Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Batterijen opgeblazen

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 09:57 #1601232

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Wadloper schreef :
Laat je dit allemaal na, dan zal er vroeg of laat zóveel loodsulfaat op de bodem van de accu terechtkomen dat het de onderzijde van de platen bereikt en inwendige kortsluiting veroorzaakt.

AGM accu's?
Ik snap niet wat dit voor betrekking heeft op DIT draadje?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 09:58 #1601233

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Calidris schreef :
Een los nulpunt gebeurd alleen maar in de hoofdverdeling of de lokale onderverdeling waar de 3 fasen opgedeeld worden in 3x 1 fase.

Is het dan een rare veronderstelling dat er op veel meer aansluitingen in de haven 400 V heeft gestaan?
In de winterperiode hangen er waarschijnlijk tientallen boten aan de walstroom om de accu's op spanning te houden.

Zou TS dan de enige zijn die een probleem heeft ervaren? Zoiets blijft niet lang onopgemerkt, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 09:58 #1601234

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
In de grotere havens waar ze boten van 15 meter of meer kunnen ontvangen zijn wel vaker dikke stopcontacten te vinden. Anders hebben ze twee of zelfs drie walstroomkabels liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:03 #1601236

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Een los nulpunt gebeurd alleen maar in de hoofdverdeling of de lokale onderverdeling waar de 3 fasen opgedeeld worden in 3x 1 fase.

Is het dan een rare veronderstelling dat er op veel meer aansluitingen in de haven 400 V heeft gestaan?
In de winterperiode hangen er waarschijnlijk tientallen boten aan de walstroom om de accu's op spanning te houden.

Zou TS dan de enige zijn die een probleem heeft ervaren? Zoiets blijft niet lang onopgemerkt, denk ik.

Ik zou zeggen; stel je ervaring/kennis even bij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:05 #1601237

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7036
De TS schrijft in zijn eerste post dat hij als enige aan de passantensteiger mocht liggen. Kan daar iets verkeerd zijn gegaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:08 #1601238

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Laat je dit allemaal na, dan zal er vroeg of laat zóveel loodsulfaat op de bodem van de accu terechtkomen dat het de onderzijde van de platen bereikt en inwendige kortsluiting veroorzaakt.

AGM accu's?
Ik snap niet wat dit voor betrekking heeft op DIT draadje?

Ja, ik weet het (citaat van een website):

Een AGM accu is een loodaccu waarin het aanwezige elektrolyt op zijn plaats blijft dankzij het gebruik van absorberende glasvezelmatten. Daar komt ook de afkorting vandaan: Absorbed Glass Mat (AGM).

Het elektrolyt in een AGM accu geleidt de elektriciteit, net zoals bij andere soorten accu's. Weliswaar valt de AGM batterij onder de categorie 'droge accu' (en niet 'natte accu' bestaande uit gedestilleerd water, zwavelzuur en lood) aangezien het elektrolyt in (lichte) gelvorm minder vloeibaar is. Echter, ook die gelei is beweeglijk en daarom zijn er de glasvezelmatten: deze houden het elektrolyt vast, ter voorkoming van lekkage. Daardoor is de accu ook te gebruiken in elke positie.


Is je punt dat losgekomen loodsulfaat hier geen rol kan spelen? Naar mijn idee ontstaat dat loodsulfaat op de lange termijn wel. Zonder dat fenomeen zou een AGM theoretisch een onbeperkte levensduur hebben.
Als het ontstaat is de vraag waar het blijft.
Kennelijk denk je dat het in een AGM geen kortsluiting kan veroorzaken, maar is dat ook zo?

Ter overdenking: www.anwb.nl/experts/auto/3/144/kortsluiting-in-accu

nog iets, gridcorrosie: www.ecobatbattery.nl/gridcorrosie
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 10:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:09 #1601239

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Calidris schreef :
Ik zou zeggen; stel je ervaring/kennis even bij.

Niet zeuren. Spreidt in plaats daarvan je eigen kennis tentoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:10 #1601241

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7036
In zijn eerste post schrijft de TS dat hij als enige aan de passantensteiger mocht liggen. Zou daar misschien iets niet in orde zijn? Overigens ben ik het er geheel mee eens dat je nooit accu’s moet laden zonder zelf aanwezig te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:53 #1601250

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
jerry schreef :
De TS schrijft in zijn eerste post dat hij als enige aan de passantensteiger mocht liggen. Kan daar iets verkeerd zijn gegaan?

dat de walstroom vd steiger er uit lag had ik al aangehaald als bijzonder...
m.i. een extra aanwijzing
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 10:56 #1601251

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
WL heeft m.i. wel weer genoeg geschreven
nu de TS nog
anders komen "we" niet verder
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 10:56 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:01 #1601252

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Laat je dit allemaal na, dan zal er vroeg of laat zóveel loodsulfaat op de bodem van de accu terechtkomen dat het de onderzijde van de platen bereikt en inwendige kortsluiting veroorzaakt.

AGM accu's?
Ik snap niet wat dit voor betrekking heeft op DIT draadje?

Ja, ik weet het (citaat van een website):

Een AGM accu is een loodaccu waarin het aanwezige elektrolyt op zijn plaats blijft dankzij het gebruik van absorberende glasvezelmatten. Daar komt ook de afkorting vandaan: Absorbed Glass Mat (AGM).

Het elektrolyt in een AGM accu geleidt de elektriciteit, net zoals bij andere soorten accu's. Weliswaar valt de AGM batterij onder de categorie 'droge accu' (en niet 'natte accu' bestaande uit gedestilleerd water, zwavelzuur en lood) aangezien het elektrolyt in (lichte) gelvorm minder vloeibaar is. Echter, ook die gelei is beweeglijk en daarom zijn er de glasvezelmatten: deze houden het elektrolyt vast, ter voorkoming van lekkage. Daardoor is de accu ook te gebruiken in elke positie.


Is je punt dat losgekomen loodsulfaat hier geen rol kan spelen? Naar mijn idee ontstaat dat loodsulfaat op de lange termijn wel. Zonder dat fenomeen zou een AGM theoretisch een onbeperkte levensduur hebben.
Als het ontstaat is de vraag waar het blijft.
Kennelijk denk je dat het in een AGM geen kortsluiting kan veroorzaken, maar is dat ook zo?

Ter overdenking: www.anwb.nl/experts/auto/3/144/kortsluiting-in-accu

nog iets, gridcorrosie: www.ecobatbattery.nl/gridcorrosie

WL: een AGM kan geen loodsulfaat onderin vallen omdat er glasmat tussen de plaat zit, dát bedoelde ik. Dus het hele verhaal over kortsluiting van platen door opgehoopt loodsulfaat is hier niet van toepassing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:03 #1601254

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Ik zou zeggen; stel je ervaring/kennis even bij.

Niet zeuren. Spreidt in plaats daarvan je eigen kennis tentoon.

Me dunkt dat ik dat doe, je moet het alleen wel begrijpen en oppikken. Je weet dat ik nooit ervaringen verzin, altijd gebaseerd op ervaringen. En nog verklaarbaar ook, maar als je dat niet oppikt kan ik er weinig aan doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:08 #1601255

Ik heb één overleden 12V Optima Redtop 50Ah (accuspanning nog been 6V)met een Victron bluesmart lader in de regeneratiestand proberen weer tot leven te wekken.

Stom (2x) ben er niet bij gebleven. Volgende dag bloedheet, bol staand, sissend en naar rotte eieren ruikend.

Heb er verder geen verstand van maar acculader is OK alsmede de 220V. De suggestie van Wadloper lijkt mij daarom zo gek nog niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:25 #1601257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Calidris schreef :
WL: een AGM kan geen loodsulfaat onderin vallen omdat er glasmat tussen de plaat zit, dát bedoelde ik. Dus het hele verhaal over kortsluiting van platen door opgehoopt loodsulfaat is hier niet van toepassing.

Als je de verhalen achter de links leest, dan kun je vermoeden dat inwendige kortsluiting, om welke reden dan ook, bij een AGM mogelijk is, en ook dat een loodplaat, ook in een AGM, zodanig kan corroderen dat het lood tussen de glasmatten naar beneden valt. Waar dat loodsulfaat dan blijft, weet ik ook niet, maar weet jij zeker dat er dan niet alsnog kortsluiting kan plaatsvinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:28 #1601259

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
Op norderney heeft een duitse kennis ook al eens behoorlijke schade aan boordnet gehad. Toen kende ik het verhaal met de losse nul nog niet. Nu zie ik dat anders.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:44 #1601261

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
WL: een AGM kan geen loodsulfaat onderin vallen omdat er glasmat tussen de plaat zit, dát bedoelde ik. Dus het hele verhaal over kortsluiting van platen door opgehoopt loodsulfaat is hier niet van toepassing.

Als je de verhalen achter de links leest, dan kun je vermoeden dat inwendige kortsluiting, om welke reden dan ook, bij een AGM mogelijk is, en ook dat een loodplaat, ook in een AGM, zodanig kan corroderen dat het lood tussen de glasmatten naar beneden valt. Waar dat loodsulfaat dan blijft, weet ik ook niet, maar weet jij zeker dat er dan niet alsnog kortsluiting kan plaatsvinden?

Het is niet zozeer kortsluiting. Er vormt zich gewoon naar mate de accu veroudert een onoplosbare hoeveelheid loodsulfaat. Dat sulfaat komt ergens vandaan ;) . Namelijk van het zwavelzuur. Het komt er op neer dat de hoeveelheid beschikbaar zwavelzuur afneemt ten gunste van een laag onoplosbaar loodsulfaat. De hoeveelheid chemie om de juiste reactie te vormen die bij het laden hoort neemt daarmee af. Maar de laadstroom, =energie ;) , gaat niet verloren. Wet van behoud van energie. Het wordt gewoon omgezet in warmte en een beetje zeer giftige zwavelwaterstof. (rotte eieren)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 11:44 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 11:51 #1601262

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
3Noreen schreef :
Het is niet zozeer kortsluiting. Er vormt zich gewoon naar mate de accu veroudert een onoplosbare hoeveelheid loodsulfaat. Dat sulfaat komt ergens vandaan ;) . Namelijk van het zwavelzuur. Het komt er op neer dat de hoeveelheid beschikbaar zwavelzuur afneemt ten gunste van een laag onoplosbaar loodsulfaat. De hoeveelheid chemie om de juiste reactie te vormen die bij het laden hoort neemt daarmee af. Maar de laadstroom, =energie ;) , gaat niet verloren. Wet van behoud van energie. Het wordt gewoon omgezet in warmte en een beetje zeer giftige zwavelwaterstof. (rotte eieren)

Klinkt plausibel. Hoe dan ook zorgt veel loodsulfaat voor problemen en het lijkt mij de meest logische reden voor het oververhitten van de accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:12 #1601266

Maar hoe verklaar je dan dat alle 4 de accu's gelijktijdig falen? Of dat die ene defecte (via de lader?) de andere 3 meesleurt in het overladen?

Zou goed zijn als z'n lader even test...
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 12:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:17 #1601267

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
Eensch.
Zullen we even de 240-400 volt parkeren en de lader of 1 defecte batterij die de anderen meesleurt (indien in serie aangesloten) uitsluiten?
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 12:20 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:22 #1601270

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
TS heeft na het hier droppen van z'n probleem niet meer ingelogd. Even wat roepen zonder veel achtergrondinformatie en vervolgens wat anders gaan doen. Zóveel zorgen maakt TS zich nu ook weer niet, zo te zien.
Eigenlijk zijn we van de pot gerukt dat wij dat wel doen.

Ik ben er wel weer even klaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:23 #1601271

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:25 #1601273

TS zag dit draadje als een klaagbox wss: even de frustratie van zich af schrijven en verder. Hij stelt ook geen vragen, valt mij op.
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 12:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:29 #1601274

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Het heeft blijkbaar even geduurd totdat de “accu’s opbolden” en totdat “de walstroom er af lag”.

Waarom meldt TS dat zijn accu’s er vooraf goed uitzagen? Is dat vooraf “lang eerder” of “juist vooraf”. Wat was dan de aanleiding om juist vooraf de accu’s te inspecteren? Is daar dan ook een foto van (van initiële vervorming?). Of was het rustvoltage de aanleiding? Of snel leeg?

Kan het opzwellen ook onderweg naar de haven gebeurd zijn bij laden op de dynamo?

Voor het opzwellen is enige tijd nodig. “Geen walstroom” lijkt dan het gevolg ipv de aanleiding?
Maar die walstroom weet niks van accu’s. Wat doen gezwollen accu’s met een oplader?
Of, gezien de dure accu’s en leeftijd, wat doen die met een oude MasterVolt-Combi? Lader, inverter en “walstroom-extra”?
Raden: kan die klaar zijn met laden en dan wegens “gebrek aan accu” in de fout gaan?

Kan er zich in dat geval een verborgen fout in de zekeringkast zich openbaren?

TS meldt “geen walstroom”, maar niet of dat aan boord of in de walkast zijn oorsprong heeft.

Een passantensteiger is het hele jaar gebruikt, neem ik aan, en het zou wel toevallig zijn dat het daar dan op 3/12 mis zit. Maar toeval kan. Maar geleidelijk stuk aan boord is meer aannemelijk. Daar staat ZF vol van.
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 12:31 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:42 #1601276

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Nachtvlinder schreef :
Maar hoe verklaar je dan dat alle 4 de accu's gelijktijdig falen? Of dat die ene defecte (via de lader?) de andere 3 meesleurt in het overladen?

Zou goed zijn als z'n lader even test...

Je mag als je dat leuk vind elk denkbare wijze van falen er bij halen. Mogelijk komt er inderdaad 1 keer op de miljoen keer voor dat de nul verwisseld is met één van de andere twee fases van het net het valen van een accu veroorzaakt. Maar blijft wel dat 999999 accu's daar niet door aan hun eind komen.
Ook weer een kwestie van statistiek is dat accu's die even oud zijn en parallel aan elkaar aangesloten onder de zelfde omstandigheden en met het zelfde gebruik nagenoeg even veel slijtage hebben. Natuurlijk komt het voor dat je één rotte appel in de mand hebt. Maar meestal duurt het dan toch niet lang of alle appels zijn verrot.
Verder is het zeer aannemelijk dat hier sprake is van een thermal runaway.

Het zou beter zijn dat diegene die er vanuit gaat dat hier een exotische en zeer weinig voorkomende fout aan ten grondslag ligt dat wat verder toelicht.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 12:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 10 dec 2024 12:45 #1601278

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Nachtvlinder schreef :
TS zag dit draadje als een klaagbox wss: even de frustratie van zich af schrijven en verder. Hij stelt ook geen vragen, valt mij op.

Gewoon hopen dat er medestanders zijn die vinden dat het niet zijn eigen schuld is maar iets of iemand anders.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl