Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ONWA AIS

ONWA AIS 22 sept 2025 08:06 #1651327

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
PrinceOfLight schreef :
Dat is zeker waar, maar ik wilde een soort van toekomstbestendig zijn voor als ik wel het wad opga en naar Denemarken vaar…
En wellicht dan iets meer uitgeven aan iwts wat straks ook gebruikt gaat worden ipv dingen die achterhaald zijn.

Persoonlijk zou ik de investering pas doen als je het concreet nodig hebt, kan maand voor vertrek zijn. Plannen veranderen en goed mogelijk dat het nog wel een paar jaar duurt voor je het ruime sop kiest naar Denemarken ;). Heb je misschien al een DSC marifoon? Met een simpele multiplexer met wifi kun je daar ook gps van pakken. Die multiplexer is ook handig voor diepte, wind en snelheid data op een tablet. Is maar een idee en past in plan toekomstbestendig maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:00 #1651342

Willem-vdV schreef :
Zeilprutser schreef :
Calidris schreef :
Die KS200a+ is in EU niet toegestaan, totdat het tegendeel boven water komt.

Bijlage:

Bestandsnaam: (ZXM8438)I...(CE).pdf
Bestandsgrootte:363 KB

En lees vooral de Remarks op de onderzijde van dit blad

ik zie daar staan"it may be necessary.." of ben ik nu naïef ?
Een schip is zo zeewaardig als de kapitein die erop zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:02 #1651343

zeiler26 schreef :
PrinceOfLight schreef :
Dat is zeker waar, maar ik wilde een soort van toekomstbestendig zijn voor als ik wel het wad opga en naar Denemarken vaar…
En wellicht dan iets meer uitgeven aan iwts wat straks ook gebruikt gaat worden ipv dingen die achterhaald zijn.

Persoonlijk zou ik de investering pas doen als je het concreet nodig hebt, kan maand voor vertrek zijn. Plannen veranderen en goed mogelijk dat het nog wel een paar jaar duurt voor je het ruime sop kiest naar Denemarken ;). Heb je misschien al een DSC marifoon? Met een simpele multiplexer met wifi kun je daar ook gps van pakken. Die multiplexer is ook handig voor diepte, wind en snelheid data op een tablet. Is maar een idee en past in plan toekomstbestendig maken

het hele plan omvat idd een set windmeter/diepte/snelheid met een nema2000 en een wifi multiplex en een gps module en zo info in de iPad/waterkaarten en later dan over naar een plotter
Een schip is zo zeewaardig als de kapitein die erop zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:23 #1651345

PrinceOfLight schreef :

ik zie daar staan"it may be necessary.." of ben ik nu naïef ?

Dat staat gewoon dat het een fantasiecertificaat is en dat eigenlijk echte goedkeuring door Notified Bodies nodig is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:25 #1651346

Baasklusje schreef :
PrinceOfLight schreef :

ik zie daar staan"it may be necessary.." of ben ik nu naïef ?

Dat staat gewoon dat het een fantasiecertificaat is en dat eigenlijk echte goedkeuring door Notified Bodies nodig is.

Kennelijk het 2e document over het hoofd gezien?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:25 #1651347

Baasklusje schreef :
PrinceOfLight schreef :

ik zie daar staan"it may be necessary.." of ben ik nu naïef ?

Dat staat gewoon dat het een fantasiecertificaat is en dat eigenlijk echte goedkeuring door Notified Bodies nodig is.
zou kunnen maar het certificaat dat zeilprutser aanhaalt heeft denk ik wel een CE certificeringsstatus?? Of lees ik dat verkeerd?

uit de pdf gekopieerd :
ONWA AIS Transponder Black Box, Model : KS-200A+, KS-200A+_SART,
KS-200B+,KS-200B+_N
(Model name, type number)
EN IEC 62368-1:2020+A11:2020
EN 50665:2017
ETSI EN 301 489-1 V.2.2.3, ETSI EN 301 489-17 V.3.3.1, ETSI EN 301 489-19 V.2.2.1
EN 60945:2002, EN 55032:2015+A11:2020, EN55035:2017+A11:2020
EN61108-1:2003, EN62287-1:2017
ETSI EN300 328 V2.2.2
Type Examination Certification :
The notified body ICR Polska Sp. z o.o. (Notified Body Number 2703) evaluated
compliance to Article 3.1a, 3.1b, 3.2 and Radio Equipment Directive (2014/53/EU) and
issued EU-type examination certificate : ICR/VC/HS250105
The undersigned does hereby declare that the equipment complies with the above
Directives and Standards.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 09:27 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:31 #1651350

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
PrinceOfLight schreef :
zeiler26 schreef :
PrinceOfLight schreef :
Dat is zeker waar, maar ik wilde een soort van toekomstbestendig zijn voor als ik wel het wad opga en naar Denemarken vaar…
En wellicht dan iets meer uitgeven aan iwts wat straks ook gebruikt gaat worden ipv dingen die achterhaald zijn.

Persoonlijk zou ik de investering pas doen als je het concreet nodig hebt, kan maand voor vertrek zijn. Plannen veranderen en goed mogelijk dat het nog wel een paar jaar duurt voor je het ruime sop kiest naar Denemarken ;). Heb je misschien al een DSC marifoon? Met een simpele multiplexer met wifi kun je daar ook gps van pakken. Die multiplexer is ook handig voor diepte, wind en snelheid data op een tablet. Is maar een idee en past in plan toekomstbestendig maken

het hele plan omvat idd een set windmeter/diepte/snelheid met een nema2000 en een wifi multiplex en een gps module en zo info in de iPad/waterkaarten en later dan over naar een plotter

Daar kun je later een AIS transponder aanhangen zonder wifi, eentje met splitter is wel handig. De CSTDMA transponders met een splitter zijn tegen de tijd dat jij losgooit naar Denemarken waarschijnlijk prima deal. SOTDMA type is niet nodig in jouw toekomstige vaargebied (als het überhaupt ergens nodig is).
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 09:43 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 09:47 #1651353

ISO788 Hans schreef :
zou kunnen maar het certificaat dat zeilprutser aanhaalt heeft denk ik wel een CE certificeringsstatus?? Of lees ik dat verkeerd?

CE is niet genoeg.
Er moet Toelating en Goedkeuring zijn door de lokale (EU, NL) telecomorganisatie.
Ik ga niet zoeken of die er is.
Zou kunnen dat die Poolse goedkeuring voldoende is.
Deze discussie komt elk jaar 1 of meer keer langs....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 09:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:03 #1651361

Zeilprutser schreef :

Kennelijk het 2e document over het hoofd gezien?

Ik schreef alleen dat dat 1e document fantasie is.
Het 2e niet bekeken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:10 #1651362

Calidris schreef :
Op de handleiding staat CE (= Chinese Engineering)

Ik waardeer je inspanning ons wat bij te brengen en je onuitputtelijk technische kennis, maar het mag nu toch wel bekend zijn dat "Chinese Engineering" één individueel voorval, 20 jaar geleden, van één bedrijfje in China is. Dat het internet er nog van smult, daar mag je boven staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:12 #1651364

Baasklusje schreef :
Zeilprutser schreef :

Kennelijk het 2e document over het hoofd gezien?

Ik schreef alleen dat dat 1e document fantasie is.
Het 2e niet bekeken.
Het tweede geeft aan dat de poolse notified body verklaart dat deze voldoet aan de RED... en EU toegelaten is. Ik las op het cruisersforumn dat Pro-AIS er ook op werkt om te configureren. SRT binnenkant? Net als die andere/ oudere AIS?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:21 #1651368

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31643
ISO788 Hans schreef :
Baasklusje schreef :
PrinceOfLight schreef :

ik zie daar staan"it may be necessary.." of ben ik nu naïef ?

Dat staat gewoon dat het een fantasiecertificaat is en dat eigenlijk echte goedkeuring door Notified Bodies nodig is.
zou kunnen maar het certificaat dat zeilprutser aanhaalt heeft denk ik wel een CE certificeringsstatus?? Of lees ik dat verkeerd?

uit de pdf gekopieerd :
ONWA AIS Transponder Black Box, Model : KS-200A+, KS-200A+_SART,
KS-200B+,KS-200B+_N
(Model name, type number)
EN IEC 62368-1:2020+A11:2020
EN 50665:2017
ETSI EN 301 489-1 V.2.2.3, ETSI EN 301 489-17 V.3.3.1, ETSI EN 301 489-19 V.2.2.1
EN 60945:2002, EN 55032:2015+A11:2020, EN55035:2017+A11:2020
EN61108-1:2003, EN62287-1:2017
ETSI EN300 328 V2.2.2
Type Examination Certification :
The notified body ICR Polska Sp. z o.o. (Notified Body Number 2703) evaluated
compliance to Article 3.1a, 3.1b, 3.2 and Radio Equipment Directive (2014/53/EU) and
issued EU-type examination certificate : ICR/VC/HS250105
The undersigned does hereby declare that the equipment complies with the above
Directives and Standards.

Als er een Notified Body genoemd wordt lijkt het wel in orde, nu het werkelijke certificaat nog.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:23 #1651370

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31643
Baasklusje schreef :
ISO788 Hans schreef :
zou kunnen maar het certificaat dat zeilprutser aanhaalt heeft denk ik wel een CE certificeringsstatus?? Of lees ik dat verkeerd?

CE is niet genoeg.
Er moet Toelating en Goedkeuring zijn door de lokale (EU, NL) telecomorganisatie.
Ik ga niet zoeken of die er is.
Zou kunnen dat die Poolse goedkeuring voldoende is.
Deze discussie komt elk jaar 1 of meer keer langs....

Als er een certificaat is van een notified body is dat voldoende. De lidstaten hebben geen rol meer hierin.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:26 #1651371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31643
Zeilprutser schreef :
Calidris schreef :
Die KS200a+ is in EU niet toegestaan, totdat het tegendeel boven water komt.

Bijlage:

Bestandsnaam: (ZXM8438)I...(CE).pdf
Bestandsgrootte:363 KB

het is boven water zie ik.
Ik had die nog niet gezien gevonden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:27 #1651372

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31643
ISO788 Hans schreef :
Baasklusje schreef :
Zeilprutser schreef :

Kennelijk het 2e document over het hoofd gezien?

Ik schreef alleen dat dat 1e document fantasie is.
Het 2e niet bekeken.
Het tweede geeft aan dat de poolse notified body verklaart dat deze voldoet aan de RED... en EU toegelaten is. Ik las op het cruisersforumn dat Pro-AIS er ook op werkt om te configureren. SRT binnenkant? Net als die andere/ oudere AIS?

Dat is dan wel waarschijnlijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 10:32 #1651375

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
boarderbas schreef :
Calidris schreef :
Op de handleiding staat CE (= Chinese Engineering)

Ik waardeer je inspanning ons wat bij te brengen en je onuitputtelijk technische kennis, maar het mag nu toch wel bekend zijn dat "Chinese Engineering" één individueel voorval, 20 jaar geleden, van één bedrijfje in China is. Dat het internet er nog van smult, daar mag je boven staan.

sure, heb in mijn werk (TUV; oa ISO9001 audits) diverse shit gezien. Vervalste TUV ISO9001 certificaten zelfs. En nog mooier, een foto van maintenance beurs waar de Chinezen zich in gefotoshopt hadden, nota bene in de stand van de NL concollega, wel erg creatief. En dat was echt geen 20jr geleden.

Volgens mij is Temu 1 grote Chinese Engineering als ik het nieuws mag geloven.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 13:04 #1651408

Je gaat wel erg ver offtopic. Ik gaf enkel aan dat het "Chinese Engineering" een broodje aap is.

Ik heb vele audits ter plekke gedaan. En in mijn ervaring was er vrijwel nooit kwade opzet. Onbenul, toepassen van lokale gewoonten/waarden op Europese regels kwam vaak voor. Maar vooral (net als hier) "adviesbureautjes" die er een slaatje uit slaan. 't zijn net mensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 13:17 #1651414

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Misschien een beetje off-topic:

"Alleen heeft mijn IPAD geen GPS erin dus de telefoon gekoppeld maar dat is toch gedoe en werkt niet compleet foutloos."

Ik had ook geen GPS in mijn Ipad, daarom een Garmin Glow blue tooth GPS gekocht. Werkt top.

Nu heb ik wel een emtrak AIS en heb een Sway dongle in mijn netwerk, waarmee de iPad mijn netwerk, inclusief AIS uitleest. Werkt ook heel goed. In theorie zou ik zonder mijn RayMarine elemets plotter kunnen (die niet feilloos werkt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 14:32 #1651422

4hoeve schreef :
Misschien een beetje off-topic:

"Alleen heeft mijn IPAD geen GPS erin dus de telefoon gekoppeld maar dat is toch gedoe en werkt niet compleet foutloos."

Ik had ook geen GPS in mijn Ipad, daarom een Garmin Glow blue tooth GPS gekocht. Werkt top.

Nu heb ik wel een emtrak AIS en heb een Sway dongle in mijn netwerk, waarmee de iPad mijn netwerk, inclusief AIS uitleest. Werkt ook heel goed. In theorie zou ik zonder mijn RayMarine elemets plotter kunnen (die niet feilloos werkt).

Begrijp ik goed dat de sway dongle een verbinding van de ipad en het n2k netwerk mogelijk maakt?
Een schip is zo zeewaardig als de kapitein die erop zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 16:01 #1651448

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Beetje meer context: www.georgekniest.nl/artikel/39...ifi-multiplexer.html

Ik heb de navionics boating app op mijn iPad.
Ik heb een sway dongle ingeprikt in mijn nmea netwerk.
Ik ben een emtrek ais receiver en transponder (excuses, ik weet niet overal de juiste versies en benamingen van).
Ik connect mijn iPad aan een wifi sway genoemd (internet wifi vervalt dan, want maar 1 wifi netwerk mogelijk).
In de boating app ga ik naar connected devices, meestal is de sway connected. Anders klik ik opmSway en dan op safe en dan is die connected (wel juiste ip en poortzetten in de settings) . De iPad disconnect het wifi soms als deze in slaap/lock gaat. Dan moet je opnieuw connecten.
Maar ja, dan zie je alles in je netwerk op je iPad boating app. Wind, speed, ais (bootjes :-) ).
Je kan ook je logging uitlezen naar de sway app. Helaas zijn ze bij sway niet privacy vriendelijk en delen ze default al je data met de gehele sway community. Maar je kan je profiel wel zelf op prive zetten (sorry, ben privacy nerd). Ik heb nog niet getest of dat dan ook werkelijk verborgen is (ik hoor het graag)

Mijn Raymarine elements 9 meldt regelmatig "ais verbinding verbroken". Niet zo erg, behalve dat dan de uitgezette route of "ga naar waypoint" weg is. Niet zo prettig op zee. Ook gps wordt dan niet goed doorgegeven en displays gaan piepen. De sway/iPad blijft feilloos werken en is een fijn alternatief voor de plotter
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 16:08 door 4hoeve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 16:35 #1651453

4hoeve schreef :
Beetje meer context: www.georgekniest.nl/artikel/39...ifi-multiplexer.html

Ik heb de navionics boating app op mijn iPad.
Ik heb een sway dongle ingeprikt in mijn nmea netwerk.
Ik ben een emtrek ais receiver en transponder (excuses, ik weet niet overal de juiste versies en benamingen van).
Ik connect mijn iPad aan een wifi sway genoemd (internet wifi vervalt dan, want maar 1 wifi netwerk mogelijk).
In de boating app ga ik naar connected devices, meestal is de sway connected. Anders klik ik opmSway en dan op safe en dan is die connected (wel juiste ip en poortzetten in de settings) . De iPad disconnect het wifi soms als deze in slaap/lock gaat. Dan moet je opnieuw connecten.
Maar ja, dan zie je alles in je netwerk op je iPad boating app. Wind, speed, ais (bootjes :-) ).
Je kan ook je logging uitlezen naar de sway app. Helaas zijn ze bij sway niet privacy vriendelijk en delen ze default al je data met de gehele sway community. Maar je kan je profiel wel zelf op prive zetten (sorry, ben privacy nerd). Ik heb nog niet getest of dat dan ook werkelijk verborgen is (ik hoor het graag)

Mijn Raymarine elements 9 meldt regelmatig "ais verbinding verbroken". Niet zo erg, behalve dat dan de uitgezette route of "ga naar waypoint" weg is. Niet zo prettig op zee. Ook gps wordt dan niet goed doorgegeven en displays gaan piepen. De sway/iPad blijft feilloos werken en is een fijn alternatief voor de plotter

Hartelijk dank voor de uiteenzetting. is nog niet compleet wat ik zoek maar ik ben er wel uit dat ik eerst maar een eenvoudige GPS ontvanger gaan aanschaffen, en daarna verder ga kijken...
Een schip is zo zeewaardig als de kapitein die erop zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 16:50 #1651457

Hi PrinceOfLight. Welkom op het forum :)

Kleine tip/verzoek: als je reageert direct op het bericht daarvóór, hoef je niets te quoten. Leest prettiger :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 17:00 #1651459

ik probeer nog alle functies uit maar dank
Een schip is zo zeewaardig als de kapitein die erop zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 17:02 #1651461

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Ik stuur je een pb (persoonlijk bericht, komt links bij prive berichten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ONWA AIS 22 sept 2025 17:04 #1651463

Succes :) Zoeken gaat het beste met Google. Typ “site:zeilersforum.nl <zoekterm> <zoekterm>” in de zoekopdracht. Werkt stukken beter dan de zoekfunctie van de forumsoftware…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl