Je hebt een interne bms die de lfp accu beschermt.
Je hebt meer Ah in je tank dan in je accu. En die wil je benutten.
Bij een loodaccu neemt bij het opladen de weerstand toe, neemt de laadstroom af en neemt de belasting voor lader en voltage regulator af. Ook schakelt de loodaccu niet af en dus ziet de regulator altijd “12V”.
Deze combinatie zorgt ervoor dat je “oneindig” kan laden zonder dat het allemaal te warm wordt.
Een lfp met bms wijkt daar van af en daar moet je iets voor doen:
Eenvoudigste is het laden op de motor weg laten en een grotere lfp kiezen of een zonnepaneeltje.
Wel opladen op de motor:
Semi-handmatig (doe je bij olietemperatuur ook zo):
-tegen oververhitting: temperatuuralarm op laadspoel en op voltageregulator met alarm: handmatig motor uit, laadkabel los, motor aan
-tegen uitschakelen accu-bms omdat deze vol is:
—-niet laden als deze bijna vol is; of
—-HVolt alarm lager dan de bms en handmatig uitschakelen (motor uit; lader uit; motor aan); of
—-bms HVolt hoger dan laadspoel-V, eventueel middels een accurate DC-DC. Die DC-DC moet dan de laadspanning wel langdurig continue vol kunnen houden. Die kleine Victrons kunnen dat in ieder geval niet (Die heb ik daarom ook nog in mijn rommelbak liggen). Tevens weet ik niet of je voltage regulator aan een DC-DC genoeg heeft om het voltage goed te reguleren. (Daartoe heeft “de normale DC-DC lfp oplossing” parallel een loodaccu staan. Die is vaak als start accu aanwezig. De DC-DC moet de laadstroom beperken om de temperatuur te berken en dus kleiner zijn dan de lader. Daarnaast moeten ze zelf niet te warm worden. Een temperatuur bescherming zit bij Victron alleen in de 18 smart, de 30 smart en in de TR, maar die zijn in jouw geval te groot. De kleintjes hebben dat niet. Daar kwam ik ook pas na aanschaf achter…..)
Automatiseren: ik heb daartoe twee relais (van die blokvormige zoals in de auto) in de AC koppeling tussen laadspoel en regulator. Die mag je wel schakelen terwijl de motor loopt (de regulator kan stuk gaan als je de DC er af haalt, maar de AC er af halen gaat prima): die schakelt af op HTemp, op LTemp, HVolt. En schakelt alleen AAN als die voorwaarden weg zijn. Dus na motor uit dan loopt de HTemp redelijk snel terug onder de 45gr en gaat het laden bij hernieuwde motor start weer aan. Dit kost een extra kabeltje naar je motor en en kleine ingreep. Moet je er alleen nog voor zorgen dat dit eerder gebeurt dan dat de bms dit doet.
De handleiding van de lader
CTEK MULTI XS 4003 vermeldt te hoge laadvoltages (14.4V en 14.7V), een loodaccu-cyclus en een beperkte laadstroom van 4A. Sommige CTEKs hebben ook een constant V profiel, maar dat heeft deze niet.
Een lader van 15A komt meer in de richting. Ik heb een Victron IP65.
Zie ook mijn ZF lfp draadje:
zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/73-stroom-elektrische-apparatuur-aan-boord/591227-enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu?
Niet helemaal hetzelfde, maar wel mijn leercurve.