Ik ben toch nieuwsgierig naar wat er gebeurt met de schakeling op pag 2 als de acculader stopt als de batterij "vol" is?
Na het laden zullen de accu's enigzinds nivelleren, echter niet meer op de hoge boost spanningen die de lader levert.
Dat de laadstroom voor elke accu op pag. 2 anders is, is helder. Dat de boostspanning niet meer gehaald wordt natuurlijk ook. Maar ik vraag me af of dat nivelleren niet verder gaat.
Wat is er fout in het volgende verhaal?
T.g.v. dat verschil in laadstroom hebben alle accu's op het moment dat de laadstroom stopt een andere laadnivo. Dan heb je dus de situatie van 3 accu's parallel met verschillende spanningen t.g.v. die verschillende laadnivo's. Er gaat dus een vereveningstroom lopen. (die stroom is overigens te verwaarlozen maar dat terzijde)
Stel: een accu van 12,8 Volt (vol), de andere 12 Volt (meer dan de helft leeg) Parallel zetten. Vanwege het spanningsverschil laad de volle de lege op. Gevolg is dat van de volle de spanning daalt terwijl die van de lege stijgt. (de laadstroom loopt terug). Naarmate de spanningen dichter bij elkaar komen daalt de vereveningstroom verder. Tot het moment dat de spanningen gelijk zijn. Dan is de stroom ook 0. Stel dat de spanning dan 12,2 volt is. Zoals bij een bepaald laadnivo een spanning hoort is dat ook omgekeerd het geval.
12,2 betekend half vol en dat geldt dan voor beide accu's.
Dit verhaal gaat dus ook op voor de accu's op pag. 2.
Maar..... vanwege de gedaalde spanning zal de acculader weer gaan laden. Tot het moment dat de boostspanning weer is bereikt. Lader stopt. Nu zit je in een rondgaand proces dat er uiteindelijk toe leidt dat alle accu's vol zijn.
Met het zelfde verhaal kom je ook tot de slotsom dat het niet uitmaakt of de accu's niet allebei even vol zijn of verschillend van kapaciteit. Parallel geschakelde accu's aangesloten op een acculader zullen altijd beide worden volgeladen en ook op hetzelfde moment. Tenzij de stekker van de lader niet in het stopkontakt zit.