 dagen, zonder gebruikers, het te stoppen. Ook hoopjes bluetooth problemen etc.

Hij is daardoor terug naar AGM.

Ik vermoed dat de BMS schakelde op basis van onbalans?

Maar goed, als TS vertrouwd op de BMS met bluetooth is dat prima, hij heeft er 2.
We horen graag de ervaringen achteraf.
Het hele lithium verhaal is voor mij allemaal nieuw. Ik moet het dus allemaal nog gaan ervaren. Ik zal zeker na een seizoen hier laten weten hoe ik het ervaren heb en waar ik eventuele aanpassingen noodzakelijk acht.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 08:01 #1507217

Calidris schreef :
Een ander forumlid had grote problemen met zijn LFP pakket met BMS. Elke keer als het geladen was, bleek na b.v. 2 dagen, zonder gebruikers, het te stoppen. Ook hoopjes bluetooth problemen etc.

Hij is daardoor terug naar AGM.

Ik vermoed dat de BMS schakelde op basis van onbalans?

Maar goed, als TS vertrouwd op de BMS met bluetooth is dat prima, hij heeft er 2.
We horen graag de ervaringen achteraf.

Dat zegt iets over de accu dan denk ik . Mijn accu staat nu niets te doen en vaak hele lange periodes, laatste keer 6 maanden , niks aan de hand .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 08:15 #1507223

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14637
Calidris schreef :
Als een BMS mogelijk afschakelt als één cel te veel uit de pas loopt is dat erg ongewenst (op zee).

Als een BMS afschakelt dan moet je dat zien als het zelfde als dat een zekering er uit klapt. Ook dan, als een zekering er uit gaat, gaat er iets uit.
De situatie dat een BMS ingrijpt moet alleen in noodgevallen plaatsvinden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 08:19 #1507225

Eens. Daarbij heb je ook BMSsen die alleen het laden voorkomen. Bij overspanning op één cel blijven je gebruikers gewoon gebruiken. Da’s ook wel handig om van die overspanning af te komen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 08:32 #1507230

SimondeDanser schreef :
Aangezien op dit forum veel ervaring is met lithium batterijen en alle techniek erom heen heb ik de volgende vraag:
Ik ga deze winter overstappen op lifepo4 drop in accu's met een smart BMS erin. Nu heb ik ergens gelezen dat aangeraden wordt om toch ook een batterijmonitor/(smart)shunt te plaatsen.
Wat maakt het zo belangrijk om een smartshunt te plaatsen als ik via de BMS al vrijwel alles af kan lezen? Het interesseert mij niet zoveel hoeveel AH ik gebruikt heb. Zolang ik de SOC in de gaten kan houden en weet wanneer ik weer moet gaan laden dan lijkt me dat voldoende. Bovendien komen er 2 gescheiden accu's. Dus als de ene leeg is schakel ik over op de andere. Zo werkt het met mijn loodbatterijen ook al jaren.
Of zie ik nu iets essentieels over het hoofd?
Mvg Felix

Volgens mij zie je niets essentieels over het hoofd. Mijn situatie is anders dan die van jou (bbm, klein bootje) maar ik heb ook serieus overwogen om drop in LiFePO4 accus,s aan te schaffen. Het voordeel van een smartshunt is nihil en beetje dubbel op, het maakt je installatie wel weer complexer en je introduceert een extra point of failure. De accus zou ik niet parallel schakelen maar dat is meer omdat ik het simpel wil houden. Ik speel nog steeds met de gedachte om drop ins te kopen maar aan de andere kant is het zo dat ik mijn huidige deep cycle "loodaccu" dit jaar welgeteld 3 keer heb geladen. Accu is in prima staat en spanning in rust nooit onder de 12.2V geweest (terwijl ik 12.1 als ondergrens heb). In mijn haven lig ik naast boten waar weinig mee gevaren wordt maar die non stop aan de duitse landsvast hangen omdat de eigenaren ervan overtuigd zijn dat de accu's altijd volledig opgeladen moeten zijn... Het is wel zo dat ik geen startmotor heb (bbm) en al mijn navigatie verlichting nu LED is. Mocht ik overatappen op LifePO4 dan zou ik kant en klare drop in kopen en verder geen poespas met extra smart shunt et cetera, alles wat je op je boot zet zal een keer kapot gaan dus houd het minimaal zodat de kans op falen ook minimaal is.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 08:52 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 08:56 #1507238

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1459
Mijn ervaring: hoe ik begon en hoe het nu is.

Ik heb één lfp 280Ah voor service en starten. Kocht deze via het inkoopdraadje via Nardus en ben toen begonnen.
Ik wilde onderweg geen gedoe over cellen en daarom een bms met BT zonder schermpje. De bms heeft alleen een lampje en een zoemer. Het lampje kan je instellen om te knipperen bij 10-20 ….90% SoC. De zoemer op LV bijvoorbeeld 3.0V.
Simpel genoeg. Prima vervanging van de voltage indicatie van de loodaccu’s.

Geen accumonitor nodig.

De bms heeft voor de SoC wel een shunt nodig.
De simpelste shunt kwam met een klein monitortje (€25?) en die heb ik op een hoekijzertje gemonteerd naast het schakelpaneel. Was bedoeld voor tijdelijk maar hangt daar nog steeds.

In het begin laad je en kijk je op BT naar alles. De V’s van de cellen (bms), aan de polen (bms, monitor) en die de BT van de lader geeft.
Daar ik alles zelf geselecteerd en gemonteerd heb bleek die redundantie in het begin wel handig.
Na drie jaar kijk ik steeds minder naar de bms. Ik loop ook wat updates achter. Het werkt. Het is veel stabieler dan alle wilde verhalen. De balancer staat uit. Ik balanceer 1x per jaar door iedere cel apart bij te laden. Niet omdat het echt moet, maar als een soort zomerklaar maken.

En kijk meer naar de monitor: hoeveel is gebruikt en leer wat ik op een dag en op een nacht gebruik en hoe lang mag de lader aan.
Is ook makkelijker onderweg.

Smartshunt nodig: niet echt. Achteraf een BT oplader gekocht en zou ik nu een shunt kopen dan zou ik er eentje nemen die BT heeft en kan communiceren. Omdat het kan.

Ik heb één accu en ben ondertussen wel blij met de bedrade monitor omdat dat “altijd” zal werken en geen telefoon hoef te pakken en na moet denken (de interface met de bms is “command line” en niet klik-klik).

Jouw situatie:
Ik vind de twee gasflessen vergelijking wel aardig. Je hebt daar dus al een extra fysieke 0-50-100% monitor.

Een enkele shunt/monitor op het totaal zal jou echter weinig helpen. Je weet dan niet hoeveel er in welk accubank zit. In jouw opzet loop je al snel tegen twee shunts en zo gewenst ook twee schermpjes aan.
Eventueel probeer je het eerst met een €25 monitor op alleen de tweede accubank. Dan weet je 0-50% precies en tot 100% grof.
Heb je er veel baat bij doe je later wat beters. Maar misschien blijft deze wel gewoon hangen zoals bij mij.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 09:56 door Booty24. Reden: Toevoeging zomerklaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 09:12 #1507249

dehler31abc schreef :
Volgens mij zie je niets essentieels over het hoofd. Mijn situatie is anders dan die van jou (bbm, klein bootje) maar ik heb ook serieus overwogen om drop in LiFePO4 accus,s aan te schaffen. Het voordeel van een smartshunt is nihil en beetje dubbel op, het maakt je installatie wel weer complexer en je introduceert een extra point of failure. De accus zou ik niet parallel schakelen maar dat is meer omdat ik het simpel wil houden. Ik speel nog steeds met de gedachte om drop ins te kopen maar aan de andere kant is het zo dat ik mijn huidige deep cycle "loodaccu" dit jaar welgeteld 3 keer heb geladen. Accu is in prima staat en spanning in rust nooit onder de 12.2V geweest (terwijl ik 12.1 als ondergrens heb). In mijn haven lig ik naast boten waar weinig mee gevaren wordt maar die non stop aan de duitse landsvast hangen omdat de eigenaren ervan overtuigd zijn dat de accu's altijd volledig opgeladen moeten zijn... Het is wel zo dat ik geen startmotor heb (bbm) en al mijn navigatie verlichting nu LED is. Mocht ik overatappen op LifePO4 dan zou ik kant en klare drop in kopen en verder geen poespas met extra smart shunt et cetera, alles wat je op je boot zet zal een keer kapot gaan dus houd het minimaal zodat de kans op falen ook minimaal is.
Ik heb die overwegingen ook allemaal veelvuldig de revue laten passeren. En ik ben tot de conclusie gekomen dat zowel aan de aankoop van losse cellen als ook aan de aankoop van drop in accus zowel voor- als nadelen zitten. Ik heb uiteindelijk ook het gemak mee laten wegen in mijn keuze. Bij drop ins hoef ik alleen de scheepsinstallatie maar aan te passen (en dat is al genoeg). Bovendien is het uiteindelijke prijsverschil tussen de beide keuzes van dien aard dat ik het het waard vond om voor drop ins te gaan. Maar zoals met zoveel dingen in het leven zijn er heel veel uiteenlopende meningen en overwegingen, zeker op dit onderwerp. Voor mij zal de tijd het leren. Misschien krijg ik wel spijt als haar op mijn hoofd van mijn keuze. Maar misschien ook niet.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 09:13 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 09:25 #1507253

Die Teze accu's zien er prima uit dus spijt ga je vast niet krijgen en een beetje klussen, upgraden van je boot is ook onderdeel van de hobby. Je accu is dan 24V ? Dat overweeg ik ook ingeval ik zo'n e bbm aanschaf (mijn nieuwe LED navigatie lampen werken daar prima op en laden van een E BBM accu gaat dan sneller) . Je nieuwe accu's wegen 37kg? Wel flinke capaciteit. Ben benieuwd hoe het bevalt en zou het persoonlijk simpel houden, je kunt er altijd nog spullen bijkopen later, hoeft allemaal niet in 1 keer en waarschijnlijk helemaal niet in geval van die smart shunt...
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 09:35 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 09:30 #1507255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28702
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Als een BMS mogelijk afschakelt als één cel te veel uit de pas loopt is dat erg ongewenst (op zee).

Als een BMS afschakelt dan moet je dat zien als het zelfde als dat een zekering er uit klapt. Ook dan, als een zekering er uit gaat, gaat er iets uit.
De situatie dat een BMS ingrijpt moet alleen in noodgevallen plaatsvinden.

Principieel is de BMS dan ongeschikt, omdat die dan niet in staat blijkt de cellen voldoende te balanceren.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 04 sept 2023 09:36 #1507260

Ja, doodeng, al die halfgeleiders ;) Gelukkig werkt mijn mission-critical marifoon en gps nog met rooksignalen resp. een sextant!

“Het is persoonlijk…” Laten we het daar maar op houden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl