Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Interne of externe BMS

Interne of externe BMS 09 feb 2025 09:10 #1610845

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Hallo.

Ik overweeg mijn AGM accu’s (24v)te vervangen voor life4po. Momenteel een Victron systeem met mppt, Phoenix smart IP43, smart shunt, cerbo, smart inverter (geen multiplus). Nu zie ik bij kniest Victron accu’s en een ander merk met ingebouwd BMS. Gemiddeld gebruik is dat ik overdag wil laden en ‘s nachts wat meer gebruik wil maken van de accu’s. Met AGM is dit maar de bovenste 20% van de accu’s. Vandaar keuze voor lifepo4. Ik gebruik nu de “generator start/stop” functie van de cerbo om de ip43 lader aan te schakelen bij een bepaalde SOC. werkt prima. We wonen aan boord en hebben vaste walaansluiting. We willen zoveel mogelijk gebruik maken van mppt uiteraard. Destijds gekozen voor losse componenten omdat we een groot aantal verbruikers gewoon altijd op omvormer willen hebben. Nu zien we steeds vaker dat er alleen met de multiplus wordt gewerkt. Nadeel vind ik dat je dan normaliter met walstroom minimaal gebruik kan maken van mppt. Wat zou in mijn geval beste oplossing zijn? Wel multiplus nemen en wel of niet interne BMS.
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 09:11 door Erodona. Reden: Abonneer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 10:50 #1610853

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1055
Erodona schreef :
Nu zien we steeds vaker dat er alleen met de multiplus wordt gewerkt. Nadeel vind ik dat je dan normaliter met walstroom minimaal gebruik kan maken van mppt. Wat zou in mijn geval beste oplossing zijn? Wel multiplus nemen en wel of niet interne BMS.

Ik heb een Quattro met externe BMS (van MG) en een Cerbo.
Voordat LFP hier zijn intrede deed werd de MPPT altijd weggedrukt door de walstroom.
Dat euvel is nu voorbij.
MPPT levert nu altijd volle bak met walstroom ingeschakeld.
Derhalve: Je kunt met een gerust hart een Multi plaatsen.

In- of externe BMS? Geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 11:06 #1610857

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Mbt tot interne en externe BMS doel ik met name op de accu’s zelf uiteraard. Ik zie dat pureAcell nu accu levert die direct in de cerbo geplugd kunnen worden. Ik zit er nl niet op te wachten om voor twee mppt laders en een IP43 losse switches aan een Victron BMS te gaan hangen die al aan een cerbo zitten. Ik mag toch verwachten dat als ik een BMS van Victron aan een cerbo koppel dat die cerbo wel kan bepalen of de laders al dan niet moeten afschakelen en de omvormer zelf stopt uiteraard ook gewoon vanzelf bij low voltage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 11:21 #1610859

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17331
Als je een bms neemt die communiceert met je Cerbo dan ben je er.
DVCC instellen op je Cerbo!
Veel bms'en kunnen dat, je bent niet gebonden aan een pure acell of ander merk.!
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 11:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 11:31 #1610861

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17331
Hier is een lijst van compatibele bms'en en accu's maar er zijn er veel meer!

www.victronenergy.com/live/bat..._compatibility:start

Zie ook:
off-grid-garage.com/bms-communication/
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 11:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 12:55 #1610880

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Dus als ik een pureAcell neem met Victron canbus en ik plug die in mijn cerbo dan ben ik klaar? Als ik een accu set neem van Victron dan zie ik dat er nog van alles bijkomt zoals BMS etc etc. Alleen bij kleinere Victron Lif4Po setjes zit BMS ingebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 13:38 #1610891

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17331
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 14:56 #1610902

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1220
Veel bmsen communiceren via dvcc met victron. De externe eerste victron bmsen hebben de afschakeling van de accu extern. Monitoring en balanceren van cellen intern. De bms had ook 2 io poorten naar b.v een multi. Met een allow to charge en allow to discharge. Dan moet de multi ook geprogrammeerd worden met 2 assistenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 15:18 #1610906

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Dus zoals ik een dag lezen verder ben….we hebben dus LFP accus met ingebouwd BMS en accu’s met extern BMS. Waarom heeft Victron dan geen enkele accu waar een BMS zit ingebouwd die direct via Cerbo alle aangesloten laders en omvormers kan aansturen om de accu te beveiligen? Er zijn zoals ik zie ook leveranciers die gewoon direct van accu naar cerbo kunnen. Ik neem aan dat de Cerbo dan de laders en omvormers regelt? Of mis ik nu nog steeds iets? Ik zie nl div Victron BMs die allemaal nog via kabeltjes de MPPT laders afschakelen etc etc. Is dat niet nodig indien alles al via cerbo loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interne of externe BMS 09 feb 2025 16:48 #1610916

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1220
Omdat de cerbo de accus niet aanstuurt. Komt door de ontwikkeling van de accus die van victron/mg zijn als systeem ontworpen icm victron apperatuur. De adere als amg vervanger. Victron heeft een totaal eigen systeem als het op lifpo aan komt.

Ps mocht je geïnteresseerd zijn heb nog een kort gebruikte www.bluepowershop.nl/accu/bms/...qM_hGORoCJ7kQAvD_BwE liggen mag voor de helft weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl