Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Batterijen opgeblazen

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:46 #1601279

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Yep schreef :
Eensch.
Zullen we even de 240-400 volt parkeren en de lader of 1 defecte batterij die de anderen meesleurt (indien in serie aangesloten) uitsluiten?

Op de foto kan je zien dat het 4x parallel geschakelde 12V accu's zijn.
1 accu met een kortgesloten cel neemt de anderen niet mee in warmte ontwikkeling door de lader.


Schijnt hier niet door te dringen

verkeerd gezien, 48v systeem. dakan 1 defecte accu met kortgesloten cel inderdaad de rest meenemen via de lader.

Mijn fout, niet goed genoeg gekeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 15:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:50 #1601282

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Calidris schreef :
Yep schreef :
Eensch.
Zullen we even de 240-400 volt parkeren en de lader of 1 defecte batterij die de anderen meesleurt (indien in serie aangesloten) uitsluiten?

Op de foto kan je zien dat het 4x parallel geschakelde 12V accu's zijn.
1 accu met een kortgesloten cel neemt de anderen niet mee in warmte ontwikkeling door de lader.

Schijnt hier niet door te dringen

Het schijnt inderdaad niet door te dringen dat er geen sprake is van een kortgesloten cel. Hoe zou dat moeten met een AGM ? :blink:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:51 #1601283

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Yep schreef :
Eensch.
Zullen we even de 240-400 volt parkeren en de lader of 1 defecte batterij die de anderen meesleurt (indien in serie aangesloten) uitsluiten?

je bedoeld wellicht parralel?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:55 #1601285

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
Ok, ze staan dus parallel.
Dan eerst maar even de lader checken als we (en TS?) daar überhaupt nog zin in hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:59 #1601286

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
In die bak zitten 4 accu's
Met één gaat het fout. Deze wordt warm. Daardoor worden de andere accu's ook warm. Die accu's die toch al niet in al te beste staat verkeerden, immers ze zijn even oud, krijgen dan een voor die verhoogde temperatuur een te hoge laadspanning. Waardoor die op hun beurt ook het loodje leggen.
Zo'n situatie wordt ook wel aangeduid met een thermal runaway.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 13:02 #1601287

Ik zet ook in op de hypothese van 3Noreen. Als TS' lader nog goed test (wanneer er weer walstroom is...), lijkt mij deze stellng bewezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 13:06 #1601288

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Op ZF staan honderden verhalen van loodaccu's die op zogenaamd onverklaarbare reden stuk gaan. Het meest aannemelijke is dat ze verkeerd gebruikt zijn door de eigenaar. Namelijk in slechts gedeeltelijk geladen toestand een tijdje laten staan. Daar gaan die dingen onherroepelijk van stuk. Niet toevallig, niet soms, nee altijd. Dat doen die dingen nu eenmaal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 13:14 #1601290

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Maar waarom was er geen walstroom?
Is dat een gevolg of was dat toeval?
Waarom zou een lader van warme cellen de hik van krijgen en waarom zou de walstroom er dan af gaan.

Dat is voor iedere loodaccu-zeiler die altijd de walstroom aansluit bij vertrek van belang.
Het makkelijke antwoord is: niet doen. Maar de actuele vraag is: Waarom?

En in geval van een (MasterVolt-)Combi (geraden) als er geen (goede) batterijen aan de inverter hangen?
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 13:15 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 13:19 #1601292

Het blijft een leuke puzzel. Mss kan iemand een poll opzetten waarbij we kunnen inzetten. Heeft alleen zin als TS zich nog meldt en het onderzoekje doet natuurlijk. Hoewel... Wat heeft deze discussie überhaubt voor zin? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 13:34 #1601293

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Nachtvlinder schreef :
Wat heeft deze discussie überhaubt voor zin? ;)

Heel veel zeilers hebben (nog) loodaccu's. Weten waarom ze sneller dan verwacht stuk gaan heeft dus zin als er lessen uit getrokken kunnen worden om in de toekomst voor een aantal zeilers te zorgen dat de accu's langer mee gaan. En bovendien geen gevaar opleveren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 13:35 #1601294

Zeker, maar dit is niet het eerste topic daarover. Maar kwaad kan het nooit idd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:12 #1601301

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5305
Hm, ik lig -als het toegestaan is- ook aan de walstroom als ik er niet ben.
Victron lader jaar of drie oud.
Alleen de accu's en de lader, verder alles afgesloten.

Als de spullen in orde zijn zie ik geen bezwaar daarvoor.
De winterberging waar ik meestal ben sluit nachts de stroom af en morgens weer aan.
Waar ik nu ben mag ik alleen insteken als ik er ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:23 #1601303

3Noreen schreef :
In die bak zitten 4 accu's
Met één gaat het fout. Deze wordt warm. Daardoor worden de andere accu's ook warm. Die accu's die toch al niet in al te beste staat verkeerden, immers ze zijn even oud, krijgen dan een voor die verhoogde temperatuur een te hoge laadspanning.

Wat doet de interne weerstand van een accu met temperatuur? Ook omhoog?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:25 #1601304

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6740
3Noreen schreef :
Op ZF staan honderden verhalen van loodaccu's die op zogenaamd onverklaarbare reden stuk gaan. Het meest aannemelijke is dat ze verkeerd gebruikt zijn door de eigenaar. Namelijk in slechts gedeeltelijk geladen toestand een tijdje laten staan. Daar gaan die dingen onherroepelijk van stuk. Niet toevallig, niet soms, nee altijd. Dat doen die dingen nu eenmaal.

Laat dat nou een reden zijn voor mensen om de accu's permanent aan de lader te hangen. Kortom: je doet het nooit goed.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:32 #1601305

Op mijn woonschip doe ik ook niet anders. Victron geeft daar een "speciale" storage mode voor, eventueel in combinatie met een periodieke "raised absorption". Er lijkt over nagedacht in elk geval.

Als ik de accu's afkoppel vergeet ik waarschijnlijk om periodiek handmatig te gaan laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:39 #1601308

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Yep schreef :
Ok, ze staan dus parallel.
Dan eerst maar even de lader checken als we (en TS?) daar überhaupt nog zin in hebben.

jij hebt gelijk, het is een 48 volt systeem met 4 accu,s in serie. was een beetje onduidelijk.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:49 #1601310

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Intermittent laden ipv doorladen. Via de lader zelf of extern regelen.

Met een EnergySocket, een meetstekker, kan je prima bepalen wanneer de lader in rust en daarmee de accu vol is.
Dan kan de stroom van de lader en sluit je oneindig doorladen uit.

Normaal heeft laden een tijdsduur. Als je de meetstekker na 2x die tijdsduur uit zet, dan sluit je oneindig doorladen uit. Ook als het met de accucellen mis gaat.

Dan heb je nog een trigger nodig om de lader aan te zetten.
Dat kan je doen bij verbruik van een ander 230V apparaat zeker als die aan een inverter hangt.
Dat kan je doen obv een tijdstip: iedere dag, één keer per week.
(Ik heb geen automatisch aan; dus deze oplossing is zeker niet compleet).

Verder zou ik nu alleen nog maar een lader kiezen die afslaat. Fijn zou zijn als die op onder-voltage weer aanslaat.
Een lader dus die uit zichzelf intermittent werkt.

Een beetje of een beetje veel doorladen kan volgens mij minder kwaad dan continue en onbeheerd doorladen.
Daarnaast helpen conservatieve laadstromen en conservatieve laadvoltages ook (in dit geval niet aan de orde want 10 seizoenen op een accuset is prima!).

Ik heb thuis veel van die sockets. De meeste gebruik ik voor automatisch uit.
Aanzetten is iets dat niet snel vergeten wordt en nauwelijks automatisering behoeft.
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 15:04 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 14:59 #1601312

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Met plaatje ingevoegd maakt het misschien voor een ieder wel duidelijk.

Laatst bewerkt: 10 dec 2024 15:00 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 15:49 #1601324

Even een heel ander gezichtspunt.

ZIJN de 4 accu´s even oud?

De begindatum van de levensduur is het moment van vullen met zuur.

Vaak staan accu´s lang in de winkel, nieuwere vaak vóór de laatste oudere.
met een beetje pech heb je drie nieuwe en één die al veel eerder gevuld is!!

Hier lokaal zag ik dat gebeuren, de eigenaar erop gewezen, de accu voorraad is veel kleiner geworden, ze staan alle aangesloten op OPSLAGSPANNING, de klachten verminderden snel.


Een andere leverancier:
Accu´s hier ter plaatse komen DROOG met het zuur er in een speciaal vulvaatje erbij.

Het zuur vaatje heeft 6 vakjes met zuur, zet het geopend op de vloer en de droge accu er onderste boven op, keer het om, even wachten en de accu begint zijn leven.
Oude accu en zuurvaatje gaan terug naar leverancier.

Het zal wat duurder zijn maar men is ZEKER van de begindatum van de acculevensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 15:50 #1601326

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
b100 schreef :
Yep schreef :
Ok, ze staan dus parallel.
Dan eerst maar even de lader checken als we (en TS?) daar überhaupt nog zin in hebben.

jij hebt gelijk, het is een 48 volt systeem met 4 accu,s in serie. was een beetje onduidelijk.

ik heb Niet goed genoeg gekeken.

zeilersforum.nl/index.php/foru...zen?start=75#1601279
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 15:58 #1601328

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
In serie dus.
Ik ben geen expert maar denk simpelweg dat er eentje kaduuk is gegaan waarna de lader een flink tandje bij heeft gezet om de spanning te behouden waarna de andere 3 overlijden.
In mijn beleving de meest voorkomende oorzaak van ellende met in serie geplaatste loodaccu's.

Mijn oplossing is/was:
(- Ook deze startaccu dynamo gaan gebruiken voor de LFP huishoudbank (nu dus 2 dynamo's met elk een WS500))
- De Red Top startaccu's (2 x 12 volt in serie) alleen aan de Victron lader
- En dat aan de lader slechts 1 x per week totdat het ledje 'storage' aangeeft en daarna lader uit
- Een keer in de 2 maanden de spanning van elk der 2 accu's meten in rust (geen lader, geen verbruikers)

Inmiddels ben ik 4 jaar verder, spanningen zijn tot op de honderdste volt gelijk en de motor start na een halve krukasomwenteling.
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 17:40 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 16:57 #1601334

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7036
Als het dus een 48 Volt systeem is, kan iemand mij uitleggen waarom de meeste apparatuur dan op 12 Volt moet draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 17:01 #1601335

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7036
Als het dus een 48Volt installatie is, kan iemand mij dan uitleggen waarom de meeste apparatuur dan op 12Volt werkt? Ik zie ook dat TS (Waveboy) niet aangeeft wat voor een boot hij heeft. Is het soms een motorboot?
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 17:03 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 17:27 #1601338

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Calidris schreef :
b100 schreef :
Yep schreef :
Ok, ze staan dus parallel.
Dan eerst maar even de lader checken als we (en TS?) daar überhaupt nog zin in hebben.

jij hebt gelijk, het is een 48 volt systeem met 4 accu,s in serie. was een beetje onduidelijk.

ik heb Niet goed genoeg gekeken.

zeilersforum.nl/index.php/foru...zen?start=75#1601279

ik zag het in eerste instantie ook niet, je verwacht het ook niet op een plezierjacht.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 18:20 #1601345

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
jerry schreef :
Als het dus een 48 Volt systeem is, kan iemand mij uitleggen waarom de meeste apparatuur dan op 12 Volt moet draaien?

Er moet niks, grote schepen en vrachtwagens draaien op 24V. Heftrucks op nog hogere spanningen. Elektrische kranen enetc bij de NS op 120V.
Veel thuis batteijen op 48 volt of hoger.

Alleen is veel elektronica inwendig ontworpen voor 12V of minder met de interne halfgeleiders, tegenwoordig zelfs op 3 volt of minder.

Maar bij grote omvormers of lieren is bij 48 de stroom 1/4 of zijn grotere vermogens mogelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 18:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl