Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron Energy elektra systeem aan boord

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 17:01 #1600727

Beste allemaal,
Ik wil mijn zwaar verouderde elektrasysteem (1975) aan boord vernieuwen.
Momenteel nog in de ontwerpfase en mijn vraag is of alles goed bedacht heb, hierbij heb ik enkel nog maar de draden en onderdelen ingetekend.
Wie of wie kan mij vertellen of alles goed aangesloten is en heeft eventueel tips?
Bij voorbaat dank.
Bijlagen:
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 19:01 #1600751

Ik heb geprobeerd het schema te volgen maar kan er niets van maken met zoveel verbindingen.
Het is een vrij standaard installatie. Ik zou zelf de schemas van bv victron volgen.

Simpel is meestal beter, ik kom nu vier keer(meen ik) een busbar tegen waar startmotor op staat.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 19:07 #1600752

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Aquaplanning schreef :
Ik heb geprobeerd het schema te volgen maar kan er niets van maken met zoveel verbindingen.
Het is een vrij standaard installatie. Ik zou zelf de schemas van bv victron volgen.

Simpel is meestal beter, ik kom nu vier keer(meen ik) een busbar tegen waar startmotor op staat.

:lol: Ja inderdaad. Netjes getekend maar teveel info.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 20:09 #1600759

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
supermelv schreef :
Wie of wie kan mij vertellen of alles goed aangesloten is en heeft eventueel tips?
Mijn tip (ik kan het niet laten om nog eens reclame te maken):
De bootelektrocursus van BoatHowTo. Het kost wat, geld en inzet om het te bestuderen, maar dan weet je ook wat.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 21:09 #1600767

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
"Safe & Reliable"

Als safe meer techniek inhoud is dat in mijn visie niet altijd betrouwbaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 21:15 #1600769

Ik vind het er goed uitzien als grondplan. Een paar opmerkingen.
De plus van de cyrix kan rechtstreeks naar de (busbar van) de startaccu; ik dacht dat de shunt daar niet tussen hoort. Die zit alleen in de min.
Ik dacht dat voor de startaccu doorgaans een shunt niet zinvol is, omdat die maar beperkt ontladen wordt en snel weer opgeladen is als de motor draait.
De mppt kan direct op de busbar, lijkt me niet logisch dat die naar de hoofdschakelaar gaat. Van de hoofdaccubusbar naar de hoofdschakelaar (en kachel) ontbreekt dan weer.
De draad van hoofdaccubusbar naar hoofdaccu werkt twee kanten op (laden en ontladen), aan elke kant een pijltje maakt dat duidelijk.

Je hebt de dieselkachel niet via de hoofdschakelaar, lijkt me wel handig hem dan een eigen schakelaar te geven.

Volgende stap is draaddiktes en zekeringen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 07 dec 2024 21:24 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 21:25 #1600771

Versie 2 van het schema
Bijlagen:
Jaguar 27
Laatst bewerkt: 07 dec 2024 21:26 door supermelv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 21:27 #1600773

Even wat tijd achter de computer doorgebracht.
Bijgeleverde een nieuw schema, ditmaal opgesteld volgens de Victron Energy manier.
Ditmaal dus extra overzichtelijk en wederom alle zekeringen en schakelaars nog weggelaten.
Verder worden alle knooppunten zoveel mogelijk samengevoegd tot een busbar.

Hoor graag weer feedback over eventuele verbeteringen.
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 21:35 #1600774

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
zoek eens een echt schema op
qua tekenen dan..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 21:41 #1600776

Ik vond het eerste schema duidelijker. :)

De plus van de dynamo (laden) is verdwenen.
Ik begrijp niet waarom de plus van de hoofdaccu via de solar controller naar de verbruikers gaat (via de load waarschijnlijk?).
Ik ben niet bekend met de smart battery protect, maar/en begrijp niet dat een battery protect áchter een solar controller zit.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 22:00 #1600782

IK heb de VE bluesolar MPPT 100/20 liggen, hierbij staat in de handleiding aangegeven dat deze tussen de accu en lading geplaatst moet worden. Het idee (volgens mij) van de battery protect achter de mppt is dat deze dus de accu loskoppelt van de gebruikers maar de mppt wel de accu nog op kan laden.
Bijlagen:
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 22:12 #1600788

Die DC loads betekent dat je rechtstreeks via de mppt stroom kan leveren aan een of meer verbruikers. Maar je hoeft die niet te gebruiken. Als je nu een probleem hebt met je mppt, heb je een probleem met al je verbruikers.

Je loaduitgang kan ook maar een beperkte stroomsterkte aan (15 of 20A).

In mijn Victronhandleiding staat dat de mptt loaduitgang zelf een batterijprotectie heeft, maar als je grotere stromen nodig hebt (b.v. je omvormer) je die niet via de load laat lopen. Je losse battery protect kan dan tussen accu en verbruiker(s) geplaatstt worden (en evt, aangestuurd door je mppt).

Nb ik heb de 75/10, zelfde handleiding. Zie blz. 7, tweede plaatje.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 07 dec 2024 22:56 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 22:29 #1600793

Inderdaad ik keek niet goed, ik ga de verbruikers niet meer via de mppt laten lopen.
Verder heb ik 1 nog maar 1 smartshunt, hiermee kun je 2 accu's in de gaten houden.
Bijlagen:
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 22:35 #1600796

Versie 3, Ooit zal het goed zijn
Bijlagen:
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 23:11 #1600800

Die huppeltjes maken het wel makkelijker lezen.
Ik mis nog de laadkabel vanaf de dynamo (B+ aansluiting). Tenzij je een dynastart hebt (startmotor en dynamo in één).
De battery protect lijkt mij in de praktijk overbodig.
Ik heb zelf een argofet en geen cyrix. Is het logisch om de lader aan de startaccu te leggen en dan met de cyrix de hoofdaccu te laden? De hoofdaccu zal véél meer geladen worden door de lader dan de startaccu; ik zou het dus andersom ontwerpen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 07 dec 2024 23:58 #1600805

Wat is “aarde schip” en waarom is de DC negatief daarmee verbonden? Op welke plaats(en)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 08 dec 2024 10:55 #1600842

RobertWalter1
De aansluiting voor de motor is nog niet volledig aangegeven maar eerder om aan te geven dat hier een positief en negatief naartoe gaat. IK heb een VPMD7A met losse dynamo en startmotor.
Ik denk dat de batteryprotect inderdaad in mijn situatie overbodig zal zijn en deze laat ik waarschijnlijk ook weg.
De acculader die ik heb is de VE Phoenix smart charger, deze heeft de mogelijkheid om 2 accus op te laden, een groter amperage voor de hoofdaccu en een kleiner amperage voor de startaccu.
De Cyrix word dan op 2 manieren gebruikt : om bij gebruik van de motor eerst de startaccu op te laden en vervolgens de hoofdaccu, en om via de mppt eerst de hoofdaccu te laden en vervolgens de startaccu.


Nachtvlinder
IK heb een polyester boot, en zoals het bij mijn door vorige eigenaren aangelegd is ( en nog steeds is ),
is de negatief van de accu's verbonden met de motor, de aarde van de walstroom, en gaat deze via mijn schroefasafdichting naar een anode op de romp.
Is dit correct zo?
Bijlagen:
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 08 dec 2024 11:00 #1600843

De DC negatief slechts op één punt aan dat metaal rondom de motor hangen; de AC randaarde niet! Dat wel doen is een recept voor zwerfstromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 08 dec 2024 11:04 #1600850

Nachtvlinder
Dus de AC randaarde loskoppelen hiervan? Bij gebruik walstroom gaat dit immers terug via de kabel naar wal.
Maar wanneer ik een omvormer gebruik, waar moet deze aarde dan naartoe?
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 08 dec 2024 11:10 #1600852

Ik denk dat dit draadje leerzaam is; is een lastig onderwerp met verschillende meningen!

zeilersforum.nl/index.php/foru...hoe?start=75#1366124
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy elektra systeem aan boord 08 dec 2024 11:45 #1600864

Inderdaad een interessant draadje, "Aarde" vervangen door "Anode romp".
En de aarde van de omvormer word dan direct naar deze Anode gelegd.
Ik denk dat de fouten er wel een heel eind uit zijn en dat dit de definitieve versie is.
Bijlagen:
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl