Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accubank van de Beatrix

Re: Accubank van de Beatrix 08 feb 2010 21:34 #113761

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Smooth Operator schrijft:
Beste FSD,

Hartelijk dank voor je vriendelijke antwoord.
De beschreven schakeling functioneert inmiddels al een seizoen op de Bea en voldoet uitstekend.

Groet,
B.

Ja, ik blijf nog even vriendelijk; een duidelijke opmerking in het kader van technische bijziendheid "het functioneert al een jaar". Het verhaal is juist bedoeld voor de langere duur, maar ik begrijp dat de technische essentie je geheel ontgaat, het zij zo....

Ik zou natuurlijk een hernieuwde poging kunnen doen om het uit te leggen, maar ik schat zo in dat je dat niet interreseert, toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 08 feb 2010 21:50 #113765

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ja, ik blijf nog even vriendelijk; een duidelijke opmerking in het kader van technische bijziendheid "het functioneert al een jaar".

Hey Duck, ik stel het op prijs dat je vriendelijk blijft in deze en ik ga er ook van uit dat je jou kennis op dit gebied graag wilt delen met de mede forumers.

Voor TS kan ik niet spreken, maar voor mij mag je het allemaal gerust nog even uit de doeken doen, ik ben namelijk heel benieuwd naar jou technische kijk op dit geheel.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 08 feb 2010 23:30 #113793

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441

Ik zou natuurlijk een hernieuwde poging kunnen doen om het uit te leggen, maar ik schat zo in dat je dat niet interreseert, toch?
Maar mij wel.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 09 feb 2010 17:34 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 08 feb 2010 23:50 #113794

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Sluit mij aan bij de vorige spreker.
Graag uitleg.

Zou fijn zijn.
Voor een beter inzicht in deze materie.
groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 14:32 #113823

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Hallo,

Ook ik zou wel graag willen weten wat er zo verkeerd is aan een schakeling met een 'ruggegraat' ;)

Of het in de praktijk nou zoveel verschil maakt met of zonder ruggegraat, geen idee.
Maar een argument vóór een schakeling met ruggegraat is de volgende:

Is er geen ruggegraat aanwezig en staan er dus 4x 2 accus in serie, dan is de spanning over de 2 accus totaal 24V, echter als de inwendige weerstand van de 2 accus in serie niet gelijk is betekend dit dat de spanning niet gelijk (12V+12V) verdeeld is. (bijvoorbeeld 13V+11V).
Wordt er nu wel een ruggegraat toegepast, dan wordt het verschil in inwendige weerstand gemiddeld over de 4 accus die parralel staan.

Maar nogmaals of het veel verschil maakt geen idee, ik kom in de praktijk mensen tegen die overtuigd zijn van het één en die overtuigd zijn van het ander.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 14:48 #113826

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
voor de goede orde: FSD = shiptron

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 15:06 #113829

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
PvO schrijft:
Hallo,

Ook ik zou wel graag willen weten wat er zo verkeerd is aan een schakeling met een 'ruggegraat' ;)

Volgens mijn gaat de zaak dan TEveel pendelen. :P
voor de goede orde: FSD = shiptron

Dat is toch algemeen bekent
Laatst bewerkt: 09 feb 2010 15:08 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 15:19 #113830

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Als verduidelijking van mijn vorige post zie de volgende link:
www.dctechnics.nl/Downloads/di...u's%20aansluiten.pdf pagina 2 onderaan. Alleen noemen ze hier de ruggegraat een compenstatie kabel ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 17:46 #113850

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
PvO schrijft:
Hallo,

Ook ik zou wel graag willen weten wat er zo verkeerd is aan een schakeling met een 'ruggegraat' ;)

Of het in de praktijk nou zoveel verschil maakt met of zonder ruggegraat, geen idee.
Maar een argument vóór een schakeling met ruggegraat is de volgende:

Is er geen ruggegraat aanwezig en staan er dus 4x 2 accus in serie, dan is de spanning over de 2 accus totaal 24V, echter als de inwendige weerstand van de 2 accus in serie niet gelijk is betekend dit dat de spanning niet gelijk (12V+12V) verdeeld is. (bijvoorbeeld 13V+11V).
Wordt er nu wel een ruggegraat toegepast, dan wordt het verschil in inwendige weerstand gemiddeld over de 4 accus die parralel staan.

Het is een fundamenteel onbegrip van de materie;
een accu bestaat uit 2 volt cellen, waarom wil je opeens, zonder reden, een dwars verbinding maken op 12 volt (6m cellen).
Als iemand dan zo conseqent is moet ook werkelijk op elke 2 volt cel een ruggedraad maken. En dan gaan mensen opeens de onzin begrijopen van de ruggedraad. Sommige mensen willen dus geheel willekeurig gekozen, zomaar een ruggegraad maken bij 6 cellen. waarom dan niet bij 2 cellen, 4 cellen. Dat kunnen ze niet verklaren.
Je maakt EERST een 24 volt accu, zonder vage ruggegraden en DAN ga je ze parallel schakelen. Daar is geen woord grieks bij.
Al die spookverhalen van ongelijke spanningen met 11 en 13 volt is heel normaal binnen de elementen stapel van een batterij.

Wij hebben het privilage gehad om de laatste 25 jaar tientallen schepen aan te sluiten met zware omvormers en laders. Bij grote stromen geld onze theorie in extreme mate.
Elke 24 volt accu, uit 12 cellen, moet voor zich werken en niet een stoot onder de gordel krijgen met de ruggegraad.
helaas begrijpen weinig mensen dit en aapt iedereen elkaar na zonder na te (kunnen) denken.

Ga meer eens meten met dataloggers, dan zie je het vanzelf.

Op het moment dat er stroom gaat lopen in de ruggegraad is er een ongewenst verschil, als er dan 1 slechte accu tussen zit worden ze allemaal mee getrokken de afgrond in.

Let wel dat ik geen belangen heb bij accu's, ik verkoop ze niet (nooit), maar wel onderzoek naar gedaan heb. Het is aan een ieder dit te kunnen begrijpen, of niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 17:54 #113853

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
PvO schrijft:
Als verduidelijking van mijn vorige post zie de volgende link:
www.dctechnics.nl/Downloads/di...u's%20aansluiten.pdf pagina 2 onderaan. Alleen noemen ze hier de ruggegraat een compenstatie kabel ;)

Slecht advies de comensatie kabel,hoog onderbuik gevoel, jammer.

Bedenk maar eens om welke redenen dan ook er een ongelijkheid zou kunnen ontstaan bij de accu's. Boven alle twijfel verheven is natuurlijk dat je in alle gevallen uitsluitend nieuwe accu's parallel schakelt, anders is deze forumdraad zinloos.
Bij nieuwe accu's is dus werkelijk geen enkele reden waarom er een verschil zou ontstaan. Lieden dit aftakken van 12 volt vragen zelf om moeilijkheden, not done dus.

Als door veroudering of slechte productie 1 accu gaat verschillen zou je met de compensatie kabel werkelijk alle andere accu mee de afgrond in trekken!
Ruggegraad of compensatie kabel = not done, voor degene die het kunnen begrijpen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 19:45 #113870

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Bester FMD.
Als jij wijst op de inkonsequentie van het niet op celnivo aanbrengen van een kompensatiekabel heb je natuurlijk gelijk. Punt is alleen dat bij vrijwel alle 12 Volt accu's die afzonderlijke cellen niet bereikbaar zijn. (die zijn er overigens wel). Dat is ook een reden van slijtage. Gelijke laad- en ontlaadstromen door alle cellen leiden vanwege kleine rendementverschillen uiteindelijk tot kappotte cellen.
Daarom bestaat de (bijna) ideale accu uit afzonderlijke cellen van 2 Volt die voor 12 Volt in serie gezet worden en parallel geschakeld op 2 Volt worden opgeladen. Leuk project voor de liefhebber!!!
Ben het ook met je eens dat bij nieuwe gelijke accu's een kompensatiekabel geen voordeel oplevert. Dat lijkt me ook ontzettend logisch. Ik ga ook niet naar een dokter als ik niet ziek ben. Maar als er 1 accu raar gaat doen dan heeft zo'n kabel plotseling wel voordelen.
Bij een schakeling zonder kabel gaan alle accu's (als je er niet op tijd bent) naar de knoppen. Met kabel, alleen de met die kappotte accu parallel staande accu's. De helft dus. Net andersom dus als jij zegt.
Hoe je accu's ook samenstelt, schade aan 1 leidt zeker ook tot schade aan de andere. De enige mogelijkheid dat te voorkomen is een goede monitoring.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 09 feb 2010 19:51 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 09 feb 2010 20:41 #113886

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Op deze boot horen eigenlijk geen gewone accu's thuis .
Maar echte tractie batterij.
En een kleine start accu en een kleine generator voor noodgevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 10 feb 2010 08:07 #113928

tondini schrijft:
Op deze boot horen eigenlijk geen gewone accu's thuis .
Maar echte tractie batterij.
En een kleine start accu en een kleine generator voor noodgevallen.

De Bea heeft geen gewone accu's, maar AGM accu's. Die zijn gesponsord, en voor echte tractie-accu's is geen geld. It's as simple as that. Verder zijn er uiteraard wel aparte start-accu's voor beide motoren en de generator.

Fijn dat "FSD" oftewel Shiptron zijn mening geeft, al is de wijze waarop ietwat ongenuanceerd naar mijn bescheiden mening. Wel jammer dat zijn deskundig advies nu pas komt en niet op het moment toen ik de vraag stelde. Het nu een beetje mosterd na de maaltijd, de installatie zit er nu in en wordt niet meer veranderd (daar ga ik ook niet over, ik ben slechts vrijwilliger).

Ik ben geen accu-expert maar wel electrotechnisch ingenieur en ik zie wel voordelen in de 'ruggegraat' of compensatiekabel. Ik ben geneigd om de 12V accu's als complete eenheden te zien, ook al weet ik dat ze uit losse cellen zijn opgebouwd. Ik kan toch niet bij die afzonderlijke cellen en als er een accu kapot gaat, dan gaat de hele accu stuk. Ik kan de kapotte cel(len) er niet uithalen.

Case closed wat mij betreft..

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 11 feb 2010 18:38 #114170

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Op verzoek heropend, hou het respectvol...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 11 feb 2010 20:12 #114179

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
b100 schrijft:
ik vraag mij echt af waarom men zoveel accu,s zo koppelt, het probleem wat wij met bijv, touringcars hebben is dat als 1 van de twee serie geschakelde een kapotte of slechte cel heeft dan lijdt de andere accu daar ook onder, dus om een stuk of zes accu,s zo te koppelen is niet slim en lijkt mij ook niet nodig.je kunt betert de groepen van verbruikers gaan scheiden .

B100,

Je hebt in de grond van het probleem 101% gelijk. Als je niet parallel hoeft te schakelen, doe het dan niet.

Ik had je reactie diverse keren over het hoofd gelezen, sorry
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 11 feb 2010 20:21 #114183

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Smooth Operator schrijft:
tondini schrijft:
Op deze boot horen eigenlijk geen gewone accu's thuis .
Maar echte tractie batterij.
En een kleine start accu en een kleine generator voor noodgevallen.

De Bea heeft geen gewone accu's, maar AGM accu's. Die zijn gesponsord, en voor echte tractie-accu's is geen geld. It's as simple as that. Verder zijn er uiteraard wel aparte start-accu's voor beide motoren en de generator.

Fijn dat "FSD" oftewel Shiptron zijn mening geeft, al is de wijze waarop ietwat ongenuanceerd naar mijn bescheiden mening. Wel jammer dat zijn deskundig advies nu pas komt en niet op het moment toen ik de vraag stelde. Het nu een beetje mosterd na de maaltijd, de installatie zit er nu in en wordt niet meer veranderd (daar ga ik ook niet over, ik ben slechts vrijwilliger).

Ik ben geen accu-expert maar wel electrotechnisch ingenieur en ik zie wel voordelen in de 'ruggegraat' of compensatiekabel. Ik ben geneigd om de 12V accu's als complete eenheden te zien, ook al weet ik dat ze uit losse cellen zijn opgebouwd. Ik kan toch niet bij die afzonderlijke cellen en als er een accu kapot gaat, dan gaat de hele accu stuk. Ik kan de kapotte cel(len) er niet uithalen.

Case closed wat mij betreft..

Bart

Wat mij nu hogelijk verbaast is dat voor de Lutgerdina wel alles, terecht, gevraagd wordt aan ons en voor zo'n schijnbaar soloproject dus niet intern overlegd wordt met personeels leden binnen dezelfde organisatie.
En dan nog verwijten dat het mosterd na de maaltijd is?

Afin, jullie hebben voor seizoen 2010 nog een nieuwe kans.
Het zou natuurlijk uiterst jammer zijn dat bij herziene inzichten er geen adequate actie ondernomen mag of kan worden.
tenslotte is het toch geld van sponsors en het zou niet netjes zijn als je daar niet op de meest mogelijke wijze correct mee zou omspringen. Sponsors kunnen ook fora lezen.
Tenslotte zijn wij (nog) ook sponsor.

Succes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 11 feb 2010 20:27 #114189

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
ron b schrijft:
Ja, ik blijf nog even vriendelijk; een duidelijke opmerking in het kader van technische bijziendheid "het functioneert al een jaar".

Hey Duck, ik stel het op prijs dat je vriendelijk blijft in deze en ik ga er ook van uit dat je jou kennis op dit gebied graag wilt delen met de mede forumers.

Voor TS kan ik niet spreken, maar voor mij mag je het allemaal gerust nog even uit de doeken doen, ik ben namelijk heel benieuwd naar jou technische kijk op dit geheel.

Sorry Ron, het is klaar, ik erger me binnen 7 dagen al mateloos aan sommige posters (niet jou) wat alleen nog maar meer azijn zou opleveren en om mezelf en jullie daartegen te beschermen zal nauwelijks deelnemen.

Als je uitgebreide leerzame, interessante en levendige diskussies wilt volgen kan ik je nl.sport.varen van harte aanbevelen. Een zeer goed zelfregulerende groep zonder invloed van een moderator.

tot later.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 11 feb 2010 21:15 #114215

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
jammer dat je nieuwsgroepen niet zo snel even een schema van een accu of een ander plaatje kan posten. Html heeft toch ook z`n voordelen.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 11 feb 2010 21:26 #114218

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Sorry Ron, het is klaar, ik erger me binnen 7 dagen al mateloos aan sommige posters (niet jou) wat alleen nog maar meer azijn zou opleveren en om mezelf en jullie daartegen te beschermen zal nauwelijks deelnemen.

Dat is duidelijk FSD, aan azijn p*ssen heeft idd niemand iets.
Het is een beetje een cultuur kwestie denk ik, het verschil tussen een gemodereerd forum en een use-ned zelfregulerende nieuws groep denk ik zo maar.
Dat is even wennen, daar lijkt het tenminste op.

Ik las al ergens iets over een blauwere zee en groener gras, maar ik hoef jou niet te vertellen dat ieder vaarwater zijn specifieke streken heeft, daar moet je even mee leren werken.

Doe dus vooral wat je denkt wat goed voor je is.
Ik kom zeker even buurten op nl.sport.varen, al is het alleen maar om te kijken hoe daar de zaakjes reilen en zeilen.
Maar ik hoop ook jou hier nog regelmatig te zien.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 00:10 #114249

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27554
nardus schrijft:
jammer dat je nieuwsgroepen niet zo snel even een schema van een accu of een ander plaatje kan posten. Html heeft toch ook z`n voordelen.. ;)

Alles is relatief.
Je ziet op usenet weliswaar het plaatje niet direct in het bericht, maar een link is in een usenet bericht sneller geplakt dan een plaatje op dit forum kan worden geplaatst.
Het enige verschil is dat de lezer de moeite moet doen om de link te opnenen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 07:25 #114258

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ff terug naar de zaak zelve.
Eén van mijn belangrijkste regels is: "nooit iets koppelen als het niet absoluut nodig is".
Lees het boek Normal Accidents, over Close Coupling en Unexpected Interactions, en je weet waarom. Er staat zelfs een hoofdstuk Radar Assisted Collisions in!
Elk onderdeel moet zoveel moelijk kunnen functioneren zonder afhankelijkheid van andere. Bij mij dus nooit een gps muis aan boord, want ik ga voor de navigatie niet afhankelijk zijn van windows en een notebook. Wel PC navigatie, maar separate echte GPS. Enzovoorts.
Dus als je 12 volt wilt moet je helaas 6 cellen koppelen. En voor 24 helaas 2 accu's. En voor veel amperes helaas veel accus parallel. Ik zou zeggen: that's it. deze koppeligen zijn nodig, de rest geeft ongewenste interacties en koppelingen.

Zo nu de vonkentrekkers weer.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 07:54 #114263

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Capolavoro schrijft:
Zo nu de vonkentrekkers weer.....

Er moet nog heel wat gesleuteld worden vermoed ik.

Een oude tip van een leraar van me.
Als je in de motor kamer aan het sleutelen bent altijd wat poetsdoeken over de accu's leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 08:08 #114265

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tondini schrijft:
Capolavoro schrijft:
Zo nu de vonkentrekkers weer.....

Er moet nog heel wat gesleuteld worden vermoed ik.

Een oude tip van een leraar van me.
Als je in de motor kamer aan het sleutelen bent altijd wat poetsdoeken over de accu's leggen.

da's een goed idee in ieder geval. Ik heb in een auto eens een steeksleutel over de accupolen gelast door m te laten vallen.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 08:59 #114273

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
tondini schrijft:
Capolavoro schrijft:
Zo nu de vonkentrekkers weer.....

Er moet nog heel wat gesleuteld worden vermoed ik.

Een oude tip van een leraar van me.
Als je in de motor kamer aan het sleutelen bent altijd wat poetsdoeken over de accu's leggen.

Ik hoop toch echt dat op de schepen van jullie tegenwoordig standaard een afdekking over de accu's heen zit. Een plaatje multiplex is al genoeg.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 09:03 #114274

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Evert schrijft:

Ik hoop toch echt dat op de schepen van jullie tegenwoordig standaard een afdekking over de accu's heen zit. Een plaatje multiplex is al genoeg.

Evert Jan[/quote]

nee Evert Jan. Accu's staan wel elk in een eigen plastic bak, met sjorband vast aan de ondergrond. Maar als je het deksel van die bak haalt staat er een accu, met blote polen (met een kleine p, dat wel, geen Polen met een kleine p....).

groet
t
Laatst bewerkt: 12 feb 2010 09:03 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl