tuur schreef :
Super veel dank voor je meedenk hulp! Ik snap er momenteel weinig van..
Het spanningsverschil lijkt dus te kloppen?
Wellicht handige info;
"vroegah' waren de min van beide accu's met elkaar verbonden. Toen werkte het. beide accu's werden opgeladen via de motor / dynamo.
Inmiddels heb ik een baterry monitor systeem (Victron BMV700) gemonteerd. In de installatie handleiding stond expliciet vermeld dat "Let op dat er geen andere aansluitingen op deze kant van de shunt of op de negatieve accuklem zouden moeten zijn. Elke
belasting of lader die hier is aangesloten zal niet meegeteld worden in de acculaadstatus berekening."
Ik heb dat geïnterpreteerd als 'min van beide accu's mogen niet met elkaar verbonden zijn'
Klopt mijn aanname? Of is dit precies de reden van m'n laadprobleem en mag ik beide minnen wél met elkaar verbinden zonder dat het invloed heeft op de werking van de bmv?
Ah, daar komt de aap uit de mouw. Mwah, je aanname klopt een klein beetje.
De minpolen moeten niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn, maar via de shunt van de BMV
Om het laden en ontladen van de lichtaccu te kunnen tellen (de BMV telt hoeveel er in gaat en hoeveel er uit gaat) moet ALLE stroom naar en van de lichtaccu door de shunt. Dus daarom mag aan de min van de lichtaccu alleen maar een kabel naar de Batterij-zijde van de shunt zitten.
Maar alle verbindingen die eerst op de min van de lichtaccu zaten, die zetten we dus op de Load-zijde van de shunt. Ook de verbinding naar de min van de startaccu.
Dus een kabel van de min van de startaccu naar de Load-zijde van de shunt.
Kijk, zo zit het schematisch gezien bij een victron shunt, alleen de aux heb je denk ik niet op je BMV700.