Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accubank van de Beatrix

Re: Accubank van de Beatrix 12 feb 2010 09:56 #114293

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Dat klinkt alsof er op een bak waar alleen een accu inzit al een deksel zit. Die er dan alleen maar af moet als er aan de accu's wordt gewerkt. Dat is wat ik bedoelde met een afdekking.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 14:39 #115834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29542
Zo... Om nu maar eens een einde te maken aan alle onduidelijkheden en micky mouse oplossingen van de vele handige harry's in deze branche heb ik maar m.b.t. dit onderwerp een klein epistel geschreven. In de hoop dat iedereen begrijpt hoe het nu wel kan en hoe het niet moet.

www.shiptron.nl/docs/accu-aansluiten.pdf

Het bevat veel plaatjes, dus voor velen makkelik te begrijpen, hoop ik.

Helaas heb ik de sterke indruk dat vele installateurs ook niet precies weten waar het om gaat en wat nu de kern van de zaak is en dus maar handelen "omdat het altijd al zo gaat".

Voor de goede orde; ik heb geen enkel belang bij accu's, in tegendeel. Ik wil zo min mogelijk bemoeienissen hebben met accu's, zelfs in mijn eigen schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 15:47 #115848

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ook dat is een mooi stuk werk Jugo, dat met de compensatie kabel is me duidelijk.

Wat betreft de tekening I en II zie ik geen wezenlijk verschil tussen de aansluitschema,s.
Of is dit alleen de kabelengte die het verschil maakt ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 21 feb 2010 18:22 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 16:01 #115851

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29542
ron b schrijft:
Ook dat is een mooi stuk werk Jugo, dat met de compensatie kabel is me duidelijk.

Wat betrefd de tekening I en II zie ik geen wezenlijk verschil tussen de aansluitschema,s.
Of is dit alleen de kabelengte die het verschil maakt ?

Bedoel je in de 12 volt situatie? Blz.2 en 3?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 16:23 #115852

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Op pagina 2 staat het paralel maar niet optimaal, bij een lage stroom afname kan dat nog wel.
Op pagina 3 staat het ook paralel maar anders geschakeld ( beter ) hierbij belast je alle accu's gelijk.
Laatst bewerkt: 21 feb 2010 16:23 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 20:05 #115888

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3463
Ik ben toch nieuwsgierig naar wat er gebeurt met de schakeling op pag 2 als de acculader stopt als de batterij "vol" is?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 20:19 #115902

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29542
zeekraal schrijft:
Ik ben toch nieuwsgierig naar wat er gebeurt met de schakeling op pag 2 als de acculader stopt als de batterij "vol" is?

Na het laden zullen de accu's enigzinds nivelleren, echter niet meer op de hoge boost spanningen die de lader levert. Het speelt ook alleen een rol bij grote stromen, b.v. laden met 80-250Ampere.
met een 25A ladertje zijn er geen problemen.
Uberhaupt zullen alle doorsnee jachten met weinig tot matige luxe er geen last van hebben.

Maar mensen schromen niet om rustig koffie te zetten op de omvormer. (common sense??)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 21:18 #115926

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Bedoel je in de 12 volt situatie? Blz.2 en 3 ?

Ja, die bedoel ik.......
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 21:33 #115929

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
FSD schrijft:


Maar mensen schromen niet om rustig koffie te zetten op de omvormer. (common sense??)[/quote]

Als er maar niet meer als drie fohns tegelijk gebruikt worden maak ik me niet druk :-)

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 21 feb 2010 21:37 #115930

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
zeekraal schrijft:
Ik ben toch nieuwsgierig naar wat er gebeurt met de schakeling op pag 2 als de acculader stopt als de batterij "vol" is?

helemaal niets!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 22 feb 2010 00:20 #115948

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29542
zeekraal schrijft:
Ik ben toch nieuwsgierig naar wat er gebeurt met de schakeling op pag 2 als de acculader stopt als de batterij "vol" is?

Dan loopt er geen stroom meer, en zoals vermeld geldt het verhaal alleen bij grote stromen.....
Bij volle accu's aan een lader geldt dit verhaal dus niet.

50 ampere is b.v. géén grote stroom.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 22 feb 2010 19:30 #116091

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
FSD, bedankt voor het pdf je. Heldere informatie op een duidelijke manier uitgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 23 feb 2010 22:59 #116246

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3463
Ik ben toch nieuwsgierig naar wat er gebeurt met de schakeling op pag 2 als de acculader stopt als de batterij "vol" is?

Na het laden zullen de accu's enigzinds nivelleren, echter niet meer op de hoge boost spanningen die de lader levert.

Dat de laadstroom voor elke accu op pag. 2 anders is, is helder. Dat de boostspanning niet meer gehaald wordt natuurlijk ook. Maar ik vraag me af of dat nivelleren niet verder gaat.
Wat is er fout in het volgende verhaal?
T.g.v. dat verschil in laadstroom hebben alle accu's op het moment dat de laadstroom stopt een andere laadnivo. Dan heb je dus de situatie van 3 accu's parallel met verschillende spanningen t.g.v. die verschillende laadnivo's. Er gaat dus een vereveningstroom lopen. (die stroom is overigens te verwaarlozen maar dat terzijde)
Stel: een accu van 12,8 Volt (vol), de andere 12 Volt (meer dan de helft leeg) Parallel zetten. Vanwege het spanningsverschil laad de volle de lege op. Gevolg is dat van de volle de spanning daalt terwijl die van de lege stijgt. (de laadstroom loopt terug). Naarmate de spanningen dichter bij elkaar komen daalt de vereveningstroom verder. Tot het moment dat de spanningen gelijk zijn. Dan is de stroom ook 0. Stel dat de spanning dan 12,2 volt is. Zoals bij een bepaald laadnivo een spanning hoort is dat ook omgekeerd het geval.
12,2 betekend half vol en dat geldt dan voor beide accu's.
Dit verhaal gaat dus ook op voor de accu's op pag. 2.
Maar..... vanwege de gedaalde spanning zal de acculader weer gaan laden. Tot het moment dat de boostspanning weer is bereikt. Lader stopt. Nu zit je in een rondgaand proces dat er uiteindelijk toe leidt dat alle accu's vol zijn.
Met het zelfde verhaal kom je ook tot de slotsom dat het niet uitmaakt of de accu's niet allebei even vol zijn of verschillend van kapaciteit. Parallel geschakelde accu's aangesloten op een acculader zullen altijd beide worden volgeladen en ook op hetzelfde moment. Tenzij de stekker van de lader niet in het stopkontakt zit. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 23 feb 2010 23:07 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 24 feb 2010 21:51 #116338

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29542
zeekraal schrijft:
[ Parallel geschakelde accu's aangesloten op een acculader zullen altijd beide worden volgeladen en ook op hetzelfde moment. Tenzij de stekker van de lader niet in het stopkontakt zit. :laugh:

Ja, niks mis mee, alhoewel de voorbeeld verschillen al extreem groot zijn.
Zolang een volledige laadcyclus doorlopen wordt, zijn alle accu's vol.
Zolang er met grof geweld geladen wordt en geen volledige cyclus doorlopen wordt bestaat het probleem.

Verder geldt bij hoge ontlaadstromen op blz.2 dat de 1e accu ook warm word en dus meer onderhevig is aan thermische veroudering dan de rest.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accubank van de Beatrix 25 feb 2010 00:40 #116347

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3463
FSD schrijft:

Zolang er met grof geweld geladen wordt en geen volledige cyclus doorlopen wordt bestaat het probleem.

[/quote]

Ook dat is helder!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl