PvO schreef :
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?
Goeie vraag.
Een van de overgebleven probleempjes met betrekking tot het goede onderhoud van LiFePO4-accu's. Ongetwijfeld oplosbaar, maar een complicerende factor. Ik hoor ook graag hoe alle LiFePO4-gebruikers daar mee omgaan. Of beter gezegd: wat hun oplossing is.
Ik heb dat opgelost door in mojn victron smart mppt twee laadprofielen aan te maken.
De eerste laad door tot 100%, 13,8V.
De tweede, die ik selecteer bij afwezigheid, laad tot 13,2V.
In de praktijk betekend dit als ik de accu's achterlaadmet een SOC van ergens tussen de 50-80% ze zo'n beetje op dat niveau blijven.
Ja, maar dat betekent dus ook dat je altijd dat je als je daarna weer bij de boot arriveert voor een volgend reisje, je altijd vertrekt met slechts gedeeltelijk geladen accu's. Waarbij 50 of 80 % nogal een verschil is, trouwens.
Het hangt vervolgens nogal van de omstandigheden af of je tijdens de reis je accu's weer snel verder kunt opladen. Je begint dan namelijk meestal ook te verbruiken en als de zon niet voldoende schijnt, ben je eigenlijk al snel gedwongen om een plek met walstroom op te zoeken.
Eerlijk gezegd heb ik al een tijdje het idee dat lithium-accu's het best op hun plaats zijn in situaties waarbij ze eigenlijk constant of in ieder geval heel regelmatig (met tussenpozen van enkele uren tot één of twee dagen) wordt belast (= stroomafname) en ook naar behoefte worden geladen.
Zo ben ik bijvoorbeeld volledig afgeknapt op powerbanks voor mobiele applicaties (vooral telefoons). Mijn ervaring is dat je die frequent moet ontladen en weer laden. Geladen meenemen als backup en maar sporadisch gebruiken leidt binnen een jaar tot een powerbank die zijn capaciteit grotendeels kwijt is.
Bij een electrische auto, die ik veel vaker gebruik dan mijn boot, is het nog wel te managen. Maar als ik kan voorzien dat we de auto de eerstkomende dagen niet zullen gebruiken (dat komt vaak voor), dan zet ik 'm niet volledig geladen weg. Omdat ie meestal op loopafstand staat, is kort voor gebruik aan een laadpaal hangen nog wel te doen. Maar bij een de boot zou dat neerkomen op uren voor vertrek naar de boot gaan en eerst een tijdje laden..