Calidris schreef :
Irritantje schreef :
Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.
Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.
Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.
gebakkenlucht verhaal...
Helaas lijkt de redenatie erg twijfelachtig. Al helemaal met optima's.
Optima heeft een CCA van meer dan 1000A, dus met ontladen lukt dat nooit. Optima kan je alleen over de rooie krijgen door veeeel te ver door te laden. Van 18volt op een 12V optima wordtie niet warm of koud.
(hij vindt het zelfs wel lekker).
Het enige waar ik geen ervaring mee heb is een totaal platte optima laden met 300A
Inhoudelijk vind ik je reactie nogal dom en als een tang op een varken slaan, zeker voor iemand met jouw reputatie. Jij hebt het hier over de CCA terwijl ik het over sluipverbruik heb (goed lezen is ook een kunst). Dat zijn twee nogal verschillende dingen.
CCA = Cold Cranking Amps = koudstartstroom. Maximale stroom die een accu gedurende korte tijd kan leveren. Verschil met sluipverbruik is dat de verbruiker (startmotor) er na enige tijd mee ophoudt als stroom en spanning te ver zijn ingezakt. Niemand is zo dom om op de startknop te blijven drukken als de startmotor niet meer rond wil en bovendien zal het startrelais niet meer bekrachtigen als de spanning te ver is ingezakt, de startmotor zelf krijgt dan geen stroom meer.
Bij langdurig gebruik met een laag amperage is dat een ander verhaal. Zeker als de (sluip)verbruikers 12V gebruiken en via een DC-DC converter op de accubank zijn aangesloten (wat ik wel hoop in dit geval). De ingangsspanning van de DC-DC-converter (48V in dit geval) kan heeel ver inzakken voordat de converter ermee stopt, tot enkele volts boven de 12V. De verbruikers zien al die tijd min of meer 12V en zullen stroom blijven trekken totdat de accu(bank) echt kats helemaal 100% leeg is. En zoals iedere leek weet is dat dé manier om een loodzuur accu naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Zeker als die accubank niet nieuw meer is en de nodige laadcycli te verduren heeft gehad.
Geloof je me niet? Probeer het zelf maar eens. (Wel even de lage spanningsbeveiliging uitschakelen als je die hebt).