Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 25 jan 2025 09:56 #1608558

“Power to the Pearl”

Hierbij een nieuw projectje: een LiFePo4 accu om stroom te leveren voor de electrische aandrijving van onze Midget 15 “Black Pearl”

Dit is een afsplitsing van mijn refit project van een Midget 15:
zeilersforum.nl/index.php/foru...midget-15-oostzeejol

Oorspronkelijke idee was een E-propulsion electrische bbm/pod.
Maar die samen met een voldoende grote accu bleek nieuw buiten budget. Dus we gaan voorlopig voor een tweedehands motor en een zelfgemaakte accu, waar dit draadje over gaat…

Ondertussen een Combi 700 24 volt motor gekocht. Die heeft 2 standen, stand 1 is het verbruik 16 Ampère, stand 2 30 Ampère.

24 volt, dus heb ik 8 cellen nodig. Volgende vraag is hoeveel capaciteit…
Voor normaal gebruik wil ik 4 uur kunnen motoren op de hoogste stand. Dat is dus 120Ah.
Na een hoop draadjes gelezen te hebben blijkt het beter voor de accu te zijn om hem niet vol achter te laten, tussen de 30% en 70% lijkt ideaal te zijn.
Dus na wat rekenwerk heb ik gekozen voor 280 Ah cellen. Grootste tijd wil ik tussen 30% en 70% cyclen, en als het moet (weekend weg) laden we hem 100% op, en kunnen we iets meer dan 9 uur op de motor varen zonder te hoeven laden. Dat is ruim voldoende, dus geen stress over een lege accu…
Laden doen (voorlopig) we alleen met walstroom. Accu blijft altijd in de boot.

Volgende heb ik al aangeschaft:

8x Eve LF280K v3 Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V A-grade
1x Victron Blue Smart charger 24/16/1

Wat nog te kopen:

-BMS
-Behuizing voor de cellen (accubak)
-Labvoeding om te topbalanceren
-Kabels
-Anderson stekkers
-Zekering (class T?)

Cellen komen deze week binnen.

Wat ik nog moet uitzoeken is een goede bms, goede settings voor de victron lader en wel of niet celcompressie…

Meedenken wordt altijd zeer gewaardeerd (zolang het maar over deze set-up gaat svp)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 25 jan 2025 10:18 #1608564

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1814
Dat is best conservatief:
Volgens Peper mag je tot 3,4V/cell en 27,2V/8pack continue doorladen.
Dat betekent ook dat je het pack na bijna vol opladen mag wegzetten met de lader uit.
Je bent dan ergens tussen 95-99%. Dat doe ik.

Als die oplader dat niet zelf doet, en het zeker wil weten, dan neem je een “meetstekker” die na vol de lader uitschakelt.
Alternatief gebruik je de meetstekker om 4 uur voor vertrek naar de boot en 1 uur bij aankomst de laatste 30% te doen (30%*280Ah/30A).

Een 24/12V DC-DC voor andere verbruikers en een USB
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 25 jan 2025 10:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 25 jan 2025 10:45 #1608568

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3658
Hm, Peper maakt bezwaar tegen hoe hij hier wordt geciteerd...
"Je mag bij een laadspanning van 3,45V per cel, de cel 24/7 aan de lader laten staan."
Vroegah, werd dit afgeraden omdat laders geen instelling hadden voor een eind laadspanning. Dat was voor loodaccu's ook niet dwingend nodig.
Bij laders die regelen op basis van de laadstroom was het wel goed dat je de accu niet tot op 100% SoC laadde, die regelden allemaal op basis van 'het is een Ampère uur meer, mag dat?' en het antwoord werd dan niet afgewacht. Op het moment dat je gaat laden op basis van de celspanning zeg je: 'laden tot 3,45V en met 3,45V'. Dan hoef je ook niet meer te balanceren want bij het laden balanceer je dan meteen!
Celcompressie heeft geen zin. Een cel die gaat uitzetten is op weg naar zijn einde. Je moet niet overladen, want daar wordt de cel warm van en gaat uitzetten.
Wel een heel leuk ding, zo'n Midget 15!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 25 jan 2025 10:45 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 25 jan 2025 11:17 #1608572

Bij de E bensjus wordt tussen 20 en 80% aanbevolen. 100% mag ook bij direct gebruik na laden.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 18:39 #1609763

Ondertussen heb ik een bak gevonden waar de cellen inpassen. Tenminste, het blijft een beetje gokken met bakken, want meestal worden alleen de buitenmaten aangegeven…

Dit keer goed gegokt, de cellen passen mooi in een gereedschapskoffer:







Nu verder met het uitzoeken van een BMS.

En anderson stekkers om de lader aan te kunnen sluiten, en om de electrische bbm op aan te sluiten.

Misschien in plaats van Anderson stekkers accupolen monteren, weet nog niet helemaal wat handiger/beter is…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 18:58 #1609768

Peper schreef :
Hm, Peper maakt bezwaar tegen hoe hij hier wordt geciteerd...
"Je mag bij een laadspanning van 3,45V per cel, de cel 24/7 aan de lader laten staan."
Vroegah, werd dit afgeraden omdat laders geen instelling hadden voor een eind laadspanning. Dat was voor loodaccu's ook niet dwingend nodig.
Bij laders die regelen op basis van de laadstroom was het wel goed dat je de accu niet tot op 100% SoC laadde, die regelden allemaal op basis van 'het is een Ampère uur meer, mag dat?' en het antwoord werd dan niet afgewacht. Op het moment dat je gaat laden op basis van de celspanning zeg je: 'laden tot 3,45V en met 3,45V'. Dan hoef je ook niet meer te balanceren want bij het laden balanceer je dan meteen!
Celcompressie heeft geen zin. Een cel die gaat uitzetten is op weg naar zijn einde. Je moet niet overladen, want daar wordt de cel warm van en gaat uitzetten.
Wel een heel leuk ding, zo'n Midget 15!
Groeten, Peper.

Hee Peper! Fijn dat je meeleest. Misschien kan ik je nog wat advies ontfutselen.

Ik ben op dit moment het volgende van plan:

1. Elke cel individueel laden met labvoeding tot exact 3,45 volt. (Ik heb 2sets van elke 4 cellen van EVE ontvangen. Per 4 hebben ze dezelfde spanning, maar tussen de 2 sets zit er af fabriek een paar tienden volt verschil tussen)
2. Cellen verbinden tot 24volt accu
3. Daarna BMS erop aansluiten
4. Blue Smart lader van Victron instellen op laden tot 27,6 volt.

BMS instellen dat ie laden op een cel onderbreekt als die 3,45 volt heeft.
Voor BMS zit ik aan deze te denken:

www.nkon.nl/charger-86/jk-bms-b2a8s20p-hc.html

In deze set-up, wat zou jij dan doen?
Laatst bewerkt: 31 jan 2025 19:00 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 19:01 #1609771

Peper schreef :
Wel een heel leuk ding, zo'n Midget 15!
Groeten, Peper.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 19:04 #1609773

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17125
Mooie box daarvoor zeg!
Supervondst :)

Mijn ervaringen met die Andersen stekkers zijn wat minder. Een paar moest ik bijbuigen omdat ze geen contact maakten of maar af en toe.
Ik zoek nog naar een alternatief!

Voor BMS?
Als het wat mag kosten zou ik zeggen 123 bms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 19:47 #1609784

holtere schreef :
Mooie box daarvoor zeg!
Supervondst :)
.

Thanks! Was ook zoeken moet ik zeggen…

Er zijn ook mooie heavy duty koffers te koop (voor foto-apparatuur enzo), maar die zijn echt prijzig…
Maatvoering was ook belangrijk, aangezien de accu onder de kuipbank moet passen (past nu op 2cm precies…)

Had ook een disselbak gevonden, wat een goede kandidaat was. Maar deze Stanley was robuuster, en prijs viel ook reuze mee…

Overigens weegt de hele accu straks tussen de 40 en 45 kilo denk ik, dus als het moet kan tie eruit, maar de bedoeling is dat ie lekker in het bootje blijft. Laden lekker in de box aan de duitse landvast :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 19:50 #1609785

holtere schreef :

Mijn ervaringen met die Andersen stekkers zijn wat minder. Een paar moest ik bijbuigen omdat ze geen contact maakten of maar af en toe.
Ik zoek nog naar een alternatief!

Oh, dat slecht contact heb ik nog niet meegemaakt. Wel dat ze heel moeilijk losgaan… en een beetje lomp.

Als ik een alternatief vind zal ik het zeker melden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 19:54 #1609786

holtere schreef :
Voor BMS?
Als het wat mag kosten zou ik zeggen 123 bms.

Oei, die is wel mooi. Zijn die printjes niet kwetsbaar voor corrosie/schade enzo? Ze hebben wel
speciale uitvoeringen voor EVE cellen zie ik…Weet niet of dat binnen m’n budget valt…maar bedankt voor de tip, ik hou het in gedachten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 31 jan 2025 20:21 #1609791

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17125
Ja, wat pleit ervoor... dat het volgens mij een nederlands produkt is, de onderdelen zijn los verkrijgbaar, de bediening is eenvoudig en doeltreffend, werkt met Victron samen en je kunt er leuke relais aan vastknopen voor de beveiliging.
Maar inderdaad schiet zon ding je budget overhoop :ohmy:


Laatst bewerkt: 31 jan 2025 20:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 08:11 #1609968

Mooi! Maar inderdaad, ik ben wel genoodzaakt om een beetje op het budget te letten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 08:15 #1609969

Heb trouwens een mooi filmpje gevonden wat de verschillen zijn tussen laden tot 3.65, 3.55 en 3.45 volt per cel:



Voor degene die geen zin hebben het filmpje te bekijken, dit is het resultaat:




Capaciteit die je eruit kan halen maakt dus bijna niks uit met 3.45 of 3.55 volt.
Maar laadtijd wordt wel veel langer met 3.45….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 09:27 #1609983

Een goede vriend heeft zelf een electrisch aangedreven boot gebouwd. De 48V Accu's ook zelf gebouwd met 123 bms. Ondanks dat de boot nooit zeewater heeft gezien en volledig droog is, gingen om de haverklap de bms printjes kapot waardoor er ook meerdere cellen om zeep zijn geholpen. Hij was er klaar mee en heeft het 123 bms-spul er af gegooid. Heeft nu al een aantal jaar een Daly BMS die het uitstekend doet. Dat is ook mijn persoonlijke ervaring met Daly. Prima spul en betaalbaar.
Leuk dat 123-bms en zeker omdat het een Nederlands product is, maar het voldoet dus niet in een nautische omgeving. Zeker op een klein bootje zou ik iets kiezen wat een beetje beter afgeschermd is.
Laatst bewerkt: 02 feb 2025 09:28 door gerwinhaaijema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:12 #1609986

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17125
Vrijwel alle bms'sen zijn min of meer open printplaatjes, dus daar zit weinig verschil in.
De Daly lijkt idd. gesloten te zijn maar ik heb er nooit een vast gehad.
Koeling van die dingen tgv het balanceren zal een reden zijn?
Laatst bewerkt: 02 feb 2025 10:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:16 #1609988

sjoerd1981 schreef :
[quote=
Ik ben op dit moment het volgende van plan:

1. Elke cel individueel laden met labvoeding tot exact 3,45 volt. (Ik heb 2sets van elke 4 cellen van EVE ontvangen. Per 4 hebben ze dezelfde spanning, maar tussen de 2 sets zit er af fabriek een paar tienden volt verschil tussen)
2. Cellen verbinden tot 24volt accu
3. Daarna BMS erop aansluiten
4. Blue Smart lader van Victron instellen op laden tot 27,6 volt.

BMS instellen dat ie laden op een cel onderbreekt als die 3,45 volt heeft.
Voor BMS zit ik aan deze te denken:

www.nkon.nl/charger-86/jk-bms-b2a8s20p-hc.html

In deze set-up, wat zou jij dan doen?

Voor wat het waard is, als tussenstap in de initiele lading heb ik na de individuele lading van de cellen, ze alle 8 nog eens in serie gezet tot één grote accu, in mijn geval van 3,6 volt 2400Ah en nog eens door geladen met 3,65. Daarna de 24V versie (300Ah) geinstalleerd die in het gebruik met max 27,6V wordt geladen. Cellen zijn overigens van Winston.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 feb 2025 10:25 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:21 #1609990

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29714
sjoerd1981 schreef :
Heb trouwens een mooi filmpje gevonden wat de verschillen zijn tussen laden tot 3.65, 3.55 en 3.45 volt per cel:



Voor degene die geen zin hebben het filmpje te bekijken, dit is het resultaat:




Capaciteit die je eruit kan halen maakt dus bijna niks uit met 3.45 of 3.55 volt.
Maar laadtijd wordt wel veel langer met 3.45….

Prima toch? Het is meer als slow-cooking.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:24 #1609991

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29714
Booty24 schreef :
Als die oplader dat niet zelf doet, en het zeker wil weten, dan neem je een “meetstekker” die na vol de lader uitschakelt.
Alternatief gebruik je de meetstekker om 4 uur voor vertrek naar de boot en 1 uur bij aankomst de laatste 30% te doen (30%*280Ah/30A).

Is dat een product? DC meten en AC schakelen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:29 #1609993

Misschien een idee om het kanaal “Off Grid Garage” van Andy in Brisbane te volgen. Zeer veel goede informatie. Ik volg zijn kanaal al een jaar of vier. Uit zijn testen komen JK bms-sen als beste naar voren, voor wat de software betreft. Veel andere bms doen niet wat ze pretenderen te doen, bijv. het correct resetten naar 100% SoC.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:46 #1609995

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1814
holtere schreef :
Vrijwel alle bms'sen zijn min of meer open printplaatjes, dus daar zit weinig verschil in.
De Daly lijkt idd. gesloten te zijn maar ik heb er nooit een vast gehad.
Koeling van die dingen tgv het balanceren zal een reden zijn?

Dan zet je dat balanceren uit. Voor mij nutteloos geworden. Wel gekocht geïnstalleerd en uitgezet.
Cellen komen gewoon terug op hetzelfde punt als waar je ze ooit gebalanceerd hebt.
De cellen staan in serie. De electronen hebben geen andere weg.
Als ie er wel is moet je dat oplossen. Die andere weg (balanceren) kun je beter afsluiten.

Ontstaat er toch een groter verschil dan moet er een oorzaak zijn en dan heb je een indicatie dat er iets mis zou kunnen zijn. Net zoals we met een bms op een loodaccu een verminderd peil hadden kunnen signaleren als we 100 jaar terug ic’s hadden gehad. Maar we hadden een peilstok, een zuur weger en een dop. Iemand ooit bedacht daar een rondpompje op te zetten?
Olielekkagepompje terug de motor in om het oliepeil te compenseren.

Ik ben een gadgets-fan, vind automation fascinerend, maar ik hou niet van signalen verstoppen.

Zit er bij jullie een balanscounter oid op. Die aangeeft hoeveel er heen en weer gaat? Zit daar iets van een afwijkingswaarschuwing op?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 02 feb 2025 10:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 10:59 #1609996

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1814
Calidris schreef :
Booty24 schreef :
Als die oplader dat niet zelf doet, en het zeker wil weten, dan neem je een “meetstekker” die na vol de lader uitschakelt.
Alternatief gebruik je de meetstekker om 4 uur voor vertrek naar de boot en 1 uur bij aankomst de laatste 30% te doen (30%*280Ah/30A).

Is dat een product? DC meten en AC schakelen?

Met een HomeWizard EnergySocket, €30. Als de accu vol raakt neemt de DC af en daarmee ook het AC verbruik. Bij HW ES kan je op basis van afname van het vermogen (uitschakelen na xx minuten onder yy W).
Ik heb geen router, maar gebruik de wifi van de haven.

100% hoeft maar af en toe om de bms en/of de monitor te resetten tot 100%.
Bijna vol is met 280Ah ook prima. Dat resetten doe je dan een keer onderweg.
Onderweg laad ik alleen als ik aan boord ben.

Kan ook met HomeMatic dat ik voor de verwarming heb, maar die heeft een eigen AP nodig, samen €100.
Er zullen ook wel aantrekkelijker geprijsde meetstekkers zijn op Tuya (Action) of Shelly die net als HW direct op de (openbare) wifi kunnen, met een aantrekkelijker prijs, maar die heb ik niet.

Terzijde, er zijn ook Tuya temp en hygrometers op wifi voor rond €16 voor wie dat aan boord thuis wil kunnen zien. Handig voor de kussens of voor winter zeilers (monteren op de motorkoeling).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 02 feb 2025 11:44 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 11:41 #1610001

Sjetonneke schreef :
Misschien een idee om het kanaal “Off Grid Garage” van Andy in Brisbane te volgen. Zeer veel goede informatie. Ik volg zijn kanaal al een jaar of vier. Uit zijn testen komen JK bms-sen als beste naar voren, voor wat de software betreft. Veel andere bms doen niet wat ze pretenderen te doen, bijv. het correct resetten naar 100% SoC.

Bedankt voor de tip! Bij NKON (waar ik m’n EVE cellen heb gekocht) verkopen ze ook die JK BMS’en, dus dat lijkt wel een goede budget oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 11:55 #1610005

Calidris schreef :
sjoerd1981 schreef :
Heb trouwens een mooi filmpje gevonden wat de verschillen zijn tussen laden tot 3.65, 3.55 en 3.45 volt per cel:

Voor degene die geen zin hebben het filmpje te bekijken, dit is het resultaat:




Capaciteit die je eruit kan halen maakt dus bijna niks uit met 3.45 of 3.55 volt.
Maar laadtijd wordt wel veel langer met 3.45….

Prima toch? Het is meer als slow-cooking.

Zeker, kan prima zijn.

Vaak is het ook gebruikersafhankelijk wat het beste werkt.

Voor de accu in dit draadje verwacht ik per gemiddeld vaartochtje ongeveer 2 motoruren te hebben.
Dat zou me 60 Ah kosten. Dat wil ik het liefst weer bijgeladen hebben voordat ik de haven verlaat (accu’s liever niet aan lader als ik (lang) niet aan boord ben.

Heb een 30A lader, dus dan een uurtje voor vertrek en een uurtje na aankomst laden zou perfect gaan (voor mij).

Maar als het lader dan heel langzaam gaat door 3.45 volt werkt het niet echt lekker. Dan is misschien 3.5 of 3.55 volt voor mij handiger. Ik wil sowiezo uit de buurt blijven van de 3.65 volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: DIY 24volt LiFePo4 accu voor Midget 15 02 feb 2025 12:23 #1610008

Noballast schreef :
sjoerd1981 schreef :
[quote=
Ik ben op dit moment het volgende van plan:

1. Elke cel individueel laden met labvoeding tot exact 3,45 volt. (Ik heb 2sets van elke 4 cellen van EVE ontvangen. Per 4 hebben ze dezelfde spanning, maar tussen de 2 sets zit er af fabriek een paar tienden volt verschil tussen)
2. Cellen verbinden tot 24volt accu
3. Daarna BMS erop aansluiten
4. Blue Smart lader van Victron instellen op laden tot 27,6 volt.

BMS instellen dat ie laden op een cel onderbreekt als die 3,45 volt heeft.
Voor BMS zit ik aan deze te denken:

www.nkon.nl/charger-86/jk-bms-b2a8s20p-hc.html

In deze set-up, wat zou jij dan doen?

Voor wat het waard is, als tussenstap in de initiele lading heb ik na de individuele lading van de cellen, ze alle 8 nog eens in serie gezet tot één grote accu, in mijn geval van 3,6 volt 2400Ah en nog eens door geladen met 3,65. Daarna de 24V versie (300Ah) geinstalleerd die in het gebruik met max 27,6V wordt geladen. Cellen zijn overigens van Winston.

Aha, bedankt! Hmmm, ben ongeveer hetzelfde van plan.
Met een labvoeding individueel laden tot 3,55 volt.
Daarna samenbouwen, en BMS erop aansluiten. Overspanningsbeveiliging op 3,65 volt
En dan samengebouwd met de lader initieel laden tot 3,6 volt (met de victron smartblue 30a lader op 28,8 volt)

Daarna de accu ontladen, en weer opladen met max 27,6 volt (met de victron smartblue 30a lader)

En daarna voortaan alleen laden tot 3,45. Eventueel balanceren met de actieve balans bms (kan je bij JK aan of uit zetten via de app)
Laatst bewerkt: 02 feb 2025 12:23 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl