Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu probleem of niet?

Accu probleem of niet? 10 nov 2025 20:06 #1659614

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31587
Nachtvlinder schreef :
nl.mouser.com/datasheet/3/132/1/acl_hs10.pdf

4000 cm2 koelvin oppervlak nodig. En een plek om deze warmte te dumpen in je boot…

Nee, niet zo'n zielig dingetje. Zoiets:




Te bestellen op maat bij Huyser
www.huyser.nl/nl/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 10 nov 2025 20:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 10 nov 2025 20:14 #1659615

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31587
AdB schreef :
Calidris schreef :
bape schreef :
En ook aanpassen van alternator las ik. Of een DC-Dc ertussen

Lompe weerstand van 0,1 Ohm er tussen van 250 watt.

Als je daar nou eens wat meer uitleg over zou kunnen geven. Er zijn zat mensen hier die tegen zo'n Litime accu replacement aanhikken. Bedankt alvast.

Het is wel wat tricky, dus don't try yhis at home.

Als je dynamo max 14,4 volt levert bij 50 ampere en je uitgaat van een lege LFP van 12 volt.
14,4 - 12v = 2,4 volt.
2,4 volt / 50A = 0,044 Ohm
2,4 volt x 50A = 120 watt.

Maar als je LFP vol rakt, staat die wel op 14,4V , en of je dát wil?

Als je pakweg 16 meter 6mm2 neemt, komt het in de buurt. (natte vinger).

En dit alles alleen maar om je dynamo niet te laten verbranden.

Een DC-DC is uiterst nauwkeuriger in te stellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 10 nov 2025 20:26 #1659622

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
en die 16m in je boiler gooien?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 13:37 #1659699

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben overgestapt naar LFP en gebruik eigenlijk bijna geen walstroom meer.

Waar komt de energie dan vandaan ? Ik zie dan maar twee opties. Zonnepanelen of laden met een fossiel aangedreven dynamo/generator.


Alle twee goed!
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 13:57 #1659701

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
lschip schreef :
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?

Goeie vraag.
Een van de overgebleven probleempjes met betrekking tot het goede onderhoud van LiFePO4-accu's. Ongetwijfeld oplosbaar, maar een complicerende factor. Ik hoor ook graag hoe alle LiFePO4-gebruikers daar mee omgaan. Of beter gezegd: wat hun oplossing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 15:24 #1659713

lschip schreef :
AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben overgestapt naar LFP en gebruik eigenlijk bijna geen walstroom meer.

Waar komt de energie dan vandaan ? Ik zie dan maar twee opties. Zonnepanelen of laden met een fossiel aangedreven dynamo/generator.


Alle twee goed!
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?

De zonnepanelen (een bescheiden 155 watt) zitten bij mij via een interne MPPT functie (die zit op de Renogy controller), die de service accu's laadt. Dat laadt algoritme staat ingesteld op lithium accu's, maar stopt natuurlijk niet automatisch bij 80% lading. In de praktijk zijn in Nederland de zonnepanelen maar een kleine factor bij het laden van de accu's. Dat gebeurt voor het grootste deel toch nog via de dynamo. Het laden van de accu's door de dynamo kan ik wel sturen via de app. Voor de zonnepanelen zou ik eigenlijk nog een schakelaar moeten toevoegen om het laden handmatig uit te zetten als de accu's op 80% zitten.
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 15:27 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 16:24 #1659727

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?

Goeie vraag.
Een van de overgebleven probleempjes met betrekking tot het goede onderhoud van LiFePO4-accu's. Ongetwijfeld oplosbaar, maar een complicerende factor. Ik hoor ook graag hoe alle LiFePO4-gebruikers daar mee omgaan. Of beter gezegd: wat hun oplossing is.
Ik heb dat opgelost door in mojn victron smart mppt twee laadprofielen aan te maken.
De eerste laad door tot 100%, 13,8V.
De tweede, die ik selecteer bij afwezigheid, laad tot 13,2V.
In de praktijk betekend dit als ik de accu's achterlaadmet een SOC van ergens tussen de 50-80% ze zo'n beetje op dat niveau blijven.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 16:29 #1659730

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Je moet er vooral voor zorgen dat je het laden stopt en niet "overladen" weg zet. 13,6V (3,4V) is daartoe vol genoeg.
Als de accu voor langere tijd niet gebruikt wordt, zoals in de winter, dan begin je gewoon op 13,6V (praktisch 100%.).
Je bms en je shunt/monitor doen de rest.

Op 80% beginnen mag ook; moet je vaker langs de haven.
Ook bijna niks is bij lang verbruik te veel.

(hoe ik dit weet...?)
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 16:32 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 16:31 #1659731

PvO schreef :
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?

Goeie vraag.
Een van de overgebleven probleempjes met betrekking tot het goede onderhoud van LiFePO4-accu's. Ongetwijfeld oplosbaar, maar een complicerende factor. Ik hoor ook graag hoe alle LiFePO4-gebruikers daar mee omgaan. Of beter gezegd: wat hun oplossing is.
Ik heb dat opgelost door in mojn victron smart mppt twee laadprofielen aan te maken.
De eerste laad door tot 100%, 13,8V.
De tweede, die ik selecteer bij afwezigheid, laad tot 13,2V.
In de praktijk betekend dit als ik de accu's achterlaadmet een SOC van ergens tussen de 50-80% ze zo'n beetje op dat niveau blijven.


Slim.... ik denk niet dat mijn Renogy zo te programmeren is, maar kan wel eens kijken naar de voor handen zijnde laadprofielen in de instellingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 17:00 #1659746

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31587
Lader op 13,42v
Solar op 13,6
Dc-dc op 13,6

Solar uit bij 3°c en lader ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 17:37 #1659758

thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 18:04 #1659763

Ik start/stop het laden gebaseerd op de gemeten SOC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 18:12 #1659768

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4076
Laden van de lifepo4 accu's totaal 250 AH worden hier eigenlijk vrij simpel geladen.
De Victron accu lader ingesteld met speciale functies.
Dus geen standaard profiel.
8 cellen van 125 ampère parallel/serie
Daly bms ook ingesteld op maximaal 3,4 volt per cel.
Maximale spanning per cel is 3,4 volt zodat er geen platinum laag ontstaat.
Deze spanning is zowel op lader als dc-dc converter ingesteld.
Dus laden via lader of dynamo langs de dc-dc converter.
Als motor gestart is dan word eerst de start accu geladen gedurende 120 seconden, hierna schakelt de dc-dc converter in en laad de lifepo4 accu.
Dit met 18 ampère.
Vaar er nu een aantal jaren mee en kom bijna niet meer aan de walspanning.
Dit jaar 3 maal aan de Duitse landvast.
Geen zonnepanelen of wind molen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 21:21 #1659797

Nachtvlinder schreef :
Ik start/stop het laden gebaseerd op de gemeten SOC.

Ja, ik kan SOC monitoren via mijn mobiel met bluetooth verbinding met het BMS, maar dan moet je dat wel bijhouden en handmatig ingrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 21:29 #1659799

Jij moet dat handmatig doen blijkbaar. Automatisch is te prefereren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 22:25 #1659802

Zeker, ik zal eens kijken naar de verschillende laadprofielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 22:37 #1659803

Eerst je handleiding maar eens lezen en begrijpen idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 11 nov 2025 22:43 #1659804

In de manual staat het helaas heel summier uitgelegd. Maar op Amerikaanse fora (zoals Reddit) vind je nog wel eens wat extra info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 02:38 #1659805

Super! Genoeg over jouw systeem wel weer even nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 07:56 #1659811

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Nachtvlinder schreef :
Ik start/stop het laden gebaseerd op de gemeten SOC.
Dan maar even over jouw systeem :evil:

Je stopt op basis van SOC, hoe meet je die en hoe nauwkeurig is die naar verloop van tijd?
Ik meet de SOC met een Victron BMV712.
Vooralsnog zit die er over tijd (weken met alleen standby verbruik en bij laden met solar) naar mijn idee wel behoorlijk naast (10-20%).

Thuis een set met een 123smartbms, die doet het naar mijn idee beter.
Die synchroniseert ook met behulp van spanning tijdens een periode van bijna geen laden of ontladen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 09:27 #1659828

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
PvO schreef :
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?

Goeie vraag.
Een van de overgebleven probleempjes met betrekking tot het goede onderhoud van LiFePO4-accu's. Ongetwijfeld oplosbaar, maar een complicerende factor. Ik hoor ook graag hoe alle LiFePO4-gebruikers daar mee omgaan. Of beter gezegd: wat hun oplossing is.
Ik heb dat opgelost door in mojn victron smart mppt twee laadprofielen aan te maken.
De eerste laad door tot 100%, 13,8V.
De tweede, die ik selecteer bij afwezigheid, laad tot 13,2V.
In de praktijk betekend dit als ik de accu's achterlaadmet een SOC van ergens tussen de 50-80% ze zo'n beetje op dat niveau blijven.

Ja, maar dat betekent dus ook dat je altijd dat je als je daarna weer bij de boot arriveert voor een volgend reisje, je altijd vertrekt met slechts gedeeltelijk geladen accu's. Waarbij 50 of 80 % nogal een verschil is, trouwens.
Het hangt vervolgens nogal van de omstandigheden af of je tijdens de reis je accu's weer snel verder kunt opladen. Je begint dan namelijk meestal ook te verbruiken en als de zon niet voldoende schijnt, ben je eigenlijk al snel gedwongen om een plek met walstroom op te zoeken.

Eerlijk gezegd heb ik al een tijdje het idee dat lithium-accu's het best op hun plaats zijn in situaties waarbij ze eigenlijk constant of in ieder geval heel regelmatig (met tussenpozen van enkele uren tot één of twee dagen) wordt belast (= stroomafname) en ook naar behoefte worden geladen.

Zo ben ik bijvoorbeeld volledig afgeknapt op powerbanks voor mobiele applicaties (vooral telefoons). Mijn ervaring is dat je die frequent moet ontladen en weer laden. Geladen meenemen als backup en maar sporadisch gebruiken leidt binnen een jaar tot een powerbank die zijn capaciteit grotendeels kwijt is.

Bij een electrische auto, die ik veel vaker gebruik dan mijn boot, is het nog wel te managen. Maar als ik kan voorzien dat we de auto de eerstkomende dagen niet zullen gebruiken (dat komt vaak voor), dan zet ik 'm niet volledig geladen weg. Omdat ie meestal op loopafstand staat, is kort voor gebruik aan een laadpaal hangen nog wel te doen. Maar bij een de boot zou dat neerkomen op uren voor vertrek naar de boot gaan en eerst een tijdje laden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 10:29 #1659848

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Wadloper schreef :
PvO schreef :
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Hoe doe je dat dan André, met die zonnepanelen? Wanneer en hoe stop je dan op 80 % als je de accu langere tijd niet wil gebruiken? En hoe dan weer op 100% kort voor je de accu wel weer gaat gebruiken?

Goeie vraag.
Een van de overgebleven probleempjes met betrekking tot het goede onderhoud van LiFePO4-accu's. Ongetwijfeld oplosbaar, maar een complicerende factor. Ik hoor ook graag hoe alle LiFePO4-gebruikers daar mee omgaan. Of beter gezegd: wat hun oplossing is.
Ik heb dat opgelost door in mojn victron smart mppt twee laadprofielen aan te maken.
De eerste laad door tot 100%, 13,8V.
De tweede, die ik selecteer bij afwezigheid, laad tot 13,2V.
In de praktijk betekend dit als ik de accu's achterlaadmet een SOC van ergens tussen de 50-80% ze zo'n beetje op dat niveau blijven.

Ja, maar dat betekent dus ook dat je altijd dat je als je daarna weer bij de boot arriveert voor een volgend reisje, je altijd vertrekt met slechts gedeeltelijk geladen accu's. Waarbij 50 of 80 % nogal een verschil is, trouwens.
Het hangt vervolgens nogal van de omstandigheden af of je tijdens de reis je accu's weer snel verder kunt opladen. Je begint dan namelijk meestal ook te verbruiken en als de zon niet voldoende schijnt, ben je eigenlijk al snel gedwongen om een plek met walstroom op te zoeken.
Dat klopt, maar in mijn geval kom ik van 2x90Ah lood (wat altijd al ruim voldoende was) dus effectief 90Ah.
En ben gegaan naar 314Ah LifePo4 dus effectief zo'n 250Ah. Als ze dus al half vol zouden zijn, is dat altijd nog veel meer dan een volle set loodaccu's.

Verder moeten we m.i. het probleem niet groter maken dan het is. Als je in het seizoen (bijna) elke week gaat varen kan het echt geen kwaad als je de LifePo4 cellen in de tussen liggende week met een lader of solar naar 100% laad. Een aantal jaar geleden waren de kosten van LifePo4 veel hoger dan van een loodaccu. Nu zijn ze al goedkoper te krijgen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 11:07 #1659854

PvO schreef :
Je stopt op basis van SOC, hoe meet je die en hoe nauwkeurig is die naar verloop van tijd?
Ik meet de SOC met een Victron BMV712.

Ik ook. In de praktijk laad ik een paar keer per seizoen tot (de door mij gedefinieerde) 100% SOC om een synschronisatie af te dwingen. Zie de SOC dan tussen 3-6% verspringen. Dat is na elke tocht tot 80-90% SOC te hebben deelgaladen. Ik vind het verloop wel meevallen; blijkbaar zit ik voor mijn cellen vrij goed met de ingestelde Peukert en charge-efficiency.

Zie verder hier:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-s?start=200#1627538
Laatst bewerkt: 12 nov 2025 11:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 14:15 #1659890

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Oh, die vraag aan André maakte best veel los. Het was inderdaad eigenlijk een veel algemenere vraag.
Ik heb het nu opgelost door "de" raspberry pi de capaciteit van de accu te laten checken ( input is een Victron smart shunt) en bij 80% vol de lader (zigbee) uit te schakelen:



Voor de geïnteresseerden, ik doe dat met nodered:

Als de vpn verbinding naar huis uitvalt wordt de lader uitgeschakeld (een andere flow) en hier niet meer ingeschakeld (om op afstand de controle te houden)...
Laatst bewerkt: 12 nov 2025 19:58 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu probleem of niet? 12 nov 2025 18:48 #1659954

Jullie hebben wel een beter/technischer antwoord dan die André.... ;) Maar ik lees mee en leer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl