Ik heb een vraag over de accu's van de Beatrix. Ik weet dat er hier een paar mensen zijn die veel verstand hebben van accu's, laders en omvormers, misschien kunnen die hier hun licht eens over laten schijnen?
De Beatrix is een grote catamaran die speciaal ontworpen en gebouwd is voor het zeilen met mensen met een handicap, zie
www.catamaranbeatrix.nl. De Beatrix heeft als thuishaven Heeg en vaart vanuit daar meestal dagtochten in de omgeving, maar er zijn ook trektochten (samen met het moederschip Sterretij) en kampeertochten. Ik denk dat velen van jullie de Bea (of de voorganger Zonnetij) wel eens hebben zien varen of zien liggen in de passantenhaven in Heeg. De Beatrix wordt gevaren en onderhouden door twee beroepsschippers samen met vele vrijwilligers. Ik ben een van die vrijwilligers.
Tot zover de Beatrix, nu de accu's:
De Beatrix is bij de bouw voorzien van een uitgebreide electrische installatie met 8 "lichtaccu's", acculader, omvormer, generator (allemaal Mastervolt volgens mij). Een van de twee motoren is bovendien voorzien van een extra 24V dynamo voor het laden van de lichtaccu-set. De installatie levert stroom voor o.a. de rolstoellift, navigatieapparatuur, aangepast (hoog/laag) toilet, stuurpomp (de Bea is met een joystick te sturen), kookplaat, magnetron, koffiezetapparaat, waterkoker, pompen, etc.
De accuset is na drie jaar al naar de filistijnen. Omdat hij misschien wel iets te klein bemeten was, maar vooral omdat de accu's een aantal keer te ver ontladen zijn geweest, toen de boot niet aan de walstroom lag. Er was (nog) geen onderspanningsbeveiliging in de installatie aanwezig. Gelukkig heeft dit jaar een gulle gever (daar zijn we vaak van afhankelijk) ons voorzien van 12 nieuwe AGM (Absorbed Glass Material) accu's van 75 Ah elk. De eerste 8 daarvan hebben we in de bestaande accubak met de bestaande bekabeling aangesloten. Voor de overige 4 is er een nieuwe accubak gemaakt en die moeten nu nog aangesloten worden.
De eerste 8 accu's zijn aangesloten volgens onderstaand schema:
Mijn eerste vraag is waarom de accu's niet gewoon twee aan twee in serie zijn geschakeld en dan parallel (zoals hieronder), maar met het schema hierboven met een soort sterschakeling (mijn collega noemt dat "ruggegraat"). Het is een 24 V installatie, maar dat hadden jullie al gezien natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat deze vorm van koppelen de beste garantie is dat alle accu's gelijk worden geladen en belast, op deze manier zal er een vereffingsstroom gaan lopen zodra een van de accu's zich anders zou willen gedragen (alle accu's zijn uiteraard van hetzelfde type).
Nu moet de overige vier accu's er nog aan. Het ligt voor de hand om dat volgens onderstaand schema te doen, dus een koppeling te maken met de plus-tak, de min-tak én de ruggegraat. Onze leverancier heeft maar twee kabels erbij geleverd (alleen voor de plus- en min-, maar niet voor de middentak), dat heeft ons een beetje aan het twijfelen gebracht.
Vraag twee is dus of dit inderdaad de beste manier is?
De eerste 8 accu's zitten er inmiddels al een paar weken in en zijn dus al belast. De andere 4 nog niet. Dat betekent dat er wel stroom zal gaan lopen zodra we de extra accu's aankoppelen, maar dat heft zich zelf vanzelf op, als het goed is.
En dan mijn derde en laatste vraag: is er onder jullie iemand die echt veel verstand van dit onderwerp heeft en ons zou kunnen helpen? In ieder geval met deskundig advies en misschien eens een blik op de situatie ter plaatse. De onderspanningsbeveiliging moet ook nog op de juiste plek in de installatie worden gezet. Handen om uit de mouwen te steken zijn wel voorhanden, maar verstand van zaken niet altijd, helaas... En dat moet natuurlijk allemaal het liefst gratis, maar het is dan ook wel voor een heel goed doel!
Alvast bedankt voor het meedenken,
Bart