Bert65 schreef :
Ik lees overigens het volgende over de stuurautomaat in de handleiding van de St1 naar Stng converter;
Seatalk stuurautomaat; (bv S1, S2 of s3 koerscomputer met ST6002 bedieningsunit)
Deze mag noch op de converter, noch op enig ander apparaat op de spurkabel van de converter worden aangesloten. Een Seatalk stuurautomaat wordt gewoonlijk rechtstreeks op de multifunctionele display aangesloten.
Als ik dat al wil, kan ik de stuurautomaat dus alleen rechtstreeks op de plotter aansluiten via NMEA0183.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Tsja,
Dit blijkt dus volgens een recenter (dan de handleiding van de ST1 naar STng converter) artikel van Raymarine niet (meer) te kloppen. In dit artikel wordt er van uit gegaan dat je minimaal software versie 2.03 gebruikt en die heb ik.
Het gaat om dit artikel:
support.raymarine.com/s/articl...-STNG?language=en_US
Hierin staat:
SeaTalk1 instruments, autopilot components, GPS antennas, and chartplotters that only have a first generation SeaTalk connection (e.g. ST40/60+ instruments, ST6xxx/7xxx/8xxx autopilot controllers, S1/S1G/S2/S2G/S3/S3G autopilot course computers, wireless AP base stations such as the S100 and SmartControler, RayStar 125 GPS antenna, etc.) can remain connected to each other in any order in a daisy chain or via junction blocks
Dat betekend dus dat de twee TS60 instrumenten, De Raystar 125 GPS én de Smartpilot S2 in één ST1 netwerk kunnen zitten én worden gekoppeld aan de converter. De ST6002 bediening gaat dan naar de tweede ST1 aansluiting op de Smartpilot en is daar als enige aan gekoppeld. Zoals al genoemd door Baasklusje kan een converter niet meer dan vijf ST1 devices aan. Daar blijf ik met vier dus binnen.
Dit schema lijkt wel erg op die van mij
Als ik daarbij rekening hou met de volgende opmerking uit hetzelfde artikel:
The SeaTalk bus with all other devices except the autopilot control heads must now be disconnected from the power supply - this can also be the red terminal of the SeaTalk connector on the course computer. It is best installation practice for SeaTalk 1 devices (except ST 1 autopilot control heads) that these devices receive their power from the SeaTalkng / NMEA 2000 backbone via the SeaTalk connector on the SeaTalk to SeaTalkng converter.
Kom ik tot de volgende uitvoering:
Als ik de tekst goed begrepen heb moet ik dus ook de rode draad van uit de seatalk aansluiting die naar de converter gaat niet aansluiten en zorgen dat de seatalk bus nergens anders voeding krijgt dan uit het SeatalkNg net. Klopt dat? en zou dit werken?
Ook bij Kniest kreeg ik te horen dat ik één voeding te veel had.
Op deze manier heb ik niets met NMEA0183 te maken.