Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Batterijen opgeblazen

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 18:29 #1601348

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
het lijkt bij nader inzien op de foto idd een serie systeem
bizar, verwacht je niet

maar voor alsnog weer een newbie die wat neerpleurt zonder terug te reageren
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 19:52 #1601359

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7392
Topic is ondertussen nog meer opgeblazen dan de accu's

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 11 dec 2024 06:31 #1601389

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
er is helemaal NIETS aan de hand
zie sticker...
(goed lezen)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 11 dec 2024 07:10 #1601390

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 13 dec 2024 10:14 #1601752

Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.

Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.

Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.
Ik ben beleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 13 dec 2024 14:45 #1601817

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Irritantje schreef :
Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.

Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.

Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.


ook een gevalletje "domme lader" dus. eigen schuld dikke bult.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 13 dec 2024 15:29 #1601830

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Irritantje schreef :
Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.

Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.

Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.

gebakkenlucht verhaal...
Helaas lijkt de redenatie erg twijfelachtig. Al helemaal met optima's.
Optima heeft een CCA van meer dan 1000A, dus met ontladen lukt dat nooit. Optima kan je alleen over de rooie krijgen door veeeel te ver door te laden. Van 18volt op een 12V optima wordtie niet warm of koud.
(hij vindt het zelfs wel lekker).

Het enige waar ik geen ervaring mee heb is een totaal platte optima laden met 300A
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 15:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 13 dec 2024 16:25 #1601844

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Mastervolt nog wel, is toch zo een goed merk volgens 90 procent van de forumleden!
Opgeblazen Mastervolt batterijen, schande gewoon!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 13 dec 2024 17:14 #1601853

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
Veel te kort door de bocht.
Misschien bestaan er ook 'oorzaken van buitenaf'......
Draadje helemaal gelezen?
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 17:14 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 11:28 #1601967

Calidris schreef :
Irritantje schreef :
Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.

Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.

Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.

gebakkenlucht verhaal...
Helaas lijkt de redenatie erg twijfelachtig. Al helemaal met optima's.
Optima heeft een CCA van meer dan 1000A, dus met ontladen lukt dat nooit. Optima kan je alleen over de rooie krijgen door veeeel te ver door te laden. Van 18volt op een 12V optima wordtie niet warm of koud.
(hij vindt het zelfs wel lekker).

Het enige waar ik geen ervaring mee heb is een totaal platte optima laden met 300A

Natuurlijk. Jij hebt immers de wijsheid in pacht.
Het verhaal van de Beatrix is niet uit m'n duim gezogen en is waar gebeurd. Misschien dat het niet in jouw (blijkbaar nogal bekrompen) referentiekadertje past, maar ik denk dat ik gewoon gelijk heb. Bovendien waren de accu's van de TS niet bepaald nieuw en we weten ook niet hoe leeg ze al waren voordat hij ze weer aan de lader legde (die waarschijnlijk niet heeft gefunctioneerd). Iedere accu die je langdurig te lang ontlaadt, ook al is het met een kleine stroom, gaat uiteindelijk stuk. Misschien komt dan de doodklap als je 'm weer aan de lader legt, dat zou kunnen.

Tjonge, jongen, wat een heerlijk bekrompen betweterig oude mannenclubje hier zeg. Ik voel me al meteen thuis!
Ik ben beleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 14:36 #1602001

Calidris schreef :
Irritantje schreef :
Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.

Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.

Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.

gebakkenlucht verhaal...
Helaas lijkt de redenatie erg twijfelachtig. Al helemaal met optima's.
Optima heeft een CCA van meer dan 1000A, dus met ontladen lukt dat nooit. Optima kan je alleen over de rooie krijgen door veeeel te ver door te laden. Van 18volt op een 12V optima wordtie niet warm of koud.
(hij vindt het zelfs wel lekker).

Het enige waar ik geen ervaring mee heb is een totaal platte optima laden met 300A

Inhoudelijk vind ik je reactie nogal dom en als een tang op een varken slaan, zeker voor iemand met jouw reputatie. Jij hebt het hier over de CCA terwijl ik het over sluipverbruik heb (goed lezen is ook een kunst). Dat zijn twee nogal verschillende dingen.
CCA = Cold Cranking Amps = koudstartstroom. Maximale stroom die een accu gedurende korte tijd kan leveren. Verschil met sluipverbruik is dat de verbruiker (startmotor) er na enige tijd mee ophoudt als stroom en spanning te ver zijn ingezakt. Niemand is zo dom om op de startknop te blijven drukken als de startmotor niet meer rond wil en bovendien zal het startrelais niet meer bekrachtigen als de spanning te ver is ingezakt, de startmotor zelf krijgt dan geen stroom meer.
Bij langdurig gebruik met een laag amperage is dat een ander verhaal. Zeker als de (sluip)verbruikers 12V gebruiken en via een DC-DC converter op de accubank zijn aangesloten (wat ik wel hoop in dit geval). De ingangsspanning van de DC-DC-converter (48V in dit geval) kan heeel ver inzakken voordat de converter ermee stopt, tot enkele volts boven de 12V. De verbruikers zien al die tijd min of meer 12V en zullen stroom blijven trekken totdat de accu(bank) echt kats helemaal 100% leeg is. En zoals iedere leek weet is dat dé manier om een loodzuur accu naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Zeker als die accubank niet nieuw meer is en de nodige laadcycli te verduren heeft gehad.
Geloof je me niet? Probeer het zelf maar eens. (Wel even de lage spanningsbeveiliging uitschakelen als je die hebt).
Ik ben beleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 15:39 #1602007

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
He, ik mis wat berichten.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 15:42 #1602009

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7392
Welkom terug Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 16:00 #1602011

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Ed was niet boosaardig en schold niet voor zover mijn herinnering dan ;)
De naam en foto vind ik wel onsterfelijk goed gekozen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 16:11 #1602013

Is Jeroen P terug? Foto past prima bij de nickname :laugh:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 16:15 #1602014

  • Waveboy
  • Waveboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Sorry voor de late feedback, in de week is 't heel hectisch. Morgen ga ik naar de boot om de lader te checken. Om meer info te geven:

Dit betreft een zeilboot die volledig gestript en gerenoveerd is in 2015. Reden van die opstelling is de hybride aandrijving van de boot (voor zover ik weet, is die nooit of zelden gebruikt, zeker niet 't afgelopen jaar).

Qua verbruikers is er een basis setje van Raymarine, boordverlichting, navigatielichten en een heater (ook nooit gebruikt), een 40pk Volvo Penta. Aan de kade worden steeds alle zekeringen uitgezet, uitgezonderd die van de lader. Er is niet steeds een lader beschikbaar geweest in de haven, maar de boot heeft wel maandelijks een paar uur aan een stuk op motor gevaren.

De visuele check van de batterijen is laatst een maand geleden gebeurd omdat de havenmeester eind augustus zei dat de stroomkabel in 't water lag. (Ondanks dat ik die altijd mooi vast leg. ☹️) Ik heb toen alles bij elk bezoek uitvoerig gecheckt en er was niets aan de hand... In Breskens heb ik voor 1€ geladen in November.

Mijn laatste trip was 1mnd geleden. Motor starten in Breskens, tanken, opnieuw starten en tot halverwege Terneuzen op motor. Daarna zeilen tot Terneuzen. Aan de sluizen zeilen naar beneden, motor aan en uit, éénmaal de sluis binnen is de motor niet meer uitgegaan tot aan Gent aan die bezoekerssteiger. Toen heb ik zoals altijd alle zekeringen uitgezet, en de boot aan de lader gehangen.

Bij het vaststellen van de opgeblazen batterijen heb ik geen sulfiet (rotte eieren) geroken, wel zout/witte afzetting op de houten cover erboven (zit centraal, aan de mast, onder de zetels).

Voor de duidelijkheid, ik denk niet dat de walstrooom eruit is, maar ik heb geen 220V aan boord.

Een hele dikke dankuwel voor alle antwoorden. En ja, ik ben misschien een domme eigenaar, maar heb de ambitie om te leren uit mijn fouten.

In de 20jr dat ik zeil met jachten, heb ik altijd geleerd om toe te komen in de haven en de boot aan de stekker te hangen, tot je de volgende keer weer wegvaart. Vind de opmerking van dat niet te doen wat raar (uit ervaring), maar ik leer graag bij. Ik had eerder schrik dat ik de boot altijd te weinig zou opladen, vandaar ook maandelijks met een ei in m'n broek de motor starten. Ging nooit na een halve krukasomwenteling, ook niet als die aan de stekker ging, maar altijd even vlot. (3-5? omwentelingen)

Een belangrijke vraag is ook: hoe snel moeten die batterijen van boord en kan ok dat zelf zonder risicos? Maar de belangrijkste is, wat heb ik fout gedaan, zodat ik hiervan kan leren.
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 16:18 door Waveboy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 16:19 #1602015

  • Waveboy
  • Waveboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Feedback van Exalto, de leverancier
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 16:38 #1602017

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Yep schreef :
He, ik mis wat berichten.....

heeft poetin gedaan
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 17:06 #1602022

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7392
Zal ik nu maar eens de oplossing geven? Je blaast élke batterij op die je op een lader aansluit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 14 dec 2024 19:34 #1602037

Die accu's verwijderen kun je zelf, maar ga standje paranoïde. Een spetter accuzuur op je hoornvlies geeft blijvende schade.

Dus: zuurbril opzetten, of stofbril met daaroverheen een spatkap. Dikke huishoudelijke handschoenen zijn aardig zuurbestendig. Houd er wel rekening mee dat je door die handschoenen en die bril een stuk onhandiger wordt dus zorg voor een makkelijke en vrije looproute.
Zet voor de zekerheid een bak water met soda klaar om lekkages te kunnen spoelen + een schuim of CO2 brandblusser.
Accu's uiteraard in een stevige bak zetten, niet op de bekleding van je auto. En houd rekening dat er nog steeds dampen uit kunnen komen. Zal niet veel zijn, maar ga uit van het ergste.

En je kunt eens bij de lokale brandweer langsgaan om te vragen of ze interesse hebben in een realistische IBGS oefening.

Om dit te voorkomen:
- altijd aan de walstroom is prima, maar gebruik dan een kleine lader of een liefst een kleine lader die na bv 10 uur overgaat op absorptie laden ipv bulk.
- als je merkt dat accu's minder worden : niet te lang treuzelen.
- en soms heb je gewoon pech. Gevoelsmatig, als ik naar je accu's kijk dan is er inderdaad waarschijnlijk een cel intern kortgesloten en is de lader in de bulkmodus gebleven. Kortsluiten komt meestal door diepontladen en leeg laten staan, te vaak diepontladen of door ouderdom. Flink overladen is ook een oorzaak.

Gelukkig is dit vrij zeldzaam, maar het komt voor.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 19:38 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 15 dec 2024 14:35 #1602105

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Irritantje schreef :
Calidris schreef :
Irritantje schreef :
Ik denk dat iedereen hier de verkeerde kant op zit te denken. Ik denk dat de oorzaak niet in de lader of de walstroom (spanning) zit, maar in te ver ontladen.

Ik heb dit een keer gezien op de Beatrix van Sailwise. Die heeft een flinke accubank (ik meen ook 48 V) voor de omvormer die nodig is voor de rolstoellift, invalidentoilet, kookplaat, koffiezetapparaat etc. De boot lag normaal gesproken jaarrond aan de lader. Tot hij een winter ergens anders moest liggen en niet aan de lader kon. Gevolg na een paar maanden: alle accu's (volgens mij Yellow Tops) naar z'n grootje: bol staand, warm en stinkend naar zuur.
De oorzaak: sluipverbruik. Er was niet voorzien in een hoofdschakelaar, waardoor er een paar (kleine) verbruikers toch stroom bleven trekken. Bij elkaar misschien iets van 1-2 A, maar voldoende om de hele bank na een paar maanden helemaal leeg te trekken.

Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Ook gezien het feit dat de walstroom eruit lag. En dus de lader.

gebakkenlucht verhaal...
Helaas lijkt de redenatie erg twijfelachtig. Al helemaal met optima's.
Optima heeft een CCA van meer dan 1000A, dus met ontladen lukt dat nooit. Optima kan je alleen over de rooie krijgen door veeeel te ver door te laden. Van 18volt op een 12V optima wordtie niet warm of koud.
(hij vindt het zelfs wel lekker).

Het enige waar ik geen ervaring mee heb is een totaal platte optima laden met 300A

Inhoudelijk vind ik je reactie nogal dom en als een tang op een varken slaan, zeker voor iemand met jouw reputatie. Jij hebt het hier over de CCA terwijl ik het over sluipverbruik heb (goed lezen is ook een kunst). Dat zijn twee nogal verschillende dingen.
CCA = Cold Cranking Amps = koudstartstroom. Maximale stroom die een accu gedurende korte tijd kan leveren. Verschil met sluipverbruik is dat de verbruiker (startmotor) er na enige tijd mee ophoudt als stroom en spanning te ver zijn ingezakt. Niemand is zo dom om op de startknop te blijven drukken als de startmotor niet meer rond wil en bovendien zal het startrelais niet meer bekrachtigen als de spanning te ver is ingezakt, de startmotor zelf krijgt dan geen stroom meer.
Bij langdurig gebruik met een laag amperage is dat een ander verhaal. Zeker als de (sluip)verbruikers 12V gebruiken en via een DC-DC converter op de accubank zijn aangesloten (wat ik wel hoop in dit geval). De ingangsspanning van de DC-DC-converter (48V in dit geval) kan heeel ver inzakken voordat de converter ermee stopt, tot enkele volts boven de 12V. De verbruikers zien al die tijd min of meer 12V en zullen stroom blijven trekken totdat de accu(bank) echt kats helemaal 100% leeg is. En zoals iedere leek weet is dat dé manier om een loodzuur accu naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Zeker als die accubank niet nieuw meer is en de nodige laadcycli te verduren heeft gehad.
Geloof je me niet? Probeer het zelf maar eens. (Wel even de lage spanningsbeveiliging uitschakelen als je die hebt).

wat irritant ben jij zeg, hoe kan jij dat nu weten, waar heb je die wijsheid vandaan geplukt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 15 dec 2024 17:05 #1602137

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Hij snapt niet hoe het kan. verder een Trol.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 15 dec 2024 17:26 #1602146

Mijn hete en bolstaande Optima Redtop deed dat toch echt op een Victron Bluesmart lader in regeneratie stand met iets van 14,7V aangesloten op mijn 220V huisinstallatie onderwijl al sissend een rotte eieren lucht verspreidend. Met de lader en de 220V voeding is niets mis en dat staat ondertussen weer een nieuwe Redtop van 13,5V onderhoudspanning te voorzien.
Kan niet anders dan door een interne kortsluiting (o.i.d.) veroorzaakt te zijn, volgens mij dan. Iig niet door één defecte lader of 400V.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 dec 2024 17:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 15 dec 2024 17:40 #1602152

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
prima,
maar heb je al ergens gelezen welke lader het betrof?
nog beter; meet resultaten?
kortom, blijft gissen zo

en TS begrijpt het niet
en vriendje Irritant is helemaal,.... irritant..
forum foto, ook geweldig


troll, troll etc
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 15 dec 2024 18:11 #1602161

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Noballast schreef :
Mijn hete en bolstaande Optima Redtop deed dat toch echt op een Victron Bluesmart lader in regeneratie stand met iets van 14,7V aangesloten op mijn 220V huisinstallatie onderwijl al sissend een rotte eieren lucht verspreidend. Met de lader en de 220V voeding is niets mis en dat staat ondertussen weer een nieuwe Redtop van 13,5V onderhoudspanning te voorzien.
Kan niet anders dan door een interne kortsluiting (o.i.d.) veroorzaakt te zijn, volgens mij dan. Iig niet door één defecte lader of 400V.

ja het kán wel, maar hoogst zeldzaam, die sluiting onderin. Of kristalgroei door de glasmat heen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl