Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp?

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 18:27 #1614971

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 359
Beste mede zeilers en ouderhoudplegers,

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen m.b.t. het volgende probleem, want ik kom er echt niet uit.

Het probleem is: licht accu (nieuwe 130Ah, AGM Victron) laadt niet op als de motor draait. Indien walstroom: laadt gewoon bij.

De situatie:
- gescheiden accu systeem
- laden walstroom: iedere accu heeft eigen lader. Werkt prima.
- laden motor: accu's geschakeld via Victron Mosfet dinges
- indien motor draait laadt startaccu gewoon op (14,7V), lichtaccu krijgt niets (afgelezen dmv Victron battery monitor)
- zelfs na 3 kwartier motor draaien, geen stroom richting lichtaccu

Om uit te sluiten dat 1 output van het mosfetdinges kapot is, heb ik de draden van output 1 en 2 omgewisseld. Zelfde resultaat; startaccu laadt op, lichtaccu niet.

Gezien de lichtaccu via de walstroom lader wél gewoon oplaadt, moet het dus wel een + probleem, ipv een massa probleem zijn lijkt me. Maar tegelijkertijd leverde het omwisselen van de output op het mosfetding niets op.
Ik snap het niet meer... Kan iemand mij met deze info helpen of is er meer info nodig?

Alvast erg veel dank voor de hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:01 #1614979

Most likely:
1. Kabeltje tussen victron mosfetding en lichtaccu is stuk
2. Beide laders zitten met plus en nul op de accu's maar er zit geen verbinding tussen de nul van startaccu en lichtaccu.

Meten als de motor loopt:
Is er spanninsverschil tussen plus van startaccu en plus van lichtaccu?
Is er spanningsverschil tussen nul van startaccu en nul nvan lichtaccu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 19:01 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:19 #1614980

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 359
[quote="Meten als de motor loopt:
Is er spanninsverschil tussen plus van startaccu en plus van lichtaccu?
Is er spanningsverschil tussen nul van startaccu en nul nvan lichtaccu.[/quote]

Goed punt, dank!

Maar wat als ik spanningsverschil meet tussen de +-en en de beide - en? Wat betekent dat dan?

Verder, de + kabel vanuit de mosfet gaat naar de +schakelaar, waarmee ik de hele boot 'uit kan zetten'. (behalve de startmotor, die heeft z'n eigen + schakelaar).
Maakt dit nog iets uit in het hele verhaal?

Ik ben namelijk helemaal niet in de buurt geweest van die draden en het lijkt me zo sterk dat er 'ineens' een kabeltje kapot gaat. Maar je weet nooit! dus ik ga kijken.
Alle stekkers heb ik zojuist gecheckt en die zien er allemaal ok uit. Ik zie ook geen defect in de kabel (al kan ik niet helemaal zichtbaar krijgen zonder iets los te moeten trekken).

Eerst eens spanningsverschil meten.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 19:35 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:25 #1614982

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Wellicht vergeten de pluskabel van de mosfet aan te sluiten op nieuwe accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:28 #1614983

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 359
Ik ben er niet aan geweest, dus 'vergeten' kan in dit geval niet.
Het zit bij mij zo: Verder, de + kabel vanuit de mosfet gaat naar de +schakelaar, waarmee ik de hele boot 'uit kan zetten'. (behalve de startmotor, die heeft z'n eigen + schakelaar).
Maakt dit nog iets uit in het hele verhaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:33 #1614986

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 359
Er klopt volgens mij inderdaad echt iets niet:

Motor loopt:

Spanning op startaccu: 14.7V
Lichtaccu: 'rustspanning' van 12.8V
Spanningsverschil tussen beide + van accu's: 8,5V
Spanningsverschil tussen beide - van accu's: 10,2V


Hoe dan? Kan iemand dit verklaren?
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 19:38 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:43 #1614989

Ja, keurig galvanisch gescheiden.
Doe maar eens een dik draadje tussen beide minnen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 19:44 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 19:57 #1614993

Net zo dik als de draad van mosfetding naar de lichtaccu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 20:27 #1615001

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 359
Super veel dank voor je meedenk hulp! Ik snap er momenteel weinig van..

Het spanningsverschil lijkt dus te kloppen?

Wellicht handige info;

"vroegah' waren de min van beide accu's met elkaar verbonden. Toen werkte het. beide accu's werden opgeladen via de motor / dynamo.
Inmiddels heb ik een baterry monitor systeem (Victron BMV700) gemonteerd. In de installatie handleiding stond expliciet vermeld dat "Let op dat er geen andere aansluitingen op deze kant van de shunt of op de negatieve accuklem zouden moeten zijn. Elke
belasting of lader die hier is aangesloten zal niet meegeteld worden in de acculaadstatus berekening.
"

Ik heb dat geïnterpreteerd als 'min van beide accu's mogen niet met elkaar verbonden zijn'

Klopt mijn aanname? Of is dit precies de reden van m'n laadprobleem en mag ik beide minnen wél met elkaar verbinden zonder dat het invloed heeft op de werking van de bmv?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 09 mrt 2025 22:20 #1615013

  • bgrr
  • bgrr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Koppel de accu's voor de shunt aan elkaar met dezelfde dikke kabel als voorheen.

Desnoods op de eerste moer van de shunt. Na de shunt (laatste moer op de shunt) maak je een kabel van Shunt naar licht accu min pool

Dit stukje kabel dient net zo dik te zijn als voor de shunt
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 22:21 door bgrr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 01:32 #1615020

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 313
Als ik zo het verhaal leest zou ik ook de min polen aan elkaar koppelen. In mijn boot is de min in de hele boot gelijk. Wat je aan de pluszijde doet kan je geheel scheiden.
Een "zwevende" min kan hele rare verschillen veroorzaken tussen 2 elektrische systemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 04:17 #1615021

Ik vind het een raar verhaal. Ik denk ook dat het niet verbinden van de min heel goed de oorzaak van het probleem kan zijn. Alleen wat ik dan niet begrijp is dat ts steeds zegt "ik ben nergens aan geweest". Als dit zo is moet het toch voorheen ook niet gewerkt hebben? Of heeft hij kaboutertjes aan boord gehad die stiekem een accumonitor hebben ingebouwd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 05:57 #1615024

tuur schreef :
Super veel dank voor je meedenk hulp! Ik snap er momenteel weinig van..

Het spanningsverschil lijkt dus te kloppen?

Wellicht handige info;

"vroegah' waren de min van beide accu's met elkaar verbonden. Toen werkte het. beide accu's werden opgeladen via de motor / dynamo.
Inmiddels heb ik een baterry monitor systeem (Victron BMV700) gemonteerd. In de installatie handleiding stond expliciet vermeld dat "Let op dat er geen andere aansluitingen op deze kant van de shunt of op de negatieve accuklem zouden moeten zijn. Elke
belasting of lader die hier is aangesloten zal niet meegeteld worden in de acculaadstatus berekening.
"

Ik heb dat geïnterpreteerd als 'min van beide accu's mogen niet met elkaar verbonden zijn'

Klopt mijn aanname? Of is dit precies de reden van m'n laadprobleem en mag ik beide minnen wél met elkaar verbinden zonder dat het invloed heeft op de werking van de bmv?


Ah, daar komt de aap uit de mouw. Mwah, je aanname klopt een klein beetje.
De minpolen moeten niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn, maar via de shunt van de BMV
Om het laden en ontladen van de lichtaccu te kunnen tellen (de BMV telt hoeveel er in gaat en hoeveel er uit gaat) moet ALLE stroom naar en van de lichtaccu door de shunt. Dus daarom mag aan de min van de lichtaccu alleen maar een kabel naar de Batterij-zijde van de shunt zitten.
Maar alle verbindingen die eerst op de min van de lichtaccu zaten, die zetten we dus op de Load-zijde van de shunt. Ook de verbinding naar de min van de startaccu.
Dus een kabel van de min van de startaccu naar de Load-zijde van de shunt.

Kijk, zo zit het schematisch gezien bij een victron shunt, alleen de aux heb je denk ik niet op je BMV700.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 10 mrt 2025 05:59 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 06:00 #1615025

TS heeft de minpolen van de accu's ontkoppeld. Dat is de oorzaak van zijn probleem. De het ene circuit 'zweeft' op een ander spanningsniveau dan het andere.
Bovendien zit de dynamo nu alleen in het startaccucircuit. Koppelen van de minnen maakt er weer een geheel van.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 10 mrt 2025 06:02 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 06:04 #1615026

RobertWalter1 schreef :
TS heeft de minpolen van de accu's ontkoppeld. Dat is de oorzaak van zijn probleem. De het ene circuit 'zweeft' op een ander spanningsniveau dan het andere.
Bovendien zit de dynamo nu alleen in het startaccucircuit. Koppelen van de minnen maakt er weer een geheel van.

Koppelen van de minnen via de shunt dus!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 07:38 #1615030

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Bij mij zitten ze gekoppeld op het motorblok. Dat is ook prima toch?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 08:00 #1615037

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Volgens mij moeten de minnen van beide accu's op 1 punt samen komen.
Meestal is dat op het motorblok.
Tenminste zo is het bij mij, 1 centraal min punt waar alle minnen samenkomen.

Als de minnen niet aan elkaar zitten, dan is het circuit van de alternator voor het laden van de lichtaccu niet gesloten en dan kan er ook geen stroom vloeien.
De instructie van de baterry monitor systeem lijkt me voor verwarring te zorgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 08:04 #1615038

Tony2920 schreef :
Volgens mij moeten de minnen van beide accu's op 1 punt samen komen.

Niet in het geval van een shunt in de min-leiding van één van de accu's. Dan ligt het centrale minpunt aan de verbruikerskant van de shunt. De min van de te monitoren accu ligt dan aan de andere kant van die shunt. Zie het hierboven gepostte schema van Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 09:29 #1615053

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Nachtvlinder schreef :
Tony2920 schreef :
Volgens mij moeten de minnen van beide accu's op 1 punt samen komen.

Niet in het geval van een shunt in de min-leiding van één van de accu's. Dan ligt het centrale minpunt aan de verbruikerskant van de shunt. De min van de te monitoren accu ligt dan aan de andere kant van die shunt. Zie het hierboven gepostte schema van Victron.

Dat lijkt me vreemd, dan meet je zowel de stroom van de startaccu als die van de service accu in de shunt. Ook ga je de startstroom zo door je shunt sturen. Dat lijkt me onwenselijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 10:24 #1615056

Denk dat we dan een spraakverwarring hebben. Eens met het schema van Victron?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 11:11 #1615061

Tony2920 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Tony2920 schreef :
Volgens mij moeten de minnen van beide accu's op 1 punt samen komen.

Niet in het geval van een shunt in de min-leiding van één van de accu's. Dan ligt het centrale minpunt aan de verbruikerskant van de shunt. De min van de te monitoren accu ligt dan aan de andere kant van die shunt. Zie het hierboven gepostte schema van Victron.

Dat lijkt me vreemd, dan meet je zowel de stroom van de startaccu als die van de service accu in de shunt. Ook ga je de startstroom zo door je shunt sturen. Dat lijkt me onwenselijk.

Nee, de startstroom komt uit de startaccu, en gaat niet door de shunt. De min van de startaccu ligt rechtstreeks aan het motorblok.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 14:40 #1615092

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Nou,....doetie het al met al die wijze adviezen?? :whistle: ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 16:06 #1615104

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
It Paradyske schreef :
Tony2920 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Tony2920 schreef :
Volgens mij moeten de minnen van beide accu's op 1 punt samen komen.

Niet in het geval van een shunt in de min-leiding van één van de accu's. Dan ligt het centrale minpunt aan de verbruikerskant van de shunt. De min van de te monitoren accu ligt dan aan de andere kant van die shunt. Zie het hierboven gepostte schema van Victron.

Dat lijkt me vreemd, dan meet je zowel de stroom van de startaccu als die van de service accu in de shunt. Ook ga je de startstroom zo door je shunt sturen. Dat lijkt me onwenselijk.

Nee, de startstroom komt uit de startaccu, en gaat niet door de shunt. De min van de startaccu ligt rechtstreeks aan het motorblok.

In het enkele posts terug geplaatste schema niet. Daar komt min van de kleinere accu, waarvan ik verwacht dat het de startaccu is, samen met de grote accu, voor de shunt.
En dat is volgens mij niet gewenst. Want dan ziet de accumontor zowel de stroom van de lichtaccu als die van de startaccu.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 16:08 #1615105

Tony2920 schreef :
It Paradyske schreef :
Tony2920 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Tony2920 schreef :
Volgens mij moeten de minnen van beide accu's op 1 punt samen komen.

Niet in het geval van een shunt in de min-leiding van één van de accu's. Dan ligt het centrale minpunt aan de verbruikerskant van de shunt. De min van de te monitoren accu ligt dan aan de andere kant van die shunt. Zie het hierboven gepostte schema van Victron.

Dat lijkt me vreemd, dan meet je zowel de stroom van de startaccu als die van de service accu in de shunt. Ook ga je de startstroom zo door je shunt sturen. Dat lijkt me onwenselijk.

Nee, de startstroom komt uit de startaccu, en gaat niet door de shunt. De min van de startaccu ligt rechtstreeks aan het motorblok.

In het enkele posts terug geplaatste schema niet. Daar komt min van de kleinere accu, waarvan ik verwacht dat het de startaccu is, samen met de grote accu, voor de shunt.
En dat is volgens mij niet gewenst. Want dan ziet de accumontor zowel de stroom van de lichtaccu als die van de startaccu.


Nee, die stroom loopt van de kleine accu naar de load-startmotor en loopt dus niet door de shunt.
Teken de stroom maar eens.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccu laadt niet bij, diagnose hulp? 10 mrt 2025 16:18 #1615107

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Ik blijf het een merkwaardig schema vinden.

Wat is er op tegen om de startaccu met de min aan het motorblok te maken,
en de min van de lichtaccu via de shunt naar datzelfde centrale min punt te brengen.

Dit is in de meeste installaties eenvoudiger uit te voeren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl